تحلیل چرایی روانشناختی و جامعه شناختی توهین به پیامبر(صلی الله علیه آله) در سطح بین المللی

چرایی توهین به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)

حاکمیت طاغوت تداومش به ظلمت و جهالت انسان ها بستگی دارد هر چه انسان‌ها در غفلت ها بیشتر فرو روند حاکمیت مستکبران نیز تداوم بیشتری خواهد یافت. از این روست که آنها با هر انسان و هر آیینی که روشنگری کند مخالف هستند و به شدت به مقابله با آن می پردازند.
شنبه، 10 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : مصطفي راهي
موارد بیشتر برای شما
چرایی توهین به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)
وقتی تاریخ را ورق می زنیم در جای جای آن صف آرایی حق و باطل را مشاهده می نماییم. یک طرف مستکبران و طاغوتیان عالم ایستاده اند و برای تصاحب دنیای انسان ها دائم در حال تلاشند و در طرف دیگر نیز حق طلبان عالم به دنبال رفع ظلم و کمک به مستضعفان عالم هستند.
 
طاغوت و استکبار در لباس های مختلف و اشکال متفاوتی رخ می نماید که همه این اشکال یک روح واحد دارند و آن ایجاد جهالت برای استثمار بیشتر است. آنها به خوبی می دانند که سلطه خود را فقط در صورتی می توانند گسترش دهند که مردم را هر چه بیشتر و عمیق تر در جهالت فرو برند. قرآن کریم در توصیف این صف آرایی به زیبایی هر چه تمام تر می فرماید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصحابُ النّارِ هُم فیها خالِدونَ؛[1] خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت ها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمت ها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.»
 
حاکمیت طاغوت تداومش به ظلمت و جهالت انسان ها بستگی دارد هر چه انسان‌ها در غفلت ها بیشتر فرو روند حاکمیت مستکبران نیز تداوم بیشتری خواهد یافت. از این روست که آنها با هر انسان و هر آیینی که روشنگری کند مخالف هستند و به شدت به مقابله با آن می پردازند.
 
چرایی توهین به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)


پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) پرچمدار مبارزه با جهالت

خداوند در قرآن کریم به اصلی ترین کارکرد دین مبین اسلام و قرآنی که پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است اشاره می نماید و می فرماید: «هُوَ الَّذی یُنَزِّلُ عَلى عَبدِهِ آیاتٍ بَیِّناتٍ لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِکُم لَرَءوفٌ رَحیمٌ ؛[2] او کسی است که آیات روشنی بر بنده‌اش [محمد] نازل می کند تا شما را از تاریکی ها به سوی نور برد؛ و خداوند نسبت به شما مهربان و رحیم است.»
 
هدف دین مبین اسلام رفع گمراهی است و این همان چیزی است که مستکبران عالم از آن هراس دارند. در برخی روایات از لسان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مساله جاهلیت به صورت صریح اشاره شده است و ایشان فرموده اند که جاهلیت در عصر آخر الزمان بسیار سخت تر از جاهلیتی است که ایشان در رفع آن مجاهدت های بسیاری به خرج دادند.
 
هر جا جاهلیتی وجود داشته باشد تعالیم دین مبین اسلام در مقابل آن قد علم می کند. این مکتب نورانی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که قرار است در مقابل این ظُلُمات بایستد و آنها را از بین ببرد. با همین آموزه های نورانی است که ذخیره الهیِ عالم یعنی حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) تاریکیِ سخت دنیای مدرن را از بین خواهد برد و حاکمیت را از دست طاغوتیان خواهد گرفت.
 
روایات بسیاری بر شباهت روش امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای رفع تحیر و گمراهی از میان مردم، با روشی که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن استفاده می نمودند تأکید دارند. در روایتی که محمد بن مسلم از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند اینگونه بیان می نماید : «از ابو جعفر باقر (علیه السلام) پرسیدم: قائم آل محمد که قیام کند، کدام شیوه را به مرحلۀ اجرا مى‌گذارد؟ ابو جعفر (علیه السلام) گفت: قائم آل محمد شیوۀ رسول خدا را به مرحلۀ اجرا مى‌گذارد تا اسلام بر همۀ دین غالب آید. من گفتم: شیوۀ رسول خدا - که صلوات خدا بر او و بر آل او باد - بر چه منوال بود؟ ابو جعفر گفت: آئین و مرام جاهلیت را زیر پا نهاد و با عدل و داد با مردم مواجه شد. قائم آل محمد نیز که قیام کند آئین و مرام دوران صلح و سازش را که میان مردم برقرار است، زیر پا مى نهد و با عدل و داد با مردم مواجه مى شود.»[4]
 
چرایی توهین به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)


هر زمان استکبار خود را به شکست نزدیک تر دید، ظلم او بیشتر خواهد شد.

طبق گزارشات رسمی، اسلام در حال فتح جهان و تبدیل کردن خود به اولین دین مطرح در دنیا است. در گزارشی که سایت خبرگزاری تسنیم ارائه داده است اینطور آمده است که : «سازمان تحقیقات پیو» (Pew Research Center) یکی از اتاق‌های فکر آمریکا در سال 2010 میلادی در گزارشی اعلام کرد که بیشتر مسلمانان در 55 کشور جهان زندگی می‌کنند و جمعیت آنها در حال افزایش است. اسلام در20  سال آینده بزرگترین دین در اروپا و تعداد مساجد ساخته شده نیز بیشتر از کلیساها خواهد شد در حالی که اکنون نیز تعداد مساجد در «فرانسه» در حال حاضر نیز از کلیساهای این کشور بیشتر است.»[5]
 
این واقعیت ها ترس را در دل گردانندگان اصلی دنیای مدرن می اندازد و آنها را از لحاظ روانی آنچنان بهم می ریزد که به دنبال سخت ترین روش ها برای مقابله با آن می روند. باید به این حقیقت باور داشت که هر چه ظلم ظالمان دنیا افزایش می یابد، نشانه این حقیقت است که ضعف های درونی نظام سلطه گرانه و استثماریشان، افزایش پیدا کرده است و خطر فروپاشی را در چند قدمی خود می بینند.
 
ضعف حاکمیت های موجود در دنیای غرب روز به روز در حال افزایش است و جوامع مختلف مردمی در غرب با تأسی به فرهنگ اسلامی که ظلم ستیز است و در کلام رهبران آنها نیز به وضوح مشخص است، اعتراضات گسترده را در برابر این حاکمیت های ظالمانه تدارک دیده اند.
 
«الکساندر بیووایس چیوا» سخنگوی جلیقه زردهای فرانسه در مصاحبه خود با خبرگزاری آنا به این مطلب بسیار مهم اشاره می نماید که ما از انقلاب ایران الگو گرفته ایم و این یعنی تقابل اسلام در مهد تمدن غرب با استکبار جهانی و این مساله موجب عصبانیت هر چه بیشتر دنیای کفر شده است و در این حال است که مشاهده می کنیم ظلم این ظالمان روز به روز در حال افزایش است.
 

استهزاء و تمسخر راهی برای شکست ابهت اسلام

در کنار برخوردهای سخت و خشنی که استکبار جهانی در برابر پیشرفت چشمگیر اسلام داشته است استفاده از حربه تمسخر و استهزاء بوده است حربه ای که به نوعی می خواهد فضا را متعادل و عادی جلوه دهد و به افراد مختلف جامعه یک پیام را بدهد که ما عصبانی و در نقطه ضعف نیستیم.

درست است که از لحاظ روان‌شناختی تمسخر کردن یکی از حالت‌های بروز عصبیت ها و عصبانیت هاست و خود نوعی حالت عصبی به حساب می آید اما چون همه انسان ها به این امر واقف نیستند ممکن است با بی دقتی، خود مرعوب این رفتارها و حرکات تمسخرآمیز شوند میدان حقیقت را ترک گویند چرا که تمسر جوسازی می کند و عبور از این جوسازی و شکتن ان کار هر کسی نیست. جوسازی هایی که با تمسخر ایجاد می شود می تواند آنچانان فشاری را بر افراد جامعه آورد که آنها دست از حقیقت آشکاری که برایشان قابل مشاهده است بردارند.
 
این شیوه رفتار کردن از جانب انسان‌های پلید، یک شیوه متداول در برابر تبلیغ پیامبران الهی (علیهم السلام) بوده است که قرآن پرده از این حقیقت بر می دارد و بیان می نماید: «یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ؛[6] وای بر حال این بندگان (گمراه لجوج) که هیچ رسولی برای هدایت آنها نیامد جز آنکه او را به تمسخر و استهزا گرفتند.»
 
حال که در گزارشات مختلف، روند مقابله با حاکمیتِ طاغوت در کشوری مانند فرانسه به پیچ تاریخی بسیار مهمی رسیده است که تعداد مسلمانان روز به روز در این کشور در حال افزایش پیدا کردن است و اعتراضات نیز با الگوگیری اسلامی دنبال می شود، ما شاهد آن هستیم که آنها نیز به سراغ روش های ثبت شده در تاریخ برای مقابله با این موج عظیم ظلم ستیزی رفته اند و آن روش چیزی نیست جز تمسخر پیامبر گرانقدر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم). در فرانسه مقابله با اسلام را با ارائه کاریکاتوری موهن از طریق یک نشریه هتاک دنبال می نمایند که این خود مُهر باطلی است بر گفته های آنها و بهترین نشانه است بر ضعف های درونی حاکمیتشان.
 
همانگونه که در زمان صدر اسلام، کافران پیامبر  (صلی الله علیه و آله و سلم) را با خطابات توهین آمیز استهزاء و تمسخر می کردند تا به نوعی ابهت وجود مقدسشان را در اذهان مردم بشکنند، امروز نیز نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) را با تصویری موهن به همان شیوه مورد حمله قرار می دهند که البته راه به جایی نخواهند برد و بیش از پیش نقاب از چهره پلیدشان برداشته خواهد شد.
 

پی‌نوشت:

  1. آیه57 سوره بقره.
  2. آیه 9 سوره حدید
  3. الامالی، ج 2، ص 277.
  4. بحار الانوار، محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، ج52، ص381، انتشارات دار احیاء التراث العربی، بیروت.
  5. خبرگزاری تسنیم: « اسلام ۲۰ سال آینده بزرگترین دین در غرب خواهد شد» ، ۲۵ بهمن ۱۳۹۳


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.