دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر
امر و نهی چه به صورت گفتاری و نوشتاری و چه به شکل رفتاری بازدارنده، باید متناسب با موضوع امر و نهی بوده و با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد.
دوشنبه، 4 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در حقیقت الزام و عدم الزام در این سه مقوله، یعنی دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، تابع حکم الزامی و غیر الزامی متعلق آنها است به این معنا که هرگاه «خیر» دارای حکم الزامی باشد، دعوت به آن هم الزامی و اگر حکم استحبابی و غیر الزامی داشته باشد، دعوت به آن غیر الزامی و مستحب تلقی خواهد شد، مانند دعوت به مقررات قانونی که الزام است و دعوت به حسن انتخاب شیوه های اجرای قانون که غیر الزامی اما دعوت به خیر است.
همچنین در خصوص امر به معروف که با الزامی بودن معروف، امر به آن هم الزامی است و در صورت الزام به ترک منکر، نهی از آن هم الزامی و در غیر این صورت یعنی الزامی نبودن معروف و منکر، امر به معروف و نهی از منکر در چنین مواردی غیر الزامی خواهد بود.
همانطور که نوع امر و نهی در معروفها و منکرها به لحاظ الزامی بودن متفاوت است، معنی امر و نهی هم به لحاظ گفتاری و رفتاری بودن امر و نهی هم مختلف ارزیابی می شود. در برخی از موارد معروف و منکر، امر و نهی در آنها گفتاری است، مانند معروف ها و منکرها برای افرادی که معروف و منکر را به درستی نمی شناسند و یا دلایل لزوم انجام معروف و ترک منکر را نمی دانند که در این صورت باید به صورت گفتاری و یا نوشتاری مخاطب را توجیه و در نهایت انجام مؤثر و اجتناب از منکر را توصیه کرد.
ولی گاه ترک معروف واجب و فعل منکری که باید ترک شود، برای کسانی که اولی را ترک و دومی را مرتکب می شوند به طور کامل معلوم و دلایل آن روشن شده است که در چنین فرضی امر و نهی گفتاری و یا نوشتاری نتیجه ای به بار نخواهد آورد و باید شیوه امر و نهی به گونه ای باشد که در عمل دسته اول را وادار به انجام معروف الزامی و دسته دوم را به اجتناب از منکر، ملزم و وادار کند. راه های عملی الزام به فعل و جلوگیری از انجام منکر متفاوت است، مانند مجازات های قانونی که عامل بازدارنده ای برای ترک مسئولیت و ارتکاب جرایم محسوب می شوند.
به هر حال امر و نهی چه به صورت گفتاری و نوشتاری و چه به شکل رفتاری بازدارنده، باید متناسب با موضوع امر و نهی بوده و با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد. به ویژه، اگر انجام این دو فریضه مهم، نیاز به فرهنگ سازی داشته باشد. بی شک امر به معروف و نهی از منکر در قالب فرهنگ سازی ممکن است به دهها سال بسترسازی نیاز داشته باشد. برای مثال دو نمونه زیر را مطرح می کنیم:
۱- در زمینه اختلافهای قومی در سطح کشور برای جلوگیری از جنگ داخلی و ایجاد جو همبستگی و یکپارچگی ملی و هم در مورد اختلاف های نژادی در سطح جهانی به منظور جلوگیری از جنگهای نژادی، هر چند با تبلیغات و استفاده از روشهای گفتاری و نوشتاری می توان مسائل را روشن و بر آگاهی های مردم افزود، اما ایجاد امنیت ملی در قبال آسیب های ناشی از اختلافات قومی و نژادی، نیاز به بستر سازی و انجام فعالیت های عملی و ایجاد زمینه های مناسب و برنامه های فرهنگی دارد، که شاید به سال ها زمان نیاز داشته باشد؛
۲- رباخواری به عنوان یک آفت اقتصادی و ابزار ظلم و عامل اختلاف طبقاتی از دیرباز، امری شناخته شده است و در دوران جاهلیت بخشی از فساد اجتماعی آن زمان محسوب می شد. اسلام در مبارزه با این منکر به گفتار عادی بسنده نکرد، بلکه آن را به شدت و قاطعیت تمام تحریم و انجام آن را نوعی اعلان جنگ با خدا معرفی کرده و شدیدترین لحن گفتاری را در تحریم آن به کار برد و آن را از جرایم اقتصادی به شمار آورد.
به هر حال معنای امر به معروف، وادار کردن به انجام معروف است به هر راهی و با هر وسیله مناسب، به گونه ای که مفسده غیرقابل جبرانی به بار نیاید و همچنین معنای نهی در نهی از منکر آن است که با استفاده از روش های معقول از وقوع منکر جلوگیری و از انجام آن بازداشته شود.
بنابراین استفاده از روش هایی که مفسدهای بالاتر از ترک معروف و فعل آن منکر به بار می آورد، هر چند وادار کننده به معروف و بازدارنده از منکر است، معقول نخواهد بود. روش های امر و نهی چه گفتاری و چه فعلی، باید در هر مورد متناسب با آن باشد. مفهوم امر و نهی در انجام این دو فریضه الزاما و همه جانبه به معنای اعمال خشونت نیست و اگر موردی نیاز به خشونت کلامی یا فعلی داشته باشد، باید تحت ضوابط و مقررات انجام شود و تشخیص این موارد بر عهده قوه قضاییه و دادگاههای صالحه و اجرای آن هم با دستگاه قضایی است.
تا زمانی که قانون مصری در خصوص جواز اعمال خشونت در امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشته باشد، باید از روش های مختلف مسالمت آمیز برای اجرای امر و نهی استفاده شود. شیوه های فرهنگ سازی در خصوص بسیاری از معروف ها و ترک بسیاری از منکرها، هر چند دشوار بوده و راه طولانی در پیش دارد، اما مؤثرترین ابزار در انجام این دو فریضه اند. چنان که گفتار نرم و خیرخواهانه و هم عکس العمل های غیرمستقیم در بسیاری از موارد در تحقق معروف ها و اجتناب از منکرها تأثیر بسیاری دارد.
برای سالم سازی محیط زندگی اجتماعی با انجام معروف ها و ترک منکرها، باید از کودکان شروع کرد، چنان که در نصوص اسلامی آمده «علیکم بالأحداث فأنها أسرع إلى کل خیر».. کودکان و نوجوانان آمادگی بهتری برای خو گرفتن به انجام خوبی ها و اجتناب از بدیها دارند. تجربه نشان داده سرمایه گذاری های مادی و معنوی برای تربیت کودکان و نوجوانان ثمرات باورنکردنی به بار می آورد که هرگز با هزینه های کلان مبارزه با فساد قابل قیاس نیست.
از ویژگیهای جامعه اسلامی که قرآن در آیات متعدد به آن تأکید دارد: «تواصوا بالصبر»، «تواصوا بالحق» و «تواصوا بالمرحمه» است. یعنی توصیه مستمر و پایدار که همه و همه در خصوص انجام سه مسئولیت اجتماعی بزرگ است، که عبارتند از:
١- مقاومت و بردباری در برابر مشکلات ناشی از انجام معروف ها و ترک منکرها و صبور بودن در مقابل ناملایمات ناشی از انجام وظایف، ترک جرایم و مفاسد. چنان که امام (علیه السلام) فرمود: «الصبر صبران، صبر عند المصیبه و صبر عند المعصیه» صبر و شکیبایی دو نوع است نوعی صبر در برابر مصائب، گرفتاری ها و حوادث روزگار است و نوع دوم صبر و استقامت در برابر محرمات و مشکلات ناشی از اجتناب آنها است؛
۲- مقاومت و پایداری در مقابل تلخی های ناشی از التزام به حق و اجرای آن؛
٣- همدلی، مهرورزی، رحمت و شفقت نسبت به یکدیگر.
اگر این توصیه های مداوم همراه با سنت اسلامی «قولوا له قولا لینا» و «قولوا للناس حسنا»، «قولوا قولا سدیدا»، «قولوا لهم قولا معروفا» باشد، بی گمان نیازی به گفتار و رفتار خشونت آمیز نخواهد بود، زیرا هر انسانی در برابر گفتار و زبان نرم، نیکو، مستدل و پسندیده به معروف و ترک منکر جذب می شود.
منبع: نظارت بر اعمال حکومت و عدالت اداری، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی و دکتر ابراهیم موسیزاده، صص84-80، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1389
مقالات مرتبط
عدالت در عرصهی اقتصادی
عدالت اجتماعی
الگوی ایرانی - اسلامی معماری
ارائه یک الگوی ساختاری برای مدیریت راهبردی پیشرفت جامعهی اسلامی - ایرانی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نظارت برحکومت از راه مطبوعات و احزاب
دوشنبه، 4 فروردين 1399
نظارت بر حکومت از راه آزادی بیان
دوشنبه، 4 فروردين 1399
امر به معروف و نهی از منکر
دوشنبه، 4 فروردين 1399
نظارتهای عمومی بر اعمال حکومت
دوشنبه، 4 فروردين 1399
معیارها و شاخصهای نظارت بر حکومت
دوشنبه، 4 فروردين 1399
شاخصهای نظارت قضایی بر اعمال حکومت (قسمت اول)
دوشنبه، 4 فروردين 1399
شاخصهای نظارت قضایی بر اعمال حکومت (قسمت دوم)
دوشنبه، 4 فروردين 1399
مصلحت انسان، مبنای امر و نهی الهی است
شنبه، 2 فروردين 1399
مسئولیت پذیری دینی در برابر خانواده
پنجشنبه، 27 شهريور 1399
فلسفه انقلاب کربلا از دیدگاه امام حسین(علیهالسلام) در منابع اهل سنت
سهشنبه، 23 مرداد 1397
تازه های مقالات
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
استناد حضرت زهرا (س) به آیات قران در خطبه فدک
سوالات متداول بلیط تهران دبی علی بابا
انواع هوش مصنوعی را به همراه کاربرد هریک بشناسید
دوگانه جنگ و صلح در اسلام
آب و هوای فتحیه و بهترین زمان سفر به آن
کالری یک لیوان چای
کالری یک لیوان کاپوچینو چقدر است؟
کالری کینوا چقدر است
کالری یک عدد کتلت چقدر است؟
بیشترین بازدید هفته
خلاصه ای از زندگی مولانا
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
موارد بیشتر برای شما
بخشی از گفتوگوی سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر انقلاب
دیدار وزیر دفاع با رئیس ستاد کل ارتش سوریه
مخالفت نمایندگان با همزمانی انتخابات مجلس و شورای شهر
گل زیبا از وسط زمین در لیگ یک
کلاهبرداری با لباس خرس از بیمه در کالیفرنیای امریکا
پانسمان درختان صدمه دیده جنگلهای هیرکانی
افتتاح سالن "بازیجنگ" توسط سرلشکر سلامی
اصل ماجرای مرگ ۲ خواهر ساروی با مصرف قارچ سمی
لحظه پرتاب ۲ منور به خانه نتانیاهو
ادای احترام امیر سرتیپ نصیرزاده به یادمان «سرباز گمنام» کشور سوریه
آزمایش بزرگ فیفا: قانون پرتاب اوت در اسپانیا تغییر کرد
حمله قلبی یکی از اعضای کادر فنی تیم مجارستان
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
حکمت | صدقه پنهانی! / استاد فاطمی نیا
سخن آوا | امان از دل فرزند شهید! / استاد مومنی