سلامت کودک

بثورات پوستی ماندگار ناشی از بستن پوشک

در این مقاله می توانید اطلاعاتی از علل و راه های درمانی بثورات یا جوش های پوستی ناشی از بستن پوشک که به طور معمول از بین نمی روند بدست آورید.
شنبه، 16 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بثورات پوستی ماندگار ناشی از بستن پوشک
فرزندتان دچار بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک شده است اما با وجود انجام تمام درمان های معمول، هنوز همچنان این بثورات از بین نرفته اند؟ در این وضعیت چه باید کرد؟ در صورتی که فرزندتان دچار بثورات ناشی از بستن پوشکی شده است که بعد از یک هفته انجام درمان های معمول همچنان باقی مانده اند، شاید لازم باشد با پزشک او تماس بگیرید. به همین ترتیب چنانچه فرزندتان دچار تب، اسهال یا بیماری شده است یا در صورتی که این بثورات به نواحی دیگر بدن او پخش شده اند بایستی به پزشک مراجعه کنید.
 

علل ماندگاری بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک

در ادامه به چند علت بروز این نوع بثورات پوستی اشاره می شود:
 
* تحریک عادی (در اثر قرار گرفتن یا نشستن طولانی در ادرار یا مدفوع و یا حساسیت نسبت به ادرار یا مدفوع)
 
* حساسیت غذایی
 
* عفونت قارچی
 
* عفونت باکتریایی (مانند استافیلوکوک یا استرپتوکوک)
 
* حساسیت نسبت به دستمال مرطوب مخصوص کودک
 
* عدم تعادل در باکتری های روده
 
* حساسیت نسبت به پوشک پارچه ای (نسبت به مواد شوینده یا مواد موجود در پوشک پارچه ای)
 
جهت رفع بثورات ماندگار ناشی از بستن پوشک لازم است که علت ایجاد این بثورات را پیدا کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به علت بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک در فرزند خود پی ببرید یا لازم باشد از آزمون و خطا و تجربه برای این منظور بهره ببرید. با این حال به این دلیل که بثورات پوستی در محل بستن پوشک می توانند به واسطه عفونت قارچی یا باکتریایی یا سایر بیماری ها ایجاد شوند، اگر بیش از یک هفته هنوز هم باقی مانده باشند بایستی از پزشک فرزند خود بخواهید او را مورد معاینه قرار دهد.
 
بثورات پوستی ماندگار ناشی از بستن پوشک
 

بثورات پوستی در محل پوشک ناشی از عفونت

بثورات ناشی از عفونت قارچی متفاوت از بثورات معمولی در محل بستن پوشک می باشند. این نوع بثورات به شدت قرمز هستند و برجستگی های کوچکی را در لبه های بثورات مشاهده خواهید کرد. با گسترش بثورات ممکن است تعداد زیادی بثورات قرمز رنگ را مشاهده کنید که شبیه به جوش های قرمز بوده و از بثورات اصلی دورتر می باشند. یکی از ویژگی های متمایز بثورات قارچی آن است که اغلب در نواحی چین خورده پوست و اطراف کشاله ران دیده می شوند.
 
در صورتی که فرزندتان دچار عفونت باکتریایی شده باشد، ممکن است برجستگی های زرد رنگی را مشاهده کنید که امکان دارد با «چرک» پر شده باشند یا ممکن است متوجه نواحی پوسته پوسته در قسمت نشیمنگاه فرزندتان شوید. این وضعیت نشانه وجود عفونتی است که ممکن است به درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشد.
 

سایر علل بروز بثورات ماندگار ناشی از بستن پوشک

در ادامه به دیگر علل بروز این نوع بثورات اشاره شده است.
 
فروپاشی مدفوع و درماتیت آمونیاکی
گاهی اوقات بثورات بوجود آمده در نوزاد به دلیل خشک نگاه نداشتن کافی بدن او است. بعضی از نوزادان نسبت به آمونیاک ایجاد شده در اثر تجزیه ادرار حساسیت دارند. این وضعیت تحت عنوان درماتیت آمونیاکی شناخته می شود. علاوه بر آن زمانی که ادرار به آمونیاک تبدیل می شود محیط قلیایی تری ایجاد می کند. چنانچه فرزندتان برای مدت طولانی در ادرار و مدفوع خود بنشیند، این وضعیت می تواند مشکل ساز شود. آنزیم های موجود در مدفوع باعث تجزیه پوست می شوند. از آنجا که این آنزیم ها در محیط قلیایی فعالیت بیشتری دارند، نوزادی که در ادرار و مدفوع خود قرار داشته باشد بیشتر در معرض تجزیه و تخریب پوستی قرار می گیرد. تعویض مکرر پوشک فرزند خود و کنترل سطح پی هاش (PH) پوست کودک به رفع بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک کمک خواهد کرد.
 
تعادل پی هاش (PH)
به طور معمول پی هاش پوست فرزندتان خنثی تا کمی اسیدی است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، از مدفوع کمی اسیدی برخوردارند. در حالی که مدفوع نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند کمی قلیایی است. این یکی از دلایلی است که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند بیشتر در معرض بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک قرار می گیرند. به منظور بهبود تعادل پی هاش پوست فرزندتان سعی کنید پاها یا نشیمنگاه او را با ترکیب آب و سرکه بشویید. سرکه به بازگرداندن تعادل پی هاش مناسب پوست نوزاد کمک خواهد کرد. در صورتی که از پوشک پارچه ای استفاده می کنید، می توانید یک چهارم تا یک دوم فنجان سرکه را به چرخه شستشوی نهایی اضافه کنید.
 
حساسیت به دستمال مرطوب مخصوص نوزاد
بعضی از نوزادان نسبت به مواد شیمیایی موجود در دستمال مرطوب مخصوص نوزاد بسیار حساس هستند. تغییر دستمال او و خرید دستمال های مخصوص پوست های حساس ممکن است گزینه خوبی باشد اما اگر فرزندتان دچار مشکلات بثورات پوستی ماندگار است بایستی استفاده از دستمال مرطوب را به کلی کنار بگذارید. تنها می توانید از یک پارچه شستشو با آب گرم برای پاک کردن او استفاده کنید.
 
مشکلات گوارشی، حساسیت های غذایی و سلامت روده بزرگ
هر آنچه که سطح پی هاش ادرار یا مدفوع فرزند شما را تغییر دهد می تواند موجب بروز بثورات ناشی از پوشک شود. برخی مواد غذایی ممکن است باعث شوند ادرار یا مدفوع فرزندتان اسیدی تر یا قلیایی تر شوند. عدم تعادل در هر دو حالت می تواند مشکل ساز باشد. مدفوع اسیدی ممکن است باعث ایجاد بثورات شبیه به سوختگی ناشی از مواد شیمیایی شود و مدفوع قلیایی نیز موجب فعالیت آنزیم های موجود در مدفوع شده که خود منجر به تجزیه و تخریب پوست می شود.
 
چنانچه فرزندتان دارای حساسیت غذایی است، لبنیات می تواند علت بروز این بثورات باشد. این نوع حساسیت یکی از متداول ترین حساسیت های غذایی در نوزادان به شمار می رود. مدفوع نوزادانی که به لبنیات حساسیت دارند ممکن است سبز رنگ، همراه با مخاط یا خونی باشد. به طور طبیعی چنین مدفوع هایی که در اثر هضم ضعیف شکل گرفته اند می توانند موجب بروز مشکلات ترک خوردگی پوست و بثورات در محل پوشک شوند. در صورتی که فرزندتان شروع به مصرف غذاهای کمکی یا جامد کرده است، ممکن است در تحمل برخی از مواد غذایی اسیدی نیز مشکل داشته باشد. مواد غذایی مانند مرکبات، سیب، گیلاس، گلابی، آلو، هلو، توت فرنگی و گوجه فرنگی خاصیت اسیدی بیشتری دارند. چنانچه بثورات پوستی مدت کوتاهی پس از شروع مصرف مواد غذایی جامد ظاهر می شوند، شاید بهتر باشد مواد غذایی اسیدی را از رژیم غذایی او حذف کنید تا ببینید آیا بثورات از بین می روند یا خیر. فرزندتان ممکن است تنها نسبت به این مواد غذایی حساسیت بیشتری داشته باشد.
باکتری های مفید به بدن جهت تجزیه مواد غذایی کمک کرده، از روده در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند و دستگاه گوارش را تقویت می سازندسلامت روده بزرگ نیز به منظور هضم سالم و پیشگیری از بروز بثورات ناشی از بستن پوشک مهم می باشد. در روده بزرگ هم باکتری مفید و هم مضر وجود دارد. باکتری های مفید به بدن جهت تجزیه مواد غذایی کمک کرده، از روده در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند و دستگاه گوارش را تقویت می سازند. نوزاد در زمان به دنیا آمدن برخی از باکتری های مفید مادر را دریافت می کند. این وضعیت همراه با نخستین تغذیه به فرزندتان کمک می کند باکتری های مفید در روده او مجتمع و پخش شوند. چنانچه فرزندتان به قدر کافی باکتری های مفید نداشته باشد، ممکن است دچار مشکلات مدفوع در اثر هضم ضعیف یا اسهال شود که می تواند به بروز بثورات در محل بستن پوشک منجر شود.
 
مصرف مکمل پروبیوتیک ممکن است به رفع این مشکل کمک کند. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که در روده رشد می کنند. با پزشک اطفال خود در مورد میزان و نحوه دادن پروبیوتیک به فرزندتان صحبت کنید. به طور کلی نصف کپسول تا یک کپسول پروبیوتیک یک مرتبه در روز توصیه می شود، اما جهت تجویز دوز مناسب برای فرزندتان با پزشک او مشورت کنید. همچنین می توان از پروبیوتیک ها به صورت موضعی برای درمان بثورات ناشی از بستن پوشک استفاده کرد. برای این منظور یک کپسول پروبیوتیک را با آب مخلوط کرده و با آن خمیری درست کنید و در قسمت نشیمنگاه فرزندتان قرار دهید.
 
بثورات پوستی ماندگار ناشی از بستن پوشک
 

رعایت ملاحظات ویژه در خصوص پوشک های پارچه ای

نوزادان معمولاً بخاطر استفاده از پوشک های پارچه ای کمتر از پوشک های یکبار مصرف دچار بثورات ناشی از بستن پوشک می شوند. با این حال، نوزادانی که پوست حساسی دارند ممکن است دچار مشکلاتی از جمله درماتیت آمونیاکی یا حساسیت به برخی مواد موجود در پوشک های پارچه ای شوند. خشک نگاه داشتن نشیمنگاه نوزاد بسیار اهمیت دارد. چنانچه از پوشک پارچه ای استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد پوشک فرزندتان را بیشتر عوض کنید زیرا این نوع پوشک مانند پوشک های یکبار مصرف از قدرت جذب بالایی برخوردار نیستند.

علاوه بر خشک نگاه داشتن پوست فرزندتان، در صورتی که پوست بسیار حساسی دارد، شاید لازم باشد به فکر امتحان پوشک متفاوتی باشید. به دنبال پوشک های تهیه شده از مواد جاذب با قابلیت نفوذ بالا باشید.

در صورتی که از پوشش ضد آب استفاده می کنید این کار ممکن است موجب به دام افتادن رطوبت در آن شود. شاید بهتر باشد از یک پوشش یا کاور پشمی یا کرکی که از قابلیت نفوذ بیشتری برخوردار است استفاده کنید. علاوه بر آن در صورتی که در حین استفاده از پوشک پارچه ای فرزندتان دچار بثورات باکتریایی یا قارچی شد، بسیار اهمیت دارد که پوشک ها را ضدعفونی کنید. در غیر این صورت نشیمنگاه نوزاد به طور مکرر دچار عفونت مجدد می شود. بهترین راه اطمینان از ضدعفونی کامل پوشکها، قرار دادنشان در ظرف آب جوش به مدت 15 است تا بدین ترتیب تمام باکتری های موجود در آنها از بین بروند.
 

درمان بثورات ماندگار در محل بستن پوشک

بزرگترین کاری که بایستی جهت خلاص شدن از شر بثورات پوستی انجام دهید پیدا کردن علت آن است. در حین انجام این کار باید از نوعی پماد یا کرم مخصوص بثورات ناشی از بستن پوشک نیز برای کمک به بهبود بثورات استفاده کنید. در صورتی که از دوستانتان که مادر هستند در مورد بهترین پماد مد نظرشان سؤال کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که هر کدام نظر متفاوتی در مورد بهترین محصولات دارند. با این حال چند محصول وجود دارد که به شدت توسط مادران توصیه می شوند که از جمله آنها می توان به پماد کالموسپتین (Calmoseptine ointment)، پماد سه گانه (Triple Paste Medicated Ointment) و پماد آکوافور (Aquaphor Baby Healing Ointment) اشاره کرد.
 
در کنار استفاده از پماد برای محافظت از کودک در برابر رطوبت باید بر روی تمیز و خشک نگاه داشتن او نیز تمرکز کنید. پس از هر بار تعویض پوشک، پاها یا همان نشیمنگاه او را با آب و صابون ملایم بشویید. سپس پوست او را در معرض هوا قرار داده تا خشک شود یا آن را به آرامی با سشوار با درجه پایین خشک نمایید. با این کار اطمینان حاصل می شود که بدن او پس از هر مرتبه تعویض پوشک تمیز و خشک می باشد.
 
در صورتی که بثورات ناشی از بستن پوشک در فرزندتان همچنان باقی مانده اند با پزشک او مشورت کنید.
 
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.