مهم ترین نکات برق کشی ساختمان که حتما باید بدانید

برق کشی ساختمان یکی از مهم ترین مراحل در ساخت ساختمان است. برق کشی اشتباه و بی توجهی به نکات برق کشی ساختمان مشکلات بسیاری را در سیستم برق رسانی ساختمان ایجاد خواهد کرد. با توجه به اینکه لوله های برق از داخل دیوارها عبور داده شده اند، اصلاح برق کشی کاری سخت و زمان بر خواهد بود. بنابراین لازم است تا پیش از برق کشی با نکات لازم برای برق کشی آشنا شده و آنها را به کار بگیرید.
چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
مهم ترین نکات برق کشی ساختمان که حتما باید بدانید
امروزه تحول در بخش ساخت و ساز بر تمامی صنایع و حرفه های زیر مجموعه آن تاثیر داشته که یکی از مهمترین آنها در بخش برق کشی ساختمان است، بر خلاف دهه های گذشته که برق کاری ساختمان پس از پایان عملیات ساخت و ساز انجام می شد، امروزه برق کشی از مراحل اولیه ساخت و ساز ساختمان شروع شده و تا مراحل پایانی آن ادامه دارد.

در واقع امروزه برق کشی ساختمان بر اساس نقشه ساختمان انجام می گیرد و هر ساختمانی نقشه برق کشی خاص خود را دارد. بنابراین توجه به اصول و نکات برق کشی ساختمان از جمله موضوعات مهمی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه این متن مهم ترین نکات برق کشی ساختمان که حتما باید بدانید را بیان می کنیم.
 

مهم ترین نکات برق کشی ساختمان


مهم ترین نکات برق کشی ساختمان که حتما باید بدانید
 
یک برق کار ساختمان باید بتواند این نکات مهم را در مورد برق کشی ساختمان رعایت کند:
 
  • طراحی نقشه برق کشی: برق کشی ساختمان امری تخصصی و مهم است و باید به صورت اصولی اجرا شود تا در آینده جوابگوی نیازهای ساکنین منزل باشد. به همین دلیل باید قبل از شروع به برق کشی ساختمان، یک نقشه و برنامه کاری تعریف شود و پس از آن بر اساس نقشه انجام شده کار برق کشی ساختمان انجام گیرد. در دوره های آموزش برق ساختمان این مهارت به کارآموزان آموزش داده می شود.
 
  • استفاده از شیوه های بروز برق کشی: برق کشی ساختمان های جدید باید بر اساس شیوه های بروز باشد. همچنین یک برق کش ساختمان باید از ابزار بروز برخوردار باشد و به وسیله آنها کار برق کشی ساختمان را انجام دهد تا ضمن پیشبرد امور، هزینه های کارفرمای پروژه را نیز کاهش دهد.
 
  • برق کشی ساختمان باید قابل مدیریت باشد: در برق کشی نوین ساختمان، برق هر قسمت به صورت جداگانه کشیده و تقریبا از طریق یک جعبه فیوز می توان برق قسمت های مختلف یک یا چند ساختمان را مدیریت کرد. بنابراین برقکار ساختمان باید بتواند با استفاده از نقشه ها و الگوهای ثابت برای هر ساختمان نقشه ای جداگانه طراحی کند، و با آن نقشه ها برق قسمت های مختلف ساختمان را مدیریت کند.
 
  • استاندارد فاصله ها را در برق کشی ساختمان رعایت کنید: ای فاصله عبارتند از: فاصله جعبه فیوز از کف و از لوله های آب و گاز به ترتیب 150 تا 170 و 100 سانتی متر، فاصله گوشی آیفون از کف 140 تا 150 سانتی متر، فاصله پریزها از کف 30 تا 40 سانتی متر، فاصله کلیدها از کف 110 تا 120 سانتی متر می باشد.


توجه داشته باشید که پریزهای اجاق و لباسشویی ارتفاع پایین‌تری نسبت به سایر پریزها داشته باشند و در اطراف ظرفشویی هیچ پریزی قرار نگرفته باشد.
 
  • ظرفیت استاندارد فیوز در سیم کشی ساختمان را رعایت کنید: ظرفیت فیوز روشنایی، پریز، اصلی ساختمان و کولر گازی، کنتور به ترتیب برابر است با: 10 ،16، 20 و 25 آمپر
 
  • * توجه داشته باشید به هیچ عنوان سیم کشی برق ساختمان در حمام به هیچ عنوان از کف حمام نباشد.
 
  • * در صورتی که سیم کشی ساختمان می بایست از کف رد شوند از لوله های پلاستیکی یا فولادی استفاده کنید.
 
  • * سیم های تلفن و سیم های برق به هیچ عنوان از یک لوله رد نشوند.
 
  • * کابل آنتن به هیچ عنوان کنار سیم های برق ساختمان قرار نگیرد.
 
  • * سیم کشی سقف های کاذب در ساختمان حتما از مسیرهای مشخصی رد شود و هنگام میخ زدن مشخص باشد.
 

چگونه وارد بازار کار برق ساختمان شویم؟


مهم ترین نکات برق کشی ساختمان که حتما باید بدانید
 
همانطور که اشاره شد برق کاری ساختمان امری تخصصی بوده و نیاز به دانش و مهارت کافی می باشد. بنابراین می توان گفت شرط لازم برای ورود به بازار کار برق ساختمان کسب مهارت های لازم برای برق کشی ساختمان و نصب انواع سیستم های امنیتی و رفاهی می باشد.

جهت کسب مهارت های لازم برای ورود به شغل برقکار ساختمان روش های گوناگونی وجود دارد. شما می توانید به عنوان شاگرد در پروژه های برق ساختمان فعالیت کرده و از طریق کار در کنار استادی ماهر مهارت های این شغل را فرا بگیرید.

روش دیگر شرکت در دوره های آموزش برق ساختمان در آموزشگاهی معتبر می باشد. دوره ای که در آن به صورت علمی و عملی کار برق کشی ساختمان آموزش داده شود و پس از پایان یافتن دوره کلیه مهارت های لازم این شغل را فرا بگیرید. بعضی از افراد ترجیح می دهند فن برق کشی ساختمان را به صورت تجربی فرا گیرند. در این حالت آنها مجبورند سال های برای این اقدام وقت گذاشته و در آخر نیز چند قدم از بازار کار این رشته عقب هستند. به همین دلیل توصیه می شود افراد این مهارت را در دوره های علمی و عملی مراکز آموزشی فرا گیرند. این مراکز معمولا این دوره ها را به صورت فشرده برگزار می کنند.
 

آموزشگاه فنون برق بهترین آموزشگاه برق ساختمان


مهم ترین نکات برق کشی ساختمان که حتما باید بدانید
 
آموزش برق ساختمان دوره ای است که افراد باید آن را در مراکز علمی و آموزشی معتبر طی کنند. آموزشگاه فنون برق یکی از بهترین مراکز برای گذراندن دوره های برق ساختمان است. این مرکز از بهترین امکانات آموزشی برخوردار بوده و زیر نظر سازمان فنی حرفه ای و به صورت کاملا عملی و تخصصی به آموزش صفر تا صد برق ساختمان می پردازد و در پایان مدرک معتبر فنی حرفه ای در اختیار کارآموزان قرار داده و با ارائه مشاوره های بازاریابی آنها را برای ورود به بازار کار آماده می کند.

این آموزشگاه علاوه بر دوره های برق ساختمان دوره های متعدد دیگری را برگزار کرده و کارآموزان بسیاری را همه ساله وارد بازار کار مشاغل فنی می نماید. آموزش plc، آموزش برق صنعتی، آموزش نصب و تعمیرات پکیج دیواری، آموزش نصب کولر گازی و تعمیرات آن، آموزش تعمیرات برد، آموزش نصب دزدگیر اماکن، آموزش سیم پیچی برخی از دیگر دوره های این آموزشگاه است.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های این آموزشگاه به وب سایت رسمی مجتمع فنون برق به آدرس اینترنتی https://fonoonbargh.com/ مراجعه نمایید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره 02166576476 تماس حاصل نمایید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.