تغییر کارگزار ناظر چقدر زمان می‌برد؟

هنگامی که سهامی را از طریق کارگزاری خریداری کنید، این کارگزاری به عنوان «کارگزار ناظر» دارایی سهام، شناخته می‌شود.
دوشنبه، 24 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تغییر کارگزار ناظر چقدر زمان می‌برد؟
همان‌طور که می‌دانید امکان ارسال سفارشات به صورت مستقیم به بورس وجود ندارد. سرمایه‌گذاران برای معاملات سهام، باید از طریق کارگزارهای بورس اقدام کنند. کارگزاری‌ها به عنوان یک نهاد مالی و واسطه بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس عمل می‌کنند و افراد از طریق دسترسی به سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها، می‌توانند به راحتی سهام مورد نظر را خرید و فروش کنند.

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که ایا امکان فعالیت هم‌زمان در چند کارگزاری بورس وجود دارد؟ آیا می‌توان دارایی سهام خود را از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر انتقال داد؟ نحوه تغییر کارگزار ناظر چگونه است؟ تغییر کارگزار ناظر چقدر زمان می‌برد؟ برای پاسخ به این سوالات، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

کارگزار ناظر چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار بورس باید از طریق کارگزاریهای بورس اقدام کنند. این افراد بعد از دریافت کد بورسی، می‌توانند فعالیت خود را در این بستر سرمایه‌گذاری شروع کنند. هنگامی که سهامی را از طریق کارگزاری خریداری کنید، این کارگزاری به عنوان «کارگزار ناظر» دارایی سهام، شناخته می‌شود.

هر فرد می‌تواند در چند کارگزاری مختلف فعالیت کند اما فروش سهام فقط از طریق کارگزار ناظر دارایی سهام، امکان‌پذیر است، به عبارت دیگر اگر به صورت هم‌زمان در کارگزاری A و B فعالیت می‌کنید و از طریق کارگزاری A سهامی را خریداری کرده باشید، برای فروش این دارایی باید از طریق همان کارگزاری  A(کارگزار ناظر سهام) اقدام کنید. امکان فروش این دارایی در کارگزاری B وجود ندارد.

چگونه کارگزار ناظر سهام خود را تشخیص دهیم؟

اگر فقط در یک کارگزاری فعالیت می‌کنید، این کارگزاری، کارگزار ناظر تمام دارایی سهام شما است و به راحتی می‌توانید سهام خود را از طریق این کارگزاری به فروش برسانید. برخی از افراد در چند کارگزاری مختلف فعالیت می‌کنند و ممکن است در هر کارگزاری دارایی‌های مختلفی داشته باشند. این افراد برای فروش سهام، ممکن است با مشکل مواجه شوند، چون فروش دارایی سهام آن‌ها فقط از طریق کارگزار ناظر آن سهام امکان‌پذیر است.

در این مرحله ممکن است برخی افراد قادر به تشخیص کارگزار ناظر سهام خود نباشند، در ادامه به چند روش تشخیص کارگزار ناظر سهام اشاره می‌کنیم:  

1-  استفاده از سامانه معاملاتی کارگزاری
سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق منوی «پرتفوی بورسی» در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مورد نظر، کارگزار ناظر دارایی سهام خود را مشاهده کنند.
 
2-  مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سرمایه‌گذاران می‌توانند به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی www.csdiran.com مراجعه کنند. در این سایت سوابق معاملات سرمایه‌گذاران در دسترس بوده و می‌توانند کارگزار ناظر سهام خود را مشاهده کنند.
 
3-  تطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام
سرمایه‌گذاران از طریق تطابق گواهینامه نقل و انتقال با سپرده سهام در سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، می‌توانند کارگزار ناظر دارایی سهام خود را تشخیص دهند.

روش‌های تغییر کارگزار ناظر سهام

اگر شما هم جزو سرمایه‌گذارانی هستید که در چند کارگزاری مختلف فعالیت می‌کنید و قصد تغییر کارگزار ناظر سهام دارید، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر اقدام کنید.
ساده‌ترین روش درخواست تغییر کارگزار ناظر سهام، ثبت درخواست آنلاین از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مورد نظر است. با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری هم می‌توانید فرآیند تغییر کارگزار ناظر سهام را با تکمیل فرم، انجام دهید.

در روش دوم، می‌توانید به صورت حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی، درخواست تغییر کارگزار ناظر سهام را ثبت کنید.

در روش آخر، می‌توانید از طریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درخواست خود را ثبت کنید؛ سرمایه‌گذاران در این سایت باید فرم مربوط به تغییر کارگزار ناظر را تکمیل و آن را به همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی، برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پست کنند.

تغییر کارگزار ناظر چقدر زمان می‌برد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، ثبت درخواست آنلاین از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزار مقصد، آسان‌ترین روش برای تغییر کارگزار ناظر سهام است. اگر درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه معاملاتی ثبت کرده باشید، فرآیند بررسی و تایید تا 24 ساعت کاری آینده، اعلام می‌شود و در صورت تایید، روز کاری بعد این دارایی به پرتفوی بورسی شما اضافه خواهد شد.

برای مثال اگر به سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه دسترسی داشته باشید، با انتخاب گزینه «تغییر کارگزار ناظر» از منوی اصلی، صفحه‌ جدیدی نمایش داده می‌شود و در این بخش امکان ثبت درخواست وجود دارد. بعد از این مرحله، می‌توانید وضعیت درخواست خود را به صورت لحضه‌ای در همین بخش مشاهده کنید. در صورت تایید یا رد درخواست تغییر کارگزار ناظر، توضیحات تکمیلی در بخش گزارش، نمایش داده می‌شود.

نکته مهم: اگر در نماد خاصی دارایی نداشته باشید و قبل از خرید آن، درخواست تغییر کارگزار ناظر را در کارگزاری آگاه ثبت کرده باشید، این درخواست به عنوان رزرو برای شما در نظر گرفته می‌شود و بعد از خرید سهام، کارگزار ناظر آن به صورت خودکار به کارگزاری آگاه تبدیل خواهد شد.

کلام آخر

یکی از اصطلاحات و مفاهیم مهم در بازار بورس، «تغییر کارگزار ناظر» است. افرادی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، یا فقط در یک کارگزاری مشغول خرید و فروش سهام هستند یا از طریق چند کارگزاری مختلف به معاملات خود رسیدگی می‌کنند. گروه دوم ممکن است در بعضی از مواقع، قصد جابه‌جایی یا انتقال یک دارایی سهام را از بک کارگزاری به کارگزاری دیگر داشته باشند. برای این کار لازم است نسبت به فرایند تغییر کارگزار ناظر آشنایی لازم داشته باشند. این افراد می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی که در این مقاله اشاره شد، دارایی سهام خود را بین کارگزاری‌های مختلف انتقال دهند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.