آکنه چیست و دلیل بروز آکنه در قسمت های مختلف نشانه چیست

جوش صورت از چند عامل اصلی ناشی می‌شود که عبارتند از: تولید بیش از حد چربی در پوست، بسته شدن منافذ سطح پوست که مانع از خروج چربی ‌شوند، رشد باکتری‌ها درون فضاهای مسدود شده می باشد.
جمعه، 19 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آکنه چیست و دلیل بروز آکنه در قسمت های مختلف نشانه چیست
آکنه و جوش صورت به عنوان شایع ترین مشکل مزمن پوستی به شمار می آید که از سنین نوجوانی تا بزرگسالی امکان بارز شدن بر روی پوست صورت دارند.

اگرچه بیماری خطرناکی نیست ولی به لحاظ اثری که بر زیبایی ظاهری صورت می گذارد، از نظر تشخیص و درمان به موقع اهمیت بسیار بالایی دارد.

جوش صورت از چند عامل اصلی ناشی می‌شود که عبارتند از: تولید بیش از حد چربی در پوست، بسته شدن منافذ سطح پوست که مانع از خروج چربی ‌شوند، رشد باکتری‌ها درون فضاهای مسدود شده می باشد.

لازم است بدانید که آکنه و جوش صورت از اوایل بلوغ به علت تغییرات هورمونی تا حوالی 30 سالگی مکررا روی پوست ظاهر شده و خود به خود برطرف می شوند و مجددا ظاهر می گردند.

نکته ای که اهمیت دارد این است که در این ظاهر شدن ها و برطرف شدن های خودبه خودی، شما اگر دستکاری و اشتباهاتی در برخورد با پوستتان داشته باشید، احتمال ایجاد شدن اثر جوش ها و جوشگاه بر سطح پوست وجود دارد.
 

 علت آکنه صورت چیست؟

* هورمون ها
* رژیم غذایی
* کمبود ویتامین
* استرس
* ژنتیک
* التهاب
* ترکیب عوامل

آکنه چیست و دلیل بروز آکنه در قسمت های مختلف نشانه چیست


عوامل تشدید کننده بروز آکنه و جوش صورت

در بروز آکنه و جوش صورت، عوامل وجود دارند که اگرچه به عنوان عامل اصلی تشکیل جوش به شمار نمی آیند ولی تشدید کننده و تسریع کننده هستند، یعنی باعث می شوند که زود به زود و با وسعت زیادی آکنه و جوش صورت بر چهره شما نمایان شود.
 

عدم رعایت بهداشت فردی

عدم استحمام و شستشوی صورت و بدن رای چندین بار درهفته، باعث می شود که چربی های سطح پوست بیش از اندازه شده و در منافذ پوستی گیر افتاده و احتمال تشکیل جوش صورت بیشتر شود.
 

شستشوی نامناسب صورت

به شما توصیه می کنیم که با آب خیلی گرم یا خیلی سرد، صورتتان را نشویید بدین دلیل که چربی سطحی و مورد نیاز پوست از بین رفته و خشکی ایجاد می گردد که مستعد کننده بروز آکنه و جوش صورت است.

بهتر است بدانید که روزانه دو بار شستشو با شوینده مناسب جنس پوستتان لازم است تا پوست در معرض آسیب برای بروز جوش قرار نگیرد.


عادت ماهانه
بسیار از خانم ها از جوش هایی حوالی زمان عادت ماهانه رنج می برند یک یا جوش عمیق و گاهی کیستیک در ناحیه چانه و قسمت زوایای فک صورت شکایت دارند . این نوع جوشها را جوش های هورمونی نیز می گویند و به دلیل تغییرات هورمونی پدید می آید هورمون های استروژن و پروژسترون در زمانهای نزدیک به زمان قاعدگی تغییرات زیادی می کنند و این موضوع باعث تحریک ترشح کورتیکو استرویید در بدن و افزایش ترشح چربی پوست می شود.
 

رژیم غذایی و تغذیه: یک معمای حل نشده

تابحال هیچ رژیم غذایی و غذای خاصی که ایجاد کننده آکنه و جوش صورت باشد، گزارش نشده است. معمولا غذا باعث ایجاد جوش نمیشود. اگرچه غذاهای چرب و شیرین در بعضی افراد جوشها را بدتر می کنند ولی این عمومی نیست و بقیه افراد نیاز به رژیم غذایی ندارند.

به شما توصیه می کنیم اگر بعد از مصرف بعضی از غذاها، آکنه و جوش ها صورتتان بدتر شد، حدالمقدور سعی کنید از آن غذا و رژیم غذایی کمتر استفاده نمایید.
 

تماس با تابش مسقیم نور خورشید

اگر برای ساعات متمادی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشید، ترشح چربی های سطح پوست صورتتان بیشتر می شود.

به شما توصیه می گردد که طولانی مدت در معرض نور آفتاب نباشید و همچنین از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.
 

مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب و بیش از اندازه

اگر عادت به آرایش کردن مکرر صورت خود در تمام ساعات شبانه روز دارید، لطفا این عادت اشتباه را ترک کنید. پوست هم نیاز به نفس کشیدن دارد! و باید اکسیژن و رطوبت در سطح خارجی خود داشته باشد. به شما توصیه می کنیم به پوست خود، فرصتی برای بازسازی و طراوت دهید.

کاملا آشکار است که لوازم آرایشی ناسازگار با جنس پوستتان نقش قابل توجهی در تشدید آکنه و جوش صورت دارد.

به شما توصیه می کنیم که اگر جنس پوستتان چرب است، از مواد آرایشی بهداشتی چرب استفاده نکنید. چربی تحمیل شده و بیش از اندازه به سطح پوست، یک عامل تشدید کننده قوی برای آکنه و جوش صورت است.
 

6 باور غلط درعلت آکنه صورت:

  1. شستن زیاد باعث درمان آکنه می شود.
  2. آفتاب جوش ها را خشک می کند.
  3. در صورت داشتن جوش صورت هیچ کرمی نباید استفاده شود.
  4. غذای چرب باعث ایجاد آکنه می شود.
  5. افرادی که جوش دارند نباید آرایش کنند.
  6. جوش فقط مشکل جوانان و نوجوانان است.
 

اگر شما مستعد بروز آکنه پوست هستید :

– استعمال دخانیات، سیگار و مواد مخدر داشته باشید.
– آلودگی هوا در محیط زندگی تان باشد.
– فعالیت و تحرک ورزشی نداشته باشید.
– مبتلا به اختلالات هورمونی باشید.
– استرس و تنش های عصبی دارید.
– مکررا با ناخن، جوش ها را دستکاری کنید.

دوست عزیز، جوش صورت بیشتر از اینکه نیاز به درمان داشته باشد، نیاز به مراقبت و پیشگیری دارد. به شما توصیه می کنیم که با رعایت کردن اصول بهداشتی و دوری از عواملی که سبب تشدید آکنه و جوش صورت می شوند، سعی کنید زیبایی، جوانی و شفافیت پوست صورتتان را حفظ نمایید.
 

انواع جوش صورت نشانه چیست؟

۱. پیشانی
مسائلی مربوط به گوارش ضعیف و استرس اغلب عوامل اصلی به ظهور جوش روی پیشانی به شمار می‌روند. برای کمک به خروج سموم و کمک به دستگاه گوارش، آب را جایگزین نوشیدنی‌های کافئین دار و فرآوری شده با H۲O کنید. بنا به ادعای راج "خواب حداقل ۷ ساعت در شب، نوشیدن مقدار زیادی آب و داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش جوش در پیشانی کمک چشمگیری کند. همچنین عوامل موضعی بر سلامتی پوست تاثیر می‌گذارند. سعی کنید کلاه و مو را از ناحیه پیشانی کنار بزنید تا اصطکاک و مواد آرایشی مو نظیر حالت دهنده ها، منافذ پوست را مسدود نکنند".

آکنه می‌تواند هر جای بدن بوجود آید، اما روی صورت، شانه‌ها، کمر، قفسه سینه و بازو‌ها بیشتر است. شخص ممکن است هنگامی آکنه را ببیند که غده‌های کوچک زیر سطح پوست مسدود شده باشند.

این غده‌ها به عنوان غده‌های سبوم شناخته می‌شوند که یک ماده روغنی به نام سبوم را ترشح می‌کنند. غده‌ها به واسطه سبوم زیادی، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها مسدود می شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، غده‌ها ممکن است ملتهب شوند و یک جوش چرکی یا کورک به وجود آید.
 
آکنه چیست و دلیل بروز آکنه در قسمت های مختلف نشانه چیست

۲. گونه
آکنه در نزدیکی بالای گونه مربوط به سیستم تنفسی است، بنابر این در صورتی که شما به دفعات برای پیاده روی به شهر‌های مختلف و بزرگ می‌روید یا در حین رانندگی، پنجره ماشین را باز می‌گذارید، باید نسبت به پاک کردن پوست صورت مراقبت بیشتری به خرج دهید. راج اضافه می‌کند: "اطمینان حاصل نمایید که هوای خانه تمیز باشد، برای این کار می‌توانید از یک دستگاه تصفیه کننده هوا یا چند گیاه مفید برای تصفیه کردن هوا استفاده کنید. ممکن است درک این مسئله برای تان کمی دشوار باشد، اما بسیاری از چیز ها، هر روز با گونه‌ شما تماس پیدا می‌کنند، بنابراین تمیز نگه داشتن وسایل اطراف شما می‌تواند به کاهش جوش‌های صورت کمک کند". آکنه در ناحیه پایین‌تر گونه معمولا ضعف بهداشت دهان و دندان را نشان می‌دهد، اما باکتری‌های سطحی نیز می‌توانند یکی از عوامل اصلی به شمار روند. همیشه مراقب وسایلی که با صورت تان در تماس است باشید، نظیر: تلفن همراه، برس آرایشی و بالش و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی.
 
آکنه چیست و دلیل بروز آکنه در قسمت های مختلف نشانه چیست

۳. ناحیه T
ناحیه T. به ناحیه‌ای از صورت که بین ابرو‌ها تا بینی و گونه امتداد دارد، گفته می‌شود. آکنه در این نواحی اغلب ناشی از اختلالات گوارشی یا آلرژی‌های غذایی است. راج در این باره می‌گوید: "تعدادی از کارشناسان کاهش مصرف لبنیات، گوشت قرمز و فست فود و در عوض مصرف برگ سبزیجات برای بهبود مشکلات ناحیه T. را توصیه می‌کنند". علاوه بر این غدد چربی روی ناحیه T. صورت بیش از سایر نقاط صورت است که این ناحیه را بیشتر مستعد جوش می‌سازد. در ابتدا اطمینان حاصل نمایید که از پاک کننده‌ها و محصولات مراقبتی پوستی استفاده می‌کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند". آکنه روی بینی بسیار مرتبط با کبد و کلیه است، بنابر این آکنه قرمز درشت روی بینی، می‌تواند حاکی از فشار خون بالا یا اختلال در کبد باشد. سعی کنید ساعات پس از کار را برای خود شاد بسازید و از مصرف غذا‌های تند پرهیز کنید.
 
۴. چانه
آکنه روی چانه نشان دهنده بزرگترین عامل سازنده پر مویی است که همه ما با آن به خوبی آشنایی داریم: همان عدم تعادل هورمونی. راج پیشنهاد می‌کند: " یک برنامه خواب منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشید، اما در صورتی که همچنان روی چانه تان جوش دارید، با متخصص پوست و زنان مشورت کنید و ببینید آیا کنترل هورمون‌های بارداری و اسپیرونولاکتون می‌تواند به این مسئله کمک کند". چای نعناع و مصرف مکمل‌های امگا ۳ نیز گزینه خوبی برای کنترل تغییر سریع هورمون‌ها است، علاوه بر این به یاد داشته باشید که چانه خود را بر روی دستان تان قرار ندهید یا بیش از حد آن را لمس نکنید.
 
۵. کمر، بازو و ران پا‌ها
نوسانات هورمونی و ژنتیک اغلب علت اصلی آکنه در پشت، بازو‌ها و ران‌ها هستند، بنابراین کنترل آکنه در این بخش به صورت اختصاصی باید انجام شود. علاوه بر این، لباسی که از عرق مرطوب شده با سایش روی پوست می‌تواند سبب تحریک و ایجاد جوش شود. بنا به ادعای راج: "کاهش فشار ناشی از حمل کوله پشتی یا کیف دوشی، که می‌تواند اصطکاک ایجاد کند، سبب آکنه می‌شود. لباس‌هایی را که تمیز و نه خیلی تنگ هستند بپوشید. از ژل و صابون ها، لوسیون‌های بدن، پودر‌های رختشویی و کرم‌های ضد آفتاب همچون روغن‌های طبیعی را به خوبی بررسی کنید".

لباس‌های پنبه‌ای را می‌توانند سبب تحریک پوست شوند و همچنین گلدوزی‌های پنهان شده یا برچسب‌ها را بررسی کنید. در صورتی که آکنه هنوز بر روی پوست باقی مانده است، نوع الیاف استفاده شده در لباس تان را ارزیابی کنید: در حقیقت پنبه می‌تواند مواد شیمیایی به هنگام تولید را جذب کند و سبب بروز جوش در افراد دارای پوست حساس شود. آکنه پا و بازو نیز اغلب با بثورات، رزاسه یا فولیکولیت اشتباه گرفته می‌شود، بنابر این اگر مشکل ادامه پیدا کرد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آکنه چیست و دلیل بروز آکنه در قسمت های مختلف نشانه چیست


درمان خانگی جوش صورت

پیشگیری از ایجاد جوش صورت، راز اصلی کنترل آن‌ها است. درمان بسته به شدت آکنه متفاوت است. اکثر افراد آکنه را با دارو‌های بدون نسخه درمان می‌کنند.
 
طیف وسیعی از صابون، ژل، لوسیون و کرم برای درمان آکنه در بازار‌ها موجود است. این محصولات معمولا حاوی یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده فعال در زیر هستند:

• بنزوئیل پروکساید (benzoyl peroxide)
• سالیسیلیک اسید (salicylic acid)
• رتینول (retinol)
• رزورسینول (resorcinol)

اینکه تاثیر این دارو‌ها چگونه است و آیا بخوبی مشکل را رفع می‌کند در بین افراد متفاوت است. در نتیجه آزمایش وخطا در استفاده از محصولات می‌تواند تعیین کند که کدام محصولات مناسب هستند. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است از کرم یا لوسیون بهره بیشتری ببرند.

در صورتی که پوست حساسی دارید سعی کنید از استفاده محصولاتی که حاوی رتینول هستند اجتناب کنید. به هنگام خرید کرم‌ها یا لوسیون به درصد مواد ضد آکنه موجود در آن‌ها نگاهی بیندازید و از درصد‌های پایین استفاده کنید.

علائم فرد ممکن است طی چند هفته به طور کامل از بین برود، بنابراین پیگیری ادامه درمان برای بیمار بسیار مهم است. همچنین عوارض جانبی خفیف همچون تحریک و سوزش پوست در مراحل اولیه درمان موضوعی رایج است که پس از چند روز بهبود می‌یابد.

افرادی که آکنه پیشانی آن‌ها خیلی شدید است احتمالا نیاز به دارو‌های تجویز شده توسط پزشک خواهند داشت. پزشک متخصص پوست قادر به ارزیابی علائم شخص و تعیین بهترین روش درمانی برای آن‌ها خواهد بود. این درمان‌ها شامل استفاده از دارو‌های خوراکی و یا ژل‌ها و کرم‌هایی می‌شود که فرد باید از آن‌ها به صورت موضعی استفاده کند.
 

دارو‌های تجویزی برای آکنه عبارتند از:

• کورتیکواستروئید‌ها (corticosteroids)
• ضد میکروب‌ها (antimicrobials)
• آنتی بیوتیک
• رتینوئید (retinoids)
• دارو‌های هورمونی ترکیبی

افراد دارای آکنه باید از فشار دادن جوش‌ها اجتناب کنند، زیرا سبب افزایش خطر اسکار و عفونت می‌شود.


منبع:
سایت دکتردکتر
سایت فرارو
سایت آکنه یار


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.