دانستنی های لازم در ارتباط با رژیم غذایی میوه خواری

رژیم غذایی میوه خواری زیر مجموعه رژیم وگان است که بیشتر از همه نوع مواد غذایی میوه مصرف میشود و یا اینکه کلا در رژیم غذایی خود میوه مصرف می گردد. رژیم غذایی میوه ای یکی از محدودترین الگوهای غذایی است و علی رغم کیفیت تغذیه ای بیشتر میوه ها، خطر سوء تغذیه در آن زیاد است.
دوشنبه، 3 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
دانستنی های لازم در ارتباط با رژیم غذایی میوه خواری

رژیم میوه خواری  چیست؟

فرد میوه خوار (Fruitarians) کسی است که رژیم غذایی میوه خواری را دنبال می‌کند و معمولا میوه خام مصرف می‌کند. بعضی از محصولات مانند آجیل و حبوبات در رژیم غذایی میوه خواری وجود دارد، اما سبزیجات، غلات و تمام محصولات حیوانی در این رژیم جایی ندارد.

افزودن آجیل و برخی حبوبات به رژیم میوه خواری بهتر از خوردن میوه به تنهایی است زیرا آجیل و دانه‌ها، پروتئین و چربی‌های مورد نیاز را تا حدودی به این رژیم اضافه می‌کنند. با این حال، رژیم غذایی میوه خواری بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند.

اگر شما 75-50 درصد کالری مورذ نیاز خود را از طریق میوه جات دریافت کنید شما یک میوه خوار هستید.

یک فرد میوه خوار به وضوح مقدار زیادی میوه می‌خورد، همچنین سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل و کدو سبز نیز در رژیم غذایی میوه خواری قابل استفاده است.

این سبزیجات به اشتباه جزء میوه جات نیستند در واقع میوه هستند، اما به خاطر محتوای قند کمی که دارند جزء میوه جات به حساب نمی‌آیند. 

آووکادو نیز یک میوه خوب و مغذی برای این افراد به حساب می‌آید، همچنین برای ورزشکاران نیز خوب است. آووکادو جزء معدود میوه‌هایی است که محتوای چربی قابل توجهی دارد.1
 

مواد غذایی که شامل رژیم میوه خواری می­شوند

 
میوه
رژیم غذایی میوه خواری، شامل میوه ­های مختلف از جمله میوه ­های عجیب و غریب مانند رامبوتان، پشن­فروت، مانگوستین، ژاک­فروت، دوریان، لونگان و اسنیک فروت می­شود. البته میوه ­های متداول­ تر مانند موز، گلابی، سیب، پرتقال و انواع توت­ها را نیز در برمی­گیرد. همچنین مواد غذایی که به عنوان میوه محسوب نمی­شوند مانند: گوجه فرنگی، خیار، فلفل، آووکادو، کدو و زیتون، در میوه خواری مصرف می­شوند.

دانستنی های لازم در ارتباط با رژیم غذایی میوه خواری
 
آجیل و دانه ­ها
آجیل و دانه ­ها بخشی از میوه گیاهان هستند، بنابراین به میوه خواران توصیه می­شود که از  تخمه آفتابگردان، گردو و مغز بادام در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند.
 
برخی از سبزیجات
مصرف 100٪ میوه در رژیم غذایی توصیه نمی­شود. بسیاری از میوه خواران مقداری سبزیجات، غالباً سبزیجات دارای برگ سبز را نیز باید مصرف ­کنند.
 
نوشیدنی
آبمیوه ­ها مانند: آب نارگیل، آب میوه­های تازه و آب را شامل می­شود. در مورد قهوه، بر اساس دیدگاه فردی تصمیم گیری می­شود.2
 

مواد غذایی که شامل میوه خواری نمی­شوند

 
 پروتئین حیوانی
یک میوه‌خوار هیچ پروتئین حیوانی مصرف نمی­کند. تخم مرغ، مرغ و گوشت گاو گزینه­ی مناسبی برای میوه خوارها نیستند.
 
محصولات لبنی
محصولات لبنی هم دقیقاً مانند پروتئین حیوانی، برای رژیم غذایی میوه خواری مجاز نیستند. شیر، ماست، پنیر یا هر نوع لبنیات حیوانی دیگر مجاز نیست. به نظر می­رسد برخی از میوه‌خوارها به جای شیر گاو یا بز، از بادام، بادام هندی یا نارگیل استفاده می­کنند.
 
غلات
در این رژیم غذایی غلات مجاز نیست و این شامل جوانه­ها نیز می­شوند.
 
نشاسته­ ها
ممکن است فکر کنید که سیب زمینی در رژیم غذایی میوه خواری مجاز است، اما این طور نیست. میوه خوارها هیچ نوع پیاز یا سیب زمینی مصرف نمی­کنند.
 
لوبیا و حبوبات
یک رژیم میوه‌خواری مناسب لوبیا یا حبوبات از جمله نخود، عدس، نخود فرنگی، سویا و بادام زمینی را شامل نمی­شود.
 
هر چیزی که فراوری شده
ناگفته نماند که هیچ غذای فرآوری شده در رژیم غذایی میوه‌خواری مجاز نیست، زیرا این زیرمجموعه رژیم‌های غذایی وگان و خام‌خواری است.2
 

فواید و مزایای رژیم میوه

اگرچه رژیم میوه ، مواد مغذی کمی برای سوخت و ساز و تقویت سیستم ایمنی دارد اما فوایدی هم دارد که شامل :
 
1. فیبر بالا
اکثر میوه ها محتوای فیبر زیادی دارند. فیبر به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می کند و حرکات روده را بهبود می بخشد و یبوست را کاهش می دهد. تمشک سیاه ، سیب و گلابی جزء میوه هایی هستند که فیبر بالایی دارند.
 
2. پتاسیم بالا
بعضی از میوه ها مثل موز ، انبه و طالبی پتاسیم بالایی دارند. پتاسیم به سالم نگه داشتن سطح فشار خون و تنظیم مایعات بدن کمک می کند.

دانستنی های لازم در ارتباط با رژیم غذایی میوه خواری
 
3. حاوی ویتامین C
میوه ها معمولا منبع عظیمی از ویتامین c هستند و بعضی از میوه ها مانند پرتقال ، توت فرنگی ، فلفل دلمه ای قرمز ویتامین c بالایی دارند. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت می کند و به سالم نگه داشتن دندان و لثه کمک خواهد کرد.
 
4. آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که فرایند اکسیداتیو را منحل می کنند و تولید رادیکال های آزاد را محدود خواهند کرد . این آنتی اکسیدان ها از پوست محافظت می کنند و با بیماری ها مبارزه می کنند. بعضی از میوه های حاوی آنتی اکسیدان ها شامل آلو بخارا ، آلوی سیاه و انواع تمشک ها می باشد که به آن ها از بین برنده رادیکال های آزاد هم گفته می شود.
 
5. حاوی فولات بالا
میوه های مناطق مرطوب مانند انبه و پرتقال سرشار از فولات هستند که به تولید سلول های خونی قرمز کمک می کنند و همچنین وضعیت جنین را بهبود می بخشند .
 
6. کاهش وزن
میوه ها معمولاً کالری کمی دارند و کالری کم به کاهش وزن کمک می کند. اگر هدف شما کاهش وزن است ، می توانید رژیم خود را به رژیم میوه تبدیل کنید اما به یاد داشته باشید که اگر رژیم را کنار بگذارید ، کاهش وزن هم کم کم از بین می رود و ممکن است وزنتان برگردد.3
 

عوارض و خطرات رژیم میوه خواری

رژیم میوه خواری فاقد چندین ماده مغذی است که برای سلامت عمومی بدن ضروری هستند. موادی مانند:

پروتئین

چربی

کلسیم

ویتامین‌های گروه B

اسید‌های چرب امگا ۳

آهن

ویتامین D

روی

از جمله عوارض مهم رژیم میوه خواری می‌توان به سوء تغذیه اشاره کرد. دیگر عوارض ناشی از رژیم میوه خواری عبارتند از:

کم خونی

خستگی و افسردگی

کاهش و ضعف دستگاه ایمنی بدن

کمبود کلسیم که در بلند مدت می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود

افزایش سطح قند خون

خشکی پوست و شکنندگی مو‌ها

مشکلات شناختی

تورم

پوسیدگی دندان

توجه: رژیم میوه خواری برای افراد مبتلا به دیابت، پیش دیابت، تنبلی تخمدان یا سندرم مقاومت به انسولین مناسب نیست.4

دانستنی های لازم در ارتباط با رژیم غذایی میوه خواری

توصیه پزشکان در مورد رژیم میوه ای

متخصصان پیشنهاد می کنند که هیچ نوع رژیمی را به طور ناگهانی و سریع در پیش نگیرید. اگر هدف اصلی شما کاهش وزن و افزایش سلامت کلی است یا اصلاً دوست دارید برای تنوع رژیم میوه را دنبال کنید ، اول باید به یک متخصص تغذیه مشورت کنید و ببینید که آیا این رژیم به بدن شما آسیب وارد می کند یا خیر ، اما به طور کلی رژیم میوه به کمتر کسانی توصیه می شود زیرا کمبود مواد مغذی در آن به شدت بالاست.3

پینوشتها
1.www.drsosha.com
2.www.mintapp.ir
3.www.namnamak.com
4.www.setare.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.