بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای بیماری پارکینسون

پارکینسون نوعی فلج همراه با لرزش عضلات است و در سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال بر اثر تحلیل سلول‌های مغزی بروز پیدا می‌کند، مبتلایان با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند بر این بیماری غلبه کنند.
يکشنبه، 4 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای بیماری پارکینسون
تا به حال با بیماران مبتلا به پارکینسون برخورد کرده اید؟ تا چه اندازه با آن آشنایی دارید؟ به نظر شما این بیماری بر اثر اختلال در کدام ناحیه از بدن و در چه سنی ظاهر می‌شود؟ آیا می‌دانید چرا این بیماری را با این نام می‌خوانند؟ زیرا برای اولین بار یک فیزیولوژیست انگلیسی به نام جیمز پارکینسون این بیماری را در حدود دو قرن پیش- باورتان می‌شود، دو قرن پیش- شناسایی کرد و به این ترتیب آن را با نام خود به ثبت رساند.

در کل، بهتر است بدانید که این بیماری یک اختلال عصبی - عضلانی است که اغلب بر اثر تحلیل رفتن سلول‌های مغزی که مسوولیت تولید نوعی انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین را بر عهده دارند، ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که این ترکیب در بدن به کنترل حرکت کمک می‌کند.1


عوامل موثر در ابتلا به بیماری پارکینسون

مردان، به خصوص در سنین بالا

داشتن بیماری پارکینسون در اعضای خانواده

آسیب به ناحیه ‌ای از مغز که سلول ‌های مغزی مسئول تولید دوپامین را ایجاد می ‌کند.

مسمومیت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، از جمله آفت‌ کش ‌های موجود در محصولات

رژیم غذایی فقیر، کمبود مواد مغذی، حساسیت‌ های غذایی و شیوه زندگی ناسالم

عدم تعادل هورمونی و سایر اختلالات دارویی که بر سلامت‌ شناختی اثر می‌ گذارد و التهاب را افزایش می‌ دهد.


نشانه ‌های بیماری پارکینسون

لرزش

سفتی و سختی عضلات و مفاصل

حرکت آرام

از دست دادن قدرت، تعادل و مشکلات در حرکت عضلات

خستگی

مشکلات ادراری

اختلال در صحبت کردن یا غذا خوردن

مشکلات گوارشی از جمله یبوست

اختلال در خوابیدن

اختلالات پوستی

تغییرات در صدا

اختلال در عملکرد جنسی

خبر خوش ما آن است که به کمک تغییر در شیوه غذا خوردن و بهبود و اصلاح آن می‌توان به درمان و کاهش شدت این بیماری کمک کرد.2


مواد غذایی مفید برای بیماری پارکینسون


امگا 3
امگا 3 دارای ضدالتهابی است که ممکن است مفید باشد چرا که التهاب عصبی یکی از ویژگی‌های پارکینسون است.

مشکلات رفتاری نیز یکی از ویژگی‌های رایج بیماری هستند و تحقیقات زیادی در خصوص خواص چربی‌های ضروری امگا 3 انجام شده است.

یک آزمایش به طور قابل توجهی بهبود افسردگی در بیماران پارکینسون که با مکمل‌های چربی امگا 3 را گزارش کرد.

غنی‌ترین منبع غذایی از ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین و تن است.

ویتامین D
ویتامین D یک موضوع داغ برای تحقیق است، زیرا کشف شده است که ما گیرنده‌هایی از این ویتامین در مغز داریم که باعث افزایش رشد سلول‌های مغزی می‌شود و همانند هورمون رشدی برای این سلول‌ها است. همچنین این ویتامین اثرات ضدالتهابی دارد. این ریزمغذی عمدتاً توسط تابش نور خورشید بر روی پوست تولید می‌شود. از آنجایی که کمبود ویتامین D امروزه مترادف با پیری در نظر گرفته می‌شود، لذا اطمینان داشتن از اینکه سطح خوبی از این ویتامین داشته باشید، منطقی است.
 
بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای بیماری پارکینسون

سطح منیزیم خود را افزایش دهید
منیزیم ماده معدنی است که به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کند.

برخی از نشانه‌های کمبود عبارتند از: لرزش عضلانی، اسپاسم، ضعف عضلانی، بی‌خوابی یا عصبی بودن، فشارخون بالا، ضربان قلب نامنظم، یبوست، بیش فعالی، افسردگی. نقش منیزیوم در حمایت از خواب خوب نیز ممکن است در اینجا بسیار مهم باشد، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به پارکینسون دارای الگوهای ضعف خواب هستند.

تحقیقات در مورد هرگونه ارتباط بین منیزیم و پارکینسون مطالعه گسترده‌ای انجام نشده است، اما بیمارانی که به طور مرتب آزمایش می‌شوند، مشخص شده که درمان کمبود منیزیم با توجه به نقش آن به عنوان یک آرامش، قطعاً ارزش توجه به کاهش اسپاسم و اضطراب و بهبود خواب را دارد.3

مصرف ویتامین B6 را افزایش دهید
مطالعه‌ای که در مجله تغذیه منتشر شد، دریافت که در تمام ۵۲۸۹ شرکت‌کننده، افرادی با بالاترین سطوح ویتامین B6 درمقایسه با آنهایی که پایینترین سطوح را داشتند، ریسک ابتلایشان به بیماری پارکینسون بسیار کمتر بود.

بنابراین سعی کنید از ماهی تون بیشتری استفاده کنید زیرا این ماهی، یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین B6 موجود است. اگر به ماهی تون علاقه ندارید، می‌توانید از سایر مواد غذایی غنی از ویتامین B6 مانند گوشت بوقلمون ارگانیک، مرغ، سالمون یا سیب زمینی شیرین ارگانیک استفاده کنید.

از مصرف آهن بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد اجتناب کنید
کمبود آهن در کشورهای توسعه‌یافته، رایج است اما مهم است که از سطوح آهن فعلی بدنتان آگاه باشید چون داشتن سطوح آهن بیش از حد پایین یا بالا می‌تواند ریسک ابتلای شما به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

این خبر از مطالعه‌ای که در مجله نورولوژی تجربی منتشر شد، بدست آمده است. این مطالعه تایید کرد که کمبود آهن و مسمومیت با آهن، هر دو با ژنهای خاص و خودکشی عصبی مرتبط هستند که به کمبود دوپامین که مسئول ایجاد پارکینسون است، منجر می‌شود.

بنابراین با نظارت بر سطوح آهن بدنتان می توانید باهوش و هوشیار باقی بمانید.

عصاره چای سبز
شواهدی که اخیرا در مجله بیوشیمی تغذیه‌ای منتشر شد، نشان می‌دهد که پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدان می‌توانند یک نقش حیاتی در کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو ایفا کنند که با مشکلات سلامتی بسیار ازجمله بیماری پارکینسون مرتبط است.

چای سبز یک ماده طبیعی است که غنی از آنتی‌اکسیدان های پلی‌فنول می‌باشد که با رادیکالهای آزاد مبارزه می‌کنند. به این علت، پلی‌فنول‌ های چای سبز در حال حاضر به عنوان عوامل درمانی در مطالعات اپیدمیولوژیک کنترل‌شده درنظر گرفته می‌شوند. آنها فرایندهای پیرشدن مغز را تغییر می‌دهند و به عنوان عوامل محافظت‌کننده از عصب در اختلالات نورودژنراتیو مانند بیماری های پارکینسون و آلزایمر عمل می‌کنند.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای بیماری پارکینسون

کوآنزیم Q10
مجله پزشکی CNS & Neurological Disorders اعلام کرده است که کوآنزیم Q10 برای تامین قدرت سلولی در میتوکندری حیاتی است و اینکه کوآنزیم Q10، الکترونها را از کمپلکس های ۱ و ۲ به کمپلکس ۳ می‌فرستد و می‌تواند آنتی‌اکسیداتیو باشد.

همانطور که می‌دانیم اکسیداسیون می‌تواند بعنوان علت بیماری پارکینسون درنظر گرفته شود و با توجه به آنکه نورونها به انرژی زیادی برای انتقال سیناپسی نیاز دارند، بنابراین هرگونه اختلال میتوکندری می‌تواند به دژنراسیون عصبی شدید منجر شود؛ یعنی همان چیزی که در بسیاری از اختلالات عصبی از جمله بیماری پارکینسون دیده می‌شود.4


منع مواد غذایی در تغذیه بیماران پارکینسون


محصولات لبنی
محصولات لبنی احتمالا بر میزان اکسیداسیون در مغز شما تأثیر منفی بگذارد و این علائم را ماندگارتر کند. این تأثیر نشان داده شده که در مردان نسبت به زنان قوی تر است و در افرادی که دارای کلسیم هستند، قابل تشخیص نمی ­باشد.

اگر قصد ترک مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست را دارید احتمالا از یک مکمل کلسیم برای از بین بردن کلسیم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف کم کلسیم لزوما علت تضعیف استخوان ها نیست، همانطور که در کشورهایی که لبنیات و مصرف کلسیم کم دارند، مشاهده می شود.

تحقیقات اخیر نشان می­دهد که نقص در چگونگی مدیریت یون های کلسیم (Ca2 +) بدن، شکل کلسیم موجود در استخوان و لبنیات، احتمالا باعث پیشرفت بیماری پارکینسون باشد.

غذاهایی که دارای چربی اشباع شده هستند
 غذاهای پر چربی اشباع شده در پیشرفت پارکینسون نقش دارند. انواع خاصی از چربی های اشباع شده وجود دارد که به افراد مبتلا به پارکینسون کمک می کند.
برخی تحقیقات محدود نشان می دهد که رژیم های حاوی کتوژنیک و پروتئین کم برای برخی از انواع پارکینسون مفید بوده اند و همچنین مصرف چربی اشباع شده خطر ابتلا را بالا می برد.

غذاهای سرخ شده متابولیسم را تغییر می دهند، فشار خون را افزایش داده و کلسترول را تحت تأثیر قرار می دهند. هیچکدام از این موارد برای بدن مناسب نیست، به خصوص اگردر حال درمان پارکینسون هستید.


نکاتی برای سبک زندگی

آب کافی در بدن برای همه، به ویژه افراد مبتلا به پارکینسون مهم می­ باشد. روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

منبع ویتامین DTrusted برای محافظت در برابر پارکینسون می باشد، بنابراین گرفتن هوای تازه و نور آفتاب می­ تواند موثر باشد.

انواع ورزش و فیزیوتراپی می توانند پیشرفت پارکینسون را کند کنند.

در مورد امتحان کردن مکمل ها و تمرینات بی خطر با پزشک خود صحبت کنید.5


پی نوشت:
1.www.vista.ir
2.www.tandorostnews.com
3.www.asriran.com
4.www.rastineh.com
5.www.yadman-rehab.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.