دستور پخت کیک رولی و کیک رولی شکلاتی

کیک‌های خانگی طعم و عطر متفاوتی دارند و با مواد ساده و در دسترس آماده می‌شوند. همچنین علاوه بر طعم خوب، مراحل تهیه کیک خانگی برای کودکان و خودمان لذت بخش نیز هست. در ادامه دستور پخت کیک رولی و کیک رولی شکلاتی را برایتان آماده کرده ایم.
دوشنبه، 29 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت کیک رولی و کیک رولی شکلاتی

مواد لازم کیک رولی

تخم مرغ۴ عدد

آرد۱ استکان چایخوری

شکر۱ استکان چایخوری

آب گرم۳ قاشق غذاخوری

نشاسته ۱ قاشق سوپخوری

وانیل۱ پنس

بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
 

مواد لازم خامه کیک

شیر۲ لیوان

زرده تخم مرغ۱ عدد

شکر۱ استکان چایخوری

آرد۲ قاشق غذاخوری

نشاسته۱ قاشق غذاخوری

وانیل۱ پنس

کرم شانتی۱ بسته

دستور پخت کیک رولی و کیک رولی شکلاتی
 

دستور پخت کیک رولی

 
مرحله اول
برای تهیه کیک رولی تک نفره ابتدا خامه بین کیک را اماده می کنیم، برای این منظور شیر را به همراه زرده تخم مرغ، شکر، آرد و نشاسته با هم داخل یک قابلمه کوچک مخلوط می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند.
 
مرحله دوم
در این مرحله قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مواد را به صورت مدام هم می زنیم تا غلظتی مثل فرنی پیدا کنند، سپس وانیل را اضافه می کنیم و قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مواد با دمای محیط یکسان شوند.
 
مرحله سوم
زمانی که مواد تقریبا ولرم شدندف کرم شانتی را اضافه می کنیم و با همزن مواد را مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

در صورتی که کرم شانتی در دسترس نداشتیم می توانیم از خامه قنادی به جای آن استفاده کنیم.
 
مرحله چهارم
حالا خامه آماده شده را در یخچال قرار می دهیم و به سراغ آماده کردن کیک می رویم. در ادامه زرده ها و سفیده های تخم مرغ را جدا می کنیم و هر کدام را به صورت جداگانه داخل دو کاسه مجزا می ریزیم، سپس نصف شکر را به سفیده ها اضافه می کنیم.
 
مرحله پنجم
نصف دیگر شکر را به زرده های تخم مرغ اضافه می کنیم. در ادامه سفیده های تخم مرغ را با دور تند همزن به اندازه ای می زنیم که کاملا فرم بگیرد و جای پره های همزن روی سفیده تخم مرغ بماند، سپس آنرا کنار می گذاریم.
 
مرحله ششم
در این مرحله زرده های تخم مرغ را با همزن چند دقیقه می زنیم تا رنگشان کرمی و کشدار شود، سپس آرد را سه مرتبه الک می کنیم و به همراه بکینگ پودر، ۳ قاشق غذاخوری آب گرم و وانیل به سفیده های تخم مرغ اضافه می کنیم.
 
مرحله هفتم
حالا مواد را مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند، در این مرحله مواد کمی غلیظ هستند ولی جای نگرانی نیست چون زمانی که سفیده را اضافه کنیم غلظت مایه کیک درست می شود. حالا سفیده را در چند مرحله به دیگر مواد اضافه می کنیم.
 
مرحله هشتم
سفیده تخم مرغ را که اضافه کردیم همزن را کنار می گذاریم با لیسک به صورت دورانی از پایین به بالا مخلوط می کنیم تا پف سفیده نخوابد، پس از اینکه تمام سفیده را با مواد مخلوط کردیم، یک کاغذ روغنی درون سینی فر می اندازیم.

مرحله نهم
مایه کیک را به صورت یکسان روی سینی فر پخش می کنیم به صورت که قطر مایه کیک در تمام نقاط سینی فر حدود ۷ میلی متر باشد.

در ادامه فر را از ۱۰ دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.
 
مرحله دهم
سینی فر را به مدت ۱۰ دقیقه درون طبقه وسط فر قرار می دهیم تا نان رولت آماده شود. پس از اینکه سینی فر را درون فر قرار دادیم بهتر است بالای سرش بایستیم تا نسوزد، چون خمیر بسیار نازگ است و ممکن است زودتر بپزد.
 
مرحله یازدهم
پس از اینکه نان رولت پخت، یک کاغذ روغنی روی ان قرار می دهیم و آنرا رول می کنیم. کاغذ روغنی را به این دلیل قرار می دهیم که لایه های رول شده به هم نچسبند. حالا نان رولت را کنار می گذاریم تا کاملا خنک شود.
 
مرحله دوازدهم
پس از اینکه نا رولت خنک شد، انرا به ۸ قسمت مساوی تقسیم کرده و برش می زنیم، سپس هر قسمت را با شیر کمی مرطوب می کنیم و مقداری از خامه روی نان پخش می کنیم و نان را رول می کنیم. در صورت تمایل می توانیم بین کیک از میوه هم استفاده کنیم.
 
مرحه سیزدهم
برای تزیین روی رولت ها هم می توانیم از مواد متنوعی مثل گاناش، شربت بار و … به سلیقه خود استفاده کنیم، ما برای تزیین روی رولت ها از پودر قند استفاده کنیم که روی پودر قند را نیز با شکلات ذوب شده پوشش دادیم. 1

دستور پخت کیک رولی و کیک رولی شکلاتی
 

دستور تهیه کیک رولت شکلاتی

قهوه فوری 1/2 قاشق چای خوری

نمک ۱/۴ قاشق چای خوری

شکر ۱/۲ پیمانه

آرد ۳/۴ پیمانه

پودر کاکائو ۱/۴ پیمانه

تخم مرغ ۴ عدد

بیکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
 

سس شکلات رولت

شکلات خرد شده ۲/۳ پیمانه

خامه‏ ۱/۲ پیمانه
 

طرز تهیه رولت شکلاتی

 
مرحله اول
برای تهیه شیرینی رولت شکلاتی ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید و با هم زن بزنید تا زمانی که سفت شود طوریکه زمانیکه ظرف را برمی گردانید سفیده بیرون نریزد.
 
مرحله دوم
سپس مواد خشک مثل آرد ، بکینگ پودر ، نمک ، پودر کاکائو و قهوه فوری را با هم مخلوط کنید و ۳ بار الک کنید.
 
مرحله سوم
بعد از اینکه مواد خشک را الک کردید زرده تخم مرغ را با شکر بزنید تا رنگ آن روشن شود بعد مواد خشک را که با هم مخلوط کرده اید را اضافه کنید و هم بزنید.
 
مرحله چهارم
سپس نصف سفیده تخم مرغ را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و بعد باقی مانده سفیده را اضافه کنید و به صورت دورانی با قاشق یا لیسک هم بزنید تا پف سفیده نخوابد.
 
مرحله پنجم
سینی فر را چرب کنید (سایز سینی یا قالب ۳۱*۳۱ سانتیمتر) و کاغذ روغنی در آن بگذارید و سپس مایه رولت را روی کاغذ روغنی به صورت یکنواخت پهن کنید و در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۶ دقیقه قرار دهید تا بپزد.
 
مرحله ششم
بعد از اینکه نان رولت آماده شد از فر خارج کنید اجازه دهید خنک شود و بعد با کاغذ روغنی خودش نان را رول کنید و به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود
 
مرحله هفتم
بعد از اینکه خنک شد رول را باز کنید روی آن را با خامه فرم گرفته بپوشانید و رول کنید به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید.
 
مرحله هشتم
برای تزیین رولت شکلات خرد شده را به روش بن ماری ذوب کنید و بعد خامه را اضافه کنید و بعد به صورت داغ روی رولت بریزید و با میوه یا ترافل روی آن را تزیین کنید. 2
 

علت چسبیدن کیک به قالب چیست؟

داغ بودن کیک و قالب در زمان خارج کردن کیک از قالب.

هنگام ریختن مواد کیک، قالب را به خوبی تمیز نکرده اید.

چرب نکردن اطراف و زیر قالب هنگام ریختن مواد کیک.

بالا بودن دمای فر و سوختن کف کیک باعث چسبیدن آن به قالب می شود.

عدم استفاده از کاغذ روغنی در کیک هایی که شکلات فراوانی دارد مانند کیک خیس و کیک شکلاتی باعث چسبیدن کیک به قالب می شود.

خمیر شدن کیک باعث چسبیدن آن به قالب می شود و برای جلوگیری از خمیر شدن باید کیک را در جایی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد.
 

طرز جدا کردن کیک از قالب تفلون

قالب های تفلون با توجه به جنس آن ها خیلی کم به کیک می چسبد، ولی برای اطمینان بیشتر شما مقداری کف آن را چرب کنید و بعد از پخت کیک حدود 5 الی 10 دقیقه به کیک استراحت دهید تا سرد شود و سپس شروع به خارج کردن آن کنید.
 

طرز در آوردن کیک از قالب فلزی

اگر از قالب فلزی استفاده می کنید باید ابتدا با کمی روغن آن را چرب کنید و سپس مقداری از آرد را به تمام قسمت های قالب ریخته و دقت شود که نباید آرد زیاد ریخته شود و برای مطمئن شدن به اینکه آرد به اندازه ریخته شده چند ضربه به قالب بزنید تا آرد اضافی آن خارج شود.
 

روش درآوردن کیک از قالب میان تهی

خارج کردن کیک از قالب میان تهی نیز به مانند قالب فلزی می باشد فقط باید بعد از سرد شدن کیک با یک چاقو اطراف کیک را به آرامی از قالب جدا کنید و سپس قالب را برگردانید تا به راحتی کیک از قالب خارج شود.
 

نحوه جدا کردن کیک از قالب سیلیکونی چگونه است؟

پخت کیک در قالب های سیلیکونی از یک نظر بسیار راحت تر از بقیه قالب ها می باشد چون نیازی به چرب کردن و پخش کردن آرد به قالب را ندارد فقط باید بعد از پخت کیک حدود 5 الی 10 دقیقه صبر کنید تا کیک سرد شود تا به راحتی از قالب کنده شود. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.sarashpazpapion.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما