رایج‌ترین عارضه‌های ستون فقرات کدامند؟

انواع مختلفی از بیماری‌های ستون فقرات وجود دارند که ممکن است باعث درد و ناراحتی شوند. با ما همراه باشید تا بیشتر با عارضه ها آشنا شوید.
دوشنبه، 25 مهر 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رایج‌ترین عارضه‌های ستون فقرات کدامند؟
مشکلات ستون فقرات به بیماری‌ها یا آسیب‌هایی اطلاق می‌شوند که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد، مانند تنگی کانال نخاعی، اسپوندیلوز یا آرتروز مهره‌ها، سرطان نخاع، فتق دیسک کمر و... . آن‌ها علائمی مانند کمردرد، بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن را ایجاد می‌کنند. انواع مختلفی از بیماری‌های ستون فقرات وجود دارند که ممکن است باعث درد و ناراحتی شوند و این بیماری‌ها می‌توانند ناشی از شرایط زیر باشند:
 
  1. ژنتیک
  2. افزایش سن
  3. تصادفات
  4. صدمات
  5. تعریف صحیح از عارضه ستون فقرات

عارضه ستون فقرات یک بیماری یا آسیب است که عمدتاً کمر یا ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ستون فقرات از پنج ناحیه تشکیل شده است:
 
  1. ستون فقرات گردنی
  2. ستون فقرات قفسه سینه
  3. ستون فقرات کمری
  4. خاجی
  5. دنبالچه

اکثر مردم با 33 استخوان مهره به دنیا می‌آیند، اما برخی از استخوان‌های دنبالچه در طول دوران کودکی به هم می‌پیوندند. این بدین معناست که بزرگسالان 24 مهره دارند. عارضه‌های ستون فقرات می‌توانند باعث ناراحتی، درد و مشکلات حرکتی شوند. متخصصان، مانند پزشکان ارتوپد و جراحان، بر کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های ستون فقرات تمرکز می‌کنند. تمرینات ورزشی کایروپراکتیک همچنین ممکن است به مشکلات کمر کمک کند، اما صد در صد علمی نبوده و نمی‌توانند شرایط را تشخیص دهند یا درمانی ارائه دهند.


علل شایع اختلالات ستون فقرات

اختلالات ستون فقرات بسته به شرایط خاص دلایل مختلفی دارند. برای برخی شرایط، علل ناشناخته هستند. علل شایع عبارتند از:
  1. تصادف یا سقوط از ارتفاع
  2. اختلالات مادرزادی (از بدو تولد وجود دارد)
  3. التهاب
  4. عفونت
  5. اختلالات ارثی
  6. صدمات از جزئی تا آسیب زا
  7. سایش و پارگی دژنراتیو که با افزایش سن به وجود می‌آید.


علائم شایع اختلالات ستون فقرات

علائم بیماری ستون فقرات به تشخیص بستگی آن دارد. با این حال، مشکلات ستون فقرات ممکن است باعث یک یا چند مورد از علائم زیر شود:
 
  1. درد گردن
  2. بی‌حسی در نواحی مختلف بدن
  3. کمر درد
  4. احساس سوزن سوزن شدن
  5. درد در پاها، بازوها یا هر دو
 

رایج‌ترین عارضه‌های ستون فقرات کدامند؟


شرایط مشترک

برخی از شرایط رایج عبارتند از:

 
تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی بیماری است که در آن فضای کانال نخاعی کاهش یافته یا به اصطلاح باریک می‌شود. این باریک شدن می‌تواند منجر به فشرده شدن ساختارهای داخل کانال نخاعی مانند نخاع، بافت عصبی و مایع مغزی نخاعی شود.

درمان تنگی کانال نخاعی به مکان آن در امتداد ستون فقرات و علائم آن بستگی دارد. گزینه‌های درمانی نیز عبارتند از:
  1. فیزیوتراپی
  2. دارودرمانی
  3. تزریق استروئید
  4. عمل جراحی

فتق دیسک

فتق دیسک آسیبی است که به دیسک‌های بین هر مهره وارد می‌شود. اسامی دیگر این عارضه شامل لغزش یا پارگی دیسک است. این دیسک‌ها دارای یک مرکز نرم هستند که توسط غشای بیرونی سخت‌تری احاطه شده است. فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که مرکز نرم از قسمت بیرونی سخت عبور می‌کند. درمان فتق دیسک بستگی به نوع و شدت علائم آن دارد. درمان‌های رایج شامل فیزیوتراپی و جراحی می‌شود.
 

اسکولیوز

اسکولیوز به یک انحنای جانبی در ستون فقرات کمری یا قفسه سینه‌ای اشاره دارد که معمولاً در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. اکثر موارد اسکولیوز خفیف هستند اما می‌توانند با افزایش سن بدتر شوند. موارد شدید ممکن است ناتوان‌کننده شده و حتی اندازه حفره قفسه سینه را کاهش دهند و باعث مشکلات تنفسی شوند. پزشکان همیشه اسکولیوز را درمان نمی‌کنند و در موارد شدید، ممکن است بیمار به موارد زیر نیاز داشته باشد:
  1. کستینگ (یک نوع تکنیک درمانی)
  2. بریس‌ها
  3. فیزیوتراپی
 

اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی، به کوتاه شدن ارتفاع دیسک اشاره دارد و می‌تواند هر بخشی از ستون فقرات را درگیر کند. این بیماری گاهی منجر به گرفتگی و فشردگی عصب می‌گردد. درمان اسپوندیلوز گردن به شدت علائم آن بستگی دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
 
  1. تمرینات ورزشی
  2. داروها
  3. فیزیوتراپی
  4. عمل جراحی

آرتروز ستون فقرات

استئوآرتریت نوعی از آرتریت است که در آن غضروف‌های پوشاننده انتهای استخوان به مرور زمان فرسوده می‌شوند. این باعث اصطکاک با استخوان‌های مجاور شده که منجر به درد و ناراحتی می‌شود. آرتروز ستون فقرات در ستون فقرات رخ می‌دهد، اما به طور کلی، آرتروز می‌تواند نواحی دیگر مانند دست‌ها، زانوها و باسن را نیز درگیر کند. خط اول درمانی برای استئوآرتریت ستون فقرات با هدف کاهش درد، افزایش تحرک و تقویت عضلات همسایه انجام می‌شود. این درمان‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
 
  1. داروهای مسکن
  2. تمرینات تقویتی
  3. تمرینات هوازی
  4. فیزیوتراپی
  5. ماساژ
  6. کاهش وزن

رایج‌ترین عارضه‌های ستون فقرات کدامند؟
 
درمان‌های تهاجمی‌تر گاهی لازم بوده و شامل موارد زیر می‌شود:
  1. تزریقات مفصلی
  2. فرسایش عصب شاخه داخلی
  3. عمل جراحی

سیاتیک

سیاتیک به دردی اطلاق می‌شود که در امتداد عصب سیاتیک از کمر و پایین هر پا حرکت می‌کند. با این حال، درد معمولاً در یک طرف بدن می‌باشد. سیاتیک می‌تواند نتیجه گرفتگی عصب سیاتیک به دلیل فتق دیسک یا زوائد استخوانی باشد. درمان سیاتیک می‌تواند شامل استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای کاهش التهاب باشد. کشش ملایم و ورزش گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد. اشکال شدیدتر سیاتیک نیاز به درمان‌های متفاوتی دارند، از جمله:

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی
شل‌کننده‌های عضلانی
کورتیکواستروئیدها
دستکاری ستون فقرات
عمل جراحی
 

کیفوز

کیفوز یک بیماری است که باعث افزایش انحنای رو به جلوی ستون فقرات قفسه سینه می‌شود. همه ستون فقرات درجاتی از انحنا دارند، اما افراد مبتلا به کیفوز دارای انحنای 50 درجه یا بیشتر می‌باشند. درمان کیفوز به شدت انحنا بستگی دارد. افرادی که دارای انحنای کمتر از 60 درجه هستند ممکن است فیزیوتراپی برای تقویت عضلات کمر و شکم دریافت کنند. همچنین افرادی که انحنای شدیدتری دارند ممکن است برای صاف کردن ستون فقرات یا جراحی به بریس نیاز داشته باشند.
 

آسیب نخاعی

آسیب طناب نخاعی زمانی رخ می‌دهد که دسته سلولی و اعصاب انتهای کانال نخاعی آسیب می‌بیند. این اعصاب، سیگنال‌هایی از مغز دریافت می‌کنند و این اطلاعات را به بقیه جاهای بدن منتقل می‌کنند. آسیب شدید می‌تواند منجر به فلج شود که یا تتراپلژی یا پاراپلژی است. تتراپلژی، به فلج زیر گردن اشاره دارد؛ در حالیکه پاراپلژی به فلج در قسمت تحتانی بدن اشاره دارد.
 

تشخیص اختلالات ستون فقرات

برای یافتن عللی که بر ستون فقرات شما تأثیر می‌گذارد، متخصصان یک ارزیابی کامل انجام می‌دهند، از جمله:
  1. معاینه بدنی
  2. بحث در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی
  3. بحث در مورد علائم و عوامل خطر
  4. معاینه عصبی، اگر مشکوک به آسیب یا اختلال عصبی باشد.
همچنین بسته به مورد هر بیمار، پزشکان ممکن است یک یا چند آزمایش را توصیه کنند، مانند:

 اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): MRI از امواج رادیویی و یک آهنربای قوی برای تولید تصاویر دقیق از ستون فقرات استفاده می‌کند. این روش، در تشخیص آسیب‌ها و اختلالات در بافت نرم مانند ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، نخاع و اعصاب مفید است.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): CT از اشعه ایکس تخصصی با یا بدون ماده حاجب برای تولید تصاویر مقطعی و سه بعدی از ستون فقرات استفاده می‌کند. سی تی، تصاویری را ارائه می‌دهد که جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس ساده برای ارزیابی صدمات یا اختلالات استخوانی دارند.

اشعه ایکس: متخصصان از اشعه ایکس گردن یا نواحی مختلف کمر برای بررسی مشکلات استخوانی مانند شکستگی، آسیب‌های دیگر و اختلالات مزمن استفاده می‌کنند.

بیوپسی: در صورت مشکوک بودن به سرطان، جراحان مغز و اعصاب می‌توانند نمونه بافت کوچکی را برای تجزیه و تحلیل بگیرند.

الکترومیوگرافی (EMG): این روش، فعالیت الکتریکی تولید شده توسط عضلات و اعصاب را اندازه‌گیری می‌کند. این روش، به طور کلی شامل دیدن چگونگی واکنش قسمت‌های مختلف بدن به محرک‌ها می‌شود.
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هرکسی که کمردرد مداوم دارد باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند. این امر به ویژه پس از تصادف یا جراحت، که می‌تواند نشان دهنده شکستگی باشد، اهمیت دارد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.