گوشت مرغ چه خواصی برای سلامتی دارد؟

گوشت مرغ ماده پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد به همین جهت فهرستی از خواص گوشت مرغ را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص گوشت مرغ در ادامه با ما همراه باشید.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
گوشت مرغ چه خواصی برای سلامتی دارد؟
گوشت مرغ به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد های غذایی در سراسر جهان شناخته می شود. جالب است بدانید که نسل مرغ های امروزی مربوط به مرغ های سرخ است که هزاران سال قبل در شبه قاره هند زندگی می کردند.

گوشت مرغ دارای ارزش غذایی بی نظیری برای سلامت انسان می باشد ، همچنین مرغ دارای ویتامین های مختلف نظیر ویتامین سی ، ویتامین ب شش ، فولات ، نیاسین ، ریبوفلاوین ، تیامین ، ویتامین ب دوازده ، ویتامین ای ، ویتامین دی و ویتامین کا می باشد.

امروزه گوشت مرغ به عنوان یکی از مهم ترین مواد غذایی محسوب می شود. از مهم ترین غذاهایی که با این گوشت تهیه می شود می توان به مرغ سوخاری ، سوپ مرغ ، مرغ شکم پر ، انواع سالادها ، انواع خورش ها و … اشاره کرد.


سرشار از پروتئین

سینه مرغ دارای پروتئین بالایی می باشد که یکی از بهترین منابع پروتئین محسوب می شود. پروتئین موجود در مرغ دارای اسید آمینه می باشد که عنصر اصلی ساخت ماهیچه می باشد. شما می توانید با مصرف مرغ به صورت روزانه پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید.


تقویت بینایی

گوشت مرغ به دلیل داشتن ترکیباتی از ویتامین آ که شامل رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن می باشد برای سلامت بینایی بسیار موثر است.


کاهش استرس و ضد افسردگی

مرغ به دلیل داشتن اسید آمینه ای به نام تریپتوفان باعث ایجاد آرامش در بدن شما می شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که احساس افسردگی می کنید بهتر است مرغ مصرف کنید چرا که باعث زیاد شدن سطح سروتونین در بدن می شود. سروتونین باعث بهبود خلق و خو در شما می شود و از استرس شما می کاهد. همچنین باعث می شود تا خواب راحتی داشته باشید.1


غذایی کم چرب

افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.


پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان

مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.


پیشگیری از آلزایمر

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

گوشت مرغ چه خواصی برای سلامتی دارد؟


سلامت قلب و عروق

B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.2


کاهش وزن

رژیم‌های غذایی با سطح پروتئین بالا در کاهش وزن موثر هستند و  گوشت مرغ یکی از مواد موثر در کاهش وزن محسوب می‌شود. مطالعات و آزمایش‌ها نشان می‌دهند که کنترل وزن قابل توجهی در افرادی که به طور منظم سینه مرغ خورده‌اند مشاهده می‌شود. این را می‌توان به پروتئین بالا و کالری پایین گوشت مرغ نسبت داد.


کنترل فشار خون

مصرف مرغ در کنترل فشار خون نیز موثر است. این مسئله در افراد مبتلا به پرفشاری خون و بسیاری از افراد آفریقایی آمریکایی نیز مشاهده شد – اگرچه این رژیم غذایی حاوی مغزها، محصولات لبنی کم‌چرب، سبزیجات و میوه‌ها نیز بود.


کاهش خطر سرطان

مطالعات نشان داده‌اند که در افراد گوشت‌خوار، مصرف زیاد گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان مقعدی را افزایش داد در حالی که خطر پیشرفت این نوع سرطان در افرادی که مرغ و ماهی مصرف کردند کاهش یافت – اگرچه قطعیتی در این مسئله وجود ندارد!. گفته می‌شود گوشت مرغ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می‌دهد.


کاهش کلسترول

میزان چربی اشباع و کلسترول موجود در گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند از گوشت مرغ، ماهی و سبزیجات بیشتر است. بنابراین، سازمان قلب آمریکا برای کاهش کلسترول و پیشرفت بیماری قلبی، مصرف گوشت مرغ و ماهی را به جای گوشت قرمز توصیه می‌کند. این سازمان توصیه می‌کند که مصرف مرغ یا ماهی نیز باید در حد معمول باشد چرا که مصرف بیش از اندازه آن نیز می‌تواند باعث پیشرفت بیماری قلبی شود.


سلامت چشم‌ها

مرغ، سرشار از رتینول، آلفا و بتاکاروتن و لیکوپن است که همه این‌ها از ویتامین A مشتق شده و برای سلامت بینایی ضروری هستند.


معیارهایی که باید مورد نظر قرار بگیرند

برخی از معیارهای سلامتی که باید در هنگام خرید مرغ در نظر بگیرید را در این‌جا آورده‌ایم:

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) قوانینی را در مورد گوشت مرغ وضع کرده است. جزییات این قوانین در وبسایت رسمی این وزارت خانه آمده است.

تمام گونه‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند مانند مرغ پرورش می‌یابند.

وزارت کشاورزی تمام مرغ‌هایی را که در بازار و مزارع فروخته می‌شود، بررسی می‌کند تا اطمینان یابد مرغ‌ها به هیچ گونه بیماری مبتلا نیستند که این کار، رسیدن با کیفیت‌ترین مرغ به دست مصرف کننده را تضمین می‌کند.

مرغ می‌تواند تازه یا منجمد باشد. بر اساس قوانین USDA، « تازه» به این معناست که مرغ خام در دمای پایین‌تر از ۲۶ درجه فارنهایت یا ۳.۳- درجه سانتی‌گراد منجمد نشده باشد. مرغ خام که در ۰ درجه فارنهایت یا ۱۷.۸- درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شود باید برچسب منجمد بخورد.

بر اساس قوانین USDA، هیچ هورمون رشدی نباید به مرغ تزریق شود. از سوی دیگر، از آنتی بیوتیک‌ها برای جلوگیری از شیوع یا پیشرفت عفونت‌های میکروبی یا بیماری‌ها استفاده می‌شود.

به هر حال قانون تعیین می‌کند که چند هفته قبل از کشتار مرغ، تزریق این آنتی بیوتیک‌ها قطع شود تا چیزی از آن‌ها در بدن مرغ باقی نماند.

USDA دمایی که مرغ می‌تواند یا نمی‌تواند در آن ذخیره شود را نیز تعیین می‌کند. در دمای بین ۴۰ و ۱۴۰ درجه فارنهایت، باکتری‌ها می‌توانند شروع به تکثیر کنند. اجماد نمی‌تواند باکتری‌ها را بکشد اما از تکثیر باکتری‌ها و فساد مرغ جلوگیری می‌کند. فقط پخت مرغ در دمای بالای ۱۶۵ درجه فارنهایت یا ۷۳.۹ درجه سانتی‌گراد، باکتری‌های موجود را می‌کشد.

برخی از باکتری‌هایی که در مرغ یافت می‌شوند سالمونلا، استافیلوکوکوس اورئوس، کمپیلوباکتر ژژونی، لیستریا مونوسیتوژنز و اشریشیا کلی هستند.

USDA به شستن دست‌ها و تمیز کردن سطوح برای جلوگیری از عفونت توصیه می‌کند. مرغ خام، گوشت قرمز و ماهی باید جداگانه نگه‌داری شوند تا از انتقال باکتری به غذاهای دیگر جلوگیری شود.3


پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.beytoote.com
3.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.