آشنایی با خواص بی نظیر آب هویج

آب هویج علاوه بر طعم عالی دارای مزایای درمانی مختلفی است و برای اندام هایی از بدن مثل چشم، دستگاه گوارش، دندان و پوست بسیار مفید است.در ادامه با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص بی نظیر آب هویج
قطعا از خواص آب هویج در مورد سلامت چشم و بینایی شنیده‌اید، اما شاید از دیگر خواص فوق‌العاده آن برای سلامتی کمتر شنیده باشید. آب هویج یکی از نوشیدنی‌های گیاهی بسیار محبوب است که در تمام فصول سال دردسترس است و مزایای آن از خودِ هویج بسیار بیشتر است. ما را همراهی کنید تا شما را از خواص آب هویج برای پیشگیری از سرطان و سلامتی آگاه کنیم.


مواد مغذی هویج

هویج با نام علمی Daucus carota از خانواده‌ی سبزیجات ریشه‌ایِ خوراکی مانند پیاز و سیب‌زمینی است. با اینکه چین تولیدکننده‌ی نیمی از منابع هویج در جهان است، اما این سبزی در همه‌ی کشورها کاشته می‌شود. شاید درباره‌ی خواص هویج چیزهایی بدانید. هویج منبعی غنی از بتاکاروتن، انواع ویتامین ها به‌ویژه ویتامین K، فیبر و موادمغذی دیگر است. برخلاف تمام میوه‌ها و سبزیجات، فواید نوشیدن آب هویج از خوردن خودِ هویج بیشتر است. به‌این‌دلیل که در یک وعده فقط می‌توانید یک هویج بخورید، اما برای تهیه‌ی یک فنجان آب هویج حداقل باید سه هویج بزرگ استفاده کنید. بنابراین آب هویج سه‌برابر بیشتر از هویج ویتامین A دارد و حاوی مقادیر چشمگیری منیزیم، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B6 و فسفر است.

در ادامه با چند فایده سلامت آب هویج بیشتر آشنا می شویم.


افزایش سوخت‌وساز بدن

آب هویج ترشح صفرا را افزایش می‌دهد. صفرا مایعی است که برای تجزیه‌ی چربی در بدن ضروری است. نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد که افزایش جریان صفراوی در بدن سبب افزایش سوخت و ساز می‌شود. مشابه همین نتایج در انسان نیز وجود دارد. هنگامی‌ که فرایند سوخت‌وساز در بدن‌تان به‌خوبی انجام می‌شود، وزن‌تان با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد.

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، آب هویج را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. ازآنجایی‌که آب هویج سیرکننده است و کالری کمی دارد، جایگزین مناسبی برای انواع آب‌میوه و نوشیدنی‌های شیرین است. علاوه‌براین، آب هویج سرشار از ویتامین‌های خانواده‌ی B مانند تیامین، ریبوفلاوین و به‌ویژه B6 است. این ویتامین‌ها برای فعالیت‌های متابولیک بدن حیاتی هستند. وجود ویتامین های خانواده B در بدن به‌منظور عملکرد صحیح مغز و دستگاه عصبی ضروری است.


تقویت بینایی

از قدیم گفته‌اند هویج برای چشم‌ها و تقویت بینایی مفید است. اما دلیل آن چیست؟

آب هویج سرشار از نوعی ویتامین A به‌نام بتاکاروتن است که یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است. ویتامین A برای تقویت بینایی بسیار مفید است و از لایه‌ی سطحی چشم محافظت می‌کند. نوشیدن آب هویج برخی بیماری‌های چشم مانند دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه‌ی زرد)، آب مروارید و ضعفِ دید را برطرف می‌کند. لوتئین موجود در هویج نیز آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که از چشم در برابر نورهای خطرناک محافظت می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۴ نشان داد که لوتئین در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و کاهش قدرت دیدِ چشم نقش مهمی ایفا می‌کند.


خواص آب هویج برای پوست؛ بهبود بیماری‌های پوستی

آب هویج یکی از منابع غنی از ویتامین سی است که برای التیام زخم و ضایعات پوستی بسیار مفید است. این نوشیدنی در بهبود بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و بثورات جلدی نیز تأثیر زیادی دارد. بتاکاروتن موجود در هویج هم می‌تواند التهاب پوستی را کاهش دهد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص آب هویج این است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است، دربرابرِ عفونت‌ها آسیب‌پذیر هستند و به‌راحتی به بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوند. با اضافه‌کردن آب هویج به رژیم‌غذاییِ روزانه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.1


حفظ سطوح مناسب کلسترول و قند خون

آب هویج سرشار از پتاسیم است و توانایی حفظ کلسترول و قند خون در سطوح مناسب را دارد. همچنین، این نوشیدنی از محتوای کالری و قند پایین سود می برد.

مواد معدنی و ویتامین های موجود در آب هویج در کنار یکدیگر از ابتلا به دیابت جلوگیری می کنند.

افزون بر این، آب هویج ترشح صفرا را افزایش می دهد که به چربی سوزی کمک می کند و از این رو، در کاهش وزن نقش دارد.


پاکسازی کبد

آب هویج می تواند به پاکسازی و سم‌زدایی کبد کمک کند. مصرف منظم آب هویج می تواند به پاکسازی سموم از کبد کمک کند.


تقویت استخوان ها

آب هویج منبع خوبی برای ویتامین K است که در فرآیند پروتئین سازی بدن نقش دارد. این ویتامین در پیوند با کلسیم به بهبودی سریع‌تر، به ویژه در مورد شکستگی استخوان، کمک می کند.


حفظ سلامت دهان و دندان

آب هویج حاوی مواد مغذی است که می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند و توانایی بدن برای مبارزه با باکتری هایی که وارد دهان شده و روی دندان ها و لثه ها تکثیر می شوند را افزایش دهند.

آب هویج خواص ضد باکتری دارد و می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. افزون بر این، هویج می تواند به پاکسازی لکه ها و پلاک ها از روی دندان ها کمک کند.

فیبر موجود در هویج می تواند به عنوان یک مسواک طبیعی برای دستگاه گوارش عمل کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

فیبر می تواند باکتری های ناخواسته را از روده شما حذف کرده و گوارش بهتر مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.2


مبارزه با پیری

میزان زیاد بتاکاروتن موجود در هویج که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود، از سرعت پروسه‌ی پیری کم کرده و سالخوردگی سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازد. ویتامین A، تولید کلاژن در پوست را افزایش داده و خاصیت ارتجاعی آن را بیشتر می‌کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در پوست مبارزه می‌کند.


کاهش ریسک سرطان

بتاکاروتن موجود در آب هویج دارای خاصیت ضد سرطانی نیز هست. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که ویتامین A که از بتاکاروتن تولید می‌شود، رادیکال‌های آزادی را که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب زده و منجر به سرطان شوند نابود می‌کند. این خاصیت خنثی کنندگی ویتامین A روی رادیکال‌های آزاد می‌تواند جلوی ابتلا به سرطان سینه و سرطان پوست را بگیرد.


بهبود عملکرد عضلات

آب هویج منبع عالی پتاسیم نیز هست که عملکرد عضلات را کنترل می‌کند. پتاسیم جلوی اسپاسم‌های عضلانی را می‌گیرد و عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌دهد، بنابراین اگر مکرراً دچار گرفتگی‌های عضلانی می‌شوید نوشیدن آب هویج برایتان بسیار مفید خواهد بود.


پیشگیری از بیماری‌های قلبی

نوشیدن آب هویج یکی از راه‌های مفید برای محافظت از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود در هویج می‌تواند از قلب و سیستم عروقی شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و ضمناً کلسترول را پایین بیاورد. تحقیقات نشان داده نوشیدن آب هویج می‌تواند یکی از راه‌های بسیار مؤثر کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی باشد.


کمک به کنترل وزن

نوشیدن آب هویج در صبح کمکتان می‌کند وزنتان را کنترل کنید. یک لیوان آب هویج پالپ دار تنها 80 کالری دارد اما فیبر موجود در آن شما را سیر می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی آب هویج نیز انرژی زیادی به شما می‌دهند و نیاز شما را به میان وعده‌ی قبل از ناهار برطرف می‌کنند.3


کمک به لخته شدن خون

آب هویج ،دارای ویتامین K است، که در جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند، و روند بهبودی را نیز تسریع می بخشد.


بهبود زخم های خارجی

آب هویج ،می تواند روند بهبود زخم های خارجی را سریعتر کندبنابراین، دفعه بعدی که، زخمی شدید با بدنتان بریده شد، نوشیدن آب هویج را فراموش نکنید.ویتامین C، که در مقادیر بالایی در آب هویج وجود دارد، به سرعت به زخم کمک می کنند.


درمان عفونت

بدن ما ،روزانه در معرض مواجهه با میلیون ها میکروب و عفونت ها است.آب هویج ،می تواند از عفونت های داخلی و خارجی به علت خواص ضد ویروسی و ضد عفونی کننده اش، جلوگیری کند و به درمان آن کمک کند.

کاربرد خوراکی آن عفونت های داخلی دهان، گلو، معده، روده، دستگاه ادراری و روده بزرگ را درمان می کند.آب هویج همچنین به درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، بثورات، زخم، زخم، پسوریازیس، کربونکلس، گانگرن و غیره کمک می کند.


آزاد سازی گاز معده

همه ما احساسات وجود باد را در بعضی مواقع داشته ایم.این اتفاق به دلیل انباشت گاز در شکم است و می تواند واقعا دردناک باشد.خاصیت بادشکنی و ضد نفخ آب هویج ،کمک می کند تا گازهایی که در داخل معده و روده است، آزاد شوند.


افزایش ادرار

مطالعات نشان داده اند که ،آب هویج یک دیورتیک قوی است.نقشی کلیدی در افزایش ادرار بازی می کند، که در نهایت کمک می کند تا تقریبا 4% توده چربی بدن ،پاک شود ،همچنین، اسید اوریک و صفرا را از بین می برد، فشار خون را کاهش می دهد، سنگ کلیه ها را دفع می کند، عفونت های میکروبی کلیه را پاک می کند.


تنظیم دوران قاعدگی

چه شما دارای چرخه نامنظم قاعدگی هستید ،و چه از درد قاعدگی رنج می برید، آب هویج می تواند شما را نجات دهد.می تواند چرخه قاعدگی شما را بهبود بخشد.


درمان دژنراسیون ماکولا

نوشیدن آب هویج، به طور مرتب می تواند به سالمندان کمک کند، تا از خطرات دژنراسیون ماکولا در امان بمانند.هویج، غنی از بتا کاروتن است و خود را از طریق واکنش آنزیمی که منجر به تشکیل پروویتامین A می شود، تجزیه می کند.این مواد مغذی، مسئول ظرفیت آنتی اکسیدانی هویج هستند.


کمک به رشد مو

نوشیدن منظم آب هویج ،می تواند موهای شما را سالم و زیبا کند.به رشد مو کمک می کند و از شوره سر جلوگیری می کند


تقویت ناخن

اگر میخواهید ناخنهای سالم و زیبایی داشته باشید، آب هویج بنوشید.آب هویج، ناخن ها را تقویت می کند و همچنین آنها را براق و صاف می کند.


سفید کننده پوست

ممکن است شگفت انگیز باشد، اما آب هویج می تواند پوست شما را چند درجه روشن کند.تمام کاری که باید انجام دهید، این است که کمی آب هویج را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. آن را به آرامی به صورت و گردن خود بمالید.کمی بکینگ پودر به آب اضافه کنید و بعد از 20 دقیقه با آن ،صورت خود را بشویید.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.asriran.com
3.www.hamshahrionline.ir
4.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.