آشنایی با روش های مختلف تهیه کیک خرمالو

خرمالو را هم می‌توانید به صورت تازه آن را مصرف کنید، هم با آن میوه خشک درست کنید و هم انواع دسر خوشمزه مثل یک کیک خرمالوی خوشمزه لذیذ با بافت نرم و اسفنجی کافی شاپی داشته باشید.
سه‌شنبه، 28 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با روش های مختلف تهیه کیک خرمالو

کیک خرمالو


مواد لازم برای کیک خرمالو
خرمالو 4 عدد

آرد 2 لیوان

شکر 1 و نیم لیوان

روغن مایع 1 لیوان

گردو خرد شده 1/2 لیوان

تخم مرغ 4 عدد

بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری 

جوش شیرین یا نمک 1/8 قاشق چایخوری  

طرز تهیه کیک خرمالو
خرمالو ها را پوست بگیرید سپس گوشت خرمالوها را با میکسر به صورت پوره درآورید.

زرده‌ها و سفیده‌های تخم مرغ را جدا کنید. داخل کاسه ای زرده ها، روغن و شکر را آن قدر بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. سپس خرمالوهای پوره شده را اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.
 
آرد، بکینگ پودر، جوش شیرین یا نمک را مخلوط و چند بار الک کنید سپس قاشق قاشق به مایه کیک اضافه نمایید و به آرامی و به حالت دورانی مخلوط کنید.

سفیده های تخم مرغ را جداگانه بزنید تا مانند برف شود (ظرف را برمیگردانید نریزد) سپس به بقیه مایه کیک خرمالو اضافه کنید (تا حدی که سفیده مخلوط شود کافی میباشد. زیاد هم نزنید تا پف کیک نخوابد). در انتها نیز گردوهای خرد شده را اضافه کنید.

قالب کیک را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید و داخل فر با حرارت 180 درجه سانتیگراد که از قبل روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 35 – 45 دقیقه (بسته به نوع فر) قرار دهید تا بپزد.
 
کیک را پس از آماده شدن از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس کمی پودر قند روی کیک خرمالو بپاشید (یا هر تزئین دیگری که دوست دارید). حالا دیگر کیک پاییزی شما آماده سرو است.

نکته های کلیدی تهیه کیک خرمالو
برای تزیین میتوانید روی کیک را کمی عسل بزنید و گردو یا پسته خرد شده بپاشید.

بعد از اضافه کردن بیکینگ پودر دیگر مایه را زیاد هم نزنید. در غیر این صورت پف کیک ممکن است بخوابد.1

آشنایی با روش های مختلف تهیه کیک خرمالو


کیک خیس خرمالو و گردو


مواد لازم
آرد همه منظوره: ۳۰۰ گرم

تخم مرغ: ۳ عدد در دمای اتاق

وانیل: ۱/۳ قاشق چایخوری

شکر: ۳۰۰ گرم

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری

جوش شیرین: ¼ قاشق چایخوری

پوره خرمالو: ۱ پیمانه یا یک لیوان فرانسوی

دارچین: ۱ قاشق چایخوری

نمک: ¼ قاشق چایخوری

گردو ریز خرد شده: ۶۰ گرم یا بیشتر

روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه
این طرز تهیه کیک خیس خرمالو خوشمزه بدون شیر وانیلی است. فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. ابتدا ۳ یا ۴ عدد خرمالوی درشت و گوشتی را بشورید و پوست آن‌ها را بگیرید. خرمالو‌ها را پوره کنید. برای پوره کردن خرمالو می‌توانید از گوشتکوب برقی یا اگر ندارید از گوشتکوب دستی استفاده کنید.

حالا آرد، بیکینگ پودر، نمک، و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و همه را با هم الک کنید. سپس دارچین را اضافه کنید. در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید و سپس شکر و وانیل را اضافه کنید. این مخلوط را هم بزنید تا در نهایت یک مایه با بافت کرمی درست شود. به این مایه کرمی پوره خرمالو را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.
 
حالا آرد را در سه مرحله و به تدریج به این مخلوط اضافه کنید و با لیسک مرتب هم بزنید. گردو را هم اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کیک یکدست شود.

قالب کیک را چرب کنید و داخل آن آرد بپاشید. قالب را دو یا سه بار کنار سطح کار بکوبید تا آرد اضافه خارج شود و فقط یک لایه بسیار نازک آرد باقی بماند. ذکر این نکته ضروری است که بهترین قالب برای پخت کیک‌های میوه‌ای قالب‌های میان تهی هستند. مایه کیک را داخل قالب کیک میان تهی بریزید و به مدت ۵۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا پخته شود.
 
درب فر را باز و بسته نکنید تا پف کیک نخوابد. بعد از ۵۰ دقیقه با نوک چنگال یا خلال دندان میزان پخت کیک را بررسی کنید. اگر مایه کیک به نوک چنگال یا خلال دندان چسبید ۱۰ دقیقه دیگر به کیک فرصت دهید تا کاملا بپزد. بافت کیک خرمالو که یکی از انواع کیک با پوره میوه است باید نرم باشد، بد نیست نکات مهم پف کردن و خشک نشدن انواع کیک را در اینجا بخوانید.

نکته
این طرز تهیه کیک خیس خرمالو و گردو خوشمزه ترکیه‌ای بدون شیر است. طرز تهیه کیک خرمالو با شیر یا ماست هم مرسوم است. برای این مقدار مواد می‌توانید از ۱ لیوان شیر یا ۳ قاشق غذاخوری ماست چکیده استفاده کنید.2

آشنایی با روش های مختلف تهیه کیک خرمالو


کیک خرمالو با دارچین


مواد لازم برای تهیه کیک خرمالو با دارچین بدون گردو
خرمالو 4 عدد

آرد گندم دو لیوان فرانسوی دسته دار

شکر یک لیوان فرانسوی دسته دار

تخم مرغ سه عدد

روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته دار

بیکینگ پودر 2 قاشق مرباخوری

دارچین 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه کیک خرمالو با دارچین بدون گردو
مرحله اول، پوره کردن خرمالو
در صورتی که خواستید کیک خرمالو با گردو درست کنید، حدود 10 عدد مغز گردو رو داخل غذاساز بریزید و مغز گردو رو خرد کنید به طوری که مغز گردو زیر دندان احساس بشه. سپس کردوی پودر شده رو از غذاساز خارج کنید.

در ادامه قسمت بالایی خرمالو رو جدا کنید و خرمالو ها رو داخل غذاساز بریزید. خرمالوها رو با پوست هم می‌تونید داخل غذاساز بریزید و خوب پوره کنید.

مرحله دوم، مخلوط کردن تخم مرغ و شکر
ابتدا تخم مرغ ها رو داخل یک کاسه کوچک بشکنید و وقتی که از سالم بودنشون مطمئن شدید داخل کاسه بزرگ بریزید و شکر رو به تخم مرغ اضافه کنید و تخم مرغ و شکر رو با همزن دستی یا برقی خوب به هم بزنید.

در ادامه روغن رو به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله سوم، اضافه کردن پوره خرمالو
در این مرحله بیکینگ پودر و دارچین ر به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بیکینگ پودر و دارچین کامل داخل مواد حل بشه.

سپس به دلخواه گردوی خرد شده و بعد پوره خرمالو رو به مواد اضافه کنید و مواد رو خوب هم بزنید.

مرحله چهارم، اضافه کردن آرد
آرد رو الک کنید و کم کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید. سپس مواد رو به آرومی در یک جهت هم بزنید تا آرد با مواد مخلوط بشه.

مرحله پنجم، پختن کیک داخل قابلمه روی گاز
کف قابلمه رو کمی چرب کنید و مایه کیک رو وسط قابلمه بریزید. شعله پخش کن رو روی حرارت بذارید و وقتی که داغ شد، قابلمه رو روی شعله پخش کن بذارید و روی حرارت کم حدود 30 تا 45 دقیقه زمان بدید تا کیک مغز پخت بشه.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.yjc.ir
3.www.fidia.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.