ابزار مفید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تحقیقات ایمنی در برابر حوادث اورژانسی

به طی مسیر در نزدیکترین خروجی (مجازی) خود ادامه دهید: فناوری بازی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به ما می آموزد که عکس العمل مردم در شرایط اضطراری چگونه است.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابزار مفید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تحقیقات ایمنی در برابر حوادث اورژانسی
واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)دیگر فقط برای بازی نیستند، بلکه همچنین ثابت شده است که ابزار مفیدی برای تحقیقات ایمنی در برابر بلایا هستند. در واقع، آنها می توانند جان انسان ها را نجات دهند.
 
در سراسر جهان، بلایای طبیعی و انسانی مانند زلزله، آتش سوزی و حملات تروریستی باعث تلفات اقتصادی شده و جان انسان ها را تهدید می کنند.
 افرادی که در شرایط فاجعه قرار دارند سخت تلاش می کنند منطقی ترین گزینه را انتخاب کنند.بررسی تحقیقی من نگاهی داشت به 64  مقاله با موضوع استفاده از آزمایش های مبتنی بر AR و VR (اغلب با شبیه سازی سناریوهای اضطراری) برای بررسی رفتار انسان در هنگام بروز بلایا، ارائه آموزش مرتبط با فاجعه و افزایش ایمنی محیط های ساخته شده.
 
اگر بتوانیم بررسی کنیم که چگونه برخی عوامل بر تصمیمات افراد در مورد بهترین اقدام در هنگام وقوع فاجعه تأثیر می گذارند، می توانیم از این بینش برای ایجاد آرایه ای از آزمایش های VR و AR بیشتر استفاده کنیم.
 

یافتن طرح نجات بهینه

تحقیقات، پتانسیل AR و VR را در زمینه های بی شمار فاجعه نشان داده است. هر دوی این فناوری ها شامل تجسم دیجیتال هستند. VR شامل تجسم یک صحنه دیجیتالی کامل است، در حالی که AR اجازه می دهد اشیاء دیجیتال بر پس زمینه زندگی واقعی سوار شوند.
احساس وحشت در سناریوهای آتش سوزی بسیار نادر است.
 
ابزار مفید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تحقیقات ایمنی در برابر حوادث اورژانسی
 
تصویر: این شکل به توضیح تفاوت بین واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و دنیای واقعی کمک می کند. Ruggiero Lovreglio ، نویسنده، ارائه داده است.
 شرکت کنندگان تمایل داشتند از خروجی هایی که قبلاً با آن آشنا بودند استفاده کنند.VR  تاکنون نقشی اساسی در طراحی سیستم های تخلیه ایمنی ساختمان ها و زیرساخت های جدید داشته است. به عنوان مثال، در تحقیقات گذشته، من و همکارانم از VR استفاده کرده ایم تا مشخص کنیم کدام نشانه ها برای استفاده در تونل ها و ساختمان ها هنگام تخلیه اضطراری بهتر است.
 
 ابزار مفید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تحقیقات ایمنی در برابر حوادث اورژانسی
 
تصویر: یک شرکت کننده در CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) در دانشگاه لوند، در یک آزمایش تخلیه تونل مبتنی بر واقعیت مجازی. Ruggiero Lovreglio ، نویسنده، ارائه داده است.
 
در این مطالعات ، ما از شرکت کنندگان خواستیم تا علائم مختلف را با استفاده از یک پرسشنامه مبتنی بر "تئوری استطاعت"، که به بررسی آنچه محیط فیزیکی یا یک شیء خاص به فرد ارائه می دهد، رتبه بندی کنند. به عبارت دیگر، ما کشف کردیم که چگونه علائم مختلف توسط افراد مختلف در موارد اضطراریِ قابل درک ، درک و استفاده می شوند.
 VR  و AR آن گونه منحصر به فرد واقع شده اند که به متخصصان اجازه می دهند نحوه رفتار انسان در هنگام بلایا را مطالعه کنند - و بدون آسیب رساندن به کسی ، این کار را انجام می دهند.قبل از ایجاد یک زیر ساخت جدید و گران قیمت، می توانیم آن را به صورت VR شبیه سازی کنیم و نحوه عملکرد علامت گذاری های مختلف تخلیه را برای شرکت کنندگان آزمایش کنیم. در مورد تابلوهای خروجی تونل، تحقیقات نشان داد که:
 
- چراغ های چشمک زن سبز یا سفید عملکرد بهتری نسبت به چراغ های آبی دارند
 
- سرعت چشمک زنی یک فلاش در ثانیه یا چهار فلاش در ثانیه، در مقایسه با سرعت کمتر مثلاً یک فلاش در هر چهار ثانیه توصیه می شود.
 
- منابع نور LED عملکرد بهتری نسبت به چراغ های تک و دو چشمک زن دارند.
 
در مطالعه VR غیر غوطه ور دیگر، رفتارهای شرکت کنندگان را مشاهده کردیم و مشخص کردیم که کدام علامت برای هدایت افراد برای اجتناب از یک خروجی خاص در موارد اضطراری بهترین نشانه است (به عنوان مثال ممکن است این خروجی به سمت یک آتش سوزی هدایت شود).
  قبل از ایجاد یک زیر ساخت جدید و گران قیمت، می توانیم آن را به صورت VR شبیه سازی کنیم.نتایج نشان داد که چراغ های قرمز چشمک زن به افراد در حال تخلیه شدن کمک می کند تا علامت را شناسایی کنند، و خود علامت با پس زمینه سبز که با "X" قرمز مشخص شده است، بیشترین تأثیر را داشت.
 
ابزار مفید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تحقیقات ایمنی در برابر حوادث اورژانسی
 
تصویر: علامتی با پس زمینه سبز که با "x" قرمز مشخص شده است. یک پس زمینه سبز با "x" قرمز مشخص شده است.Joakim Olander (2015) ، نویسنده، ارائه داده است.
 
VR  و AR آن گونه منحصر به فرد واقع شده اند که به متخصصان اجازه می دهند نحوه رفتار انسان در هنگام بلایا را مطالعه کنند - و بدون آسیب رساندن به کسی ، این کار را انجام می دهند.
 

از Pokemon Go به تمرینات زلزله بروید

پروژه های تحقیقاتی آزمایش کرده اند که چگونه می توان از قابلیت هم افزایی (یا سوپریمپوزیشن) AR برای هدایت افراد به سمت ایمنی در هنگام هشدار سونامی یا زلزله استفاده کرد.
 
در تئوری، همین رویکرد می تواند در زمینه های دیگر مانند حمله تروریستی نیز به کار رود. برنامه های AR می توانند برای یاد گیری نحوه عمل در صورت حملات تروریستی با رعایت قانون فرار، پنهان شدن، و تشخیص دادن، آنچنان که توسط دولت توصیه می شود، به مردم آموزش دهند.
 
چنین برنامه هایی مجازی پتانسیل زیادی برای آموزش سریع و ارزان هزاران نفر دارند. آخرین مطالعه VR ما نشان داد که این ممکن است آنها را نسبت به آموزش سنتی ارجحیت دهد.
 
در بعضی از آزمایشات ما، چندین شرکت کننده در موارد اورژانسی آتش سوزی غوطه ور شدند در جایی که آنها باید تخلیه می شدند. ما بر روی عواملی تحقیق کردیم که مؤثر بودند در این که چگونه شرکت کنندگان در فضایی برای رسیدن به محل خروج پیمایش می کنند و این که چگونه بین چندین خروجی در شرایط مختلف آتش سوزی و اجتماعی انتخاب می کنند.
 VR  تاکنون نقشی اساسی در طراحی سیستم های تخلیه ایمنی ساختمان ها و زیرساخت های جدید داشته است.مطالعات در این جبهه این را برجسته کرد که انسان ها حیواناتی اجتماعی هستند. مطابق با "نظریه تأثیر اجتماعی"، آنها تمایل دارند افراد دیگر را در موارد اضطراری دنبال کنند. این یک توجه اساسی برای مقاماتی است که وظیفه طراحی یا اجرای پروتکل های تخلیه در موارد فاجعه را بر عهده دارند.
 
رفتار متداول دیگری که مشاهده شد این بود که شرکت کنندگان تمایل داشتند از خروجی هایی که قبلاً با آن آشنا بودند استفاده کنند.
 
گرچه این یافته ها لزوماً اعجاب آور نیستند، اما به تأیید نظریه های موجود در مورد رفتارهای تخلیه عمومی کمک می کنند. آنها همچنین به تقویت مشاهدات انجام شده در طی سناریوهای تخلیه در زندگی واقعی کمک می کنند - جایی که زندگی انسان ها می تواند در تعادل باشد.
 
چالش بعدی این است که اطمینان حاصل شود که در آینده، برنامه های آموزشی پیشرفته مبتنی بر AR و VR به شرکت کنندگان آسیب نمی رسانند و آنها را ناراحت نمی کنند.
 
 ابزار مفید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تحقیقات ایمنی در برابر حوادث اورژانسی
 
تصویر: شبیه سازی VR از یک ایستگاه مترو، که در یکی از مطالعات تحقیقاتی ما استفاده شده است. Ruggiero Lovreglio ، نویسنده، ارائه داده است.
 تحقیقات، پتانسیل AR و VR را در زمینه های بی شمار فاجعه نشان داده است.

افسانه وحشت عمومیِ غافلگیر کننده

شایان ذکر است که در آزمایشات هیچ نشانه ای از "وحشت" در بین شرکت کنندگان وجود نداشت. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که احساس وحشت در سناریوهای آتش سوزی بسیار نادر است.
 
در عوض، شرکت کنندگان قبل از انتخاب بهترین گزینه، چندین فاکتور را در نظر گرفتند. به طور کلی، افرادی که در شرایط فاجعه قرار دارند سخت تلاش می کنند منطقی ترین گزینه را انتخاب کنند. این که آیا این منجر به خطر می شود موضوع دیگری است.
 
تحقیقات ما می تواند به افزایش طراحی ایمنی ساختمان ها، پایانه های حمل و نقل و پروتکل های تخلیه عمومی کمک کند. در ضمن، اطمینان خاطری که به دست می دهد این است که مردم در شرایط اورژانسی کم و بیش به عقلانیت خود اعتماد می کنند.
 
منبع: روژیرو لوورگلیو، Massey University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما