سلامت کودک

فتق ناف و گرانولوم نافی در نوزاد

در این مقاله به نکاتی در خصوص فتق ناف و گرانولوم نافی، نحوه شکل گیری و راه های درمانی آنها اشاره شده است.
شنبه، 22 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فتق ناف و گرانولوم نافی در نوزاد
بند ناف نوزاد مدتی پس از تولد و معمولاً در حدود دو تا سه هفتگی شروع به افتادن می کند. بند ناف را تا زمان افتادن، تمیز و خشک نگاه دارید و در صورت مشاهده هرگونه نشانه حاکی از عفونت مانند قرمزی، استشمام بوی بد یا وجود ترشحات با پزشک اطفال تماس بگیرید. همچنین اگر بند ناف در مدت زمان چند هفته به خودی خود نیفتاد، با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید. بروز فتق ناف و گرانولوم نافی در میان نوزادان تازه متولد شده امری طبیعی است و به ندرت جای نگرانی دارد. با این حال بسیار اهمیت دارد که مراقب علائم مرتبط با عفونت باشید.

فتق ناف و گرانولوم نافی در نوزاد
 

گرانولوم نافی

گاهی اوقات بند ناف به خودی خود نمی افتد یا نوعی بافت گوشی تحت عنوان گرانولوم نافی شکل خواهد گرفت که پس از افتادن قسمت انتهایی بند ناف باقی می ماند. چنانچه بند ناف خود به خود نیفتاده باشد، پزشک ممکن است آن را با دارویی خشک کننده تحت عنوان نیترات نقره درمان سازد. او مقداری نیترات نقره که در قسمت نوک گوش پاک کن یا چوبی قرار داده است را به اطراف بند ناف مالیده تا باعث خشک شدن و افتادن آن شود. امکان دارد بند ناف پیش از افتادن چند مرتبه به تجدید دارو نیاز داشته باشد. پس از افتادن بند ناف، در صورتی که بافتی از آن باقی مانده باشد به این بافت گرانولوم نافی گفته می شود. گرانولوم همانند یک توپ صورتی از بافت به نظر می رسد. چنانچه گرانولوم کوچک باشد پزشک ممکن است از نیترات نقره برای درمان آن استفاده کند. در صورتی که بزرگتر باشد نیترات مؤثر نخواهد بود یا اگر ترشح از آن ادامه داشته باشد پزشک ممکن است با عمل جراحی جزئی اقدام به بستن گرانولوم و برداشتن آن نماید.
 
فتق ناف و گرانولوم نافی در نوزاد
 

فتق نافی

چنانچه به نظر برسد بند ناف فرزندتان زیاد بیرون زده است یا متوجه برآمدگی آن هنگام گریه یا زور زدن او شدید امکان دارد دچار فتق ناف شده باشد. فتق ناف در نوزادان تازه متولد شده نسبتاً شایع می باشد و جای نگرانی ندارد. هنگامی که بند ناف بریده می شود، حفره ای (حلقه ناف) وجود دارد که به طور معمول بسته می شود. در صورتی که این دهانه بسته نشود، بافت از میان آن بیرون زده و فتق ناف را بوجود می آورد. فتق نوعی برآمدگی یا بیرون زدگی از میان دهانه غیر طبیعی است. فرزند شما از این فتق هیچ دردی را احساس نمی کند و با قوی تر شدن ماهیچه های شکمش، معمولاً خود به خود بهبود می یابد. امکان دارد پزشک از شما بخواهد که جهت اطمینان فتق را فشار داده تا به جای خود بازگردد. غیر از آن، معمولاً نیازی به درمان نیست. ممکن است بعضی به شما بگویند سعی کنید فتق را با کمربندی بسته و به پایین هدایت کنید یا سکه ای را روی آن قرار داده سپس به سکه ضربه بزنید تا فتق از بین برود. از جهاتی بسیاری بر این باور بودند که این کار فتق را به جای خود بازمی گرداند. اما بایستی گفت که فتق با انجام این کار یا بدون آن نیز به خودی خود بهبود می یابد. بستن کمربند توصیه نمی شود چرا که می تواند موجب زخم شدن پوست یا عفونت شود. در صورتی که فتق فرزندتان هنوز پس از گذشت مدت زمانی از بین نرفته باشد پزشک ممکن است آن را با عمل جراحی ترمیم سازد. فتق ناف به ندرت می تواند مشکل ساز باشد مگر آن که بخشی از روده در دهانه گیر کرده و نتوان آن را به جای خود بازگرداند. در صورتی که نمی توانید با ماساژ فتق را به جای خود بازگردانید، چنانچه این کار سخت است یا به نظر می رسد با لمس آن فرزندتان دچار درد می شود با پزشک او مشورت کنید.
 
نکته:
اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما