آزادی از ارزشهای شناختی تعلیم وتربیت (قسمت دوم)
آزادی به این معنا، نه تنها بر مفروضات معین فلسفی و فکری استوار است بلکه خود نیز از آن چندان بارور است که نمی توان آن را چون شیوه یا روشی خنثی تلقی نمود.
شنبه، 9 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با توجه به نکات مقدماتی مذکور، اکنون بررسی کوتاهی در باب آزادی به منزله یکی از مبانی ارزش شناختی خواهیم پرداخت. آزادی چون یکی از ارزشهای انسانی در دیدگاه های لیبرال، بدون نقادی، قابل الحاق به ارزش های الهی نیست و می تواند به عدم انسجام منجر شود. آزادی در لیبرالیسم، به طور عمده، به صورت سلبی تعریف شده است. به عبارت دیگر، آزادی به معنای فقدان مانع بیرونی در نظر گرفته می شود. آزادی فرد در گرو آن است که افراد دیگر یا دولت، مانعی برای دسترسی فرد به حقوق خود فراهم نیاورند.
آزادی به این معنا، نه تنها بر مفروضات معین فلسفی و فکری استوار است بلکه خود نیز از آن چندان بارور است که نمی توان آن را چون شیوه یا روشی خنثی تلقی نمود. به طور مثال، یکی از انواع مفروضات فلسفی این تعریف از آزادی، تصور معینی از طبیعت آدمی است. بر این اساس، نیازها و سائق هایی که در طبیعت آدمی وجود دارند، نه تنها موجود بلکه همچنین موجه و مشروعند. از این رو نیازها و سائق های مذکور، چون «حقوق» طبیعی یا انسانی در نظر گرفته شده اند. جان لاک (۱۹۵۵) بر این نظر بود که این حقوق، مطلق یا بنیادی اند و نباید آنها را نقض کرد. محدود شدن آنها و ظهور نقطه بهینه تعادلی در آنها، در نتیجه معارضه بین حقوق فردی و سپس، قرارداد اجتماعی میان افراد رخ می دهد. چنین دیدگاهی در مورد طبیعت آدمی، تعریف سلبی از آزادی را به دنبال آورده است. بر این اساس، آزادی افراد به این معناست که نباید مانعی بر سر راه دستیابی آنها به حقوق فردی شان وجود داشته باشد، مگر از این طریق که منجر به نفی حقوق دیگران شود.
مفروضات موجود در این مفهوم از آزادی، با مبانی فکری اسلام هماهنگی ندارد و بنابراین الحاق بی کم و کاست آن به منزله روش به ارزش های اسلامی، منجر به عدم انسجام خواهد گردید. در دیدگاه اسلام، وجود نیازها و سائقهای درونی به ضرورت، حاکی از موجه و مشروع بودن آنها نیست. نیاز می تواند کاذب باشد؛ چنین نیازی باید مهار شود. اگرچه وجود و بروز چنین نیازهایی دارای حکمت است، زیرا مقدمه و زمینه تحول آدمی است، اما خود این نیازها به لحاظ محتوا موجه و مشروع نیستند و از همین رو نباید به آنها پاسخ مثبت داد. به این سبب ممکن است برآوردن بی رویه برخی نیازها، بی آنکه آسیبی به آزادی دیگران بزند، خود به بند و زنجیری برای اسارت فرد نسبت به امیال درونی و نقض آزادی وی تبدیل شود. به همین دلیل، علاوه بر جنبه سلبی و بیرونی، جنبه ای ایجابی و درونی نیز در تعریف آزادی لازم می آید. جنبه ایجابی و درونی، به این نحو مطرح می گردد که اعمال آدمی هنگامی تأمین کننده آزادی وی است که با ملاحظه های عقلانی و اخلاقی همراه باشد و زندگی خوبی را فراهم آورد.
در دیدگاه لیبرال، آزادی سلبی، جنبه اخلاقی ندارد و تنها شکل سیاسی به خود می گیرد؛ به این معنا که دولت یا افراد نباید آزادی دیگران را محدود سازند. رونالد دورکین ، از لیبرالیست های جدید در این مورد می نویسد: «این نظریه برابری بر این تصور استوار است که تصمیمهای سیاسی باید، تا جایی که ممکن است از هرگونه مفهوم خاص زندگی خوب، یا از هر چه که به زندگی ارزش می بخشد، مستقل باشد».
اما در دیدگاه اسلام، آزادی به شکل سیاسی و سلبی آن، فرو کاسته نمی شود بلکه علاوه بر آن، به جنبه اخلاقی و ایجابی آن نیز توجه می شود. با نظر به این جنبه از آزادی، در سخنان حضرت امیر (علیه السلام) آمده است: «دنیا سرایی است گذرگاه، نه سرایی که در آن قرار توان یافت. مردم در دنیا دو گروهند: آن که خود را فروخت و به تباهی افکند و آنکه خود را خرید و آزاد کرد».
در این جا بر اساس تمثیل بردگی، سخن از آن است که برخی از افراد در اثر پیروی از امیال درونی، نفس یا حقیقت وجود خود را به بردگی می فروشند و اسیر می گردانند و برخی دیگر، نفس خود را از چنگ امیال بیرون می کشند یا آن را که در بردگی آنها بود، تملک می کنند و آزاد می سازند.
بنابراین آزادی تنها به معنای رهایی نیست بلکه این رهایی باید برحسب نتایجی که بر آن مترتب می شود و فرجامی که برای انسان فراهم می آورد، مورد بازبینی قرار گیرد. تنها گونه هایی از رهایی، به منزله آزادی نگریسته می شود که موانع رشد آدمی را از میان برمی دارد و زمینه نیل به تصویر مطلوب از انسان را فراهم می آورد. در غیر این صورت صرف رهایی از هر بندی، می تواند به منزله تسلیم شدن به امیال، زمینه اسارت بزرگتری را فراهم آورد. به این نحو، افزوده شدن جنبه ایجابی بر جنبه سلبی آزادی، بعدی اخلاقی و غایت گرایانه به آن میبخشد.
منبع: درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، جلد أول، خسرو باقری، صص 218-216، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، چاپ دوم، 1389
مقالات مرتبط
اهداف نظارت بر اعمال حکومت
اندیشه ساختگی یهود و مسیحیت
انسان تشنه قدرت
آزادی از ارزشهای شناختی تعلیم وتربیت (قسمت اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
آزادی از ارزشهای شناختی تعلیم وتربیت (قسمت اول)
شنبه، 9 فروردين 1399
عدالت، از ارزشهای شناختی تعلیم وتربیت
يکشنبه، 10 فروردين 1399
نقش رأفت و احسان در جامعه و ارزش زیباشناختی
شنبه، 9 فروردين 1399
اصول ارزش شناختی تعلیم و تربیت (قسمت اول)
شنبه، 9 فروردين 1399
اصول ارزش شناختی تعلیم و تربیت (قسمت دوم)
شنبه، 9 فروردين 1399
درآمدی بر روان شناسی دین و تربیت دینی در اندیشه ی غزالی
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها