خواص و مضرات فرنجمشک

فرنجمشک، مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص و مضرات فرنجمشک
فَرَنجمُشک با نام علمی scutellaria lateriflora گیاهی پایا از تیره نعناعیان و یکی از گیاهان دارویی است. به آن فرنجمسک، فرنجموشک، افرنجمشک، ریحان قرنفلی، پلنگمشک و برنجمشک نیز گفته‌اند.
 
این گیاه در طب به عنوان بادشکن و ضد تشنج و مقوی معده و معرق و زیادکننده ترشحات صفرا تجویز می‌شود. به علاوه در رفع سرگیجه، رفع حالت قی زنان باردار و بی خوابی و ضعف مصرف آن توصیه شده ‌است.
 
فرنجمشک یک گیاه بومی اروپاست ولی امروزه در تمام نقاط دنیا کشت می‌شود. گیاهی است پایا، چندساله به ارتفاع 120- 30 سانتی متر، دارای ساقه خمیده، چندگوش، کرکدار و منشعب. این گیاه دارای شاخه‌های پرپشت و متعدد است.
 
برگ‌های این گیاه متقابل بیضوی و قلبی‌شکل و دندانه‌دارند. ریشه این گیاه کوچک و استوانه‌ای شکل و سخت و منشعب است.
 
گل‌هایش سفید یا گلی رنگند که به تعداد 6 تا 12 در کناره برگ‌ها مجتمع گردیده‌اند. گل‌ها دارای دم گل کوتاه، مجتمع در چرخه‌های کم و بیش یک طرفه محوری و به رنگ سفید متمایل به صورتی است.

میوه‌اش فندقه و قهوه‌ای رنگ می‌باشد. فرنجمشک در زمان گل دهی بوی لیمو می‌دهد و دانه‌هایش قهوه ای است، به‌طوری که اگر انگشتانتان را روی برگ‌های گیاه بمالید، احساس نوعی مزه ترش و شیرین شبیه لیمو به شما دست می دهد.
 
محل رویش آن در ایران در جنگل گلستان، گنبد، دره هراز نزدیک آمل، تنکابن، باختران و لرستان بوده و البته در اطراف تهران نیز یافت می شود.
 
فرنجمشک تاثیر فوق العاده‌ای در تسکین و رفع درد و نفخ معده، بی‌خوابی، درد قاعدگی و انواع سردردها دارد. برای اعصاب مفید بوده و با ایجاد آرامش هر نوع فشار روحی و نگرانی عصبی را از بین می برد. در رفع التهابات ناشی از گزش حشرات و تبخال جزء بهترین داروهای گیاهی به شمار می‌رود. خوردن روزانه چای فرنجمشک بهترین دارو برای رفع خستگی و اسپاسم عضلانی است.1

خواص و مضرات فرنجمشک


کاهش استرس

گفته می شود که فرنجـمشک علائم استرس را کاهش داده، به آرام شدن کمک کرده و خلق وخو را تقویت می کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان می دهد که مصرف فرنجمـشک باعث تسکینِ اثرات منفیِ خلقیِ ناشی از استرس روانی ایجاد شده در آزمایشگاه شده است. شرکت کنندگانی که فرنجمشک مصرف کرده بودند، خودشان گزارش دادند که حس آرامش شان افزایش پیدا کرده و احساس هوشیاری در آنها کاهش یافته است. اگرچه این مطالعه به صورت دوسوکور بوده و با دارونما کنترل شده، اما تنها بر روی ۱۸ نفر انجام شده است. برای تایید یافته های این مطالعه به پژوهش های بیشتری نیاز است.
نحوه مصرف: ۳۰۰ میلی گرم فرنجمـشک را به شکل کپسول و دو مرتبه در روز مصرف کنید. همچنین اگر دوره های شدیدی از استرس را تجربه می کنید، می توانید یک کپسول ۶۰۰ میلی گرمی استفاده کنید.


کاهش اضطراب

فرنجمشک ممکن است برای کمک به کاهش علائم اضطراب نظیر عصبی بودن و تحریک پذیری نیز کاربرد داشته باشد. پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، به بررسی اثرات مواد غذایی حاوی فرنجمـشک بر روی خلق وخو و عملکرد شناختی پرداخت. مکمل استفاده شده در این مطالعه با یک نوشیدنی و ماست به همراه شیرین کننده های طبیعی یا مصنوعی مخلوط گردید. شرکت کنندگان هر دو گروه اثرات مثبتی را گزارش دادند که جنبه های مختلفی از خلق وخو، ازجمله کاهش سطوح اضطراب در آنها را شامل شده است. اگرچه این نتایج نویدبخش هستند، اما تایید اثرگذاری این گیاه در این مورد تحقیق بیشتری را می طلبد.
نحوه مصرف: روزانه سه مرتبه ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم فرنجمشک مصرف کنید. در صورت تجربۀ دوره های شدید اضطراب می توانید مقدار مصرف را افزایش دهید.


تقویت عملکرد شناختی

همان مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود، به بررسی اثرات فرنجمشک برای بهبود عملکرد شناختی نیز پرداخته است. از شرکت کنندگان این مطالعه درخواست شده بود تا کارهای مرتبط به عملکرد شناختی، حافظه، ریاضی و تمرکز را انجام دهند. نتایج این کارهای محاسبه ای نشان می دهد که شرکت کنندگانی که فرنجمشک مصرف کرده بودند، نسبت به سایرین عملکرد بهتری داشتند. اگرچه این شرکت کنندگان افزایش سطوح هوشیاری و عملکرد را تجربه کردند، اما همچنان احتمال بروز خستگی با گذشت زمان وجود دارد. ترکیب کردن فرنجشمک با غذا نیز بر روی میزانِ جذب آن اثر می گذارد و ممکن است اثرگذاری آن را تحت تاثیر قرار دهد. در این زمینه نیز به پژوهش بیشتری نیاز است.
نحوه مصرف: روزانه سه مرتبه ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم فرنجمشک مصرف کنید.


تسکین بی خوابی و سایر اختلالات خواب

ترکیب کردن فرنجمـشک با سنبل الطیب ممکن است به تسکین بی قراری و اختلالات خواب نظیر بی خوابی کمک کند. محققین با انجام یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ دریافتند، کودکانی که یک دوز ترکیبی را مصرف کرده بودند، با ۷۰ تا ۸۰ درصد بهبودی در علائم خود مواجه شدند. هم محققین و هم والدین به این نتیجه رسیدند که فرنجمشک یک درمانگر خوب یا بسیار خوب است. با این حال، برای تایید این اثرات به تحقیقات بیشتری نیاز است. نحوه مصرف: قبل از خواب یک فنجان چای دمکرده از سنبل الطیب و فرنجمشک را میل کنید.


کمک به درمان تبخال

در صورت مشاهدۀ اولین نشانۀ تبخال، می توانید فرنجمـشک را به صورت موضعی استفاده کنید. شرکت کنندگان یک مطالعه در سال ۱۹۹۹، فرنجمشک یا یک کرم دارونما را چهار مرتبه در روز و در یک دورۀ پنج روزه به صورت موضعی بر روی نواحی مورد نظر استفاده کردند. محققین دریافتند که مصرف کنندگان کرم فرنجمشک نسبت به کسانی که دارونما استفاده کرده بودند، علائم کمتری داشتند و سریع تر بهبود پیدا کردند. محققین همچنین به این اشاره کردند که کرم فرنجمشک ممکن است به افزایش مدت زمان میان دوره های بروز تبخال کمک کند. در این زمینه نیز به تحقیقات بیشتری نیاز است.
نحوه مصرف: یک کرم فرنجـمشک را چندین مرتبه در روز بر روی نواحی مورد نظیر بمالید. قبل از مصرف حتما مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی ساعد امتحان کنید. اگر به مدت ۲۴ ساعت هیچ ناراحتی یا التهابی را تجربه نکردید، استفاده از این کرم برای شما خطری ندارد.


کمک به تسکین سوءهاضمه

اگر مکررا درد معده و ناراحتی را تجربه می کنید، ممکن است فرنجـمشک اثر مثبتی بر روی هضم در بدن شما داشته باشد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۰ به ارزیابی اثرات یک دسر سردِ حاوی فرنجمشک بر روی سوءهاضمه پرداخته است. شرکت کنندگان بعد از خوردن وعدۀ غذایی اصلی، یک سربی (نوعی دسر) – با یا بدون فرنجمشک – را مصرف کردند. اگرچه هر دو نوع دسر علائم و شدت سوءهاضمه را کاهش دادند، اما دسر حاوی فرنجمشک اثرگذاری بهتری داشت. نحوه مصرف: یک قاشق چایخوری از پودر فرنجـمشک را به یک کاسه بستنی یا اسموتی اضافه کرده و از دسر خود لذت ببرید.


کمک به درمان حالت تهوع

از آنجایی که فرنجشـمک احتمالا بر روی دستگاه گوارش اثر می گذارد، ممکن است برای کمک به تسکین حالت تهوع نیز مفید باشد. یک بررسی در سال ۲۰۰۵ به ارزیابی نتایج چندین مطالعۀ مربوط به فرنجشمک پرداخته است. نتایج این بررسی نشان می دهند که فرنجمشک برای درمان علائم گوارشی مفید می باشد. اگرچه این بررسی بسیار نویدبخش است، اما باید به محدودیت های این مطالعات نیز توجه داشت. بسیاری از این مطالعات فرنجشمک را در کنار سایر گیاهان دارویی مورد بررسی قرار داده اند. به همین دلیل، برای بررسی اثرات فرنجمشک به تنهایی، به تحقیقات بیشتری نیاز است. نحوه مصرف: در صورت مشاهدۀ اولین نشانۀ حالت تهوع، یک فنجان چای فرنجمشک بنوشید.2

خواص و مضرات فرنجمشک


کاهش وزن

فرنجمشک به روش های متعدد قادر است وزن را کاهش دهد. این گیاه حاوی ترکیبات ارگانیک می باشد که بر روی متابولسیم بدن اثر دارد و سوخت و ساز بدن را زیاد می کند. این امر موجب می گردد شما چربی بیشتری را از دست بدهید. همچنین، در مطالعات ارائه شده  مشخص گردید که استفاده از دمنوش فرنجمشک باعث ترشح هورمون لپتین می گردد. لپتین هورمونی می باشد که به وسیله بافت چربی (سفید) در بدن انسان ساخته و در خون آزاد می گردد. این هورمون دستور سیر شدن را به مغزارسال می نماید. در نتیجه شما با استفاده از این گیاه سریع تر احساس سیری نموده و کمتر غذا میل می کنید.


خواص چای فرنجمشک

 چای فرنجمشک فشار خون بالا را کاهش می دهد.

تب را کاهش می دهد.

ویژگی ضد میکروب و باکتری دارد.

برای افرادی که احساس خستگی بیش از حد می کنند مفید است.


خواص تخم فرنجمشک

تخم فرنجمشک قهوه ای رنگ می باشد و مانند برگهای آن داری خواص بینظیری می باشد.

تخم این گیاه موجب  درخشندگی و شفافیت پوست می گردد. بدین منظور باید از دمنوش تخم فرنجمشک که یک دمنوش شاداب کننده پوست میباشد مصرف نمایید. استفاده همیشگی از آن به دلیل خاصیت ضد باکتریایی برای کاهش جوش های پوستی موثر می باشد.

تخم فرنجمشک جهت معالجه بیماری های گوارشی مثل نفخ موثر است. بسیاری از مشکلات گوارشی به خاطر اعصاب می باشد. 

همچنین برای کاهش تپش قلبی ناشی از استرس موثر می باشد.

تخم فرنجمشک دارای ویژگی آرام بخشی می باشد و قادر است خواب آرامی برای شما به ارمغان بیاورد.


نحوه مصرف فرنجمشک 

دانه (فرنجمشک) و برگ و سرشاخه‌های گلدار گیاه دارای خواص دارویی می باشند.

بهترین راه برای مصرف فرنجمشک استفاده به صورت دم کرده و عصاره سرد آن می باشد که از راه حل کردن 2 قاشق مرباخوری برگ فرنجمشک در یک فنجان آب جوش یا آب سرد به دست می آید.

همچنین می توان یک قاشق تخم فرنجمشک را در عرق نسترن ریخته و پس از ۲۰ دقیقه مصرف کنید. از این نوشیدنی با شکم خالی و یک ساعت قبل از غذا میل نمایید.


مضرات فرنجمشک

طبق تحقیقات استفاده از فرنجمشک هیچ‌گونه اثرات یا علایم مسمومیت را نشان نداده است اما از آن‌جا که این گیاه به منظور ایجاد قاعدگی استفاده می گردد، درنتیجه در صورت بارداربودن از استفاده آن خودداری نمایید. همچنین برای زنان شیرده مناسب نیست.

استفاده ازفرنجمشک می‌تواند با اثر داروهای تیروییدی یا سایر درمان های بیماری گریوز تداخل می یابد.3


پی نوشت:
1.www.article.tebyan.net
2.www.saednews.com
3.www.saat24.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.