طرز تهیه کیک لبو با چند روش ساده در خانه

کیک لبو یا همان چغندر آنقدر خوشرنگ و اشتهاآور است که باید مقاومت زیادی داشته باشید که کیک لبو را ببینید ولی هوس خوردنش به سرتان نزند حتی اگر جزو کسانی هستید که طبع‌شان چندان به شیرینی‌جات متمایل نیست.
چهارشنبه، 29 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک لبو با چند روش ساده در خانه

کیک لبو شکلاتی


مواد لازم برای تهیه کیک لبو شکلاتی
چغندر بزرگ (پخته و خرد شده) یک عدد
آرد ساده 200 گرم
پودر کاکائو 100 گرم
بیکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
قند کاستوره طلایی 250 گرم
تخم مرغ سه عدد
عصاره وانیل دو قاشق چای‌خوری
روغن آفتابگردان 200 میلی لیتر
شکلات تلخ 100 گرم
خامه قنادی  به مقدار دلخواه

طرز تهیه کیک لبو شکلاتی
مرحله اول
لبو یکی از نوبرانه‌های پائیزی و زمستانی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید است. با توجه به خواص بی‌نظیر لبو ما همیشه سعی کرده‌ایم تا غذاهای متنوع و خلاقانه‌ای مثل حمص لبو، فلافل لبو و سالاد لبو به شما آموزش دهیم تا این ماده مقوی و سالم در وعده‌های روزانه شما قرار بگیرد. شما همچنین می‌توانید با لبو دسرهای خوشمزه‌ای مانند پاناکوتای لبو یا کیک لبو شکلاتی تهیه و نوش جان کنید.

برای تهیه دسر کیک لبو شکلاتی ابتدا باید چغندر را همراه مقداری آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. حدود دو تا سه ساعت معمولا برای پخت چغندر لازم است.

مرحله دوم
فر را روی دمای 190 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از این که لبو پخت، آن را آبکش کرده و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس به کمک یک رنده ریز آن را داخل یک کاسه کوچک رنده کنید. کم کم آرد، بیکینگ پودر، عصاره وانیل، پودر قند و تخم مرغ‌ها را به لبوی رنده شده اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. مواد را در یک جهت هم بزنید تا خمیر به آرامی شکل بگیرد. تا زمانی که خمیر شکل بگیرد ممکن است لازم باشد یکی دو بار دیواره‌های ظرف را با لیسک خراش دهید. مواد را آرام هم بزنید و اصلا در مخلوط کردن مواد عجله نکنید چون در این شرایط ممکن است گلوله‌هایی از آرد داخل خمیر بمانند.

مرحله سوم
در این مرحله روغن را اضافه کنید و به کمک لیسک آن را داخل مواد مخلوط کنید. سپس شکلات تلخ را به روش بن ماری ذوب کرده و به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. مایه کیک آماده رفتن داخل فر است. آن را درون قالب فر بریزید و قالب را داخل فر قرار دهید. بعد از نیم ساعت تا چهل دقیقه کیک لبوی شکلاتی آماده است. برای این که از پخت لبو مطمئن باشید، یک چنگال داخل کیک فرو کنید، اگر مایه کیک به چنگال نچسبید، یعنی کیک لبوی شکلاتی آماده است. کیک را از قالب بیرون آورده و روی آن را با خامه قنادی تزئین کنید. شما می‌توانید این کیک را در کنار یک فنجان قهوه اسپرسو یا هر نوشیدنی گرم دیگری که می‌خواهید نوش جان کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک لبوی شکلاتی
این کیک خوشمزه را می‌توانید در فصل زمستان به عنوان کیک تولد با خامه شکلاتی هم سرو کنید. می‌توانید آن را به صورت لایه‌ای برش داده و لابه لای آن را با خامه شکلاتی پر کنید.

هنگام هم زدن مواد آن‌ها را به طور یکدست و در یک جهت هم بزنید تا گلوله‌های آردی داخل خمیر باقی نماند.1

طرز تهیه کیک لبو با چند روش ساده در خانه


کیک لبو با سس مخصوص


مواد لازم برای تهیه کیک لبو
آرد سفید ۱ لیوان و ۱/۲ لیوان
شکر ۱ لیوان
تخم مرغ ۳ عدد
لبو پخته شد ۱/۲ لیوان
آب لبو ۱/۴ لیوان
روغن مایع ۱/۲ لیوان
بیکینگ پودر ۱ ق مربا خوری
وانیل ۱/۴ ق چای خوری

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص کیک لبو
آب لبو ۱ لیوان
شکر ۱/۲ لیوان
نشاسته ذرت ۲ ق غذا خوری
آب لیمو ۱/۲ ق غذا خوری
رنده پوست پرتقال ۱/۲ ق غذا خوری

طرز تهیه کیک لبو همراه با سس مخصوص
مرحله اول : آماده سازی مواد کیک لبو
ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه بمدت ۱۵ دقیقه گرم کنید. تمام مواد کیک را ۱ ساعت قبل از یخچال خارج کنید. لبو را شسته و بگذارید تا پخته شود وقتی پخت زیر آب سرد گرفته و پوستش را جدا کنید و رنده ریز بزنید و از آب لبو برای مراحل دیگر استفاده می کنیم. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط و ۳ بار الک می کنیم.

مرحله دوم : همزدن تخم مرغ ها
تخم مرغ ها را با شکر و وانیل بمدت ۶ دقیقه با تندترین دور همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود سپس رنده لبو یا پوره لبو را اضافه کرده و ۱ دقیقه دیگر هم می زنیم و روغن مایع و آب لبو را نیز اضافه کرده و ۱ دقیقه در حد مخلوط شدن با همزن می زنیم.

مرحله سوم : اضافه کردن آرد
آرد الک شده را طی ۳ مرحله به مواد تخم مرغی اضافه می کنیم و به آرامی با لیسک به صورت دورانی هم می زنیم.

مرحله چهارم : پخت کیک
قالب ۲۳ سانتی را از قبل چرب کنید و کاغذ روغنی بیاندازید توجه داشته باشید که فقط ۱/۳ دیوار های قالب را چرب کنید وگرنه کیک پف نمی کند سپس مایع کیک را داخل قالب ریخته و سه بار به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود و در فر از قبل گرم شده بمدت ۵۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه قرار دهید و بعد از اتمام زمان با خلال دندان چک کنید اگر تمیز بیرون نیامد برای چند دقیقه دیگر دوباره زمان می دهیم سپس قالب را از فر خارج کرده و کمی که از حرارت افتاد کیک لبو را از قالب بیرون بیاورید.

مرحله پنجم : طرز تهیه سس کیک لبو
آب لبو و نشاسته ذرت و شکر را با هم مخلوط و روی حرارت کم گذاشته و مدام هم می زنیم تا غلیظ شود سپس وقتی کمی به غلظت رسید آب لیمو را اضافه و در انتها پوست رنده شده پرتقال را افزوده و از روی حرارت بر میداریم و وفتی کیک خنک بود روی آن ریخته و تزئین کنید.2

طرز تهیه کیک لبو با چند روش ساده در خانه


کیک لبو با استفاده از فر و بدون فر


مواد لازم
لبو:۲۰۰ گرم
تخم‌مرغ: ۳ عدد
شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
روغن یا کره: ۲/۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
بکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
پوست لیمو تازه رنده شده: ۲ قاشق چای‌خوری
کشمش بدون هسته: ۱۵۰ گرم

طرز تهیه
برای تهیه کیک ساده و اسفنجی لبو با فر، قبل از هر کاری فر را گرم کنید. اگر فر شما برقی یا گازی و بدون فن است، دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنطیم کنید و اگر فرتان از نوع فن دار است، دمای آن را روی ۱۶۰ بگذارید.
 
لبوی خام را رنده کنید. اگر می‌خواهید تکه‌های لبو را به چشم ببنید این کار را با قسمت درشت رنده انجام دهید. کف قالب را با گره یا روغن چرب کنید و کف و دیواره آن را کاغذ روغنی بیندازید. می‌توانید به دیواره‌ها و بدنه قالب، آرد سوخاری هم بپاشید تا بعدا کیک به قالب نچسبد و بعد از پخت، به راحتی از قالب جدا شود.

کره را با شکر و پوست لیمو مخلوط کنید و با همزن به هم بزنید. طوری کره را به هم بزنید که رنگ مخلوط به دست آمده کرمی و بافت آن هم پف‌دار شود. سپس سفیده تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید. بعد از اینکه حدود دو دقیقه با همزن مواد را مخلوط کردید، زرده‌ها را اضافه کنید و دو دقیقه دیگر به هم بزنید.
 
لبوی رنده‌شده و کشمش را به مواد اضافه کنید و هم زدن را تا جایی ادامه دهید که مواد، تقریبا سفت شوند. در انتها آرد و بکینگ پودر را هم بیفزایید. مخلوط به دست آمده را در قالب بریزید و روی آن را صاف و یکدست کنید. قالب را در قسمت وسط فر قرار دهید و تا زمان پخت، در فر را باز نکنید. به خاطر داشته باشید که اگر به هر دلیلی درِ فر را قبل از پخت باز کنید، کیک شما به اندازه کافی پف نخواهد کرد. بعد از پخت، کیک لبو را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه سرد شود. قالب را در ظرف جدا برگردانید و روی آن را با خامه، میوه‌های مختلف یا حتی لبو تزیین کنید.

طرز تهیه کیک لبو بدون فر
برای پختن کیک لبو بدون فر، یک قابلمه بزرگ‌تر از قالبی که مواد را در آن ریخته‌اید، انتخاب کنید و وسیله‌ای مثل قالب فلزی کوچک مخصوص برش سیب زمینی کف آن بگذارید تا نقش پایه داشته باشد. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا گرم شود.
 
قالبی را که در آن مواد مخصوص کیک لبو ریخته‌اید، روی پایه‌ها بگذارید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. شعله گاز را تا انتها کم کنید. می‌توانید از شعله‌پخش‌کن هم استفاده کنید. در این حالت اگر در ظرف را هم برداشتید، نیازی به نگرانی بابت پف نکردن کیک لبو ندارید. بعد از ۴۵ دقیقه یا یک ساعت می‌توانید کیک لبو پف کرده و خوشرنگ را میل کنید. در صورت تمایل روی کیک را با خامه فرم گرفته قنادی تزیین کنید. کیک لبو را به صورت کاپ کیک و در قالب‌های کاپ کیک هم می‌توانید درست کنید.3


پی نوشت:
1.www.kalleh.com
2.www.parsiday.com
3.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.