هرآنچه که باید راجع به مصرف داکسی‌ سایکلین بدانیم

داکسی سایکلین یک داروی آنتی بیوتیک می باشد که فعالیت باکتری ها را در برخی عفونت های نواحی قفسه سینه، پوست، اطراف دهان و همچنین برخی بیماری های مقاربتی متوقف می نماید.این داروی ضد میکروب جهت پیشگیری از ابتلا به مالاریا در افرادی که به مناطقی که شیوع مالاریا در آنها بالاست سفر می‌کنند نیز ممکن است تجویز گردد.
جمعه، 29 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به مصرف داکسی‌ سایکلین بدانیم

موارد استفاده و عوارض داکسی‌ سایکلین

داکسی‌سایکلین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود، از جمله مواردی که باعث آکنه می‌شوند. این دارو همچنین برای جلوگیری از مالاریا استفاده می‌شود.

داکسی‌سایکلین جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد. این آنتی‌بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و در مورد عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) تأثیری ندارد. استفاده بی‌جا از هر نوع آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث شود تا در عفونت‌های بعدی تأثیر خود را از دست بدهد.
 

نحوه مصرف داکسی‌سایکلین

قبل از شروع مصرف داکسی‌سایکلین یا تجدید مصرف آن، اطلاعات ارائه‌ شده توسط داروساز را بخوانید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.

این دارو باید با معده خالی، حداقل یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا، معمولاً یک یا دو بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف شود. این دارو را با یک لیوان آب کامل (۸ اونس / ۲۴۰ میلی‌لیتر) مصرف کنید.

در صورت بروز ناراحتی معده، مصرف آن با غذا یا شیر ممکن است به وضعیت کمک کند. با این‌حال، اگر آن را با غذا یا شیر (یا هر چیزی که کلسیم بالایی دارد) مصرف کنید، ممکن است داکسی‌سایکلین به‌خوبی عمل نکند؛ بنابراین اگر مجبورید آن را با غذا یا شیر مصرف کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. حداقل ۱۰ دقیقه بعد از مصرف این دارو دراز نکشید.

این دارو را ۲ تا ۳ ساعت قبل یا بعد از مصرف هر چیزی که حاوی آلومینیوم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و یا بیسموت سوبالیسیلات است، مصرف کنید.

آنتی‌اسیدها، محلول دیدانوسین، کیناپریل، ویتامین‌ها / مواد معدنی، لبنیات (مانند شیر، ماست) و آب غنی از کلسیم با داکسی‌سایکلین تداخل دارند و از جذب کامل دارو توسط بدن جلوگیری می‌کنند.

هنگام مصرف برای جلوگیری از مالاریا، این دارو را معمولاً باید یک‌بار در روز مصرف کرد. اولین نوبت این دارو را یک تا دو روز قبل از مسافرت یا طبق دستور پزشک مصرف کنید و تا زمانی که در منطقه‌ای هستید که خطر ابتلا به مالاریا وجود دارد، مصرف آن را به‌طور روزانه ادامه دهید. پس از بازگشت، باید ۴ هفته دیگر این دارو را مصرف کنید. اگر نمی‌توانید این دوره مصرف داکسی‌سایکلین را به پایان برسانید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر شربت داکسی‌سایکلین را مصرف می‌کنید، قبل از هر نوبت مصرف، شیشه آن را به‌خوبی تکان دهید. با استفاده از پیمانه / قاشق مخصوص اندازه‌گیری، دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است در تعیین میزان صحیح مصرف اشتباه کنید.

مقدار مصرف این دارو بستگی به وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان دارد. برای کودکان، میزان مصرف دارو می‌تواند بر اساس وزن تعیین شود.

برای تأثیر بیشتر، این آنتی‌بیوتیک را در بازه‌های زمانی مشخص مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا زمان کامل شدن مقدار تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین بروند. قطع زودهنگام دارو ممکن است باعث شود باکتری‌ها به رشد خود ادامه دهند، که این ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیتتان، مسئله را با پزشک در میان بگذارید .
 
هرآنچه که باید راجع به مصرف داکسی‌ سایکلین بدانیم

عوارض جانبی

مصرف داکسی‌سایکلین ممکن است موجب بروز ناراحتی معده، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ شود. در صورت ادامه یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً مسئله را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

به خاطر داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز می‌کند زیرا تشخیص می‌دهد فواید آن برای شما بیش از مضرات عوارض جانبی احتمالی آن است. بسیاری از بیماران با مصرف این دارو دچار عوارض جانبی جدی نمی‌شوند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، پزشک خود را در جریان بگذارید؛ عوارضی مانند: مشکل در بلعیدن غذا و علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار).

داروهای تتراسایکلین مانند داکسی‌سایکلین به‌ندرت باعث افزایش جدی فشارخون داخل جمجمه می‌شوند(IH). خطر این عارضه جانبی برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند و اضافه‌وزن دارند یا درگذشته دچار عارضه IH شده‌اند، بیشتر است. این عارضه معمولاً پس از توقف مصرف داکسی‌سایکلین از بین می‌رود.

با این‌حال، در صورت پیش آمدن چنین عارضه‌ای، احتمال از بین رفتن دائمی قدرت دید یا نابینایی وجود دارد. در صورت بروز: سردرد مداوم / شدید، تغییر دید (مانند تاری دید، کاهش قدرت بینایی یا نابینایی ناگهانی)، حالت تهوع / استفراغ مداوم، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به‌ندرت ممکن است به دلیل وجود نوعی از باکتری‌های مقاوم، باعث ایجاد یک نوع بیماری شدید روده (اسهال مربوط به کلستریدیوم دیفیسیل) شود.

این بیماری ممکن است در طول درمان، یا هفته‌ها و ماه‌ها پس از قطع درمان رخ دهد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد اعتیاد استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث وخیم‌تر شدن وضعیت شوند: اسهال مداوم، درد / گرفتگی شکم یا معده، خون / مخاط در مدفوع.

استفاده از این دارو برای مدت طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت مخمری واژن شود. در صورت مشاهده تکه‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

احتمال واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما در صورت مشاهده هر کدام از این علائم واکنش آلرژیک جدی، فوراً به پزشک معالج خود مراجعه کنید: تب دائمی، تورم یا بدتر شدن غدد لنفاوی، بثورات، خارش / تورم (به‌خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

این لیست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه عوارض دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 
هرآنچه که باید راجع به مصرف داکسی‌ سایکلین بدانیم
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف داکسی‌سایکلین، در صورت داشتن هرگونه حساسیتی به این دارو یا سایر تتراسایکلین‌ها (مانند مینوسیکلین)، یا هر حساسیت دیگری، پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد (مانند سولفیت‌ها یا سویا که در برخی مارک‌ها وجود دارد)، که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید، به‌خصوص در مورد: مشکل در بلعیدن غذا، مشکلات مری (مانند فتق سلاماتی یا ری فلاکس / سوزش سر دل).

داکسی‌سایکلین ممکن است باعث شود واکسن‌های زنده باکتریایی (مانند واکسن حصبه) نیز عمل نکنند. در حین استفاده از این دارو، واکسن نزنید، مگر با دستور و اجازه پزشک.

قبل از جراحی به پزشک یا دندان‌پزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می‌کنید.

این دارو ممکن است حساسیت شما را نسبت به خورشید افزایش دهد. کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرید. از برنزه کردن و آفتاب گرفتن خودداری کنید. بیرون از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس مناسب بپوشید. در صورت آفتاب‌سوختگی یا تاول پوستی / قرمزی، سریعاً مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید .

کودکان کمتر از ۸ سال ممکن است نسبت به عوارض داکسی‌سایکلین، خصوصاً تغییر رنگ دندان حساس باشند. تغییر رنگ دندان در کودکان بزرگ‌تر و بزرگ‌سالان نیز در مواردی دیده ‌شده است. در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک صحبت کنید.

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

هرآنچه که باید راجع به مصرف داکسی‌ سایکلین بدانیم

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تحت تأثیر قرار دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام فعل‌وانفعالات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولات دارویی را که استفاده می‌کنید (ازجمله داروهای تجویز شده توسط نسخه، بدون نسخه و گیاهان دارویی) تهیه کنید و آن را در اختیار پزشک و داروساز خود بگذارید. بدون تأیید پزشک، مصرف دارویی را شروع یا متوقف نکنید یا میزان مصرف آن را تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارت‌اند از: داروهای ضد رتینوئید (مانند استریتین، ایزوترتینوئین)، باربیتوراتها (مانند فنوباربیتال)، “رقیق‌کننده‌های‌ خون” (مانند وارفارین)، دیگوکسین، داروهای ضد تشنج (مانند فنیتوئین) و استرانسیوم.

اگرچه بعید است اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها (از جمله داکسی سایکلین) در روند کنترل بارداری هورمونی تأثیر بگذارند، اما چند آنتی‌بیوتیک (مانند ریفامپین و ریفابوتین) می‌توانند اثربخشی آن‌ها را کاهش دهند و این می‌تواند منجر به بارداری شود. اگر از کنترل بارداری هورمونی استفاده می‌کنید، برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی (ازجمله سطح کاتکول آمین ادرار) تداخل داشته باشد و باعث اشتباه در نتایج آزمایش شود. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکانتان می‌دانند از این دارو استفاده می‌کنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز
اگر فردی بیش‌ از حد تجویز شده از این دارو مصرف کرده و دچار علائم جدی از قبیل بیهوشی یا مشکل تنفسی شده است، فورا با اورژانس تماس بگیرید.
 
فراموش کردن مصرف دارو
اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، به‌محض به یادآوردن، آن را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری نزدیک نوبت بعدی مصرف دارو است، از نوبت فراموش‌شده صرف‌نظر کنید و نوبت بعدی را در زمان مشخص‌شده مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.
 
شرایط نگهداری
دارو را در دمای اتاق و به‌دور از نور و رطوبت نگهداری کنید و از نگهداری آن در سرویس بهداشتی خودداری کنید. ممکن است مارک‌های مختلف این دارو نیاز به شرایط نگهداری متفاوت داشته باشند. دارو را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

در صورت انقضای دارو یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید، برای اطلاع از نحوه صحیح از بین بردن آن با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.
 
نکات مهم
این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر از این دارو برای جلوگیری از مالاریا استفاده می‌کنید، باید بدانید که حتی با وجود مصرف این دارو، باز هم امکان ابتلا به آن وجود دارد. برای جلوگیری از مالاریا خود را در برابر نیش پشه‌ها محافظت کنید. با اقامت در مکان‌های مناسب، پوشیدن لباس محافظ و استفاده از مواد دافع حشرات، از نیش پشه‌ها، به‌ویژه از غروب تا طلوع آفتاب اجتناب کنید.

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. برای عفونت‌های بعدی از آن استفاده نکنید مگر با دستور پزشک.

اگر این دارو به مدت طولانی استفاده شود، ممکن است لازم باشد آزمایش‌ها آزمایشگاهی و / یا پزشکی (مانند شمارش گلبولی خون، آزمایش عملکرد کبد یا کلیه) به‌طور دوره‌ای انجام شود تا عوارض جانبی مورد بررسی قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.