نحوه صحیح مطالعه و لذت بردن از درس

عده‌ای از مطالعه لذت نمی‌برند. برخی افراد از مطالعه برای ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای خود فراری‌اند.
دوشنبه، 21 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
نحوه صحیح مطالعه و لذت بردن از درس

چگونه لذت‌ بردن از مطالعه را یاد بگیرم؟

مطالعه فعالیت ذهنی طاقت‌فرسا و دشواری است. گاهی هنگام مطالعه احساس استیصال و ناامیدی می‌کنید.

شما هنگام مطالعه در حال یادگیری مطالب دشوار هستید و در این وضعیت، گشتن به‌دنبال کارهای آسان‌تر یا سرگرم‌ کننده‌ تر، واکنش طبیعی ذهن است.

وقتی مطالعه تداعی‌کننده احساسات ناخوشایندی مثل استرس آزمون، شکست، خستگی در مدرسه و برخورد بد معلم و همکلاسی‌ها باشد، احساس منفی ما درباره مطالعه شدت می‌گیرد؛ اما اگر بتوانید مطالعه را به فعالیت‌های جذاب‌تری ربط بدهید، ارتباط ذهنی جدیدی ایجاد خواهید کرد. به این ترتیب، احساس هیجان و علاقه و شوق جای احساساتی مثل استرس و خستگی و ناامیدی را خواهند گرفت.
 

قدم اول: مطالعه را به یکی از کارهای موردعلاقه خود ربط دهید

بعد از اتمام مطالعه هر فصل از کتاب، یک بستنی بخورید. به همین سادگی! البته معلوم نیست که این شرطی‌بودن تا کِی مؤثر خواهد بود.

در هر صورت، شما می‌دانید که می‌توانید یک فصل را نخوانده رها کنید و به‌سراغ فصل بعد بروید.

علاوه بر این، توقع دریافت پاداش برای پیشرفت‌های کوچک کل فرایند مطالعه را دچار تأخیر می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود نگرانی بابت عملکرد ضعیفتان به احساس منفی شما دامن بزند.

یافتن رابطه بین مطالعه و چیزی که بسیار دوست دارید راهکار هوشمندانه‌تری نسبت به بستنی‌خوردن بعد از هر فصل است.

شاید مطالعه آمار و ارقام عملکرد تیم‌های ورزشی خسته‌کننده باشد، اما اگر به ورزش علاقه دارید، با مطالعه این اعداد می‌توانید علت بردوباخت تیم‌های ورزشی را درک کنید.

برنامه‌نویسی کامپیوتر شاید زجرآور باشد، اما با فکرکردن به اینکه با یادگیری برنامه‌نویسی می‌توانید وب‌سایت یا بازی کامپیوتری طراحی کنید، به مطالعه در این زمینه تشویق می‌شوید.

تمام موضوعات جهان با زنجیرهای کوتاه یا بلند به هم مربوط هستند. یافتن این رابطه‌ها و پررنگ‌کردنشان کمکتان می‌کند علایق جدیدی در خود ایجاد کنید.
 
بیشتر بخوانید:«چگونه از مطالعه کردن لذت ببریم؟»

وقتی درک کنید چگونه فعالیتی به‌ظاهر ناخوشایند مثل مطالعه به هدفی خوشایند منجر می‌شود، از آن فعالیت لذت خواهید برد.

قدم دوم: ارتباط بین مطالعه و پیشرفت را درک کنید

پیشرفت ذاتا عاملی مشوق است. وقتی ارتباط بین پیشرفت و کارها را ببینید، به‌طور طبیعی تمایلتان به انجام آن کار تقویت می‌شود.

آرنولد شوارتزنگر بیش از حد تمرین می‌کرد، زیرا از درد عضلاتش بعد از تمرین لذت می‌برد. او معتقد بود دردِ جزئیِ عضلاتش با رشد آنها ارتباط دارد. همین باور باعث می‌شد او از تمرین‌های سخت بدن‌سازی لذت ببرد.

اگر میزان پیشرفت‌تان را ببینید و درک کنید، از مطالعه لذت خواهید برد؛ مثلا اگر مشغول یادگیری زبان هستید، برای هر روز یک فهرست از کلمات تهیه کنید و در پایان روز جلوی کلماتی که یاد گرفته‌اید علامت بزنید. وقتی ببینید با مطالعه در هر روز به هدف تعیین‌شده‌تان نزدیک‌تر می‌شوید، از مطالعه لذت خواهید برد.

نقشه‌ای از تمام مطالبی که باید مطالعه کنید، بکشید و بعد از مطالعه هر مطلب، آن را روی نقشه رنگ کنید و قلمرو دانشتان را روی نقشه گسترش دهید.

با این روش پیشرفت‌تان در رسیدن به هدف را تصویرسازی می‌کنید که در نتیجه‌اش، انگیزه‌تان برای پیشرفت و رسیدن به هدف چندبرابر می‌شود. 1نحوه صحیح مطالعه و لذت بردن از درس

قدم سوم: برای خودتان پروژه‌های مطالعاتی تعریف کنید

این راهکار شاید کمی سخت و عجیب به نظر برسد و شاید بپرسید وقتی من از مطالعه بیزارم، افزودن به حجم مطالعات چه کمکی به من خواهد کرد.

برخی از افراد داخل مارپیچ اعتماد به نفس پایین گیر می‌کنند. آنها عملکرد قابل‌قبولی در مدرسه ندارند و بنابراین احساس‌شان نسبت به مطالعه روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ با این حساب نمی‌توانند به‌خوبی مطالعه کنند و عملکردشان در مدرسه ضعیف‌تر می‌شود و این چرخه مدام ادامه می‌یابد. وقتی یک پروژه مطالعه فردی تعریف کنید، منشأ بازخورد منفی را حذف خواهید کرد و از این مارپیچ نجات خواهید یافت.

وقتی شما هدف، علایق، روش‌ها و اصول خود را تعیین می‌کنید و کار روی یک پروژه را شروع می‌کنید، وارد چرخه‌ای مثبت می‌شوید و احتمال موفقیت شما افزایش می‌یابد.

اگر موضوع پروژه مطالعاتی‌تان به مباحث مدرسه نزدیک باشد، اعتماد به نفسی که در پروژه‌تان به دست می‌آورید موجب بهبود عملکردتان در مدرسه می‌شود.


قدم چهارم: روی زمان حال تمرکز کنید انسان عاشق فعالیت‌های ذهنی چالش‌برانگیز است. حل جدول کلمات و چیدن یک جورچین دشوار برای بسیاری از افراد جنبه سرگرمی دارد، اما اگر همین افراد مجبور بودند این کارها را به‌عنوان تکالیف کلاسی انجام دهند، به‌احتمال زیاد از انجام آنها متنفر می‌شدند. علت چیست؟ علت این است که ارزیابی عملکرد در آینده، شبه داوطلبانه بودن و ضروری‌بودن ممکن است تمام شوقتان برای کار را از بین ببرد.

فرض کنید مجبور به حل جدول کلمات هستید و می‌دانید که اشتباهتان در حل جدول، زندگی‌تان را نابود خواهد کرد.

در این صورت، از حل جدول به‌اندازه زمانی که آن را فقط برای سرگرمی انجام می‌دادید لذت نخواهید برد؛ بنابراین یکی از مؤثرترین روش‌ها برای لذت‌بردن از مطالعه این است که هنگام مطالعه فقط و فقط روی عمل مطالعه تمرکز کنید و فکرکردن به امتحان و پاسخ به معلم و ترس از آینده را کنار بگذارید. به آینده فکر نکنید. فقط روی جورچینی که روبه‌رویتان قرار دارد متمرکز شوید و برای حل آن تلاش کنید. 2
 

چگونه از درس خواندن خسته نشویم

یکی از مشکلاتی که تمام دانش آموزان هنگام درس خواندن با آن روبه رو هستند، احساس کسلی و خستگی است.

قطعا برای شما هم پیش آمده که، زمانی که کتاب را باز کرده اید تا درس بخوانید، احساس خواب آلودگی نموده اید و سرتان را روی کتاب قرار داده و خوابیده اید.

این موضوع برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان حداقل یک بار اتفاق افتاده است. به همین دلیل یکی از دغدغه هایی که با آن روبه رو هستند، رفع این خستگی است.

این مشکل زمانی می تواند خیلی نگران کننده باشد که شما در حال آمادگی برای کنکور هستید. زیرا در مدت زمان کم باید حجم بسیار زیادی از مطالب را مطالعه نمایید.

به همین دلیل شما را با راهکارهایی که می تواند از خستگی را از بین ببرد، به طور کامل آشنا می کنیم.
 

خستگی های خود را بشناسید

خستگی های روحی و یا جسمی اساسی ترین مشکلاتی است که، موجب خستگی شما در زمان مطالعه کردن می شود. اگر این خستگی ها روحی باشد.

به معنای استرس و اضطراب شما است. که اجازه نمی دهد به طور کامل، روی مطالب تمرکز داشته باشید. بنابراین اولین قدم برای از بین بردن این خستگی ها، رفع دلایل استرس و اضطراب شما است.
 

استراحت کامل و کافی داشته باشید

اگر خستگی های شما جسمی باشد. به راحتی و با استراحت کافی می توانید آن را از بین ببرید. توجه داشته باشید که وجود خستگی از کیفیت مطالعه کردن شما به شدت می کاهد.

بنابراین اگر می خواهید مطالعه با کیفیت و درستی داشته باشید، بهتر است در ابتدا خستگی های جسمی و روحی خود را رفع نمایید.
 

به تغذیه خود اهمیت دهید

تغذیه درست نداشتن موجب ضعف جسمانی شما خواهد شد. این ضعف قدرت یادگیری شما را کاهش می دهد.

به همین دلیل زمانی که می خواهید درس بخوانید، نباید احساس گرسنگی و ضعف داشته باشید. همین موضوع اهمیت تغذیه شما را در رفع خستگی هنگام درس خواندن، مشخص می نماید.

نحوه صحیح مطالعه و لذت بردن از درس
 

مثبت بیاندیشید

از طرفی تفکرات منفی می تواند میزان استرس شما را افزایش دهد، که در نهایت موجب خستگی روحی شما می شود.

این خستگی می تواند موجب ناامیدی شما شود. که در نهایت تمرکز شما را در زمان مطالعه کردن مختل خواهد نمود.

به همین دلیل سعی کنید مثبت اندیش باشید. به نتایج مثبت حاصل از مطالعه فکر کنید. این کار انگیزه و تمرکز شما را در درس خواندن افزایش خواهد داد.
مطالعه می‌تواند بر مثبت اندیشی شما تأثیر بگذارد. مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط با موضوعاتی مانند رشد شخصی، توسعه فردی، موفقیت، خوشبختی و رضایتمندی می‌تواند به شما کمک کند تا با انگیزه‌تر به زندگی نگاه کنید و انرژی مثبت بیشتری به دست آورید.

در این مورد تحقیقاتی نیز انجام شده است که نشان می‌دهد مطالعه کردن کتاب‌هایی با محتوای مثبت می‌تواند مثبت اندیشی و احساسات مثبت شما را تقویت کند. به عنوان مثال، مطالعه کتاب‌های مرتبط با روان‌شناسی مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با فشارهای روزمره روبرو شوید و روابطتان را بهبود بخشید.

از طرف دیگر، انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی نیز می‌تواند به افزایش مثبت اندیشی کمک کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که به‌طور منظم ورزش کرده و به مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط با موضوعات مثبت بپردازید.
 

به خواب خود اهمیت دهید

خواب کافی در آرامش جسمی و روحی شما بسیار موثر است. این آرامش تاثیر مستقیمی بر رفع خستگی های جسمی و روحی شما در طول مطالعه دارد.

به همین دلیل در شرایطی که خواب کافی داشته باشید، می تواند بدون کسلی به مطالعه کردن بپردازید.
 

ورزش را فراموش نکنید

ورزش کردن انرژی جسمی و روحی شما را تقویت می نماید. این کار استرس را از شما دور کرده و فکر شما را برای یادگیری و مطالعه نمودن، باز خواهد کرد. 

ورزش کردن و مطالعه داشتن ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. انجام ورزش به عنوان یک فعالیت فیزیکی، می‌تواند برای مغز مفید باشد و به افزایش تمرکز و توجه کمک کند. ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا، یوگا و پیلاتس می‌توانند بهبود تمرکز را ارتقاء دهند.

انجام فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح هورمون‌هایی مانند اندورفین و دوپامین می‌شود که باعث حس خوشایند و افزایش تمرکز می‌شوند.

همچنین، مطالعه و فعالیت‌های شناختی نیز باعث افزایش تمرکز و توجه می‌شوند. با خواندن کتاب یا حل مسئله‌های شناور، مغز به چالش کشیده می‌شود و باعث افزایش تمرکز و توجه می‌شود. برای بهبود تمرکز در مطالعه، می‌توانید قبل از شروع به خواندن، یک دور ورزش کوتاه انجام دهید و پس از آن به مطالعه بپردازید
 

مطالعه کردن درست را بیاموزید

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند خستگی و کسلی را در زمان مطالعه کردن از بین ببرد، یادگیری روش های درست مطالعه کردن می باشد.

این روش ها به شما در بالا بردن کیفیت مطالعه و تمرکز روی آن، کمک خواهد نمود.

نحوه صحیح مطالعه و لذت بردن از درس
 

چگونگی مطالعه کردن روزی 16 ساعت

یکی از بزرگترین دغدغه های کنکوری ها، مدت زمان کم و حجم زیاد مطالبی است که باید بخوانند. به همین دلیل معمولا به دنبال راهکارهایی هستند، که بتوانند در طول روز بیشتر از حد معمول درس بخوانند. برخی از کنکوری ها معتقد هستند با مطالعه کردن روزی 16 ساعت، می توانند تمامی مطالب کنکور را بخوانند.

اما قطعا این موضوع در بیان کار راحتی است و در عمل اراده ای فولادین می خواهد. به همین دلیل اگر می خواهید به این موضوع عمل کنید، باید تمامی موارد زیر را رعایت نمایید.

- در ابتدا برای درس خواندن خود برنامه ریزی داشته باشید. مشخص نمایید که در هر روز دقیقا چه مباحثی را در چه ساعتی باید مطالعه کنید.

- استراحت های کوتاه مدت را در برنامه ریزی خود، فراموش نکنید.

- هر روز دقیقا مطالبی را مطالعه کنید، که در برنامه ریزی مشخص نموده اید. تا اتمام مطالب مشخص شده، سراغ موضوعات بعدی نروید.

- تمامی تکنیک های مطالعه کردن را به درستی بیاموزید. این تکنیک ها در افزایش سرعت مطالعه شما بسیار موثر می باشد.

- خلاصه نویسی در هنگام مطالعه کردن، را فراموش نکنید. این کار موجب می شود زمان مرور هر فصل، نیازی به مطالعه کامل فصل نداشته باشید و فقط خلاصه آن فصل را مطالعه کنید. 3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.virgool.io
3.www.sabketo.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.