آیا استرس و سرطان با هم رابطه تنگاتنگی دارند؟

در حالی که هیچ پژوهشی نمی‌تواند قطعی اثبات کند استرس مستقیما سبب سرطان می‌شود، طبق برخی تحقیقات، استرس می‌تواند باعث بازگشت سرطان حتی پس از سال‌ها بهبودی شود.
شنبه، 20 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا استرس و سرطان با هم رابطه تنگاتنگی دارند؟

استرس می‌تواند تأثیرات نامطلوب بر سلامتی داشته باشد و مطالعات نشان داده‌اند که استرس ممکن است با بروز بعضی بیماری‌ها، از جمله سرطان، ارتباط داشته باشد

استرس می‌تواند بر سیستم ایمنی اثر بگذارد و باعث کاهش کارایی آن شود. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان، شود. همچنین، استرس می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول شود که می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث رشد سلول‌های سرطانی شود.

با این حال، هنوز برای اثبات این ارتباط، نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد. برای کاهش خطر بروز سرطان و دیگر بیماری‌ها، باید از روش‌های مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی، یوگا، مدیتیشن، ورزش، خواب کافی، تغذیه صحیح و استفاده از روش‌های مختلف خودمراقبتی استفاده کنید. همچنین، در صورت داشتن استرس شدید، بهتر است با پزشک یا روانشناس مشورت کنید.
 

اینکه به خودتان یا دیگران دروغ بگویید، سلامتی خود را تحت تاثیر قرار می‌دهید، در زمان حال یا مدتی دیرتر.

با خودتان رو راست باشید، بدانید که چه زمانی باید نه بگویید.

مقاله زیر را مطالعه کنید تا متوجه شوید که چرا صداقت بهترین روش است.

یک دوست صمیمی از شما دعوت می‌کند تا برای جشن تولد وی بروید. وقتی به تقویم نگاه می‌کنید، می‌بینید که همه روزها وقت شما پر است و در آن روز هم برنامه ریزی کرده‌اید، به جای اینکه صداقت داشته باشید، لبخند می‌زنید و دعوت او را قبول می‌کنید. برای خیلی از مردم، بزرگترین فاکتور استرس در زندگی تلاش آنها برای راضی نگه داشتن همه می‌باشد. این افراد سعی می‌کنند همه را خشنود کنند.

این شیوه منجر به این می‌شود که به هر دعوتی پاسخ مثبت بدهند، تا جایی که دیگر وقت آزادی برای استراحت و تنها بودن آنها باقی نمی‌ماند. تنها مسئله‌ای که از این احساس توان فرسا حاصل می‌شود این است که زندگی از کنترل آنها خارج می‌شود. صادقانه با خود فکر کنید و آنچه را که واقعا در حد توان خود می‌دانید، انجام دهید و زمانی را هم برای خود ذخیره کنید. از نه گفتن نهراسید. هنگامیکه شما بدانید که چه موقع باید نه بگویید کنترل زندگی خود را دارید.

در سال ۲۰۱۷، تحقیقی درباره تأثیر استرس در محیط کار بر مردان مبتلا به سرطان پروستات انجام شد و محققان به این نتیجه رسیدند که بین قرارگرفتن در معرض استرس طولانی‌مدت در محیط کار و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات قبل از ۶۵سالگی، ارتباطی وجود دارد.

بر اساس برخی تحقیقات، استرس باعث می‌شود بیماری افراد مبتلا به سرطان، به‌ویژه سرطان سینه، تخمدان یا روده بزرگ، عود کند. وقتی فرد استرس دارد، بدن تولید هورمون‌هایی مانند نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد این هورمون‌ها رشد سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کنند.

آیا استرس و سرطان با هم رابطه تنگاتنگی دارند؟

مقابله با استرس و سرطان

بهترین راه برای مقابله با استرس و پیشگیری از سرطان این است که مطمئن شوید بدنتان و سیستم ایمنی آن همیشه در سلامت مطلوب هستند. شما همیشه نمی‌توانید از وقوع اتفاقات استرس‌زا جلوگیری کنید، اما می‌توانید با راهکارهایی استرس را مهار کنید. برخی از راهکارهای مؤثر برای مقابله با استرس را در ادامه نوشته‌ایم.

۱. تمرین یوگا و مدیتیشن

طبق برخی تحقیقات، یوگا و مدیتیشن برای مقابله با استرس بسیار مفیدند. برای شروع هم لازم نیست متخصص باشید. تماشای ویدئوهای یوگا و مدیتیشن مبتدی نقطه شروع خوبی است.


۲. صحبت با روان‌شناس

بیشتر اوقات، منبع استرس افراد احساسات هستند. در چنین حالتی، خلاص‌شدن از شر عامل استرس‌زا پیچیده‌تر می‌شود. در این شرایط، صحبت‌کردن با روان‌شناس می‌تواند مفید باشد. روان‌شناس روش‌های مدیریت استرس را بهتان یاد می‌دهد.


۳. خواب کافی

استرس‌داشتن و خوب‌نخوابیدن نوعی دور باطل را تشکیل می‌دهند؛ استرس دارید، بنابراین نمی‌توانید خوب بخوابید و چون خوب نمی‌خوابید، استرس همچنان در وجودتان می‌ماند.

زمان مشخصی را برای خواب تعیین کنید و تمام دستگاه‌های ساطع‌کننده نور آبی را کنار بگذارید. استرس به بدن و سیستم ایمنی آسیب می‌رساند. خواب کافی به بدن زمان می‌دهد تا خود را ترمیم کند.
 

استرس و خطر سرطان

زمانی که فرد احساسات منفی خود را انکار می‌کند، دچار استرس می‌شود. این استرس به مرور سبب افزایش خطر بیماری مثل سرطان می‌شود. بیماران سرطانی بیشتر از سایر افراد دچار استرس‌های طولانی مدت می‌شوند، شامل افسردگی مزمن. علاوه بر این استرس طولانی مدت و بادوام، خیلی از بیماران سرطانی شخصیت نوع C دارند که با انکار و پنهان احساسات خود متمایز می‌شوند.

مطالعات فراوانی حاکی از آن هستند که رابطه‌ای بین مغز و احساسات در دستگاه عصبی خودکار، سیستم ایمنی و درون ریز بدن وجود دارد. هر آنچه را می‌توانید در جهت ابراز احساسات خود و صادق بودن انجام دهید.

از طریق تکنیک‌های تنفسی، فعالیت بدنی، نوشتن و صحبت کردن راجع به احساسات خود، استرس را از بین ببرید، با این شیوه خطر سرطان را کمتر می‌نمایید
.

صحبت کردن راجع به احساسات برای خیلی از افراد مشکل می‌باشد. بهترین راه برای خنثی سازی احساسات منفی، شناختن آنها می‌باشد. زمانی که صادقانه احساسات خود را اذعان می‌کنید، از بدن خود در مقابل این هورمون‌های مخرب استرس محافظت می‌کنید. احساسات را از قفسه سینه خود خارج کنید. زمانی که ناامید، غمگین و آزرده هستید، به دیگر افرادی که عامل آن بوده‌اند بفهمانید.

زمانی که قصد دارید احساسات خود را منتقل سازید، صادقانه رفتار کنید، وقتی از کسی انتقاد می‌کنید، مهربان باشید، و زمان اظهار نظر صریح و قاطع باشید. آن زمانی که احساسات خود را اذعان می‌نمایید، کمتر باعث آزردگی خود می‌شوید.

اما اگر احساسات خود را پنهان ساختید، همانند بمبی می‌شوید که هر زمان امکان منفجر شدن دارد. هر آنچه که در قلب خود پنهان ساخته‌اید را بیرون بریزید و از آرامش ذهن خود و فوایدی که حاصل می‌شود، لذت ببرید
.

استرس ممکن است باعث بازگشت سرطان شود

در حالی که هیچ پژوهشی نمی‌تواند قطعی اثبات کند استرس مستقیما سبب سرطان می‌شود، طبق برخی تحقیقات، استرس می‌تواند باعث بازگشت سرطان حتی پس از سال‌ها بهبودی شود.

تحقیقات انسانی برای اثبات این ادعا بی‌نتیجه بوده‌اند و در بیشتر موارد، دانشمندان درباره اینکه چرا سرطان پس از درمان موفقیت‌آمیز دوباره عود می‌کند هیچ سرنخی ندارند. بااین‌حال، آزمایش‌های زیادی روی حیوانات انجام شده‌اند که ارتباط مستقیم استرس و سرطان را اثبات می‌کنند.

سخن پایانی

در جواب سؤال آیا استرس باعث سرطان میشود باید بگوییم که خیر، استرس به‌طور مستقیم باعث سرطان نمی‌شود اما سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. سیستم ایمنی ضعیف هم نمی‌تواند از بدن در برابر عوامل سرطان‌زا به‌خوبی محافظت کند. استرس گاه‌به‌گاه چیزی نیست که بخواهید نگرانش باشید. فقط باید مراقب باشید این استرس به استرس مزمن تبدیل نشود. سعی کنید منابع استرستان را شناسایی و حذف کنید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.