کارهایی که خوشحالی و شادی را به ما هدیه می‌دهد

خوشبختی همینجاست، در همین لحظه، در محیط اطراف و حتی درون شما. اصلی‌ترین و چالش‌برانگیزترین درس خوشبختی این است که بدانیم احساس خوشحالی و خوشبختی در کنترل ماست.
پنجشنبه، 13 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کارهایی که خوشحالی و شادی را به ما هدیه می‌دهد
اغلب تصور می‌کنیم احساس خوشحالی به موفقیت‌ها و دستاوردها بستگی دارد. باور داریم که اگر ترفیع شغلی بگیریم، خانه‌ی رؤیایی‌مان را بخریم یا با فرد ایده‌آل ازدواج کنیم، خوشبختی به سراغ ما می‌آید و برای همیشه ماندگار می‌شود. چنین تصوراتی با واقعیت فاصله‌ی زیادی دارند.

ترفیع شغلی قطعا یکی از دستاوردهای مهم است و باعث خوشحالی شما می‌شود. پا گذاشتن به خانه‌ی رؤیایی نیز یکی از وصف‌ناپذیرترین احساسات زندگی خواهد بود و ازدواج با فرد ایده‌آل، زندگی پر از عشق و خوشبختی را به همراه خواهد داشت. اما باید بدانید که هیچ‌کدام از این احساسات، برای همیشه ماندگار نیستند.

این اتفاقات باعث می‌شوند در همان لحظه و تنها برای مدت کوتاهی پس از آن احساس خوشبختی کنید. نکته اینجاست که به سرعت به موقعیت جدید عادت می‌کنید و به همان حالت قبلی برمی‌گردید. بنابراین، صرف‌نظر از تمام اتفاقی که در زندگی شما رخ می‌دهد، باید بدانید چطور روحیه و نگرش خود را در کنترل داشته باشید. توانایی شناخت تمام خوشبختی‌ها و ایجاد لحظه‌هایی که به احساس خوشحالی منجر می‌شوند باعث می‌شود زندگی شما در درازمدت نیز به همین روال با شادمانی ادامه پیدا کند.
برای آغاز این راه می‌توانید راه‌کارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، امتحان کنید:


برای کسی که دوستش دارید یادداشت تشکر بنویسید

به‌طور طبیعی تمایل داریم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، احساس دوست داشتن و تعلق داشتن را تجربه کنیم. با این‌حال برای قدردانی از کسانی که چنین احساساتی را در ما ایجاد می‌کنند، تلاش نمی‌کنیم و زمان کافی به آنها اختصاص نمی‌دهیم. به همین دلیل از شما می‌خواهیم که دقیقا همین کار را انجام دهید؛ به کسانی که دوستشان دارید بگویید چرا برای شما اهمیت دارند، چرا قدردان آنها هستید و با آنها احساس خوشحالی و خوشبختی می‌کنید. ابراز این احساسات نه تنها باعث می‌شود قدر رابطه‌‌تان را بدانید،‌ بلکه قدرت آن را افزایش می‌دهد و انرژی مثبتی در هر دو طرف ایجاد می‌کند.


چشم باز کنید و زیبایی‌های اطراف‌تان را بشناسید

گاهی اوقات به اندازه‌ای مشغول هستیم که حتی فراموش می‌کنیم به محیط اطراف‌مان نگاه کنیم. همین حالا این کار را انجام دهید. چشمان‌تان را از صفحه بردارید و به اطراف‌تان نگاه کنید. چه چیز زیبایی در محیط اطراف وجود دارد؟ چند گل در گلدان، یک روسری زیبا یا حتی نور درخشان خورشید؟ چند لحظه تأمل کنید و حقیقتا به دنبال زیبایی باشید؛ چرا که به سرعت متوجه می‌شوید محیط اطراف شما پر از زیبایی است. از همه جالب‌تر اینکه تحقیقات نشان داده‌اند نگاه کردن به هرچیز زیبایی می‌تواند روحیه‌‌ی شما را بهتر کند.1


لبخند بزنید

راه‌کاری بسیار ساده،‌ اما قدرتمند. لبخند زدن باعث می‌شود هورمون‌های شادی در بدن آزاد شوند که در نتیجه‌ی آن بیشتر لبخند می‌زنید. حتی یک لبخند مصنوعی نیز چنین حالتی ایجاد می‌کند. نکته‌ی جالب این است که لبخند زدن مسری است؛ بنابراین می‌توانید برای تغییر روحیه و ایجاد فضای مثبت در هر محیطی از لبخند استفاده کنید. همین حالا امتحان کنید؛ گوشه‌ی لب‌ها را به سمت بالا ببرید و به چیزهای خنده‌دار فکر کنید. سپس این لبخند را تا زمانی که جو مثبت برقرار است، روی لب‌ها نگه دارید.

کارهایی که خوشحالی و شادی را به ما هدیه می‌دهد


از خودتان مراقبت کنید

اگر می‌خواهید به دیگران کمک کنید، باید قبل از آن به خودتان کمک کنید. این کار را به مراقبتی ساده و کوچک از خودتان آغاز کنید. این مراقبت کوچک به بدن شما انرژی می‌بخشد، باعث تقویت روحیه‌ می‌شود و روح‌تان را تازه می‌کند. به‌این‌ترتیب لمس احساس رضایت و آرامش آسان‌تر می‌شود. این مراقبت شخصی کوچک می‌تواند یک تعریف مثبت از خودتان باشد، یا استفاده از ماسک صورت و حتی تمرین مدیتیشن. فرقی نمی‌کند چه کاری باشد یا چقدر برای آن زمان صرف می‌کنید. نکته‌ی مهم این است که با این کار نشان دهید چقدر قدردان خودتان هستید.


نفس بکشید

تکنیک تنفس ۴-۷-۸ را امتحان کنید. تا چهار بشمرید و هوا را به داخل ریه‌ها بفرستید، تا هفت بشمرید و نفس را نگه‌ دارید و در بازدم با هشت شماره نفس را بیرون بدهید. این چرخه را چند بار تکرار کنید تا احساس آرامش ذهن، ریلکس شدن ماهیچه‌ها و بازیابی حس شادی را تجربه کنید. نفس کشیدن با سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما در ارتباط است. بنابراین، تمرین تنفس آرامش‌بخش می‌تواند احساس درونی شما را تغییر دهد. هر دم باعث افزایش انرژی و هر بازدم به آرامش شما منجر می‌شود. از تمام دم و بازدم‌ها به بهترین شکل استفاده کنید. در حین انجام این کار، از نفسی که می‌کشید و بدن‌تان تشکر کنید چرا که بدون تنفس زندگی ناممکن می‌شود.2


برنامه ریزی و اولویت بندی کنیم

همه ما کارهای زیادی داریم که در طول روز باید به آن ها بپرازیم، اما برای شروع دچار استرس می شویم. این استرش به دلیل شایع ترین برداشت که « یک عالمه کار دارم. » بجای اینکه فکرمان را درگیر چنین برداشتی بکنیم، بهتر است یکی از کارها را انتخاب کنیم. اگر سرمان شلوغ است و تعداد کارهای زیادی برای انجام داریم بهتر است با طرح یک برنامه ریزی بر اساس اولیت بندی این مشکل را برطرف کنیم تا روزهای دیگر به مشکل برنخوریم.


فرض کنیم آدم ها نیت شان خیر است

ما که نمی توانیم فکر آدم ها را بخوانیم. پس «چرایی» در پس «آنچه» که انجام می دهند را براستی نمی دانیم. اگر صرفاً به این خاطر که رفتار کسی عجیب و غریب بوده اینگونه برداشت کنیم که انگیزه ی خبیثانه ای داشته، بر رنج و محنت خودمان می افزایین، در حالیکه اگر فرض ما بر این باشد که طرف نیت خوب و خیر داشته، راه را برای دوستی ها و آشتی ها هموار می سازیم.


به فکر نتیجه نباشیم

نگرانی، دشمن بزرگ خوشبختی است و منشا آن تمرکز بر رویدادهایی است که از کنترل ما خارج اند. وقتی کاری را انجام داده ایم، معمولاً کار دیگری باقی نمی ماند که بتوانیم بکنیم. پس روی کاری که در دست داری تمرکز کن و نه بر تخیلات عجیب و غریب در این باره که «آخرش چه می شود.


هر روز را با شکرگزاری به پایان برسانیم

درست پیش از رفتن به رختخواب، دست کم یک چیز شگفت انگیز که رخ داده است را یادداشت کنیم. می تواند چیز کوچکی مثل خنداندن یک بچه باشد یا مورد بزرگی مانند یک معامله ی چند میلیونی. هرچه که باشد بخاطر آن روز سپاسگزار باشیم، چون دیگر دوباره نخواهد آمد.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.zoomlife.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.