سؤال روز سیصد و شصت و یکم تولد

آیا استفاده از کرم یا پماد برای کودک مبتلا به اگزما اشکالی ندارد و یا روش های دیگری برای درمان آن وجود دارد؟

در این مقاله به راه های کنترل اگزما و عوامل محرک آن اشاره شده است.
سه‌شنبه، 23 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا استفاده از کرم یا پماد برای کودک مبتلا به اگزما اشکالی ندارد و یا روش های دیگری برای درمان آن وجود دارد؟
اگزما نوعی لک یا حساسیت پوستی است که در پاسخ به برخی عوامل محرک ایجاد می شود. خوشبختانه اکثر کودکان این وضعیت را پشت سر می گذارند. در این بین بهترین کار تا آنجا که امکان دارد شناسایی عوامل محرک می باشد. در حدود 1 سالگی این عوامل اغلب مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، مغزهای گیاهی (آجیل)، بادام زمینی، گندم، ماهی، صدف، مرکبات یا گوجه فرنگی می باشند. اما گرما، سرما، پشم، مو یا شوره بدن حیوانات و یا گرد و غبار خانه نیز می توانند موجب بروز اگزما شوند.
 
لازم است بر روی پوست کودکان مبتلا به اگزما لایه نازکی از کرم مرطوب کننده هر روز یا حتی بهتر است دو بار در روز استفاده  شود. پماد و کرم های زیادی برای این کار وجود دارد اما نویسنده کرم آکوافور (Aquaphor) را برای پوست صورت پیشنهاد می کند. این کرم به قدر کافی قوی و در عین حال ملایم است که بتوان آن را بر روی پوست نوزادان نارس استفاده کرد. به هنگام عود یا تشدید بیماری کودکان اغلب به چیزی قوی تر جهت رهایی از خارش پوست نیاز دارند. کرم های استروئیدی اغلب برای این منظور استفاده می شوند. این کرم ها نباید در طولانی مدت استفاده شوند و اکثر پزشکان استفاده از آنها را بر روی پوست صورت توصیه نمی کنند. قوی ترین کرم استروئیدی که نویسنده احساس می کند بر روی پوست صورت مشکل چندانی ایجاد نمی کند هیدروکورتیزون حدود 3 درصد است که تقریباً سه برابر قوی تر از هیدروکورتیزونی است که می توانید بدون نیاز به نسخه خریداری کنید.
 
در صورتی که هیدروکورتیزون 3 درصد مؤثر واقع نشد، بهتر است به طور کامل به دارویی دیگر مانند پماد پروتوپیک (protopic) روی بیاورید. اکثر متخصصان پوست با این رویکرد موافق هستند. اخیراً تعدادی از متخصصان اطفال نسبت به استفاده از کرم های استروئیدی بر روی پوست صورت کمتر موضع مخالف نشان می دهند. اما فوائد این نوع کرم بیشتر از خطرات و عوارض جانبی آن نمی باشد. بزرگترین عوارض جانبی این نوع کرم باقی ماندن جای زخم و نازک شدن پوست است که البته چندان متداول نمی باشد اما به اندازه ای است که استفاده از آن را توصیه نکنیم.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.