طرز تهیه مربای هویج به سه روش مختلف

از پخته شدن میوه در مقداری شکر و آب، مربا به دست می آید که مربای هویج یکی از خوشمزه ترین مربا هاست و می توانید آن را در وعده صبحانه خود میل کنید. در این مطلب شما را با طرز تهیه مربای هویج با سه طعم متفاوت و نکاتی برای ایجاد طعمی ایده آل آشنا خواهیم کرد.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای هویج به سه روش مختلف

روش اول (مربای هویج با زعفران)


مواد لازم
هویج: ۵۰۰ گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

زعفران آب شده: دو قاشق غذاخوری

گلاب: ۱/۲ پیمانه

هل: به میزان لازم

آبلیمو: یک قاشق سوپخوری

آب: دو لیوان


طرز تهیه

ابتدا هویج ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید سپس هویج ها را رنده کنید.

هویج های رنده شده را درون قابلمه لعابی بریزید و در لا به لای هویج های رنده شده شکر بریزید در صورت تمایل می توانید پودر هل را به همراه شکر در لا به لای هویج های رنده شده بریزید.

سپس قابلمه را به مدت چند ساعت در مکانی مناسب قرار دهید تا شکر ها به صورت کامل آب شوند.

در این مرحله از طرز تهیه مربای هویج قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه زعفران را به همراه گلاب دم کنید و به مربا بیفزایید.

در اواخر پخت مربا باید آبلیمو را به آن بیفزایید و بعد از اینکه مربا به قوام لازم رسید شعله گاز را خاموش نمایید سپس اجازه دهید تا مربا سرد شود و آن را درون بطری درب داری بریزید.
 

روش دوم ( مربای هویج به شکل گل رز )

 
مواد لازم
هویج: یک کیلوگرم

آهک: یک پیمانه

شکر: ۸ پیمانه

گلاب: به مقدار لازم

پودر هل: به مقدار لازم

خلال دندان: به مقدار لازم

طرز تهیه مربای هویج به سه روش مختلف
 

طرز تهیه

برای تهیه مربا هویج به شکل گل ابتدا هویج ها را بشویید و بعد از تراشیدن پوست آن ها، هویج ها را از قسمت بالا به پایین به صورت نازک به شکل ورقه ای برش بزنید و به مدت ۴ تا ۵ ساعت آن ها را درون آب نمک قرار دهید.

بعد از اینکه هویج ها نرم شدند آن ها را به شکل گل لوله کنید سپس انتهای گل ها را خلال دندان بزنید تا گل ها باز نشوند.

بعد از اینکه همه گل ها را درست کردید آن ها را درون آب قرار دهید و هر ۶۰ دقیقه آب هویج ها را عوض کنید تا شوری آن ها از بین برود.

آب و آهک را با یکدیگر ترکیب نمایید و از صافی مخلوط این مواد را عبور دهید و هویج ها را به مدت ۱۰ ساعت درون محلول آب و نمک قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده هویج ها را درون آب سرد قرار دهید.

مقداری آب درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس هویج ها را به مدت چند دقیقه درون آب بجوشانید و آن ها را آبکش کنید.
 
شکر و یک لیتر آب و گلاب و پودر هل را با یکدیگر مخلوط نمایید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و به قوام لازم برسد سپس شربت مربا را در مکانی مناسب قرار دهید تا سرد شود و هویج ها را درون مخلوط مواد بریزید سپس مربا را درون یخچال نگهداری نمایید و قبل از قرار دادن هویج ها درون شیشه خلال دندان انتهای آن ها را جدا کنید.
 

روش سوم (مربای هویج با خلال بادام و پسته)

 
مواد لازم
شکر: یک کیلوگرم

گلاب: نصف لیوان

آب لیمو: ۲ قاشق غذا خوری

هویج: یک کیلو گرم

زعفران: ۱/۸ قاشق چای خوری ( یک هشتم )

خلال بادام و پسته: ۲ قاشق غذا خوری
 

طرز تهیه

در مرحله اول ابتدا هویج ها را پوست بکنید. و آن ها را در قابلمه ای مناسب به خوبی رنده کنید.

سپس شکر را به همراه ۴ لیوان آب به خوبی حل می کنیم و به هویج اضافه می کنیم و قابلمه را بر روی شعله گاز می گذاریم تا به دمای جوش برسد سپس زیر شعله گاز را کمتر می کنیم و کف روی مربا را با قاشق می گیریم و مربا را در حدود ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط گاز نگه می داریم تا به خوبی پخته شود .

بعد از مدت زمان ذکر شده نصف لیوان گلاب را به همراه هل به مربا اضافه می کنیم و مربا را به خوبی هم می زنیم تا با هل و گلاب مخلوط شود بعد از چند دقیقه آب لیمو را به مربا اضافه می کنیم در صورت تمایل می توانیم خلال بادام و پسته را در این مرحله به مربا اضافه کنیم و بعد از ۱۰ دقیقه زیر مربا را خاموش می کنیم و قابلمه را از روی گاز برداشته و در محل مناسبی به مدت ۲۴ ساعت قرار می دهیم و بعد از مدت زمان ذکر شده مربا را در درون شیشه های مناسبی ریخته و در درون یخچال نگهداری می کنیم.
 

نکات طلایی برای تهیه مربا هویج

۱. توجه داشته باشید که برای تهیه مربا هویج باید شربت آن به صورت کامل قوام بیاید.

۲. هویج هایی که برای پخت این مربا انتخاب می کنید بهتر است صاف و بلند باشند.

۳. از قاشق تمیز برای هم زدن مربا هویج استفاده کنید.

۴. مقداری از شربت مربا را درون ظرفی کوچک بریزید و اگر شیره مربا بعد از خنک شدن سریع از درون ظرف بیرون نریخت یعنی شربت مربا به قوام کامل رسیده است.

۵. اگر شکر مربا کم باشد یا شربت مربا به قوام لازم نرسیده باشد مربا کپک خواهد زد.

۶. اگر مربا بیش از حد بجوشد یا شیرینی آن کم باشد شکرک می زند. اگر می خواهید مربای هویج شما شکرک نزند آن را بر روی حرارت کم قرار دهید تا پخته شود.

۷. می توانید در درون مربای هویج از خلال بادام و پسته نیز استفاده کنید ، در اواخر پخت مربا آن ها (به میزان هر کدام یک قاشق غذا خوری ) را به مربا اضافه کنید.

۸. در مربای هویج می توانید از پوست پرتقال تازه نیز استفاده کنید ( می توانید پوست پرتقال را به صورت خشک به مربا اضافه کنید) و اگر تمایل دارید که در طرز تهیه مربای هویج از پوست پرتقال استفاده کنید می توانید پوست پرتقال را به اندازه نصف پیمانه به مربا اضافه کنید باید حتما قبل از ریختن پوست پرتقال در مربا آن را بجوشانید و سپس پوست پرتقال را به مدت چند ساعت در درون آب سرد قرار دهید و به صورت مرتب در چند مرحله آب آن را عوض کنید.

۹. در تهیه مربای هویج بهتر است که مربا را حدود ۲۴ ساعت در همان قابلمه ای که پخته شده نگهداری کنید تا اگر مربا شکرک زد به مربا مقداری آب و گلاب اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید تا مربا بجوشد و بعد از مدت زمان ذکر شده مربا را از روی حرارت گاز بردارید و بعد از اینکه به خوبی سرد شد آن را در درون شیشه های مربا بریزید.

۱۰. مربای هویج را بهتر است در ظرف لعابی و یا قابلمه تفلون طبخ کنید.

۱۱. همیشه آب لیمو را ۱۰ دقیقه قبل از اینکه بخواهید قابلمه مربا را از روی حرارت بردارید به مربا اضافه کنید. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.


جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

طرز تهیه مربای هویج به سه روش مختلف
 

خواص هویج

 
فواید هویج برای خون
هویج دارای کاروتنوئید می باشد که باعث می شود برای کنترل قند خون موثر باشد. هویج دارای خواص قلیایی برای بدن می باشد که باعث پاکسازی خون می شود. همچنین هویج تعادل هورمونی را در بدن ایجاد می کند.
 
مناسب برای افرادی با پوست خشک
کمبود پتاسیم باعث می شود خشکی پوست ایجاد شود ، هویج غنی از پتاسیم می باشد ، نوشیدن آب هویج باعث می شود تا پوست شما هیدراته شود.
 
سرشار از کلسیم
هویج دارای کلسیم زیادی می باشد که برای رشد استخوان ها در کودکان و زنان موثر است.
 
کنترل فشار خون
همانطور که گفته شد هویج دارای پتاسیم می باشد که باعث می شود تا سدیم اضافی در بدن کنترل شود و فشار خون کاهش پیدا کند.
 
منبع ویتامین های گروه ب
هویج سرشار از ویتامین های گروه ب می باشد ، اسید فولیک و تیامین در هویج به وفور یافت می شود.
 
بهبود کارکرد دستگاه گوارش
هویج دارای فیبر است که باعث می شود تا حرکات روده تنظیم شود. هویج باعث می شود تا فرآیند هضم به درستی انجام شود و همچنین برا رفع اختلالات گوارشی مانند یبوست مفید است. هویج باعث می شود تا از افزایش قند خون در بدن جلوگیری شود.
 
آرامش بخش پوست صورت
برای آرام کردن پوست می توان از هویج کمک گرفت ، اگر حس می کنید پوست شما تیره شده است از اسپری هویج استفاده کنید.

اسپری هویج برای آرام کردن پوست صورت موثر است.
 
خواص ضد سرطانی هویج
مطالعات نشان می دهد که هویج باعث جلوگیری از سرطان های ریه ، سینه و سرطان روده بزرگ می شود.

هویج سرشار از آنتی اکسیدان پلی استلین و فال کارینول می باشد که باعث از بین بردن سلول های سرطانی می شود.

همین امر باعث می شود تا هویج به عنوان یک میوه ضدسرطان شناخته شود.
 
کالری و چربی پایین
هویج دارای کالری کمی می باشد و چربی این میوه صفر است ، کسانی که مشکلات کلسترول دارند از بابت مصرف هویج نگران نباشند.
 
پاکسازی سموم بدن
هویج دارای مقادیر زیادی از ویتامین آ می باشد که به کبد کمک می کند تا سموم مختلف از بدن انسان خارج شود.

هویج باعث می شود تا چربی در کبد کاهش پیدا کرده و مواد زائد از بدن خارج شود.
 
تقویت استخوان ها
هویج دارای ویتامین کا است، همین امر باعث می شود تا ترمیم استخوان ها به سرعت انجام شود، پتاسیم موجود در هویج باعث تقویت استخوان ها می شود. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.