فواید و مضرات خوردن شیر موز

شیر موز به نظر یک ماده بسیار شیرین و وسوسه کننده است اما اگر با مواد سالم تهیه شود می‌تواند مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم آورد. در ادامه قصد داریم به بررسی فواید و مضرات مصرف شیرموز بپردازیم.
پنجشنبه، 10 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید و مضرات خوردن شیر موز
شما می‌توانید از موز و شیر کم چرب برای تهیه شیر موز استفاده کنید تا چربی و کالری اضافی وارد بدنتان نشود. ماست ساده یا ماست کم چرب به آن اضافه کنید. شما می‌توانید میوه‌های یخ زده همچون توت فرنگی،انبه یا سایر مواد را به شیر موز خود اضافه کنید تا ارزش تغذیه‌ای آن را چند برابر نمایید.


مواد مغذی

یک لیوان شیر موز با یک دوم پیمانه موز خرد شده و یک پیمانه شیر کم چرب تهیه می‌شود و تنها ۱۶۰ کالری دارد. شیر موز منبع خوبی از فیبرها و پروتئین‌های سالم است. موز ۹ گرم فیبر و یک گرم پروتئین دارد در حالیکه شیر حاوی ۸ گرم پروتئین است و فیبری ندارد.


مواد معدنی

شیر منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزیم است. یک پیمانه شیر کم چرب حاوی ۲۹ درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم و ۱۱ درصد نیاز روزانه به پتاسیم است. موز نیز حاوی پتاسیم است و می‌تواند ۱۱ درصد از نیاز روزانه شما را تامین کند. کلسیم برای داشتن استخوان‌هایی سالم ضروری است. پتاسیم برای داشتن قلبی سالم مهم است و نقش بسیار مهمی در عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم گوارشی باز می‌کند.


ویتامین‌ها

یک پیمانه شیر، ۵۴ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین B12را تامین خواهد کرد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی همچون کم خوابی، خستگی مفرط،یبوست و افسردگی شود. شیر همچنین حاوی مقادیر اندکی از ویتامین A و C است. موز ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می‌کند. این ویتامین برای حفظ و نگهداری سلامت سیستم ایمنی بدن مهم است.1


فواید شیر موز

منبع غذایی مطلوب کم چربی و پرانرژی

کمک به حفظ مقدار قند خون

بهبود مشکلات مغزی و عصبی

کمک به کاهش فشار خون

حفاظت از ابتلا به بیماری های قلبی

موز به هنگام رسیدن تولید گازی به نام اتیلن می کند. در صورت مجاورت این گاز با سایر میوه ها، سبب رسیدن آنها می شود. برای جلوگیری از این فرآیند، موز را باید جدا از سایر میوه ها نگهداری کرد. در عین حال نیز از این خاصیت موز می توان برای رسیدن میوه هایی که هنوز کال هستند، استفاده مطلوب نمود.

موز را هنگامی که هنوز سبز است از درخت می‌چینند و به مناطق مختلف دنیا می‌فرستند و در آنجا به وسیله گرما دادن، آن را می‌رسانند. موز رسیده دارای پوست زرد و سفت و لکه‌های سیاه بر روی پوست است.

مصرف شیر با آب میوه های طبیعی و یا بعضی از انواع میوه ها مثل موز و یا همراه با عسل و خرما تاثیری در کاهش جذب کلسیم شیر ندارد اما افراد باید توجه داشته باشند زمانی که می‌خواهند شیر را به همراه عسل میل کنند، موم عسل را جدا کنند چرا که موم عسل به دلیل اینکه جذب بدن فرد نمی‌شود، می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد.

از طرفی شیرموزهایی که تنها با افزودن شکر و اسانس تهیه شده باشند نه تنها مفید نیستند بلکه برای سلامتی مضر بوده و موجب بروز عوارضی مثل چاقی و دیابت می شوند.2


خواص شیر موز در طب سنتی

موز اگر رسیده باشد ملین بوده و در درمان اسهال خونی و ساده موثر عمل می کند و زخم های روده را به سرعت بهبود می بخشد.
 
قند موز به سرعت جذب خون شده و بنابراین این میوه شاخص گلیسمی بالایی دارد و مصرف موز رسیده برای بیماران دیابتی مضر است و کسانی که بدنبال کاهش وزن هستند از مصرف موز رسیده اجتناب نمایند.


طبع شیرموز

شیرموز دارای طبع گرم بوده و برای افرادی که مزاج حرارتی دارند مضر است و اگر با شکر زیاد و نشاسته ترکیب شود کالری آن چند برابر خواهد شد.


مضرات شیرموز در طب سنتی

موز نارس یا کال به دلیل داشتن نشاسته فراوان سخت هضم می‌شود.
 
موز به دلیل داشتن قند زیاد برای مبتلایان به بیماری دیابت مضر است و بایداز مصرف زیاد آن پرهیز نمایند.
 
افرادی که دستگاه گوارشی حساسی دارند باید در مصرف موز احتیاط کنند.
 
موز خون غلیظ تولید کرده و خوردن زیاد آن باعث تولید خون غلیظ بلغمی می‌شود.
 
خوردن میوه کال موز تولید ورم کولیت کرده و در روده تخمیر ایجاد می کند.

افرادی که در به دلیل خوردن موز زبانشان جوش زده یا ورم می کند؛ بلافاصله بعد از مصرف موز آب لیمو مزمزه کنند و افرادی که در اثر بیماری سرفه‌ های خشک می کنند موز را به آرامی میل نمایند.


طرز تهیه شیر موز

شیر : 2 لیوان

شکر : به میزان دلخواه

موز : 2 عدد

یخ : 2 تکه (در تابستان)
 
در ابتدا مقداری شکر را داخل مخلوط کن ریخته و سپس موز را پوست گرفته و در چند تکه خرد می کنیم بعد از آن شیر را داخل مخلوط کن می ریزیم.
 
سپس موز را به مخلوط افزوده و مخلوط کن را روشن می کنیم تا تمامی مواد کاملا با هم مخلوط شوند.
 
مواد ذکر شده را با هم می زنیم طوری که کاملا روی آن پف کند سپس آن را داخل لیوان و یا ظرف مناسبی دیگری سرود کرده و در صورت تمایل آن را با انواع تکه های میوه و یا آجیل ها تزئین می کنیم.3


چه مقدارشیر موز مصرف کنیم؟

یک موز با اندازه متوسط، ۱۱ درصد نیاز روزانه افراد بزرگسال به پتاسیم را تأمین می کند. یک موز در روز به بهبود مشکلات عصبی و فراموشی در سالمندان کمک نموده و از یبوست پیشگیری می کند. (البته شرط اصلی برای دستیابی به این خاصیت، مصرف مقدار کافی آب در روز می باشد.)


انتخاب و نگهداری شیر موز

انواع دارای قسمت های سبز در ابتدا و انتهای خود، هنوز به طور کامل نرسیده اند. موزهای کاملاً زرد، رسیده تر بوده و انواع دارای لکه های قهوه ای در حداکثر رسیدگی خود هستند.

برای کند نمودن رسیدن موز آن را در یخچال نگهداری کنید و برای تسریع رسیدن موز، آن را در یک پاکت کاغذی یا لای روزنامه در دمای اطاق نگه دارید.

در مجموع می توان موز را از جمله میوه های بسیار مفید دانست و هرگز نبایستی از خواص شگفت انگیز آن غافل گردید.2


پی نوشت:
1.www.danakhabar.com
2.www.delgarm.com
3.www.photokade.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.