دستور پخت مربای سیب به دو روش مختلف

مربای سیب یکی از انواع مربا های خوشمزه و پرطرفدار است که شما به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید. در این مقاله طرز تهیه مربای سیب را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش داده ایم. خواص سیب، طعم آن و همچنین در دسترس بودن آن در سراسر شهرهای ایران باعث شده است تا در ایران دسرها و غذاهای زیادی با سیب تهیه شود.
سه‌شنبه، 19 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مجتبی خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت مربای سیب به دو روش مختلف

مواد لازم برای تهیه مربای سیب

هل: ۴ عدد

شکر: ۱ کیلو

آب لیمو: ۱.۵ قاشق غذا خوری

گلاب: ۵ قاشق غذا خوری

زعفران: نصف قاشق مربا خوری

سیب خرد شده: ۱ کیلو
 

طرز تهیه مربای سیب

در ابتدا سیب ها  را به خوبی بشویید و سپس سیب ها را از وسط نصف کنید و دانه های آن و مواد اضافی درون سیب را خارج کنید و به هر شکل دلخواهی که دوست دارید آن ها را خرد کنید.

در مرحله بعد در قابلمه مناسبی شکر و آب را به خوبی باهم مخلوط کنید و بر روی شعله گاز قرار دهید بعد از اینکه شکر و آب به خوبی به دمای جوش رسیدند سیب ها را که از قبل به خوبی خرد کرده اید به مخلوط آب و شکر اضافه کنید.

سپس زعفران را که از قبل دم کرده اید همراه با گلاب و هل به قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را در حالت متوسط قرار دهید.  بعد از اینکه مربا به خوبی غلیظ شد آب لیمو را به آن اضافه کنید و بگذارید تا مربا به همراه آب لیمو حدود ۵ دقیقه بجوشد و بعد زیر شعله گاز را خاموش کنید. زمان مناسب برای پختن مربای سیب در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است.

قابلمه مربا را در مکان مناسبی قرار دهید تا به خوبی سرد شود و بعد مربا را در درون شیشه های مناسبی بریزید و شیشه های مربا را در درون یخچال نگهداری کنید.
 

نکاتی برای تهیه مربای سیب

می توانید مقدار گلاب و هل این مربا را افزایش داده و یا کم کنید که بستگی به ذائقه شما دارد.

مخلوط آب و شکر را می توانید از صافی عبور دهید تا آشغال های آن ها از بین بروند.

برای اینکه رنگ سیب های خرد شده تغییر نکنند و به رنگ تیره در نیایند می توانید در قابلمه ای مناسب مقداری سرکه و آب ریخته و سیب ها را در درون مخلوط آب و سرکه خرد کنید.

بعد از اینکه مربا به خوبی سرد شد آن را در درون شیشه های مناسبی بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

برای اینکه از غلیظ شدن مربا مطمئن شوید مقداری از مربا را درون یک بشقاب کوچک قرار دهید و بعد از اینکه مربا به خوبی سرد شد اگر به خوبی غلیظ شده باشد مربا آماده است.

دستور پخت مربای سیب به دو روش مختلف
 

آموزش تهیه مربای سیب رنده شده

 
مواد لازم
سیب زرد یا قرمز: ۱ کیلو

شکر: ۵۰۰ گرم

آبلیمو: ۱ قاشق مرباخوری

وانیل: نصف قاشق مرباخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
 

دستور پخت

در ابتدا باید سیب ها را خوب بشویید و پوست آن ها را بگیرید. سپس سیب ها را رنده کنید.

تمام شکر را روی سیب های رنده شده بریزید و حدود ۲۴ ساعت به آن زمان دهید تا شکر به خورد سیب ها برود و آب بیندازد.

مخلوط سیب و شکر را بر روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید و تا به مدت یک ساعت بپزد و قوام لازم را بدست آورد.

در مرحله آخری باید زعفران دم کرده را به همراه وانیل و آبلیمو به آن اضافه نمایید و اجازه دهید مقدار دیگری بجوشد.

سپس برای تست قوام مربای سیب می توانید یک قاشق از آن را درون کاسه ای بریزید و پس از سرد شدن آن را تست کنید.

چنانچه مزه و غلظت آن مناسب بود مربا شما آماده شده است و از روی حرارت می توانید آن را بردارید. 1


دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

دستور پخت مربای سیب به دو روش مختلف
 

خواص سیب

 
کمک به هضم غذا
سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست. فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به حرکت روان‌تر آن کمک می‌کند.

سیب با افزایش ترشح شیره‌های گوارشی و معدوی باعث افزایش جذب مواد مغذی می‌شود.

همچنین به زدودن کلسترول اضافی از رگ‌ها و عروق خونی کمک می‌کند و به لطف این خاصیت، سلامت قلب را تضمین می‌کند و احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.
 
پیشگیری از سرطان
نقش سیب در پیشگیری از سرطان مدت‌ها موضوع تحقیقات مختلفی بوده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سیب احتمال ابتلا به سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان و روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد. سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش چشمگیری دارد.

اغلب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت ضدسرطانی دارند، اما در این میان‌ سیب یک سر و گردن بالاتر از بقیه است.

بر اساس تحقیقات نقش سیب در پیشگیری از سرطان ریه، متمایز و انکارناپذیر است. همچنین در صورت ابتلا به سرطان ریه، سرعت گسترش سرطان را کاهش می‌دهد.

فرضیه‌ها این نقش سیب را به وجود فیتونوترینت‌هایی مانند کائمفرول و کوئرستین نسبت می‌دهند، اما هنوز سازوکار دقیق سیب در پیشگیری از سرطان مشخص نیست.
 
حفظ سلامت دستگاه گوارش
باکتری‌های مفیدی که در بدن ما زندگی می‌کنند، نقش ضروری و غیرقابل انکاری در حفظ سلامتی‌ ما دارند.

سیب به طرز چشمگیری عملکرد باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشد.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد سیب سوخت‌ و ساز و تعادل باکتری‌ها را در داخل دستگاه گوارش تغییر می‌دهد.

نتیجه‌ی این تغییر، جذب حداکثری مواد مغذی و نابودی باکتری‌های مضر و سموم است.

درمان کم‌خونی
سیب به واسطه‌ی وجود مقدار چشمگیری آهن در درمان کم‌خونی مؤثر است. معمولا کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است.

این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی قابل حل است. آهن نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز دارد.

با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون، نه تنها از کم‌خونی پیشگیری می‌شود، بلکه با اکسیژن‌رسانی کافی، عملکرد اندام‌ها بهبود می‌یابد.
 
از بین بردن ضعف
سیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی بخشیدن به افراد ضعیف می‌شود. از این رو توصیه می‌شود بیمارانی که در حال بهبود از بیماری‌اند، سیب مصرف کنند.

سیب به سم‌زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد کمک می‌کند.

با اینکه سیب پروتئین قابل توجهی ندارد، ترکیب آنتی‌ اکسیدان‌های آن با پروتئین‌هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات بازی می‌کند.
 
کنترل دیابت
کنترل قند خون در بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند بسیار ضروری است. پلی‌فنل‌های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، به این ترتیب سیب از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک می‌کند.

پلی‌فنل‌ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می‌دهند.

انسولین برای کنترل قند خون ضروری است. پلی‌فنل‌ها با تأثیر بر گیرنده‌های انسولین موجود در سلول‌ها، باعث کاهش قند موجود در خون و افزایش جذب آنها توسط سلول‌ها می‌شود.

این فرایند برای سوخت‌وساز و عملکرد مناسب اندام‌ها ضروری است. سیب یکی از بهترین غذاها برای افزایش سلامتی کسانی است که از بیماری دیابت رنج می‌برند. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما