موارد استفاده و عوارض کلستیرامین

کلستیرامین (Cholestyramine) به شکل پودر می باشد و داروی کاهش دهنده چربی خون است و برای درمان کلسترول بالا و خارش ناشی از اسید های صفراوی استفاده میشود.کلستیرامین به صورت پودر سفید مایل به زرد روشن و با طعم پرتقالی می باشد.
چهارشنبه، 8 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
موارد استفاده و عوارض کلستیرامین

موارد مصرف کلستیرامین

کلسترامین به کاهش چربی (اسید های چرب) خون کمک می کند. کلسترول خون بالا میتواند سبب افزایش خطر بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) شود.

کلستیرامین به کاهش سطوح بالای کلسترول خون (به ویژه کلسترول بد) کمک می کند.

پودر کلستیرامین همچنین برای درمان خارش ناشی از انسداد مجاری صفراوی کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گیرد.


اطلاعات مهم در مورد کلستیرامین

درصورت داشتن انسداد در معده یا روده نباید از این دارو استفاده کنید.

درصورتی که پس از مصرف کلستیرامین قصد مصرف داروی دیگری را دارید دست کم باید 4 تا 6 ساعت صبر کنید.


پیش از مصرف کلستیرامین

برای حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف کلستیرامین، درصورت داشتن هریک از موارد زیر پزشک را در جریان بگذارید:

یبوست مزمن

اختلال در غده تیروئید

دیابت

بیماری کلیوی

بیماری کبدی

بیماری سرخرگ کرونری

این دارو میتواند حاوی فنیل آلانین باشد. درصورتی که مبتلا به فنیل کتونوری هستید پیش از مصرف کلستیرامین پزشک را در جریان بگذارید.

مصرف کلستیرامین میتواند جذب برخی از ویتامین ها را برای بدن سخت تر کند. ممکن است پزشک رژیم غذایی با ویتامین بالا برای تان توصیه کند.


نحوه مصرف کلستیرامین

دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. ممکن است گاهی پزشکتان برای اطمینان از اینکه بهترین نتایج عایدتان شود، دوز مصرفی دارویتان را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.

با اینکه کلستیرامین معمولا یک یا دو نوبت در روز مصرف می شود؛ اما تعداد دفعات مصرف میتواند تا شش بار در روز نیز برسد. در مورد مقدار مصرف دارو دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید.

پودر کلستیرامین را با حداقل 60 تا 100 میلی لیتر آب یا هر نوشیدنی غیر گاز دار ترکیب کنید. همچنین می توانید این دارو را با پوره سیب نیز مخلوط کنید. پیش از مصرف، دوز دارو را با استفاده از قاشق مخصوص که همراه دارو ارائه شده است اندازه بگیرید.

درصورتی که کلستیرامین همراه با وعده های غذایی مصرف شود بهترین تاثیر را خواهد داشت. در هر صورت برنامه مصرف کلستیرامین می تواند به دلیل مصرف داروهای دیگر تغییر کند. توجه داشته باشید که اگر از داروی دیگری استفاده کرده اید حداقل باید یک ساعت صبر کنید تا بتوانید از کلستیرامین استفاده کنید؛ همچنین پس از مصرف کلستیرامین، برای مصرف دارو های دیگر دست کم باید چهار ساعت صبر کنید.

جهت حصول نتایج بهتر، کلستیرامین را بصورت منظم مصرف کنید.

کلستیرامین میتواند سطح دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. ذره ذره خوردن مخلوط کلستیرامین و یا نگهداشتن آن در دهان بصورت طولانی می تواند سبب تغییر رنگ، فرسایش مینای دندان ها و یا پوسیدگی دندان ها شود. درطول مصرف کلستیرامین دندان هایتان را بصورت مرتب مسواک بزنید.

جهت پیشگیری از بروز یبوست، در طول مصرف کلستیرامین از مایعات بیشتری استفاده کنید.

در طول مصرف کلستیرامین ممکن است به آزمایش های متعدد خون نیاز باشد.

کلستیرامین تنها قسمتی از یک برنامه درمانی می باشد. این برنامه میتواند شامل ورزش، رژیم غذایی و کنترل وزن باشد. برای رسیدن به بهترین نتایج لازم است تا به دقت از این برنامه پیروی کنید.

دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.


موارد استفاده و عوارض کلستیرامین

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه نمایید. مصرف بیش از حد کلستیرامین می تواند علایمی چون معده درد شدید و یبوست را به دنبال داشته باشد. 1


عوارض دارویی

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز شود، اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود در صورت بروز عوارض زیر با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

عوارضی که در صورت بروز نیاز به توجهات پزشکی دارد:

عوارض شایع : یبوست که معمولاً خفیف و گذرا می باشد اما ممکن است گاهی شدید و موجب سخت شدن مدفوع شود.

عوارض با شیوع کمتر : پوکی استخوان (استئوپروز) در صورت مصرف مزمن و طولانی مدت کلستیرامین

عوارض نادر: سنگ کیسه صفرا یا التهاب پانکراس (پانکراتیت) که با علائم درد شدید معده، تهوع و استفراغ ظاهر می شود. خونریزی دستگاه گوارش یا زخم معده با علائم تیره شدن مدفوع، استئاتوره (اسهال چرب) یا سندروم اختلال جذب (کاهش غیر عادی وزن )

عوارض زیر در صورت تداوم یا مزاحمت برای بیمار نیاز به توجهات پزشکی دارند:

عوارض با شیوع بیشتر: سوزش سر دل، سوء هاضمه، تهوع یا استفراغ و درد معده

عوارض با شیوع کمتر: آروغ زدن، نفخ، اسهال، سرگیجه و سر درد 2


تداخل دارویی کلستیرامین

کلستیرامین ممکن است با تعدادی از داروهای، ویتامین ها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد. برای جلوگیری از تداخل دارویی قبل از تجویز پزشک، داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

فنیل بوتازون، وارفارین، هیدروکلروتیازید، اینداپامید، متولازون، پروپرانولول، تتراسایکلین، پنی سیلین جی، اسپیرونولاکتون، فنوباربیتال، داروهای تیروئید، دیگوکسین، داروهای ادرار آور

کلسیرامین با مکمل های ویتامینی نیز در تداخل می باشد و ویتامین ها شامل:

ویتامین A
ویتامین D
ویتامین E
ویتامین k


مصرف کلستیرامین در دوران بارداری

این دارو در گروه C بارداری قرار دارد. و مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مشخص شود این دارو روی جنین تاثیر میگذارد یا خیر.کلستیرامین در دستگاه گوارش شما میماند و به جریان خون نمی رسد. با این حال این دارو ممکن است جدب ویتامین های مورد نیاز بدن شما را در دوران بارداری کاهش دهد.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.


مصرف کلستیرامین در شیردهی

این دارو به شیر مادر منتقل نمی شود. با این حال این دارو ممکن است میزان ویتامین های جذب شده در بدن مادر را کاهش دهد. در نتیجه ممکن است نوزادانی که شیر مادر می خورند، ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت نکنند. 3


پی نوشت:
1.www.darooy.ir
2.www.mofidpharma.com
3.www.shafamag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.