پيشگيري از مشكلات رواني

شما در بيان احساسات خودتان چقدر قاطع هستيد؟ چقدر ملاحظه ديگران را مي‌کنيد؟ تاکنون شده که براي بيان قاطعيت خود از خشونت استفاده کنيد؟ براي اينکه با اهميت قاطعيت در پيشگيري از مشکلات رواني آشنا شويد و مرز آن را با خشونت درک کنيد، اين مقاله را مطالعه نماييد. قاطعيت يعني شناخت احساسات و اعلام صريح نيازها و خواسته‌هاي خود به ديگران. برخلاف خشونت که وسيله‌اي بسيار ناسالم براي بيان احساسات است، قاطعيت به تمرين و زمان نياز دارد. براي اينکه قاطع باشيد، بايد از
سه‌شنبه، 22 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيشگيري از مشكلات رواني
پيشگيري از مشكلات رواني
پيشگيري از مشكلات رواني






قاطعيت از حرف تا عمل

شما در بيان احساسات خودتان چقدر قاطع هستيد؟ چقدر ملاحظه ديگران را مي‌کنيد؟ تاکنون شده که براي بيان قاطعيت خود از خشونت استفاده کنيد؟ براي اينکه با اهميت قاطعيت در پيشگيري از مشکلات رواني آشنا شويد و مرز آن را با خشونت درک کنيد، اين مقاله را مطالعه نماييد. قاطعيت يعني شناخت احساسات و اعلام صريح نيازها و خواسته‌هاي خود به ديگران. برخلاف خشونت که وسيله‌اي بسيار ناسالم براي بيان احساسات است، قاطعيت به تمرين و زمان نياز دارد. براي اينکه قاطع باشيد، بايد از حق خود دفاع کنيد و محدوده‌اي را که ديگران حق تجاوز به آن ندارند، مشخص سازيد ولي توقع دگرگوني فوري روابط خود با ديگران را نداشته باشيد.

فرمان در دست شماست

آقاي جريلين راس، رييس انجمن اختلالات اضطرابي آمريکا معتقد است: «اگر شما هميشه در مقابل هر درخواستي پاسخ بله داده‌ايد، مدتي طول خواهد کشيد تا تصميم بگيريد که چه چيزهايي براي شما واقعا مهم و يا بي‌اهميت هستند ولي قاطعانه عمل کردن مي‌تواند به شما کمک کند تا درباره خود و زندگي‌تان احساس بهتري پيدا کنيد.»
هرگاه شما براي دفاع از خود چيزي بگوييد يا اقدامي کنيد، مانند اين است که پشت فرمان خودرو نشسته و هدايت آن را دردست گرفته‌ايد. اين احساس هدايت، هميشه با استرس کمتري همراه است تا اينکه مجبور باشيد در صندلي عقب اتومبيل بنشينيد و مجبور باشيد هر جا که راننده مي‌خواهد، برويد.

هميشه حق با ديگران نيست

تصور نکنيد که ديگران همان افراد قدرتمندي که شما صداي نقادشان را در مغز خود مي‌شنويد، هميشه درست مي‌گويند يا برحق هستند. اظهارنظر و انتقاد ديگران از کتاب حقيقت خارج نمي‌شود. از حق خود براي تصميم‌گيري درباره منافع خود بهره بگيريد. براي مثال بگوييد: «من نظر و موضع شما را درک مي‌کنم ولي انجام کارها به روشي ديگر براي من راحت‌تر است.» توضيح بدهيد که شما به نظريه‌هاي آنها احترام مي‌گذاريد و با آنها هم عقيده نيستيد و روش آنها را در زندگي خود نمي‌پسنديد.

پيشگيري از مشكلات رواني

خود را سرزنش نکنيد

با خود به گونه‌اي ديگر سخن بگوييد. بسياري از مردم اهل نکوهش دايم خويش به علت بي‌نظمي يا تنبلي هستند. بهتر است به جاي سرزنش دايمي خويش، نقاط مثبت خود را بيابيد و بر آنها تاکيد نماييد. اگر احساس خوبي نسبت به خود داشته باشيد، راحت‌تر از حقوق‌تان در برابر ديگران دفاع مي‌کنيد.

اولويت‌هاي خود را تعيين کنيد

شما نمي‌توانيد به طور هم‌زمان فرد کاملي باشيد (همسر، فرزند، مدير يا کارمند کامل) تصميم بگيريد که کدام يک از اين مسايل در اولويت قرار دارد. براي تصميم‌گيري آگاهانه در انتخاب اولويت‌هاي زندگي خويش مي‌توانيد با اطرافيان خود مشورت کنيد. اگر احساس مي‌کنيد موضوع خاصي براي شما مهم‌تر است و اولويت شما است، آن را با ديگران در ميان بگذاريد.

مسايل خارج از کنترل‌تان را مشخص کنيد

شرايطي را که باعث مي‌شود احساس کنيد اختيارتان از دست شما خارج شده است، شناسايي کنيد. اگر به علت استفاده از يک وسيله نقليه دير به محل کارتان مي‌رسيد، سعي کنيد از روش جايگزيني استفاده کنيد که زودتر به محل کارتان برسيد. اگر چنين شرايطي را شناسايي نکنيد و از قبل براي حل آنها برنامه‌ريزي نکنيد، هميشه با بحران‌هايي روبه‌رو مي‌شويد که بر عزت‌نفس و نظرتان نسبت به خودتان تاثير مي‌گذارد.

تندخو و پررو نباشيد

قاطعيت به معناي تندخويي و پررويي نيست. بسياري از مردم سعي مي‌کنند همه نظرات اطرافيان‌شان را برآورده سازند تا مشکلي در روابط‌شان با آنها ايجاد نشود ولي دير يا زود به اندازه‌اي عصباني مي‌شوند که کاسه صبرشان لبريز شده و به ناچار احساسات خودشان را به صورت انفجاري بروز مي‌دهند. در چنين مواقعي، با گمان اينکه قاطعيت باعث خشم آنها شده است، از رفتار قاطع خودشان شرمنده مي‌شوند و به همان حالت انفعالي سابق بازمي‌گردند.
قاطعيت به معناي رفتار خشن با ديگران نيست. قاطعانه سخن گفتن نوعي ارتباط کلامي مستقيم و محکم توام با ادب و محبت است که از حاشيه رفتن و تعارف شما جلوگيري مي‌کند.

آنچه در دل داريد، بگوييد

بسياري از مردم از بيان نظر و عقايد خود ابا دارند چون از واکنش ديگران مي‌ترسند ولي بعدا از اينکه سکوت کرده‌اند و حرف نزده‌اند، احساس پشيماني مي‌کنند.
شما بايد ياد بگيريد که در صورت نياز، عقايدتان را به زبان آوريد اما بايد به همين اندازه مواظب موقعيت‌هايي باشيد که بايد سکوت کنيد و از بيان عقايدتان بپرهيزيد.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.