دستور پخت و طرز تهیه سه مدل کیک تولد در خانه

درست است که خیلی راحت میتوانید کیک های تولد بسیار زیبایی را از قنادی محل خریداری کنید اما کیک تولد خانگی چیز دیگری است و شاید دوست داشته باشید کیک را به سلیقه خودتان درست کنید. همراه ما باشید.
چهارشنبه، 6 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت و طرز تهیه سه مدل کیک تولد در خانه

کیک میوه برای تولد


مواد لازم
 آرد 250 گرم
تخم مرغ 2 عدد
شکر 175 گرم
وانیل 2 ق چ
کره 175 گرم
توت فرنگی 200 گرم
پودر خاک قند 3 ق غ
سس توت فرنگی نصف استکان

آموزش درست کردن کیک میوه برای تولد
ابتدا کره و شکر را هم میزنیم تا خوب مخلوط شوند و دانه های شکر با کره حل شوند.در حین هم زدن کره و شکر تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. بعد از اینکه مواد باهم ترکیب شدند وانیل را هم اضافه میکنیم و به هم زدن ادامه میدهیم .وقتی مواد به اندازه کافی هم زده شدند آرد را مخلوط میکنیم . احتیاجی نیست آرد را کم کم اضافه کنیم .در حین هم زدن باید دیواره های ظرف را تمیز کنید تا آرد و وانیلی که به دیواره ها چسبیده با بقیه مواد مخلوط شود.

توت فرنگی های شسته شده و خشک شده را خرد میکنیم . البته میتوانید از هر میوه ی دیگری هم استفاده کنید.

خمیر آماده شده را در قالب چرب شده میریزیم و تیکه های میوه را در کیک فرو میکنیم. و قالب کیک را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد و به مدت 35 تا 40 دقیقه قرار میدهیم تا کیک بپزد.

در این فاصله بقیه توت فرنگی های خرد شده را درون یک تابه میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم و سس توت فرنگی را هم به آن اضافه میکنیم تا با حرارت ملایم سس داخل توت فرنگی بجوشد و توت فرنگی ها نرم تر شوند .ولی نباید بگذاریم توت فرنگی له شود.

کیک پخته شده را از فر بیرون می آوریم و صبر میکنیم تا خنک شود. و وقتی سرد شد از قالب بیرون می آوریم .سس آماده شده و سرد شده توت فرنگی را روی کیک میریزیم و در آخر پودر خاک قند را روی سس روی کیک میریزیم تا به آرامی جذب سس شود. نوش جان.1

دستور پخت و طرز تهیه سه مدل کیک تولد در خانه


کیک تولد لایه ای


مواد لازم برای کیک تولد لایه ای
کره 1 و 1/2 پیمانه (330 گرم)
شکر 2 و 1/4 پیمانه (460 گرم)
سفیده تخم مرغ 4 عدد
اسانس وانیل 3 قاشق چایخوری
آرد سفید 3 پیمانه (390 گرم)
جوش شیرین 1/4 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 2 و 3/4 قاشق چایخوری
شیر 1 و 1/2 پیمانه
باتر کرم یا خامه قنادی 5 پیمانه

طرز تهیه کیک تولد لایه ای
مرحله اول
فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید. کف سه قالب کیک 20 سانتی  (یا یک قطور) را کاغذ روغنی بکشید و دیواره هایش را چرب کنید.

مرحله دوم
کره و شکر را در کاسه بزرگی بریزید و 2 دقیقه با سرعت متوسط همزن بزنید تا پوک شود. سپس سفیده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و 1 دقیقه دیگر هم بزنید (نه بیشتر). فرم مایه در این مرحله عوض میشود و کمی غلیظ تر میشود.
 
مرحله سوم
آرد، جوش شیرین و بیکینگ پودر را در کاسه دیگری با هم مخلوط کنید.
 
مرحله چهارم
یک سوم از مواد خشک را به مایه اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا مخلوط شود. سپس نصف شیر را اضافه و مخلوط کنید. به ترتیب یک سوم از مواد خشک، باقیمانده شیر و باقیمانده مواد خشک را بریزید و هر بار هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. مایه در آخر غلیظ و براق به نظر خواهد رسید.
 
مرحله پنجم
مایه را به قالب ها منتقل کنید و سطح آن را با کاردک یا با پشت قاشق صاف کنید. کیک ها را 30-33 دقیقه در فر بگذارید. کیک وقتی آماده است که خلال دندان از آن تمیز بیرون بیاید. اگر روی کیک ها کمی قهوه ای رنگ شد نگران نباشید.
 
مرحله ششم
کیک ها را بعد از چند دقیقه از قالب خارج کنید و در یخچال بگذارید. تا کیک خنک میشود. آیسینگ (باترکرم یا خامه قنادی) را آماده کنید.

دستور پخت و طرز تهیه سه مدل کیک تولد در خانه

 سر هم کردن کیک تولد لایه ای
اگر روی کیک ها پف کرده و گنبدی شکل شده با چاقو آنها را ببرید. (اگر از یک قالب عمیق استفاده کردید با احتیاط کیک را به صورت سه لایه هم اندازه برش بدهید).

یک تکه مقوای ضخیم هم اندازه با کیک یا کمی بزرگتر ببرید و روی سینی گردان (یا دیس) قرار دهید. روی مقوا مقدار خیلی کمی از خامه یا باتر کرم را بریزید و پخش کنید تا کیک به آن بچسبد و در حین کار جابجا نشود. حال لایه اول کیک را وسط مقوا قرار دهید. یک لایه آیسینگ بکشید. سپس دو لایه بعدی را هم به همین ترتیب اضافه کنید. دور تا دور کیک یک لایه نازک آیسینگ بکشید و تا جای ممکن با کاردک صافش کنید. این لایه نازک برای این کیک خیلی هم ضروری نیست. اما برای کیک هایی مثل کیک شکلاتی که بیشتر خرد میشوند باید حتماً این لایه آیسینگ پایه را داشته باشید.

حال ماسوره ساده پهن را به قیف متصل کنید و با آن یک لایه ضخیم آیسینگ را دور تا دور کیک بدهید. سعی کنید فشار یکنواختی به قیف وارد کنید تا ضخامت آیسینگ تغییر نکند.

با یک کاردک بزرگ دور تا دور کیک بکشید تا آیسینگ کاملاً صاف شود (اگر سینی گردان دارید کاردک را ثابت نگه دارید و آن را بچرخانید).

اگر جاهایی در آیسینگ شکاف وجود داشت با پالت کج کمی دیگر آیسینگ بردارید و این فضاهای خالی را پر کنید.

دوباره با کاردک دور کیک را صاف کنید و هر وقت لازم بود آیسنگ اضافه را از روی کاردک پاک کنید. کار را ادامه دهید تا آیسینگ دور کیک کاملاً صاف شود.

حال با استفاده از پالت آیسینگ اضافه که روی لبه کیک باقیمانده است را روی سطح کیک بکشید. این کار را برای دور تا دور کیک انجام دهید و در آخر روی کیک را تا جای ممکن صاف کنید.

این مرحله  فقط برای باتر کرم قابل استفاده است، آن هم باتر کرمی که غلیظ باشد و وقتی با انگشت فشارش میدهید فقط مقدار کمی از آن به دست میچسبد. در غیر این صورت کرم به دستمال میچسبد و کار شما را خراب میکند. دستمال حوله ای ساده (بدون طرح) را روی کیک بیانداید و با اتوی فوندانت روی کیک بکشید تا آیسینگ صاف صاف شود. همین کار را برای دیواره کیک و لبه ها هم انجام دهید.در آخر روی کیک با ماسوره ستاره ای شکوفه بزنید و در صورت تمایل روی کیک تولد ترافل رنگی بپاشید.2

دستور پخت و طرز تهیه سه مدل کیک تولد در خانه


کیک تولد کلاسیک


مواد لازم پخت کیک تولد
2 فنجان (241 گرم) آرد چند منظوره یا آرد بدون گلوتن
1و یک چهارم قاشق چای خوری نمک
2 قاشق چایخوری بکینگ پودر
4 عدد تخم مرغ بزرگ در دمای اتاق
2 فنجان (397 گرم) شکر الک شده
1 قاشق غذاخوری (14 گرم) عصاره وانیل
یک هشتم قاشق چایخوری عصاره بادام برای بهتر نمودن مزه
1 فنجان (227 گرم) شیر (شیر کامل)
یک چهارم فنجان (4 قاشق غذاخوری، 57 گرم) کره تقسیم شده در چهار قسمت
یک سوم فنجان (67 گرم) روغن گیاهی

خامه
یک و یک چهارم فنجان (106 گرم) پودر کاکائوی طبیعی
4 فنجان (454 گرم) شکر قنادی
یک چهارم قاشق چای خوری نمک
یک سوم فنجان (74 گرم) آب داغ
1 قاشق غذاخوری (14 گرم) عصاره وانیل
1 فنجان (16 قاشق غذاخوری، 227 گرم) کره ذوب شده

طرز تهیه کیک تولد
برای تهیه کیک: دمای کیک را در 325 درجه فارنهایت تنظیم کرده و سینی را در وسط فر بگذارید. دو قالب 16 در 4 یا 18 در 4 را چرب کنید تا کیک به آن نچسبد و برای احتیاط بیشتر ورقه های قنادی را کف آن قرار دهید. می توانید ورقه های قنادی را برش دهید و آن را نیز چرب کنید. اگر عمق قالب 16 سانتی متری تان 4 سانتی متر نیست از قالب 18 سانتی متری استفاده کنید. 

آرد را اندازه گیری کرده و یا با فنجان آن را پیمانه گیری کنید و باقی مانده را کنار بگذارید. 

آرد، نمک و بکینگ پودر را در یک کاسه کوچک مخلوط کرده و کنار بگذارید. 

با یک همزن برقی و یا با یک همزن دستی، تخم مرغ، شکر، وانیل و عصاره بادام را با هم مخلوط کنید و به مدت 2 دقیقه هم بزنید تا یک مایع غلیظ و طلایی رنگ به دست بیاید. اگر همزن شما چنگک مخصوص تخم مرغ ندارد می توانید از چنگک معمولی آن استفاده کنید. مایع باید غلیظ باشد و از همزن آویزان شود. 

مایع غلیظ را به محتویات کاسه افزوده و با دست یا با همزن با سرعت کم مخلوط کنید. مواد چسبیده به کناره های ظرف را کنده و به مایع افزوده و دوباره هم بزنید تا زمانی که هیچ قسمتی از مایع آرد گلوله شده نداشته باشد. 

شیر را در تابه روی حرارت یا توی فر بگذارید تا بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته، کره و روغن را اضافه کرده و با دست هم بزنید تا کره ذوب شود. 
به آرامی مخلوط شیر داغ، کره و روغن را با سرعت کم همزن مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند. مواد چسبیده به دیواره ظرف را کنده و هم بزنید تا یکدست شود. 

مایع را در دو تابه تقسیم کنید. در هر کدام از آنها حدود دو و سه چهارم فنجان (حدود 580 گرم) بریزید. 

کیک ها را تا زمانی بپزید که وقتی خلال دندان را به وسط آن فرو کنید کیک به آن نچسبد. قالب های 16 در 4 را به مدت 26 تا 30 دقیقه و قالب های 18 سانتی متری را به مدت 38 تا 42 دقیقه بپزید. با فرو بردن ترمومتر دیجیتال به داخل کیک باید دمای 205 درجه فارنهایت مشخص شود. کیک ها را از فر برداشته و قالب ها را برداشته و بگذارید هر کدام 15 دقیقه بمانند و خنک شوند. سپس کیک ها را از قالب برداشته و روی سینی بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. 

برای تهیه خامه: پودر کاکائو، 1 فنجان (113 گرم) شکر قنادی و نمک را در یک کاسه ریخته و با دست یا همزن مخلوط کنید. وانیل و آب را اضافه کرده و هم بزنید.

کره و شکر قنادی باقی مانده را به مخلوط اضافه کنید و با دست یا همزن به مدت 1 تا 2 دقیقه مخلوط کنید تا مایع روشن و پف دار شود و مواد چسبیده به دیواره کاسه را به آن اضافه کنید، آیا هنوز غلیظ است؟ اگر زیاد غلیظ شده هر بار یک قاشق چای خوری آب اضافه کرده و خوب هم بزنید تا به غلظت موردنظرتان برسد. 

برای آماده کردن کیک: یکی از لایه های کیک را روی ظرف سرو کردن بگذارید، زیر آن هم یک لایه کاغذ قنادی قرار دهید تا کیک تکان نخورد. 1 فنجان خامه را روی لایه کیک قرار دهید تا حدود نیم تا 1 سانتی متر ضخامت داشته باشد. لایه دوم را روی خامه بگذارید و فشار دهید تا در جای خود قرار بگیرد. 

اگر زمان بندی تان اجازه می دهد، کیک را در یخچال یا فریزر قرار داده، روی آن چیزی نگذارید و بگذارید 30 دقیقه تا 2 ساعت بماند و سفت شود. در این صورت حین کار لایه ها تکان نمی خورند و با مالیدن خامه روی آن کیک خراب نشود. اگر زمان تان کم است این مرحله را نادیده بگیرید. 

برای تمام کردن کیک: برای اینکه ظاهر کیک تان خوب باشد باید خامه را در دو مرحله به کیک بمالید: ابتدا یک لایه باریک را روی کیک و به طرفین آن بمالید که لایه اولیه است. باید از لابلای خامه ها کیک را ببینید، چون این لایه باریک است. کیک را به مدت 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا خامه سفت شود. اگر زمان تان کم است این مرحله را نادیده بگیرید. 

پس از سرد شدن کیک، خامه را روی آن بمالید تا کاملا یکدست شود و به ظاهر مورد نظر برسید. اگر خامه اضافه مانده، می توانید آن را روی کیک و در کناره های آن بمالید. 

روی کیک را پوشانده و در دمای اتاق گذاشته و یا اگر آشپزخانه گرم است در یخچال قرار دهید. پیش از سرو کردن آن را در دمای اتاق بگذارید. 

اطلاعاتی درباره نگهداری: می توانید درب کیک را گذاشته و آن را به مدت سه روز در دمای اتاق بگذارید، به مدت یک هفته در یخچال نگه داشته و یا به مدت یک ماه در فریزر بگذارید. 3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.irancook.ir
3.www.sanjagh.pro


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.