داروهای مرکب گیاهی برای بیماری‌های زنان

انسان تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی‌شود. همه عوامل طبیعی نقش درمان و دارو نهایتا نقش پیشگیری را در برابر بیماری ها دارند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمت های بزرگ الهی است.
چهارشنبه، 25 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داروهای مرکب گیاهی برای بیماری‌های زنان

دارو جهت دردهای قاعدگی

• گیاه اکلیل کوهی( یک واحد) + گیاه کیسه کشیش (یک واحد) + پوست بید( دو واحد): این ۳ را پودر کرده و مخلوط کرده و یک قاشق غذا خوری از آن مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و نیم ساعت می گذارید تا خوب دم بکشد و صاف کرده و یک فنجان وسط روز ویک فنجان عصرانه نوش جان کنید.
 
• ۲۰ گرم گل بابونه + ۱۰گرم بادرنجبویه: را پودر و مخلوط کرده و از این مخلوط، یک قاشق پلوخوری در یک لیوان آب جوش ریخته و نیم ساعت باشد تا خوب دم بکشد و صاف کرده و یک فنجان وسط روز و یکی دیگر هم عصر خورده شود.
 

دارو برای فقدان قاعدگی (۲ تا ۳ ماه)

0.1 گرم برگ های سداب (پیام )+ 0.05گرم صبرزرد (آلوئه ورا )+ 0.1 گرم زعفران +0.1 گرم افسنتین: بعد از پودر کردن و مخلوط کردن به صورت کاشه ( کپسول درآورده و ۲ یا ۴ کاشه در ۲۴ ساعت به مدت ۴ یا ۵ روز مصرف کرده تا قاعدگی باز شود.
 

دارو برای قاعدگی دردناک و یبوست

۲۰ گرم گل بابونه + ۱۰ گرم بادرنجبویه+۱۰ گرم برگ سنا+۱۰ گرم رازیانه: پودرها را مخلوط کرده و یک قاشق پلوخوری را در یک لیوان آب جوش ریخته و نیم ساعت میگذاریم تا خوب دم بکشد سپس صاف کرده و یک فنجان وسط روز و یک فنجان عصرانه میل کنید.
 

دارو برای کسی که درد زیر نافی و یا درد پهلو دارد و به عبارتی دیسمنوره اولیه یا ثانویه دارد و خون قاعدگیش کم می آید

۲۰گرم بومادران+ 0.1 گرم زعفران + ۲۰ گرم بابونه+۱۰ گرم بادرنجبویه: این موارد را مجزا پودر کرده و بعد مخلوط کرده و یک قاشق پلوخوری از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و یک فنجان وسط روز و یک فنجان هم عصر بخورید.
 

داروی قاعده آور و درمان یبوست

۲۰ گرم بابونه + ۲۰ گرم بومادران+۱۰ گرم بادرنجبویه +۵ گرم نعناع+۲۵ گرم برگ سنا: این موارد را به طور مجزا پودر کرده و بعد مخلوط کرده و یک قاشق پلوخوری از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و یک فنجان وسط روز و یکی هم عصر بخورید.
 

درمان عوارض یائسگی

مثل: پرخاشگری و دل نازکی و خواب سبک و...
۲ تا ۴ گرم ریشه سنبل الطیب را میکوبید و در یک لیوان آب جوش ریخته و نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 

سردرد ناشی از قاعدگی

روش اول
علف چای (چای کوهی یا هوفاریقون یا چای پشمی یا چای کوفته یا گل راعی) ۲ تا ۴ گرم از آن را کوبیده و در یک لیوان آب جوش ریخته، نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 
برخی فواید دارو
- برای سردردهای میگرنی
- سردرد ناشی از ضعف اعصاب (خفیف و متوسط)
- برای افسردگی عادی (سرماخوردگی روانی)
 
روش دوم
مصرف دم کرده چای کوهی یک استکان صبح و دم کرده گل بابونه یک استکان عصر.
 

 درمان قاعدگی کم

۲ تا ۴ گرم بادرنجبویه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 

درمان اختلالات قاعدگی مزمن و قاعدگی نامنظم

 - برنج جاسب (شویلا) ۲ تا ۴ گرم را کوبیده و در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک نوش جان کنید.
 
نکته
البته زیاده روی در مصرف آن برای کلیه ضرر دارد و اسپاسم های صرعی و تشنجی ایجاد می کند و فقط دو سه روز مصرف آن کافی است. و نهایتا، مصرف آن بیش از ۷ روز طول نکشد.
 
- چای رازیانه یا خوردن مرزه که ۲ تا ۴ گرم از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک می خورید که باعث می شود اختلالات قاعدگی از بین رود و منظم شود.
 

دارو جهت عوارض زنانه

۲ یا ۴ گرم هلیله کابلی را پودر کرده و در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 

درمان دیر به دیر قاعده شدن

۲ تا ۴ گرم گل گیاه گندم را پودر کرده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 

درمان دردهای قاعدگی دیسمنوره اولیه یا ثانویه + فشارخون به دیابت + تصلب شرائین

- 2 تا ۴ گرم سیر کوبیده همراه غذا میل کنید.
- یا ۳ الی ۴ پیاز کوچک همراه غذا بخورید.
 

درمان فشار خون، درد قاعدگی و چربی خون

۲ تا ۴ گرم دانه شنبلیله را کوبیده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک بخورید.
 

درمان دیسمنوره و منوراژی

-  2تا4 گرم گیاه یا گل بومادران در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک بخورید.
- یا قرص شیمیایی ترنسید ۱۰ عدد (هر روز وسط ناهار یک عدد).
- یا سیب زمینی (خلال شده یا ورق ورق کرده) در روغن زیتون سرخ کرده و روزی دو بار مصرف کنند (در ظهر و وسط روز) تا خونریزی های شدید متوقف شود.
 

درمان زیاد بودن زمان قاعدگی و خونریزی (می خواهیم زمانش متعارف گردد)

۲ تا ۴ گرم از برگ یا ریشه یا دانه گزنه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 

درمان قاعدگی کم (در سطح لکه بینی)

ᵒ دو روز مانده به قاعدگی، جعفری تازه یا دم کرده پودر جعفری خشک یا شاهی بخورید (ولی نباید در خوردن زیاده روی کرد).
ᵒ چای رازیانه یا خوردن مرزه که ۲ تا ۴ گرم از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت دم می کنید و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک بخورید؛ که باعث میشود اختلالات قاعدگی از بین رود و منظم شود.
 

برای افزایش شیر، درمان کیست و تومور، تنظیم قاعدگی و قاعده آور

۲ تا ۴ گرم رازیانه را کوبیده، در یک لیوان آب جوش ریخته، نیم ساعت دم می کنید و صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان کوچک میل کنید.
 

آسان کردن زایمان سخت

کسانی که زایمان سخت دارند یک استکان چای رازیانه قبل از زایمان میل کنند این عمل باعث راحتی زایمان می شود.
 
منبع: بیماری‌های زنان و نسخه‌های سید حسن ضیایی، نویسندگان: مجید برزو، مهدی برزو، چاپ اول، انتشارات ابتکار دانش، قم، 1395ش، صص 118-114
 
نکته مهم: محتوای این مقاله، جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.