هرآنچه که باید راجع به آزمایش T3 بدانیم

آزمایش T3 توتال یا تری یدوتیرونین کل یکی از اولین آزمایش‌هایی است که در جهت ارزیابی عملکرد تیروئید انجام می‌شود.این آزمایش در درجه اول برای کمک به تشخیص پرکاری تیروئید و بررسی علت آن درخواست داده می‌شود و همچنین به منظور نظارت بر درمان یک فرد مبتلا به اختلال تیروئید شناخته شده نیز انجام می‌شود.
دوشنبه، 4 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به آزمایش T3 بدانیم

هورمون T3 و تست T3

تیروئید هورمونی به نام تری یدوتیرونین تولید می‌کند که به هورمون T3 معروف است. همچنین هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌شود که به T4 معروف است. این هورمون‌ها دمای بدن، سوخت و ساز بدن و ضربان قلب را تنظیم می‌کنند.

بخش عمده‌ای از هورمون T3 موجود در بدن شما به پروتئین متصل می‌شود. بخشی از هورمون T3 که به پروتئین متصل نمی‌شود T3 آزاد نامیده می‌شود و به طور غیرمتصل در خون گردش می‌کند. رایج‌ترین نوع آزمایش T3، معروف به آزمایش T3 total است، و هر دو نوع T3 را در خون اندازه گیری می‌کند.

با اندازه‌گیری هورمون T3 در خون، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما مشکل تیروئید دارید یا خیر.1
 

در آزمایش T3 چه چیزی بررسی می شود؟

تریودوتیرونین (T3) یکی از دو هورمون اصلی است که توسط غده تیروئید تولید می شود. تیروئید ارگان کوچک پروانه ای شکل است که در ناحیه گلو و پشت مجاری هوایی شما قرار دارد. یکی دیگر از هورمون اصلی تیروئید تیروکسین (T4) نامیده می شود و در کنار هم برای کنترل میزان استفاده بدن از انرژی کمک می کنند. تقریباً تمام T3 (و T4) موجود در خون به پروتئین متصل است.

بقیه این هورمون ها به صورت آزاد (غیر متصل) است و از نظر بیولوژیکی بخش فعال هورمون است. آزمایش T3 می تواند به صورت FT3 یا T3 توتال (متصل و غیر متصل) برای اندازه گیری مقادیر این هورمون در خون استفاده شود. بیشتر هورمون تولید شده توسط تیروئید T4 است. این هورمون نسبتاً غیرفعال است ، اما در کبد و سایر بافت ها به T3 بسیار فعال تر تبدیل می شود.

سطح T3 توسط سیستم بازخورد که بدن برای حفظ مقادیر پایدار هورمون های تیروئید در خون استفاده می کند تنظیم می شود. T4 و TSH به همراه هورمون تنظیم کننده تیروتروپین هورمون تنظیم کننده (TRH) که از هیپوتالاموس حاصل می شود نیز بخشی از سیستم بازخورد هستند.

هنگامی که سطح خونی هورمون های تیروئید کاهش می یابد ، غده هیپوفیز در پاسخ به تحریک TRH، TSH را تولید و آزاد می کند. TSH سپس غده تیروئید را تحریک می کند تا T4 و T3 بیشتری تولید کند و یا آزاد کند. هنگامی که سطح هورمون تیروئید در خون افزایش می یابد ، غده هیپوفیز TSH کمتری تولید می کند و تیروئید T4 و T3 کمتری تولید می کند.

هنگامی که هر سه عضو (هیپوتالاموس ، هیپوفیز و تیروئید) به طور عادی کار می کنند ، تولید تیروئید برای حفظ سطح نسبتاً پایدار هورمون های تیروئید در خون تنظیم می شود. اگر غده تیروئید مقادیر بیش از حد T4 و T3 ایجاد کند ، ممکن است در فرد مبتلا علائم مرتبط با تیروئید بیش فعال (پرکاری تیروئید) مانند عصبی بودن ، لرزش دست ها ، کاهش وزن ، بی خوابی و پف اطراف چشم های خشک ، تحریک شده و در بعضی موارد چشم های بیرون زده وجود داشته باشد. بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است.

اگر غده تیروئید مقدار کافی T4 و T3 تولید نکند ، ممکن است فرد علائم و نشانه هایی در ارتباط با تیروئید غیر فعال (کم کاری تیروئید) و متابولیسم کند مانند افزایش وزن ، خشکی پوست ، خستگی و یبوست داشته باشد. تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیروئید در کشور ایران است.

پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هم می توانند در اثر تیروئیدیت ، سرطان تیروئید و تولید بیش از حد یا کمبود TSH ایجاد شوند. اثر این شرایط در تولید هورمون تیروئید با اندازه گیری T3 آزاد یا بعضی اوقات T3 توتال قابل شناسایی و کنترل است.2

هرآنچه که باید راجع به آزمایش T3 بدانیم

چه زمانی این تست درخواست می‌ شود؟

آزمایش T3 توتال هنگامی که نتیجه آزمایش TSH فرد خارج از محدوده مرجع گزارش شود، درخواست داده می‌شود.

زمانی که فرد علائم پرکاری تیروئید را نشان دهد و سطح  سطح T4 آزاد او بالا نباشد، آزمایش تیروئید T3 انجام می‌شود.

 علائم و نشانه‌های پرکاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش ضربان قلب

اضطراب

کاهش وزن

مشکل خوابیدن

لرزش در دستان

ضعف

اسهال (گاهی اوقات)

حساسیت به نور

اختلالات بینایی

چشم‌ها نیز ممکن است در بیماری تیروئید تحت تاثیر قرار بگیرند و پف دور چشم، خشکی، تحریک‌پذیری و در بعضی موارد برآمدگی چشم در فرد مشاهده شود.

آزمایش T3 توتال ممکن است در فواصل زمانی مشخص در جهت ارزیابی شدت پیشرفت یا کنترل بیماری تیروئید و نظارت بر اثربخشی درمان پرکاری تیروئید درخواست داده شود.3
 

آمادگی برای انجام تست T3

مهم است که تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا برخی از آن‌ها ممکن است بر نتایج آزمایش T3 شما تأثیر بگذارند. اگر پزشک در مورد داروهای مصرفی تان اطلاع داشته باشد، می‌تواند شما را راهنمایی کند که استفاده از آن‌ها را به طور موقت متوقف کنید، یا اینکه هنگام تفسیر نتایج اثر آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

اگر مشکل عملکرد تیروئید شما قبلاً مورد تأیید قرار گرفته است، پزشک ممکن است از تست T3 استفاده کند تا ببیند آیا در وضعیت شما تغییری ایجاد شده است یا خیر.

برخی از داروهایی که می‌توانند سطوح T3 را تحت تأثیر قرار دهند:

داروهای مرتبط با غده تیروئید

استروئیدها

قرص‌های جلوگیری از بارداری یا سایر داروهای حاوی هورمون‌ها مانند آندروژن‌ها و استروژن‌ ها.1
 

روش انجام آزمایش T3

آزمایش T3 از طریق خون‌گیری انجام می‌شود، سپس خون در آزمایشگاه آزمایش می‌شود.

به طور معمول، نتایج طبیعی در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نانوگرم در دسی لیتر (ng / dL) است.

نتیجه آزمایش T3 طبیعی لزوماً به معنای عملکرد ‌بی‌نقص غده تیروئید نیست. اندازه‌گیری T4 و TSH می‌تواند به پزشک کمک کند تا متوجه شود که با وجود نتیجه T3 طبیعی، آیا دچار مشکل عملکرد تیروئید هستید یا خیر.1

هرآنچه که باید راجع به آزمایش T3 بدانیم

نتایج غیر طبیعی آزمایش T3 به ​​چه معناست؟

از آنجا که عملکرد تیروئید پیچیده است، ممکن است این آزمایش یک پاسخ قطعی درمورد مشکل احتمالی به شما ارائه ندهد. با این حال، نتایج غیر عادی تست T3 می‌تواند سرنخی در مورد مسیر درست در اختیار قرار دهد. همچنین ممکن است پزشک شما آزمایش T4 یا TSH را تجویز کند تا تصویر واضح‌تری از عملکرد تیروئید بدست آورد.

TSH یا هورمون محرک غده تیروئید، هورمونی است که تولید هورمون T3 و T4 را در غده تیروئید تحریک می‌کند.

سطوح بالای T3 در زنان باردار و کسانی که مبتلا به بیماری‌های کبدی هستند بسیار شایع است. اگر در آزمایش T3 شما میزان T3 آزاد نیز اندازه‌گیری شد، پزشک می‌تواند این شرایط را رد کند.
 
سطح هورمون T3 بالا
اگر باردار نیستید یا از بیماری کبدی رنج نمی‌برید، افزایش سطح هورمون T3 ممکن است نشان دهنده مشکلات در عملکرد تیروئید باشد، مانند:

بیماری گریوز

پرکاری تیروئید

تیروئیدیت بدون درد (بی‌صدا)

فلج دوره ای تیروتوکسیک

گواتر گره‌ای سمی

سطح بالای T3 همچنین ممکن است نشان‌دهنده سطح بالای پروتئین در خون باشد. در موارد نادر، این سطوح بالا می‌تواند نشان دهنده سرطان غده تیروئید یا تیروتوکسیکوز باشد.
 
سطح هورمون T3 پایین
سطوح T3 پایین ممکن است نشان‌دهنده کم کاری تیروئید یا گرسنگی باشد. همچنین می‌تواند بیانگر این باشد که دچار یک بیماری طولانی مدت هستید زیرا سطح T3 هنگام بیماری کاهش می‌یابد. اگر به قدری بیمارید که در بیمارستان بستری هستید، احتمالا سطح T3 شما پایین است.

افزایش سطح هورمون T3 ممکن است نشان دهنده مشکلات در عملکرد تیروئید باشد.

این یکی از دلایلی است که پزشکان معمولاً فقط از آزمایش T3 به ​​عنوان آزمایش غده تیروئید استفاده نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها اغلب از آن به همراه تست T4 و TSH استفاده می‌کنند تا تصویر کاملی از عملکرد تیروئید شما بدست آورند.3

پینوشتها
1.www.darmankade.com
2.www.anyazma.com
3.www.colifelabs.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط