سلامت کودک

بروز عفونت قارچی در بثورات پوستی ناحیه بستن پوشک

در این مقاله می توانید اطلاعاتی در خصوص بروز عفونت قارچی در ناحیه بستن پوشک و نحوه درمان آن بیابید.
سه‌شنبه، 19 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بروز عفونت قارچی در بثورات پوستی ناحیه بستن پوشک
عفونت قارچی یا مخمری نوعی عفونت است که به دلیل رشد بیش از حد سلول های قارچی یا مخمری مانند کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) رخ می دهد. این قارچ ها در غلظت پایین در دستگاه گوارش همراه با سایر باکتری های مفید وجود دارند و در صورتی که این سلولهای قارچی یا مخمری به سرعت رشد کرده و تعداد آنها شروع به افزایش نماید، سلولهای قارچی موجود در مدفوع ممکن است با پوست تماس پیدا کرده و باعث بروز عفونت شوند. این عفونت سطحی منجر به بروز بثورات پوستی در ناحیه بستن پوشک شده که خود موجب نرم و شکننده شدن پوست اطراف باسن فرزندتان می شود.
 

شکل ظاهری عفونت قارچی در بثورات ناحیه پوشک چگونه است؟

بثورات پوستی ناشی از بستن پوشک که دچار عفونت قارچی شده اند تا حدودی شبیه به بثورات ناشی از ادرار یا اسهال هستند. پوست قرمز، ملتهب و برآمده شده و در برخی موارد مایع در زیر آن جمع می شود. با این حال، این بثورات پوستی معمولاً از یک ناحیه مرکزی بزرگتر و چندین جوش یا تاول چرکی پیرامونی تشکیل شده اند که مشخصه عفونت قارچی به حساب می آید، اما اگر بثورات ناشی از ادرار یا مدفوع باشد این وضعیت دیده نمی شود. این بثورات ممکن است بر روی باسن، ران ها، اندام تناسلی، چین های پوستی یا شکم کودک ظاهر شوند. بثورات ناشی از بستن پوشک ممکن است با عفونت قارچی دهان همراه باشد.
  

آیا این یک عفونت قارچی است؟

حتی اگر بروز عفونت قارچی در بثورات پوستی ناحیه بستن پوشک بسیار شبیه به بثورات ناحیه بستن پوشک باشد، باز هم باید ببینید تاول های چرکی پیرامون آن وجود دارد یا خیر. بوی نامطبوع از پوست نشانه عفونت شدید قارچی است. چنانچه شک دارید به پزشک اطفال خود مراجعه کنید، چرا که پزشک می تواند به طور صحیح تشخیص دهد که آیا فرزندتان دچار عفونت قارچی شده است یا خیر.
 
بروز عفونت قارچی در بثورات پوستی ناحیه بستن پوشک


نحوه درمان عفونت قارچی

پزشک اطفال ممکن است نوعی کرم ضد قارچ موضعی را تجویز نماید. کرم های بدون نیاز به نسخه از جمله میکونازول (miconazole)، نیستاتین (nistatin) یا کلوتریمازول (clotrimazole) در داروخانه ها موجود می باشند.
 
علاوه بر استفاده طبق دستور از کرم، بایستی رطوبت را در نواحی متأثر کاهش دهید. به محض خروج ادرار یا مدفوع پوشک فرزندتان را تعویض کرده، آن ناحیه را خشک نگاه داشته و اجازه دهید کمی هوا بخورد. با این کار سرعت بهبودی افزایش می یابد.
 
در صورتی که از پوشک پارچه ای استفاده می کنید، حداقل تا زمانی که فرزندتان بهبود یابد از پوشک یکبار مصرف استفاده نمایید. به این دلیل که پوشک یکبار مصرف رطوبت را از پوست کشیده و باسن کودک را خشک نگاه می دارد. رطوبت تکثیر و گسترش عفونت را تسهیل می سازد. همچنین پیش از استفاده مجدد از پوشک پارچه ای، آن را به خوبی ضد عفونی کنید. بهترین راه برای از بین بردن قارچ موجود در پوشک های پارچه ای آن است که آنها را در آب داغ روی اجاق گاز به مدت پانزده دقیقه بجوشانید.
 
در صورت امکان مصرف پروبیوتیک ها را در فرزندتان افزایش دهید. به او ماست بدهید چرا که تعداد سلولهای قارچی در دستگاه گوارش را کاهش می دهد.
 
درمان ممکن است 4 تا 7 روز طول بکشد اما بسته به شدت عفونت ممکن است بیشتر به طول انجامد. در صورتی که عفونت شدید باشد، پزشک ممکن است درمان با داروهای ضد قارچ خوراکی را تجویز نماید. با این حال تجویز داروهای آنتی بیوتیک می تواند تعداد قارچ ها را افزایش دهد بنابراین چنین درمانی اغلب توصیه نمی شود.
 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه عفونت خفیف باشد، بثورات ممکن است با پمادهای موضعی بدون نیاز به نسخه درمان شوند. با این حال، در صورتی که با انجام اقدامات درمانی باز هم بثورات در ناحیه پوشک در عرض یک هفته از بین نرفتند، بایستی به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید با اطلاعات دقیق تر دوره درمانی بهتری را شروع کنید. اگر فرزندتان دچار عفونت قارچی دهان شده است، امکان دارد در هنگام شیردهی، نوک سینه هایتان را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین باید با پزشک خود تماس گرفته و همراه با درمان فرزندتان، چند پماد بی خطر برای سینه های خود تهیه کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.