مهارتهای مختلف ذهنآگاهی
افراد مختلف با سرعتهای مختلفی حسهای بدنی را احساس میکنند، در بدن حرکت میکنند و یاد میگیرند، بنابراین سرعت ارائه دستورالعملهای این روش به گونهای است که برای بیشتر کارورزان مناسب است.
دوشنبه، 26 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر چارچوب نظری MiCBT مخصوصا الگوی هم ظهور تقویت را به خاطر بیاورید، هر فکر ضمنی با حسهای همایند بدن هم ظهور میشود. شدت و خوشایندی حسهای بدنی تحت تأثیر اهمیت مفهوم و میزان خوشایندی فکر هستند. این رابطه دوسویه بین ذهن و بدن در جهت عکس نیز عمل میکند. هنگام وارسی بدن، احساس کردن بعضی حسهای خاص موجب ایجاد افکاری میشود که در زمان کدگذاری اولیه آنها در حافظه (به منظور هم ظهور شدن خودکار) به این حسها متصل شدهاند. به همین ترتیب بسیاری (اگر نگوییم اکثر) از تجارب شناختی و هیجانی خودجوش ما بر پایه خاطرات، یعنی زمان گذشته، هستند که ما در زمان حال یادآوری شان میکنیم . در این فرایند گرایش داریم تجارب را به عوامل بیرونی مانند یک راه انداز خاص منتسب کنیم تا برایمان قابل فهم باشند. بنابراین لازم است کسی ترمز شما را بکشد. رویکرد ذهنآگاهی دلیل تداوم طرحواره های جاافتاده در برابر روشهای درمانی را که از همایندیهای حسی-تنی غافل میشوند، به این ترتیب توضیح میدهد. علت اینکه آموزش ذهنآگاهی جزء محوری MiCBT است نیز در اصل همین است. ممکن است ارتباط دادن تجربه بی حوصلگی به عقاید (به جای تأکید محض بر علاقه) برایتان جذاب تر باشد. همان اندازه که بر تمرین تأکید میشود، ادراک بی صبری به طور ملموس تر برحسب تفکرات مربوط به اینکه چیزها باید چطور باشند و چطور نباشند)، نیز میتواند مفید باشد. دقت داشته باشید که نحوه احساس کردن حسهای ناخوشایند در بدن میتوانند افکار نامطبوع را راه اندازی کنند. بعد از این میفهمید که فقط به تجربه خود (حسهای بدن) واکنش نشان میدهید نه عامل راه انداز دستورالعمل سیدی). اگر از بی صبری به عنوان ابزاری در رشد تعادل فکری نسبت به حسهای بدنی مرتبط با تجربه بی صبری استفاده کنید، یاد می گیرید که در آینده با تجربه بی حوصلگی مواجه شوید. آن را به عنوان شکلی از مواجهه و بازداری پاسخ در نظر بگیرید. با توجه به اینکه به زودی بدون سی دی تمرین خواهید کرد و ضرورتی برای پرداختن به این چالش نخواهید یافت، پس این فرصت را از دست ندهید. روی ناراحتیتان سرمایه گذاری کنید وگرنه این فرصت را از دست میدهید.
روش و سرعت ارائه نیز بر حسب سرعت پیشرفت هزاران نفری که طی سالها به آنها درس داده ام، استاندارد شده است. بنابراین این سرعت برای همه مناسب نیست. سرعت پیشنهادی وارسی نیز با توجه به مهارتهای فعلی و نحوه پیشرفت آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی نیاز داریم به کندی وارسی کنیم و گاهی سریع. از آنجا که حالا عناصر اصلی این تمرین را میدانید، میتوانید تمرین را هر بار با سرعت وارسی مناسب خود وفق دهید.
پرسش: این هفته زیاد روش وارسی بدنی را تمرین نکردهام .. این تمرین خیلی کسل کننده است، به همین علت حوصله اش را ندارم. با بیمارانی که تا این حد بی انگیزه اند، چه کار میکنید تا تمرین کنند؟
پاسخ: تجربه شما رایج است. ما نمیتوانیم کاری انجام ندهیم، فقط بنشینیم و گذر لحظهها را مشاهده کنیم. در این حالت احساس کمبود تحریک حسی میکنیم و طبق عادت معمول کسل میشویم. اما کسل شدن چیست؟ چگونه آن را تجربه میکنیم ؟ اول باید فکر یا قضاوت کنیم که تجربه ما کسالت است و سپس آن را به واقعیت خود تبدیل کنیم. بنابراین کسالت شامل یک فکر داورانه درباره یک تجربه به طور معمول ناخوشایند است. وقتی از افراد سؤال میشود، گزارش میکنند که برخلاف میلشان یک تجربه داشته اند یا اینکه تجربه ای که میخواسته اند، نداشته اند. به طور خلاصه وقتی انتظارات ما برآورده نمیشوند، احساس کسالت میکنیم . این تجربه در مورد مراقبه ذهنآگاهی، به عدم توانایی در تمرکز بر حسهای بدن (چه تنفس یا وارسی) یا داشتن افکار زیاد با وجود تلاش در عطف توجه به بدن تفسیر میشود. من کسل شدن را به عنوان سوء تفسیر یک تجربه ناخوشایند یا واکنش به آن در نظر می گیرم. این ممکن است شامل بی صبری و خشم نیز شود. فقدان بینش و مهارتهای تمرین گاهی ممکن است موجب شود دشواری های تمرین را به صورت کسل شدن تفسیر کنیم. ما اساسا تلاش میکنیم با اسنادهای بیرونی به تجارب خود معنا دهیم و فکر کنیم تمرین خسته کننده است. وقتی احساس خودارزشی درمانجو پایین باشد، این مشکلات را به عوامل درونی یا قصور اسناد میدهد. ابتدا ادراک کسل شدن را بهنجار کرده و تمرین هایی را که با آنها مشکل دارند، بررسی میکنیم . ما توضیح میدهیم که افکار کسل شدن نیز فقط فکر هستند و باید به رسمیت شناخته شوند و اینکه می بایست با پذیرش بیشتر و بدون قضاوت، بر بدن تمرکز کرد تا برطرف شوند. ما به آنها یادآور میشویم که می توان از این تجربه ناخوشایند به عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل فکری بیشتر بهره گرفت.
اگر این برای کمک به پیشرفت آنها کافی نباشد، از گفت و گوی سقراطی استفاده میکنیم تا نشان دهیم تجربه مراقبهای آنها چیزی جز بازتاب یا گسترش زندگی روزمره آنها نیست و اینکه کسل شدن میتواند در زندگی آنها یک مشکل به حساب آید، چه مراقبه بکنند چه نکنند. آیا اگر ذهنشان را مشغول نکنند، به سادگی حوصله شان سر می رود؟ آیا اوقات فراغتشان را با فعالیتهای ذهنی و غیرذهنی پر میکنند؟ آیا می خواهند بدون وابستگی به این قضیه، در تنهایی یا در کنار دیگران احساس راحتی داشته باشند؟ اینها سؤالات مفیدی هستند که می توان پرسید و به تمرین ارتباط داد. این واقعیت که بدون گوش دادن به سیدی اغلب احساس میکنید حوصله تان سر می رود، نشان میدهد که هنگام استفاده از این سی دی زیاد از حد به صدای من تمرکز میکنید، به طوری که موجب وابستگی به آن میشود. توصیه میکنم شما ده دقیقه از وقت تمرین را به ذهنآگاهی تنفس و بیست دقیقه آن را به وارسی بدنی اختصاص دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد قبل از وارسی، تمرکز خود را تجدید کنید. لطفا به خاطر داشته باشید که این تمرین مستلزم کوشش ذهنی واقعی است که طی آن با تمام وجود تلاش کنید توجه را در تجربه حال متمرکز کنید، در غیر این صورت ملالت ادامه خواهد یافت.
منبع: شناخت رفتار درمانگری یکپارچه شده باذهن آگاهی، برنو ای کایون، مترجمان: دکتر محمد خدایاریفرد، کوروش محمدی حاصل و مریم دیدهدار،صص262-260، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1393
مقالات مرتبط
همدلی بعنوان جزیی از الگوی ذهنآگاهی
نظریه هویت اجتماعی
مهارت عشقورزی- مهربانی را چه موقع بهتر است آموزش داد؟
مشاهده کردن رویدادهای درونی بهصورت عینی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
حسهای بدنی و تشخیص رنگها
دوشنبه، 26 اسفند 1398
سعادت انسان و کمال مطلوب
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و کمال مطلوب
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و زشتی
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و ذائقههای انسانی
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی شناسی
پنجشنبه، 26 دی 1398
خوبی و بدی افعال
پنجشنبه، 26 دی 1398
حسن و قبح عقلی
پنجشنبه، 26 دی 1398
جمال و جلال پنهان
پنجشنبه، 26 دی 1398
تعریف زیبایی
پنجشنبه، 26 دی 1398
تازه های مقالات
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نقش ادبیات دینی در خوشنویسی
اولین قرآن به خط نستعلیق
معرفی کوتاه بانوان خوشنویس
ولایت اهلبیت علیهم السلام نقشه راه سعادت
آموزشگاه زبان پردیسان ارائه دهنده دوره های متنوع و مدرن
ترسناک ترین مسیرهای ریلی جهان
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
پیش شماره شهر های استان تهران
مهم ترین خواص هویج سیاه
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب کانال سیگنال فارکس و سیگنال خرید ارز دیجیتال در دنیای مالی
کمین حماس برای سربازان صهیونیست در بیت لاهیا
چرا در سوریه حضور پیدا کردیم؟
حاتمبخشی آمریکا از کیسه ایران!
جولان دادن نظامیان صهیونیست در جنوب سوریه
ادای احترام لبنانیها به شهدای مقاومت
خنثی سازی بیش از ۲۰۰ خرابکاری در پروازهای داخلی و خارجی
میزان رد مال صورت گرفته در پرونده چای دبش
آخرین جزئیات درباره شکایت از ظریف در قوه قضاییه
آخرین وضعیت پرونده معدن طبس از زبان جهانگیر
عراقچی: موشکهای یمن محاسبات دشمن را به هم زد
کشتی باری روسیه در مدیترانه غرق شد
فرآیند تبدیل "جولانی" به "احمد شرع" کراواتی
حضرت عیسی، از پسر خدا تا نماز خواندن پشت سر امام زمان
بیست و ششمین جشنواره بین الملل قصه گویی