طرز تهیه شیرینی های شکری شیشه ای رنگی

در این مطلب قصد داریم یک مدل شیرینی بسیار خاص را به شما عزیزان آموزش دهیم، مرکز این شیرینی ها با آب نبات های سفت خرد شده پر شده اند و آن ها را به شیرینی های شکری رنگارنگ تبدیل کرده اند. همراه ما باشید تا با روش پخت آن ها آشنا شوید.
سه‌شنبه، 22 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه شیرینی های شکری شیشه ای رنگی

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی ها

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره دو و یک چهارم پیمانه (281 گرم)
بیکینگ پودر نصف قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (170 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ درشت، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
آب نبات 15 تا 20 عدد


مواد لازم برای رومال (اختیاری قبل از پخت)

مواد غذایی مقدار
سفیده تخم مرغ درشت یا آب یک عدد یا دو قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر)
شکر درشت برای تزئین یک سوم پیمانه (65 گرم)


طرز تهیه شیرینی های شکری شیشه ای رنگی

در این مطلب قصد داریم یک مدل شیرینی بسیار خاص را به شما عزیزان آموزش دهیم، مرکز این شیرینی ها با آب نبات های سفت خرد شده پر شده اند و آن ها را به شیرینی های شکری رنگارنگ تبدیل کرده اند. همراه ما باشید تا با روش پخت آن ها آشنا شوید.
برای تهیه این شیرینی ها کلا به 3 ساعت زمان نیاز دارید که 2 ساعت و 30 دقیقه آن صرف آماده سازی مواد و خمیر و 13 دقیقه صرف پخت شیرینی ها می شود و الباقی برای سرو و تزئین.
همچنین با این میزان مواد اولیه ای که دارید 24 عدد شیرینی خواهید داشت که اگر کمتر یا بیشتر این تعداد می خواهید می توانید مقدار مواد اولیه را کم و زیاد کنید. امتحان کنید حتما برای بچه ها جذاب خواهند بود.

طرز تهیه شیرینی های شکری شیشه ای رنگی

مرحله اول: ترکیب کردن مواد خشک
دو و یک چهارم پیمانه آرد، نصف قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متوسط ​​ریخته و با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگربا استفاده از همزن دستی یا برقی، سه چهارم پیمانه کره و سه چهارم پیمانه شکر را با سرعت بالا حدود 2 دقیقه با همزن مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و کرم رنگ شوند. بعد یک عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و دوباره با دور تند حدود 1 دقیقه هم می زنیم تا مخلوط شوند.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک و تر ( درست کردن خمیر)
ابتدا مواد خشک را لک کرده و کم کم به مواد مرطوب اضافه می کنیم و با سرعت کم هم می زنیم تا یکدست شوند. خمیر نسبتاً نرمی به دست می آید. اگر خمیر خیلی نرم و چسبناک به نظر می‌رسد، می توانید یک قاشق غذا خوری دیگر آرد اضافه کنید.

مرحله چهارم: باز کردن خمیر
خمیر را به 2 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را روی یک تکه کاغذ روغنی یا ورقه پخت سیلیکونی آرد پاشی شده قرارمی دهیم. با یک وردنه آرد پاشی شده، خمیرها را به ضخامت حدود یک چهارم اینچ ( نیم سانت ) یا کمی نازک تر باز می کنیم (ضخامت بین یک هشتم تا یک چهارم اینچ خوب است). اگر خمیر خیلی چسبناک به نظر می رسد از آرد بیشتری استفاده کنید. خمیر پهن شده می تواند به هر شکلی باشد به شرطی که ضخامت آن ها یکنواخت باشد.

مرحله پنجم: سرد کردن خمیر در یخچال
هر کدام از خمیرها را در کاغذ روغنی و یا فویل آلومینیومی پیچیم و سپس حداقل 1 تا 2 ساعت در یخچال می گذاریم تا هم استراحت کنند و هم سرد شوند.
نکته: خمیر را حداکثر 2 روز می توانید در یخچال نگه دارید

مرحله ششم: آماده کردن آب نبات ها
همزمان با سرد شدن خمیر کوکی در یخچال، شروع به خرد کردن آب نبات ها می کنیم. بهترین راه برای خرد کردن آب نبات های سفت این است که آن ها را بر اساس رنگ جدا کنید، هر رنگ را در کیسه های پلاستیکی جدا قرار دهید و با وردنه یا گوشت کوب خرد کنید. توجه کنید که آب نبات ها را به صورت پودر در نمی آوریم آن ها را به اندازه تکه های ریز خرد می کنیم. دقت کنید آب نبات های له شده هر چقدر هم که مراقب باشید  کیسه را سوراخ می کنند پس مقداری ازپودر آب نبات ها می ریزد بنابراین خواستیم تذکر بدهیم که این مرحله ریخت و پاش دارد. اگر نمی خواهید از پلاستیک استفاده کنید می توانید از کیسه های کاغذی یا بشقاب کاغذی استفاده کنید و یا اینکه قبل از خرد کردن آب نبات ها زیر آن ها یک دستمال بندازید تا آشپزخانه تان کثیف نشود. حالا آب نبات های خرد شده را کنار می گذاریم.

طرز تهیه شیرینی های شکری شیشه ای رنگی

مرحله هفتم: برش زدن خمیر با استفاده از کاتر کوکی
وقتی خمیر کوکی خنک شد، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود. داخل سینی فررا با 2 تا 3 عدد کاغذ روغنی یا ورقه پخت سیلیکونی می پوشانیم. یکی از تکه های خمیر را از یخچال خارج می کنیم و با استفاده از کاتر کوکی مورد نظر، خمیر را برش می زنیم و بعد با استفاده از کاتر کوکی کوچک  مرکز کوکی ها را برش می دهیم. تمام خمیر باقیمانده را دوباره جمع می کنیم و با وردنه باز می کنیم و برش زدن را ادامه می دهیم تا زمانی که همه خمیر استفاده و تمام شود. این کار را با تکه دوم خمیر هم تکرار می کنیم.
توجه: به نظر خمیر زیادی نیست، اما از تکه های خمیری که دوباره باز می کنید، شیرینی های زیادی به دست می آورید.

مرحله آخر: پختن شیرینی ها
کوکی ها را با دقت داخل سینی فر به فاصله 3 اینچ از هم می چینیم. اگر کوکی‌های شما شکل پیچیده‌ای دارند، از دو دست استفاده کنید تا آن‌ها را روی ورقه پخت قرار دهید.
این قسمت دستور اختیاری است، اگر می خواهید از سفیده تخم مرغ به عنوان رومال استفاده کنید، آن را با چنگال یا همزن کوچک به مدت 10 ثانیه کمی بزنید تا از لختگی در بیاید بعد آن را با قلمو روی کوکی ها بمالید و اگر می خواهید از آب استفاده کنید دو قاشق غاخوری آب را در یک پیاله بریزید و با قلمو روی کوکی ها بمالید و سپس روی آن ها شکر درشت بپاشید.
در این مرحله حدود سه چهارم مراکز برش خورده کوکی ها را با آب نبات های خرد شده پر می کنیم. چون تکه های آب نبات ذوب می شوند و منبسط می شوند، بنابراین نباید  بیش از حد آب نبات بریزیم. ما در اینجا از 1 رنگ به ازای هر کوکی استفاده می کنیم اما اگر شما می خواهید کوکی ها ظاهری چند رنگ داشته باشند آب نبات ها را با هم مخلوط کنید.
حالا سینی را داخل فر می گذاریم و کوکی ها را به مدت 12 تا 13 دقیقه یا تا زمانی که آب نبات ها آب شوند و اطراف کوکی ها کمی قهوه ای شوند می پزیم. اگر فر شما دارای نقاط داغ است، بعد از اینکه زمان به نیمه رسید سینی را بچرخانید تا کوکی ها یکدست بپزند. بعد از پخت سینی را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کوکی ها حدود 15 دقیقه  داخل سینی بمانند و خنک شوند سپس آن ها را روی توری سیمی جمع می کنیم تا کاملا خنک شوند.
حالا کوکی ها را در ظرف سرو مناسب جمع کنید و با یک فنجان چای یا قهوه در کنار عزیزانتان میل کنید. نوش جان

نکاتی برای بهتر شدن کوکی ها
روی کوکی ها را پوشانید، می توانید آن ها را تا 1 هفته در دمای اتاق و تا 10 روز در یخچال نگهداری کنید
دستورالعمل انجماد: شیرینی های شکری را می توان تا 3 ماه به خوبی فریز کرد. بعد از خنک شدن و سفت شدن مرکز آب نبات، کوکی ها را بین کاغذ روغنی بپیچید و در یک ظرف مناسب قرار دهید و سپس فریز کنید. برای یخ زدایی آن ها را در یخچال یا در دمای اتاق قرار دهید. همچنین می توانید خمیر کوکی را تا 3 ماه قبل از باز کردن آن در فریزر قرار دهید. خمیر را طبق دستور آماده کنید، به دو قسمت تقسیم کنید، هر دو نیمه را به شکل یک دیسک صاف در آورید، هر کدام را در پلاستیک بپیچید، سپس فریز کنید. برای آب شدن یخ آن ها کافی است ابتدا در یخچال قرار دهید سپس حدود 1 ساعت به دمای اتاق برسانید. بعد خمیر را مطابق دستور باز کنید و به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت در یخچال قرار دهید و سرد کنید.
رومال: در کوکی هایی که در تصویرمی بینید، ما از سفیده تخم مرغ و شکر درشت سفید استفاده کرده ایم، چیزی که معمولاً در همه فروشگاه های مواد غذایی پیدا می شود. سفیده تخم مرغ درخشش طلایی دوست داشتنی به کوکی ها می دهد. اگر شما از آب استفاده می کنید دقت کنید که ممکن است کوکی ها در مقایسه کمی رنگ پریده به نظر برسند.
ابزارهایی که نیاز دارید
کاتر کوکی: به 2 اندازه کاتر کوکی نیاز دارید، 1 عدد بزرگ برای شکل کوکی و 1 عدد برای برش مرکزی. ما یک کاتر کوکی 3.5 یا 4 اینچی را برای کوکی و سپس یک کاتر کوکی 1.5 اینچی را برای وسط توصیه می کنم. اگر کاتر کوکی کوچک برای مرکز ندارید، نگران نباشید می توانید یک دایره یا هر شکل دیگری را با استفاده از یک چاقوی تیز برش دهید.
کیسه های پلاستیکی/کاغذی: بهترین راه برای خرد کردن آب نبات های سخت این است که آن ها را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و با وردنه خرد کنید، که ابزار مناسبی است زیرا برای خمیر به آن نیاز دارید.
کاغذ روغنی یا ورقه پخت سیلیکونی: توصیه می‌کنم کوکی‌های شیشه‌ای رنگی را روی ورقه‌های پخت بپزید زیرا آب نبات ذوب شده سفت می‌شود و به سینی ای که کاغذ روغنی ندارد می‌چسبد.
برس شیرینی پزی: اگر تصمیم دارید روی شیرینی ها را شکر درشت بپاشید، باید قبل از پخت سطح شیرینی ها را با یک سفیده تخم مرغ زده شده یا کمی آب بمالید تا نم دار شود. این کمک می کند تا شکر بچسبد. برای رومال یک برس شیرینی پزی مفید خواهد بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.