سلامت کودک

اطلاعاتی در خصوص عارضه تورتیکولی یا کجی گردن نوزاد

تورتیکولی یا کجی گردن عارضه ای است که نوزادان را تحت تأثیر قرار داده و می تواند به دو صورت مادرزادی و اکتسابی باشد. اطلاعات بیشتر را در این مقاله بیابید.
پنجشنبه، 13 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی در خصوص عارضه تورتیکولی یا کجی گردن نوزاد
کج شدن سر نوزاد تازه به دنیا آمده به یک طرف بدن و در خلاف جهت چانه را تورتیکولی گویند. این عارضه گاهی اوقات تحت عنوان «کج گردنی (wryneck)» نامیده می شود. چانه نوزاد مبتلا به این عارضه به سمت یک کتف و قسمت بالای سر او در جهت کتف مخالف قرار دارند. نوزاد مبتلا به تورتیکولی هیچ دردی احساس نمی کند اما دیدن نوزاد تازه به دنیا آمده در این وضعیت برای والدین می تواند ناراحت کننده باشد. این عارضه گاهی اوقات در بدو تولد با نوزاد همراه است (تورتیکولی مادرزادی) یا می تواند در سه ماه نخست زندگی ایجاد شود. بیشتر مواقع می توان آن را به راحتی درمان نمود، اما در برخی از موارد می تواند نشان دهنده عارضه پنهان جدی تری باشد.
 

علل بروز تورتیکولی

یکی از انواع تورتیکولی یعنی تورتیکولی عضلانی در واقع نسبتاً شایع می باشد اما پزشکان از علت بروز آن اطلاع دقیقی ندارند. اغلب امکان دارد این وضعیت به دلیل سفتی در ماهیچه ای که جناغ سینه و استخوان ترقوه را به سر نوزاد متصل می کند اتفاق بیفتد. محققان بر این باورند که نحوه قرار گیری جنین در رحم مادر محتمل ترین عامل بروز این موارد است.
 
تورتیکولی در موارد نادر می تواند به دلیل بد شکل شدن استخوان های گردن رخ دهد، وضعیتی که تحت عنوان سندرم کلیپل ـ فیل (Klippel-Fei) نامیده می شود. این سندرم اغلب با مشکلات شنوایی و کلیوی همراه است و نمی تواند به همان شیوه ای درمان شود که فرم ماهیچه ای تورتیکولی را درمان می کنند. تشخیص دقیق منبع و عامل تورتیکولی بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که در تعداد بسیار معدودی از موارد می تواند نشان دهنده وجود تومور در نخاع باشد.
 
اطلاعاتی در خصوص عارضه تورتیکولی یا کجی گردن نوزاد


علائم تورتیکولی

پزشکان اطفال اغلب در معاینات خود احتمال وجود تورتیکولی را مورد بررسی قرار می دهند و حتی اگر والدین متوجه هیچ یک از علائم زیر نشده باشند باز هم خود می توانند آن را تشخیص دهند.
 
* کج شدن سر به یک طرف
 
* ترجیح نوزاد در تغذیه از تنها یک سینه مادر
 
* احتمال وجود توده کوچکی در یک طرف گردن
 
* احتمال نچرخاندن سر جهت حفظ تماس چشمی
 

نحوه درمان تورتیکولی

در ادامه راهکارهایی که می توان جهت درمان تورتیکولی اتخاذ نمود را معرفی می کنیم:
 
تمرین و کشش
در صورتی که فرزندتان دچار تورتیکولی مادرزادی باشد، پزشک اطفال چند راه ساده و بی خطر جهت کشش عضله متأثر را به شما آموزش خواهد داد. پزشک همچنین روش هایی را برای در آغوش گرفتن نوزاد به هنگام شیردهی به منظور تقویت عضلات گردن توصیه می کند. یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید آن است که فرزندتان را به گونه ای در گهواره قرار دهید که به منظور دیدن اتاق مجبور باشد چانه خود را در جهت مناسب بچرخاند. به خاطر داشته باشید که جهت تشویق فرزندتان به این کار چند اسباب بازی رنگی در نقطه دید او قرار دهید. با تقویت شدن عضلات، انتظار می رود که این وضعیت به طور معمول طی چند ماه از بین برود. در موارد شدید بهبودی کامل می تواند 6 ماه تا یک سال به طول انجامد.
 
اختصاص زمان هایی برای قرار دادن نوزاد بر روی شکم
قرار دادن نوزاد بر روی شکم در صورت ابتلاء او به تورتیکولی بسیار اهمیت دارد. نوزاد را بر روی سطحی نرم یا یک پتو بر روی شکم قرار دهید و چند اسباب بازی مقابل او بگذارید. همچنین می توانید در مقابل فرزندتان با اسباب بازی ها بازی کرده و با او تعامل داشته باشید. هدف وادار کردن فرزندتان به بالا آوردن سر و نگاه کردن مستقیم به مقابل جهت دیدن تمام کارهایی که صورت می گیرد است. این کار ماهیچه های او را تقویت ساخته و موجب بهبودی اش می شود.
 
درمان با عمل جراحی
گاهی اوقات کشش و بازی برای تقویت عضلات جهت بهبودی کافی نیستند. در صورتی که نوزاد تا 18 ماهگی هنوز هم عضلات ضعیفی داشته باشد، پزشک ممکن است والدین را به جراح ارتوپد ارجاع دهد. گاهی اوقات با عمل جراحی ماهیچه ها را کشیده و بلندتر می کنند اگرچه پزشکان معمولاً ترجیح می دهند قبل از توسل به جراحی، تمریناتی که از قبل انجام می دادید را ادامه دهید. تقریباً همواره ترجیح داده می شود که تورتیکولی از طریق روش های طبیعی و غیر جراحی برطرف شود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.