تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، گامی مهم در راستای مقابله با سرطان!

مفاهیم کشاورزی محصولات ارگانیک در اوایل دهه 1900 توسط سر آلبرت هاوارد، اف.اچ کینگ، رودولف اشتاینر و دیگران که معتقد بودند استفاده از کودهای حیوانی (اغلب به صورت کمپوست)، محصولات پوششی، تناوب زراعی و کنترل آفات مبتنی بر بیولوژیک توسعه یافت و منجر به یک سیستم کشاورزی بهتر شد.
پنجشنبه، 5 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، گامی مهم در راستای مقابله با سرطان!
در حالی که کشورهای توسعه یافته و اروپایی در جدال و رقابت برای کسب عنوان دارنده بیش ترین سطح زیرکشت محصولات ارگانیک هستند، این موضوع در خاورمیانه و ایران به طور کم اهیمت تری دنبال میشود، حال آن که سوق به سمت مصرف و تولید محصولات ارگانیک ضرورتی است که نمی توان آن را انکار نمود؛ چرا که با نگاهی اجمالی به آمار شیوع و رشد بیماری های خطرناکی از جمله سرطان که به شدت متأثر از تغذیه و نحوه تولید مواد غذایی هستند، در خواهیم یافت که برای اجتناب از بحرانی تر شدن شرایط، باید هر چه زودتر به سمت بهبود کیفیت محصولات تولید شده در کشور و افزایش تولید و مصرف محصولات ارگانیک و سالم حرکت کرد.
 
حال ممکن است این سوال مطرح شود که محصولات ارگانیک چه خصوصیاتی دارند و تولید آنان چه مزایا و معایبی را به دنبال دارد؟
محصولات سالم و ارگانیک اصطلاحاً به محصولی گفته می شود که عاری از مواد و ترکیبات سمی و آلاینده باشد و یا با رعایت حداکثر مقدار باقیمانده مجاز مواد شیمیایی موجود در آن و رعایت سایر استاندارهای تعیین شده از جمله محدودیت استفاده از نهاده های شیمیایی، جلوگیری از ورود لجن فاضلاب به زمین های کشاورزی، جلوگیری از تابش پرتوهای یونیزه کننده و... در نهایت بتواند گواهینامه مربوط به محصولات ارگانیک را اخذ نماید و در گروه محصولات سالم قرار گیرد. بنابراین عمده ترین نهاده های مورد استفاده در تولید این محصولات، نهاده ها و کودهای ارگانیک و بیولوژیک هستند. شرکت آرمان بذر سپاهان، به منظور حمایت از تولید محصولات ارگانیک در کشور، به تأمین انواع کودهای آلی با کیفیت بالا از جمله کودهای هومی استار یا همان کود هیومیک اسید، ایگل، سیفر استار، آمین استار و.... می پردازد که نه تنها نیازهای گیاه به مواد غذایی را مرتفع می سازند، بلکه با مقاومتر کردن گیاه و تقویت آن، نیاز به استفاده از سموم و آفت کش ها را نیز کاهش می دهند. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان محصولات ارگانیک مجاز به استفاده از بذور دستکاری شده ژنتیکی نیز نیستند. در ادامه به طور مختصر به مزایا و معایب تولید محصولات ارگانیک خواهیم پرداخت.

تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، گامی مهم در راستای مقابله با سرطان!
مقابله با سرطان به کمک محصولات ارگانیک

مهمترین مزیت محصولات ارگانیک بی شک سلامت و بی خطر بودن آن برای مصرف کننده می باشد، اما این موضوع به تنهایی محرکی کافی برای کشاورز جهت استفاده از روش های ارگانیک برای تولید محصول محسوب نمی شود، چرا که تولید محصولات ارگانیک علیرغم تمامی فوایدی که بر سلامت جامعه و محیط زیست می گذارد، دارای پیچیدگی هایی نیز می باشد؛ به طوری که اخذ گواهی تایید سلامت و مراحل تولید این محصولات فرآیند ساده ای نبوده و به علاوه، هزینه بر نیز می باشد. اما چیزی که میتواند جبران کننده بوده و مشوق کشاورزان باشد، قیمت بالاتر محصولات ارگانیک و همچنین وجود بازار تقاضا برای آن می باشد.

بنابراین افزایش آگاهی و فرهنگ مردم جامعه در راستای مصرف بیشتر محصولات ارگانیک، افزایش دانش و آگاهی کشاورزان در راستای تولید و همچنین تسهیل موانع موجود بر سر راه تولیدات ارگانیک از جمله موانع اخذ مجوز و نظارت بر محصولات می توانند به طور موازی تولید و مصرف محصولات ارگانیک و سالم در کشور را افزایش داده و بنابراین سلامت جامعه و آمار شیوع بیماری ها و بخصوص سرطان را بهبود بخشد و آینده ای بهتر برای نسل آینده به ارمغان آورد.

تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، گامی مهم در راستای مقابله با سرطان!
تولید محصولات ارگانیک


اهمیت کشاورزی ارگنیک

کشاورزی ارگانیک، سیستم کشاورزی که از کنترل آفات مبتنی بر اکولوژیکی و کودهای بیولوژیکی که عمدتاً از ضایعات حیوانی و گیاهی و گیاهان پوششی تثبیت کننده نیتروژن به دست می‌آیند، استفاده می‌کند. کشاورزی ارگانیک مدرن به عنوان پاسخی به آسیب های زیست محیطی ناشی از استفاده از آفت کش های شیمیایی و کودهای شیمیایی در کشاورزی معمولی توسعه یافته است و دارای مزایای زیست محیطی متعددی است.

در مقایسه با کشاورزی معمولی، کشاورزی ارگانیک از آفت‌کش‌های کمتری استفاده می‌کند، فرسایش خاک را کاهش می‌دهد، شسته شدن نیترات به آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی را کاهش می‌دهد و فضولات حیوانی را به داخل مزرعه بازیافت می‌کند. این مزایا با هزینه‌های بالاتر غذا برای مصرف‌کنندگان و عموماً بازدهی پایین‌تر متعادل می‌شود. در واقع، مشخص شده است که بازده محصولات ارگانیک به طور کلی حدود 25 درصد کمتر از محصولات کود npk مانند کود سه بیست است، اگرچه بسته به نوع محصول می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. چالش کشاورزی ارگانیک آینده حفظ مزایای زیست‌محیطی، افزایش بازده و کاهش قیمت‌ها در عین مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت جهان خواهد بود.
 

تولید محصولات ارگانیک از کجا سرچشمه میگیرد؟

مفاهیم کشاورزی محصولات ارگانیک در اوایل دهه 1900 توسط سر آلبرت هاوارد، اف.اچ کینگ، رودولف اشتاینر و دیگران که معتقد بودند استفاده از کودهای حیوانی (اغلب به صورت کمپوست)، محصولات پوششی، تناوب زراعی و کنترل آفات مبتنی بر بیولوژیک توسعه یافت و منجر به یک سیستم کشاورزی بهتر شد. هاوارد که در هند به عنوان یک محقق کشاورزی کار کرده بود، از شیوه های کشاورزی سنتی و پایداری که در آنجا با آن مواجه شد الهام گرفت و از پذیرش آنها در غرب حمایت کرد. چنین اقداماتی بیشتر توسط مدافعان مختلف - مانند J.I. رودال و پسرش رابرت، در دهه 1940 و به بعد، که مجله باغبانی و کشاورزی ارگانیک و تعدادی متون در مورد کشاورزی ارگانیک را منتشر کردند. تقاضا برای مواد غذایی ارگانیک در دهه 1960 با انتشار کتاب بهار خاموش توسط راشل کارسون تحریک شد که میزان آسیب های زیست محیطی ناشی از حشره کش ها را مستند کرد.

فروش مواد غذایی و محصولات ارگانیک از اواخر قرن بیستم به طور پیوسته افزایش یافت. آگاهی زیست محیطی بیشتر، همراه با نگرانی در مورد اثرات بهداشتی باقی مانده آفت کش ها و مصرف محصولات اصلاح شده ژنتیکی (GMO)، رشد بخش ارگانیک را تقویت کرد. در ایالات متحده فروش خرده فروشی از 20.39 میلیارد دلار در سال 2008 به 47.9 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافت، در حالی که فروش در اروپا به بیش از 52 میلیارد دلار (45 میلیارد یورو) در سال 2019 رسید.

قیمت مواد غذایی و محصولات ارگانیک به طور کلی بالاتر از غذاهای معمولی است. بسته به محصول، فصل، و تنوع عرضه و تقاضا، قیمت مواد غذایی ارگانیک می تواند از کمتر از 10 درصد کمتر تا بیش از 100 درصد بالاتر از قیمت محصولات معمولی باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.