آشنایی با چند روش کاربردی جهت سفید کردن دندان درخانه

خوشبختانه بسیاری از داروهای خانگی وجود دارد، که شما می توانید برای روشن و سفید کردن دندانها و زیبایی لبخند خود استفاده کنید، که مقرون به صرفه و آسان هستند.
سه‌شنبه، 21 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با چند روش کاربردی جهت سفید کردن دندان درخانه

چرا دندان ها زرد می‌شوند؟

دندان‌ها به دلیل لکه‌هایی که روی سطح دندان (مینا) و همچنین در بخش پایین‌تر ساختمان دندان ایجاد شده و گسترش پیدا می‌کنند، زرد یا حتی قهوه‌ای رنگ می‌شوند. رویه‌ی سفید یا همان مینای دندان، سفت و سخت است. زیر مینای دندان، ماده‌ای به رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ وجود دارد که به آن عاج می‌گویند.

اگر مینای دندان نازک شود، عاج دندان نمایان می‌شود که در میان بزرگ‌سالان شایع است. خرابی دندان از تباهی مزمن بافت سخت دندان ناشی می‌شود که به دلیل اسید یا chelation، بدون دخالت باکتریایی، از سطح دندان زدوده شده است.

اما علت نازک شدن مینای دندان چیست؟ عواملی چون افزایش سن، ژنتیک و مصرف غذاهایی که باعث پوسیدگی یا لک شدن دندان می‌شوند، از دلایل نازک شدن مینای دندان است. بسیاری از عادات ناسالم می‌توانند ریسک بیماری‌های لثه را نیز افزایش دهند.

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشیم دندان‌هایمان با بالا رفتن سن، همچنان سفید و درخشان باقی بمانند، اما می‌توانیم از عواملی که تغییر رنگ دندان‌ها را تسریع می‌کنند اجتناب کنیم.

برخی از دلایل زرد یا تیره شدن دندان‌ها عبارتند از:

نوشیدن چای یا قهوه؛

سیگار کشیدن؛

نازک شدن مینای دندان به دلیل بالا رفتن سن؛

تغذیه‌ی نادرست که شامل مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری‌شده با محتوای اسیدی بالاست مانند بعضی از انواع نوشیدنی‌ها، شکلات یا گاهی برخی میوه‌ها. حتی بعضی از مکمل‌ها نیز به دلیل دارا بودن اسید، نازک شدن مینای دندان را تشدید می‌کنند.

خشکی دهان (کم بودن بزاق دهان یعنی محافظت ضعیف از مینای دندان)؛

با دهان نفس کشیدن و بسته بودن راه‌های هوایی بینی که باعث کاهش بزاق شده و اجازه نمی‌دهند دهان و دندان‌ها مرطوب بمانند؛

مصرف آنتی‌بیوتیک؛

مصرف بیش از حد فلوراید، مخصوصا اگر این عادت از کودکی شروع شده باشد؛

عوامل ژنتیکی.1
 

سفید کردن دندان در منزل

درمان های خانگی و گزینه های طبیعی برای درمان زرد شدن دندان ها وجود دارد که افراد می توانند به راحتی از آنها استفاده کنند، از جمله:
 
مسواک زدن با جوش شیرین
جوش شیرین که به آن بی کربنات سدیم نیز گفته می شود، دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی است و یکی از عناصر محبوب در خمیردندان های تجاری محسوب می شود. طبیعت آن به طور ملایم ساینده است و در از بین بردن لکه های سطحی و پلاک های جمع شده روی دندان ها موثر است. تجمع پلاک می تواند به چندین مشکل بهداشت دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و التهاب لثه منجر شود.

بررسی ها نشان می دهد که خمیردندان حاوی جوش شیرین، پلاک های دندان را راحت تر از یک خمیردندان معمولی از بین می برد.2

آشنایی با چند روش کاربردی جهت سفید کردن دندان درخانه
 
سفید کردن دندان با زردچوبه
برای استفاده از این روش باید با زردچوبه یک خمیر نسبتا نرم ایجاد کنید تا بتوانید، دندان‌هایتان را با آن مسواک بزنید.

برای این کار کافی است یک قاشق غذا خوری زردچوبه طبیعی را با کمی آب ترکیب کنید و چند قطره نعنا، برای ایجاد طعم مطلوب، اضافه کنید. میزان آب، به قدری باشد که یک ترکیب نسبتا نرم ایجاد شود.

با خمیر زردچوبه، حدود 3 دقیقه به خوبی مسواک بزنید. به خصوص دندان‌های جلو را که نمایان هستند.3
 
سفیدی دندان با توت فرنگی
برای سفید کردن دندان با توت فرنگی، دو روش دارید:

2 عدد توت فرنگی را له کنید و با جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر شل به دست بیاید. با این خمیر، اقدام به 3 دقیقه مسواک زدن کنید. می‌توانید دو مرتبه از این روش در سال استفاده کنید.

2 عدد توت فرنگی را له کنید و با کمی نوشابه گازدار مشکی ترکیب کنید و اقدام به مسواک زدن کنید.3
 
روغن نارگیل
روغن نارگیل یک ماده عالی برای حفظ سلامت دهان و دندان است. استفاده از آن به سفید و روشن شدن دندان کمک می کند. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است که توانایی کاهش التهاب و از بین بردن باکتری های موجود در دهان را دارد.

باکتری ها می توانند منجر به تشکیل پلاک شوند که می تواند دندان های شما را زرد کند. بررسی ها نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند یک روش کمکی موثر در کاهش تشکیل پلاک و التهاب لثه ناشی از پلاک باشد.

درمان با روغن خوراکی طبیعی و بی خطر است و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و می تواند به عنوان یک روش پیشگیری در منزل برای حفظ بهداشت دهان و دندان در نظر گرفته شود.

1قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را در دهان خود قرار دهید.

آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان خود بچرخانید. غرغره نکنید

محلول شیری را بیرون بریزید.

دهان خود را کاملاً با آب بشویید.

سپس مسواک بزنید.

این کار را یک بار در روز صبح قبل از صبحانه خوردن انجام دهید.2
 
پوست لیموترش یا پرتقال
درست مانند سرکه‌ سیب، پوست مرکباتی چون لیموترش، پرتقال یا عصاره‌ی لیموترش که حاوی اسیدهای مفید است نیز در سفید کردن دندان‌ها مؤثرند. این مرکبات به‌طور کلی بسیار پرخاصیت هستند اما اگر بیش از حد مصرف شوند، خاصیت اسیدی زیاد آنها ممکن است به مینای دندان آسیب بزند.

بعد از استفاده از پوست لیموترش یا پرتقال روی دندان‌ها، همیشه دهان‌تان را به خوبی آبکشی کنید تا به عوارض آن دچار نشوید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از دهان‌شویه‌ی هیدروژن پروکسید استفاده کنید.1

آشنایی با چند روش کاربردی جهت سفید کردن دندان درخانه
 
ریحان
برگ های ریحان خاصیت سفید کنندگی دارند و همچنین می توانند در محافظت از دندان های شما در برابر مشکلاتی مانند پریودنتیت (بیماری های التهابی لثه و دندان)، موثر باشد.

دهانشویه ریحان اثر ضد پلاک دارد و در برابر انواع باکتری ها موثر بوده و می تواند به عنوان دهانشویه ضد پلاک با خاصیت پیشگیری کننده استفاده شود.

چند برگ ریحان را برای چند ساعت در آفتاب قرار دهید. برگ های خشک شده را به صورت پودر خرد کنید. پودر را با خمیردندان معمولی خود مخلوط کرده و از این مخلوط برای مسواک زدن استفاده کنید.

گزینه دیگر تهیه خمیر برگ ریحان و روغن خردل و استفاده از آن برای تمیز کردن دندان هایتان است.2
 
سفیدی دندان با نمک
نمک، آب و جوش شیرین 3 ماده اصلی تشکیل دهنده این ترکیب است. در یک کاسه، نصف قاشق چای خوری نمک و جوش شیرین با کمی آب ترکیب کنید تا خمیر نسبتا شلی ایجاد شود. پس از آن اقدام به مسواک زدن دندان‌هایتان برای 2 دقیقه کنید.

با توجه به شور بودن این خمیر، به هیچ وجه آن را میل نکنید.3
 
سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن
در این روش، کمی خمیر دندان را با پراکسید هیدروژن ترکیب کنید و به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. دقت کنید که اگر دندان‌هایتان حساس است، از این روش استفاده نکنید.

برای مدت یک هفته، هر روز مسواک بزنید؛ اما فقط هر 3 ماه یک مرتبه، اقدام به استفاده از این روش کنید.3

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.pezeshket.com
3.www.orthodontic.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.