مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: مسواک زدن، تغذیه و مراجعه به دندانپزشک

بعد از کاشت و نصب ایمپلنت شما مسئول هستید تا هر روز به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید تا ایمپلنت‌هایتان سالم بمانند.
دوشنبه، 25 مهر 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: مسواک زدن، تغذیه و مراجعه به دندانپزشک
بسیاری از افراد از سادگی کاشت و نصب ایمپلنت و ناراحتی بسیار کمی که بعد از درمان دارند، تعجب می‌کنند. پیشرفت‌های تکنولوژی و آماده‌سازی‌های دقیق قبل از درمان به این معنا هستند که نصب ایمپلنت، جراحی جزئی تقریباً ساده‌ای خواهد بود.

بعد از درمان شما مسئول هستید تا هر روز به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید تا ایمپلنت‌هایتان سالم بمانند. همانند دندان‌های خودتان، باید به سلامت ایمپلنت، دندان‌ها و دهانتان توجه داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید؛ این مورد شامل مراجعه مرتب به بهداشت‌کار دهان و دندان (هایژنیست) می‌باشد. اگر از ایمپلنت‌هایتان به خوبی مراقبت کنید و اگر استخوانی که ایمپلنت در آن کاشته شده قوی و سالم باشد، می‌توانید انتظار ماندگاری تا چندین سال را داشته باشید.
 

چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنید؟

مهم نیست که کدام یک از انواع ایمپلنت را انتخاب کرده‌اید، باید با رعایت موارد زیر از سلامت ایمپلنت‌ها و دهانتان محافظت کنید:
 

کنترل تورم و ناراحتی

کمی خونریزی، تورم و ناراحتی در ساعات و روزهای بعد از جراحی دهان و دندان طبیعی است؛ با این حال باید در عرض چندین روز بهتر شوید. ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت بزاق دهانتان قرمز رنگ باشد؛ این امر طبیعی است و طی یک روز بعد از جراحی بهبود خواهد یافت. اگر خونریزی ادامه داشت، با پزشکتان تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

ناراحتی را معمولاً می‌توان با مسکن‌های بدون نیاز به نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن کنترل کرد که مصرف این داروها باعث برطرف شدن تورم نیز خواهد شد. داروهای مسکن تجویزی هم مناسب هستند. برای کنترل تورم می‌توانید در 24 ساعت اول، به طور متناوب روی صورتتان یخ قرار دهید. ممکن است افراد بعد از جراحی ایمپلنت آنتی‌بیوتیک لازم داشته باشند. برای کاهش خطر عفونت و شکست ایمپلنت باید دوره‌ی مصرف آنتی‌بیوتیک کامل شود.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: مسواک زدن، تغذیه و مراجعه به دندانپزشک
 

رژیم غذایی

در روز جراحی فقط نوشیدنی‌های خنک مصرف کنید. بدنتان را هیدراته نگه دارید. از مصرف الکل، غذاهای تند و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید. تا زمانی که اثر بی‌حسی برطرف نشده چیزی نخورید. در روزهای بعد از جراحی غذاهای مقوی مصرف کنید. رژیم غذایی سالم کمک می‌کند تا زودتر بهبود یابید؛ همچنین انرژی بیشتری هم خواهید داشت.

سعی کنید غذاهای نرم مصرف کنید. از طرف مخالف کاشت ایمپلنت غذا بخورید. از خوردن پاپ‌کورن، میوه‌های دانه‌دار، یا دانه‌ها (که ممکن است در دندان گیر کنند و باعث عفونت شوند) خودداری کنید. بعد از 7-10 روز می‌توانید مثل قبل غذا بخورید.
 

مسواک زدن دندان

پزشکان مسواک زدن دندان‌ها بعد از کاشت ایمپلنت را به شدت توصیه می‌ کنند. همانند مراقبت بعد از عصب‌کشی، بعد از جراحی ایمپلنت هم باید نکاتی را رعایت کنید زیرا هرچه دهان و محل جراحی را تمیزتر نگه دارید، خطر عفونت کمتر خواهد بود. مسواک زدن محل جراحی را باید با ملایمت زیاد انجام دهید و اجازه دهید تا دهانشویه‌ی آنتی‌بیوتیک قسمت عمده‌ی این کار را در این ناحیه انجام دهد. بقیه‌ی دندان‌ها هم باید تا جایی که امکان دارد تمیز نگه داشته شوند.
 

استفاده از نخ دندان بعد از ایمپلنت دندان

استفاده از نخ دندان بسیار مفید است، اما کمی طول می‌کشد تا به انجام این کار عادت کنید. متخصصین ایمپلنت توصیه می‌کنند که به عنوان بخشی از برنامه‌ی منظم بهداشت دهان و دندان در افرادی که ایمپلنت دارند، نخ دندان به آرامی بین دندان‌ها یا ایمپلنت‌ها لغزیده شود و قبل از اینکه آن را به آرامی در اطراف دندان یا ایمپلنت و زیر خط لثه به بالا و پایین بکشید به شکل C دور دندان یا ایمپلنت پیچیده شود.
 

نقاهت

عمدتاً دوران نقاهت ساده بوده و با ناراحتی کمی همراه است. در اکثر موارد دندان‌پزشکان قبل از نصب دندان مصنوعی دائمی صبر می‌کنند تا لثه بهبود یابد و ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد (استئواینتگریشن).

معمولاً دوران نقاهت 6 هفته تا 6 ماه طول می‌کشد. بخیه‌ها بعد از 7-14 روز کشیده شده یا خودبه‌خود جذب می‌شوند. دندان‌پزشک می‌تواند حدوداً بگوید که در دوران نقاهت چه انتظاراتی باید داشته باشید.

سبک زندگی سالم برای اینکه با موفقیت بهبود یابید ضروری است. سیگار کشیدن روند بهبودی را به شدت مختل می‌کند. نیکوتین سیگار باعث تنگ شدن عروق شده و جریان خون به بافت‌های نرم را کاهش می‌دهد که باعث تأثیر منفی بر سیستم دفاعی بدن خواهد شد. این امر روند بهبودی را کند کرده و سلامت طولانی‌مدت لثه‌ها و استخوان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سیگار کشیدن باعث می‌شود که ایمپلنت بعد از کاشت به خوبی بهبود نیابد و به مرور زمان کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد. همچنین روند بهبودی با رژیم غذایی نامناسب، مصرف زیاد الکل و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز مختل خواهد شد.

طول دوران نقاهت در افراد مختلف متفاوت است. طول دوران نقاهت شما به برنامه‌ی درمان و روند درمان شما بستگی دارد. دندان‌پزشکتان جلسات مراجعه بعد از درمان (فالوآپ) را نیز متناسب با شرایط شما مشخص خواهد کرد.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: مسواک زدن، تغذیه و مراجعه به دندانپزشک
 

جلسات چکاپ بعد از کاشت ایمپلنت دندان

معاینه‌ی ایمپلنت بعد از کاشت بسیار مهم است. در جلسه‌ی چکاپ، دندان‌پزشک یا متخصص ایمپلنت، ایمپلنت‌ها را بررسی خواهد کرد و معمولاً محلی که ایمپلنت کاشته شده را می‌بیند تا مطمئن شود که همه چیز خوب پیش می‌رود.

در اکثر موارد ایمپلنت‌های دندان بعد از کاشته شدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که مشکلی پیش بیاید هم معاینه‌ی ایمپلنت در جلسات چکاپ ایمن و بدون خطر خواهد بود.

بعد از کاشت ایمپلنت دندان، باید هر چند ماه یکبار برای چکاپ به دندان‌پزشک مراجعه کرد. چون ایمپلنت دندان نیازمند زمان برای بهبود و جوش خوردن است، باید هر چند ماه یکبار بررسی و معاینه شود. اکثر دندان پزشکان توصیه می‌کنند که جلسات چکاپ یک ماه در میان باشد تا روند جوش خوردن به خوبی کنترل و بررسی شود.

معمولاً بهبودی ایمپلنت دندان چندین ماه زمان لازم دارد، اما این مورد به دهان فرد و اینکه چند ایمپلنت کاشته شده بستگی دارد. بعد از جوش خوردن کامل ایمپلنت‌ها، نیازی نیست که مرتباً برای چکاپ مراجعه کنید؛ اکثر افراد می‌توانند سالی 2-3 مرتبه برای چکاپ مراجعه کنند و همین تعداد مراجعه کافی است.
 

موفقیت ایمپلنت دندان

به گفته‌ی افراد کاشت ایمپلنت بسیار کم‌تر از کشیدن دندان یا عصب‌کشی درد و ناراحتی دارد. کاشت ایمپلنت دندان ساده‌تر از آن چیزی است که اکثر افراد تصور می‌کنند. این کار یک درمان با برنامه‌ای دقیق و روندی منظم است. این امر به این معناست که مراقبت بعد از درمان و روند بهبودی نیز مشخص و قابل پیش‌بینی خواهد بود.

مسئولیت شما برای نتیجه گرفتن از ایمپلنت این است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. تمیز کردن ایمپلنت کار دشواری نیست و بعد از اینکه دندان‌پزشک تشخیص دهد که همه‌چیز خوب پیش رفته است، مراقبت‌های بعدی همانند مراقبت از دندان‌های طبیعی خود فرد خواهد بود.
 

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دردی وجود خواهد داشت؟

درد، مشکل نگران‌کننده‌ای نخواهد بود. اگرچه بعد از هرگونه جراحی دهان تا چند روز تورم وجود خواهد داشت، اما می‌توان آن را با داروهای آنالجسیک (مسکن) به خوبی کنترل کرد. باید تا دو روز بعد از جراحی این داروها را مرتباً و به میزان تجویز شده مصرف کنید. از مسکنی که معمولاً برای سردرد، درد یا کشیدگی استفاده می‌کنید (ترکیب ایبوپروفن و پاراستامول خوب است) استفاده کنید و اولین دوز را قبل از از بین رفتن اثر بی‌حسی مصرف کنید.
 

بعد از درمان ایمپلنت از چه مواردی باید اجتناب کنم؟

توجه داشته باشید که فقط نوشیدنی‌های خنک مصرف کنید و تا زمانی که اثر بی‌حسی از بین نرفته است چیزی نخورید. در روز اول نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ مصرف نکنید و مایعات را داخل دهانتان نچرخانید. انگشت و زبانتان را به ناحیه‌ی درمان نزنید. تا 48 ساعت ورزش‌های سنگین (مانند دویدن و باشگاه رفتن) انجام ندهید.
 

آیا لازم است کسی همراهم باشد؟

ممکن است به شما گفته شود که در روزی که ایمپلنت کاشته خواهد شد، همراهی داشته باشید که شما را به منزلتان بازگرداند. معمولاً جراحان ایمپلنت از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند، اما در صورتی که تمایل داشته باشید از آرام‌بخش هم می‌توان استفاده کرد؛ این دارو را می‌توان به صورت خوراکی یا داخل وریدی مصرف کرد. اگر آرامبخش بخواهید باید فردی همراهتان باشد تا شما را به مطب برساند، در زمان جراحی کنارتان باشد و بعد از جراحی نیز شما را به خانه ببرد. همچنین اگر آرامبخش بخواهید، دندان‌پزشک توصیه‌های دیگری نیز برای شما خواهد داشت.
 

آیا باید مرخصی بگیرم؟

احتمال اینکه نیازی به مرخصی گرفتن از کارتان داشته باشید کم است، اما ممکن است بخواهید احتیاطاً یک یا دو روز مرخصی بگیرید. سعی کنید تا چند روز بعد از درمان قرار کاری یا ملاقات اجتماعی نداشته باشید.
 

آیا می‌توانم بعد از ایمپلنت دندان، دندان‌هایم را سفید کنم؟

بله، قطعاً می‌توانید در صورت داشتن ایمپلنت هم از روش سفید کردن دندان استفاده کنید. تنها مشکل این است که سفید کردن دندان تنها روی دندان‌های طبیعی اثر دارد؛ این امر به این معناست که دندان‌هایتان سفید خواهند شد اما تاج ایمپلنت نه. برای اینکه رنگ آن با دندان‌هایتان هماهنگ شود، باید تاج ایمپلنت را تعویض کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.