سه مدل نان خانگی طعم دار

در اینجا چند نوع نان بسیار لذیذ و خوشمزه را آموزش می دهیم که می توانید در وعده های صبحانه و عصرانه میل کنید. ضمنا میان وعده ای سالم برای مدرسه بچه ها هم هستند.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
سه مدل نان خانگی طعم دار

نان زعفرانی زنجبیلی


مواد لازم
تخم مرغ ۱ عدد
آرد ۲و نیم پیمانه تاجایی که خمیر لطیفی به دست بیاد واسه من بیشتر برد
شیر ولرم ۱ پ سرخالی
مایه خمیر نصف قاشق غذاخوری
آب ولرم نصف پیمانه
شکر یک دوم پیمانه
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
زنجبیل نصف قاشق چایخوری
نمک ۱ پنس
بکینگ پودر یک چهارم قاشچایخوری
روغن مایع نصف پیمانه
مقداری کره

سه مدل نان خانگی طعم دار

طرز تهیه
اول در ظرفی خمیر مایع و یک قاشق شکر را به آب ولرم اضافه کرده و در آن را پوشانده و ده دقیقه یگذارید تا عمل بیاد.

بعد درون ظرف گودی همه مواد بجز آرد و روغن را با هم مخلوط کنید.

بعد خمیر مایع را افزوده و آرد را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر نرمی به دست بیاد. خمیر یه مقدار چسبناکه. عیبی نداره روغن که اضافه می کنیم درست میشه.

خوب ورز بده تا روغن به خورد خمیر بره. چند باری محکم بزن زمین. بعد خمیر نان زعفرانی زنجبیلی را بگذارید ۱ ساعت استراحت کنه.

بعد سینی فر را چرب کنید. همچنین دستاتون را. از خمیر هر اندازه دوست دارید بردارسد و پهن کنید. و هر مدلی که مایلید فرم بدید و بپیچید.

من روی نان ها را یا زعفرون، کره ، یک زرده تخم مرغ، دارچین، پودر هل و عسل رومال کردم. روش کنجد سفید و مغز آفتاب گردان ریختم.

سینی را داخل فر ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه گذاتم تا نان ها بپزه.

بعد از اینکه از فر آوردم بیرون عسل را با کمی آب رقیق کردم و روی نون ها رومال زدم.

نکته : حتما داخل فر یک ظرف آب بگذارید تا نان زعفرانی زنجبیلی تون نرم و پوک بشه. 1


نان زعفرانی


مواد لازم
آرد  3 تا 4.5 پیمانه
خمیر مایه  2 قاشق چایخوری
شکر  1/3 پیمانه
شیر  3/4 پیمانه
کره  50 گرم
خامه ترش یا خامه صبحانه  1/4 پیمانه
تخم مرغ  2 عدد
نمک  1/2 قاشق چایخوری
زعفران آسیاب شده  1/2 قاشق چایخوری
کشمش پلویی  سی عدد
هل  1/2 قاشق چایخوری به دلخواه
روغن  1 تا 2 قاشق غذاخوری

سه مدل نان خانگی طعم دار

طرز تهیه و دستور پخت
مرحله اول
زعفران موجود در این دستور طعم دهنده و رنگ دهنده اصلی است که اول آن را با هاون آسیاب می کنیم. برای بهتر خرد شدن زعفران کمی هم شکر در آن می ریزیم. شیر را در دمای محیط می گذاریم تا با محیط هم دما شود. زعفران را به نصف پیمانه شیر اضافه می کنیم و کاسه شیر را روی بخار می گذاریم و روی کاسه را بشقابی می گذاریم تا 10 دقیقه در معرض بخار دم بکشد.
مرحله دوم
خمیر مایه را در محیط قرار داده و کره را آب می کنیم. برای آب کردن کره کافیست آن را در ظرفی بریزیم و روی کتری در حال جوش بگذاریم تا کم کم آب شود. برای آب کردن کره آن را در معرض حرارت مستقیم قرار نمی دهیم و اجازه نمی دهیم بجوشد.

مرحله سوم
خمیر مایه را طبق آنچه که گفته خواهد شد، عمل می آوریم تا از سلامت آن مطمئن شویم و بعد در دستور استفاده می کنیم. یک چهارم از شیر را در ظرفی ریخته و روی حرارت می گذاریم تا کمی حرارت ببیند. همینکه دمای شیر ولرم بود و با زدن انگشت در آن احساس سوزش نکردیم یعنی دمای آن مناسب است و باعث از بین رفتن خمیر مایه نمی شود.

مرحله چهارم
شیر را در ظرف دیگری می ریزیم تا باز هم ولرم تر شود و بعد یک قاشق شکر را در آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. خمیرمایه را به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم. ظرف مواد را در دمای محیط قرار می دهیم و روی آن حوله می اندازیم و در مدت 10 دقیقه اصلا جابجا نمی کنیم. حالا اگر بعد از این زمان خمیرمایه به شکل پفی در سطح شیر قرار گرفته باشد یعنی که فعال شده و سالم است.

مرحله پنجم
هرچه میزان زبری آردتان بیشتر باشد میزان استفاده از آن در مواد کمتر و هرچه لطیف تر باشد باید مقدار آن را بیشتر کنید. آردمان را الک می کنیم و در ظرفی بزرگ می ریزیم. یک و نیم پیمانه از آن را جدا می کنیم و بعد از اینکه دیدیم مقدار آن کم است، به تدریج به مواد اضافه می کنیم.

مرحله ششم
به ظرف اصلی آرد باقیمانده شکر و نمک را اضافه می کنیم. به دلخواه هل را آسیاب کرده و اضافه می کنیم. حالا مواد را با هم خوب ترکیب می کنیم.

مرحله هفتم
در ظرف دیگری تخم مرغ را می شکنیم و خامه ترش یا خامه صبحانه را اضافه کرده و با چنگال آن را هم می زنیم. کره را بعد از آب شدن به موادمان اضافه کرده و هم می زنیم. کره نباید داغ باشد. مخلوط های خمیرمایه و شیر و شیر و زعفران را به مواد اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم
در مرکز ظرف مخلوط آرد گودی ایجاد می کنیم و همه موادی که با هم مخلوط کردیم را در مرکز آرد می ریزیم و خوب مواد را با هم مخلوط می کنیم. وقتی که خمیر حاصل شد خواهید دید که خمیر به دست می چسبد و برای رفع این چسبندگی زیاد باید از آردی که کنار گذاشته ایم کم کم اضافه کرده و هم بزنیم تا خمیر مناسبی حاصل شود. وقتی که خمیر از حالت شل بودن خارج شد می توانیم از دست هم استفاده کنیم و وقتی از فر گرفتن خمیر مطمئن شدیم دیگر آردی اضافه نمی کنیم.

مرحله نهم
خمیر را روی سطح کار می گذاریم و دستمان را می شوییم و خمیر را ورز می دهیم. بین ورز دادن باز به دستمان آب می زنیم و اگر خمیر به دستمان چسبید کمی دیگر آرد اضافه می کنیم. برای ورز دادن خمیر را چنگ نمی زنیم ولی خوب آن را ورز می دهیم تا نان خوبی را بپزیم. بعد از 5 دقیقه اگر خمیر را برش دادیم و حفره های آن را دیدیم یعنی ورز دادن کافی است وگرنه ادامه می دهیم.

مرحله دهم
کف کاسه ترجیحا پلاستیکی را چرب می کنیم و خمیر را در آن می گذاریم. روی کاسه را سلفون می کشیم و در زمستان با انداختن یک حوله روی کاسه آن را در محیط که گرم است می گذاریم تا 1 الی 2 ساعت استراحت کند. در یخچال این خمیر را باید یک شب استراحت دهید و بعد از آن نیم ساعت در محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود. زمان کافی برای استراحت خمیر دقیقا با ساعت قابل تنظیم نیست چون محیط ها دمای مختلفی دارد. برای همین اگر حجم خمیر دوبرابر شد یعنی آماده است.

مرحله یازدهم
سینی شیرینی پزی را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر را از یخچال بیرون آورده و به شکل چونه های 60-70 گرمی در می آوریم. روی کاغذ روغنی خمیر را می غلطانیم تا لوله مانند شود و طولش 30-35 سانتی متر شود. خمیر ها را از هر طرف به شکل حلزونی درست می کنیم و در سینی می گذاریم. فاصله خمیر ها باید لااقل 4 سانتی متر باشد.

مرحله دوازدهم
بعد از چیدن کل خمیر ها روی سینی حوله می اندازیم و 45 دقیقه دیگر در جای گرم استراحت می دهیم. بعد از نیم ساعت فر را با دمای 190 درجه سانتی گراد روشن می کنیم و کاسه ای را از آب پر کرده و در فر می گذاریم تا نان ها را نرم کند. بعد از گذشت زمان استراحت، یک تخم مرغ را با کمی زعفران مخلوط می کنیم و با براش روی خمیر ها از این مخلوط می کشیم.

سه مدل نان خانگی طعم دار

مرحله سیزدهم
به دلخواه از کشمش پلویی هم برای تزئین می توانید استفاده کنید. سینی را در فر می گذاریم و 12 الی یک ربع صبر می کنیم تا نان ها بپزد. بعد از پخت سینی را از فر بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا خنک شود بعد از کاغذ روغنی جدا کرده و سرو می کنیم. 2


نان پنیر چدار و آویشن


مواد لازم
آب 1 پیمانه
کره خرد شده 100 گرم
نمک 1 قاشق چایخوری
آرد سفید 1 پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
پنیر چدار 1/2 پیمانه
آویشن تازه خرد شده 1 قاشق غذاخوری

سه مدل نان خانگی طعم دار

طرز تهیه
فر را با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. روی سینی فر هم کاغذ روغنی بکشید و آن را کنار بگذارید. کره را خرد کنید و آن را همراه با آب و نمک داخل یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید. آن را روی شعله زیاد قرار دهید و هم بزنید تا کره ذوب شود و مایع جوش بیاید.
 
حال شعله را کم کنید. آرد را یک‌باره به مایع اضافه کنید و سریع هم بزنید تا مخلوط شود. به هم زدن ادامه دهید تا مایع تبخیر شود و خمیر خودش را جمع کند (حدود یکی دو دقیقه).

 
خمیر را به کاسه بزرگی منتقل کنید و ۵ دقیقه بگذارید تا خنک شود. تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید و با سرعت متوسط خمیر را هم بزنید. تا وقتی یک تخم مرغ کامل جذب خمیر نشده، بعدی را اضافه نکنید. خمیر آماده شده باید یکدست و براق باشد (از همزن دستی هم می‌توانید استفاده کنید، فقط کمی بیشتر طول می‌کشد).
پنیر چدار ردنده شده و آویشن را اضافه و مخلوط کنید. خمیر را باقیف یا اسکوپ ساز روی سینی فر آماده شده بریزید. بین گلوله‌های کوچک خمیری حداقل ۵ سانت فاصله بگذارید تا پس از پف کردن به همدیگر نچسبند. سینی را به فر منتقل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۲۲۰ درجه بپزید. سپس دما را به ۱۸۰ درجه کاهش دهید و ۸–۱۰ دقیقه دیگر به پخت ادامه دهید. روی نان‌ها باید ترد و داخل آن‌ها پفکی و نسبتاً تو خالی باشد (شبیه نان خامه‌ای).


پی نوشت:
1.www.tasvirezendegi.com
2.www.mamifood.org
3.www.irancook.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط