طرز تهیه سه نوع مربای انجیر ، آناناس و مربای پوست هندوانه

با انواع میوه ها می توانید مرباهای متفاوت خوش طعم بسیاری تهیه نموده و در وعده ی صبحانه به همراه خانواده عزیز خود میل نمایید، همچنین در تزیین کیک و شیرینی ها نیز می توان بهره برد،در ادامه دستور تهیه چند نوع مربا را برایتان آماده کرده ایم همراه ما باشید.
پنجشنبه، 16 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه نوع مربای انجیر ، آناناس و مربای پوست هندوانه

مربای انجیر

مربای انجیر یکی از انواع مرباهای پرطرفدار و خوشمزه در سراسر جهان است که مانند انواع دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود.

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط
انجیر۱ کیلوگرم

آب۲ لیوان

شکر۷۵۰ گرم

آبلیمو۱ قاشق غذاخوری

گلاب۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه مربا انجیر
مرحله اول
برای تهیه مربای انجیر مجلسی ابتدا انجیرها را تمیز می کنیم و دم های اضافی آن را می گیریم سپس آنها را به خوبی می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه شربت مربا را باید درست کنیم برای این منظور ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم
قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید سپس شکر را به قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا شکر به طور کامل داخل آب حل شود. پس از اینکه شکر به طور کامل در آب حل شد و شربت به غلظت کافی رسید، انجیرها را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم
برای اینکه متوجه شویم شربت به غلظت کافی رسیده است مقدار کمی از آنرا داخل یک قاشق تمیز و خشک می ریزیم، سپس اجازه می دهیم خنک شود. پس از خنک شدن اگر شربت کشدار بود یعنی شربت قوام آمده است.

مرحله چهارم
در این مرحله حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم انجیرها بپزند و نرم شوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه گلاب را به همراه آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم و حدود ۵ دقیقه دیگر صبر می کنیم سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله پنجم
پس از برداشتن مربا از روی حرارت صبر می کنیم تا مربا خنک شده و با دمای محیط یکسان شود. پس از اینکه مربا خنک شد آنرا در یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و درب آنرا محکم می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم.


نکات تهیه مربای انجیر


مربای انجیر خرد شده
اگر انجیرهای شما کوچک و یکدست هستند می توانید مربای انجیر را به صورت درسته درست کنید، اما اگر می خواهید از انجیرهای درشت استفاده کنید بهتر است انجیر ها را خرد کنید تا در پایان یک مربای انجیر له شده داشته باشید. قطعات انجیر به دلخواه شما می باشد اما سعی کنید انجیرها را خیلی ریز خرد نکنید چون در روند پخت مربا خودشان له می شوند.

جلوگیری از له شدن انجیرها
برای اینکه مربای انجیر شما پس از پخت له نشود باید از انجیرهایی که پوست شان نازک است یا اینکه ترک خورده است استفاده کنید. بهتر است از انجیرهایی استفاده کنید که کاملا سالم هستند استفاده کنید وگرنه در حین پختن انجیرها می ترکند و له می شوند.1

طرز تهیه سه نوع مربای انجیر ، آناناس و مربای پوست هندوانه


مربای آناناس

آناناس میوه ی گرمسیری فوق العاده ای است که اغلب افراد آن را دوست دارند، روش های متفاوتی برای استفاده ی این میوه وجود دارد، تهیه کمپوت آناناس، مربای آناناس و همچنین انواع کیک و شیرینی با طعم آناناس از جمله این روش ها می باشد.

آناناس دارای کالری پایین و در بردارنده آنزیم بروملین می باشد که خاصیت ضد التهاب داشته و در تجزیه پروتئین ها کمک می نماید.

میوه ی آناناس میوه ای با طعم خاص، و دارای ویتامین« C و B و A » همچنین فسفر، کلسیم، مس، منگنز، کربوهیدرات و پتاسیم است.

به بیماران مبتلا به برونشیت و آرتریت، فشار خون بالا پیشنهاد می شود که از این میوه بهره ببرند، سودمند برای چشم هم می باشد.

مربای آناناس علاوه بر طعم و مزه ی بینظیری که دارد، می توان به مزیت خاص دیگر آن حالت ژله و غلظت مربای آن اشاره نمود، از این مربا می توانید در انواع بستنی، دسر و شیرینی و کیک بهره ببرید.

مواد مورد نیاز
یک و نیم پیمانه آب

یک پیمانه شکر

یک عدد آناناس

دو قاشق غذاخوری آبلیمو

طرز تهیه مربای آناناس خوشمزه
ابتدا آناناس ها را پوست گرفته و سپس بریده و خرد نمایید، اندازه خرد کردن باید زیاد کوچک نباشد چون پس از جوشیدن اندازه آن کم می شود و کوچکتر می گردد.

قطعه های آناناس را درون قابلمه قرار داده و به همراه آب بر روی حرارت آرام بگذارید تا بجوشد، پس از ۴۵ دقیقه شکر را نیز به آن بیافزایید و حرارت را بیشتر نمایید تا مجددا به جوش بیاید، به خوبی شاهد آب انداختن مربا خواهید بود.

در این مرحله از طرز تهیه مربای آناناس حرارت را کم کنید تا مربا به زمان یک ساعت مربا بجوشد و به غلظت برسد، در آخر آبلیمو را نیز اضافه نمایید.

در صورت تمایل و در ۵ دقیقه پایانی می توانید مقداری زعفران را به محتویات قابلمه بیافزایید، و بعد از چند دقیقه کوتاه جوشیدن حرارت زیر مربا را قطع کنید.

چند نکته طلایی در تهیه این مربا
افزودن زعفران اختیاری است؛ و مربای آناناس بدون زعفران هم خوش رنگ و زیبا می شود.

در صورت تمایل و بسته به ذائقه ای که دارید می توانید از دارچین نیز در این مربا بهره ببرید.

آناناس از آن دسته میوه هایی می باشد که مربای آن پس از طبخ ژله ای و دارای غلظت می گردد؛ به این خاطر نیز مصرف کمی شکر کافی است، و دیگر نیازی به استفاده از پکتین (پکتین ژله ی طبیعی که از میوه و اغلب سیب تهیه می شود) ندارد، در صورتی که برای تهیه بسیاری از مرباها به کار می رود.

مربای آناناس به دلیل حالت ژله ای که دارد و همچنین طعم و رنگ زیبایش ایده ای عالی برای تهیه انواع شیرینی و کیک؛ و یا میل نمودن همراه بستنی و دسر می باشد.2

طرز تهیه سه نوع مربای انجیر ، آناناس و مربای پوست هندوانه


مربا پوست هندوانه


مواد لازم برای مربا پوست هندوانه
پوست هندوانه 500 گرم

شکر 750 گرم

آبلیمو 3 قاشق غذاخوری

هل سبز ساییده 1 قاشق چایخوری

آب 2 پیمانه(برای پخت)

آهک 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا پوست هندوانه
مرحله اول
پوست سبز هندوانه را بگیرید.

مرحله دوم
بخش سفید پوست را به شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله سوم
برای ترد شدن مربا پوست هندوانه باید پوست را به مدت حدودا ده ساعت در آب آهک استراحت دهید؛ برای این کار 4 پیمانه  آب و آهک را مخلوط کنید و پس از ته نشین شدن آهک، محلول را صاف کنید و پوست هندوانه را در آب آهک صاف شده بریزید و استراحت دهید.

مرحله چهارم
پس از استرحت در آب آهک، پوست را درآبکش بریزید و به خوبی بشویید و آن را دوباره به مدت هشت ساعت در آب یخ استراحت دهید و در این مدت سه یا چهار بار آب را عوض کنید.

بعد از گذشت این زمان پوست را آبکشی کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

مرحله پنجم
شکر و آب را به مدت 5 دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود و بعد پوست هندوانه را درون شهد بریزید و یک ساعت اجازه پخت دهید.

مرحله ششم
پس از گذشت یک ساعت شعله را خاموش کنید. هل و آب لیمو را به مربای پوست هندوانه بیافزایید و پس از خنک شدن آن را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید.

نکات کلیدی تهیه مربا پوست هندوانه
برای تبدیل مربا پوست هندوانه به مارمالاد پوست هندوانه می توان همین مربا را در میکسر ریخت و میکس کرد و یا اینکه بخش آب و آهک را حزف کرد تا مربای نرم تری بدست آید و بعد مواد را میکس کرد.3


پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.arga-mag.com
3.www.irancook.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.