چرا گوشت خوک حرام است؟

چرا گوشت خوک حرام است؟ فلسفه و دلیل حرام بودن گوشت خوک چیست؟ پاسخ را در این مقاله راسخون جستجو بفرمائید.
يکشنبه، 18 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
چرا گوشت خوک حرام است؟
مقدمه:
ممنوعیت گوشت خوک و حرام بودن گوشت خوک در قرآن کریم مطرح شده است اعجاز علمی انحصاری این کتاب آسمانی نیست چرا که این مطلب در کتب آسمانی قبلی مطرح شده بود..

بلکه حرمت و حرام بودن گوشت خوک به عنوان اعجاز علمی برای انبیاء الهی مطرح می شود چرا که در شرایطی حرمت و نجاست خوک را مطرح کرده اند که بشریت هنوز همه ضررهای بهداشتی و معنوی آن را کشف نکرده بود.

در این مقاله ابندا به تاریخچه حرام بودن گوشت خوک و با استفاده از آیات و روایات به ادله حرمت گوشت خوک و به مواردی که خوردن گوشت خوک حرام نیست اشاره خواهیم کرد. همچنین به فلسفه و حکمت های حرام بودن گوشت خوک با علوم عقلی و پزشکی خواهیم پرداخت.
 
تاریخچه حرام بودن گوشت خوک
حرام بودن گوشت خوک به عنوان غذا تاریخچه ای چندین هزارساله دارد به طوری که مصرف گوشت خوک در بین یهودیان نیز ممنوع است.و یکی از غذاهای حرام در شریعت موسی(علیه السلام) است.

آنجا که می فرماید:خوک زیرا شکافته سم است و شکاف تمام دارد لیکن نشخوار نمی کند این برای شما نجس است.(کتاب مقدس،سفر لاویان،باب یازدهم)

در انجیل حضرت عیسی(علیه السلام)نیز گناهکاران به خوک تشبیه شده اند. (1) و در ضمن داستانها خوک به عنوان مظهر شیطان معرفی شده است. (2)

با این همه تأکید از طرف أدیان الهی هنوز مصرف این ماده غذائی در برخی نقاط دنیا (با وجود اثبات ضررهای جسمی و روحی آن) رواج دارد.

در کشورهای اسلامی در أثر مبارزه جدی اسلام گوشت این حیوان مصرف نمی شود و لذا پیامدهای بهداشتی آن نیز مشاهده نمی شود.امّا در کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) این ممنوعیت اعمال نمی شود.ولی با این حال بسیاری از مردم از مصرف آن دوری می گزینند.

در برخی کشورها مثل برخی قسمتهای روسیه در اثر شیوع بیماری های وابسته به خوک(کرم ترکین یا ترشین)مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کرده اند. (3)
 

چرا گوشت خوک حرام است؟

حرام بودن گوشت خوک در قرآن
این حرمت  در چهار سوره قرآن (مائده، 3 و انعام، 145 و نحل، 115). .که دو بار در مکه و دو بار در مدینه نازل شده است.

آیه اول :
إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‌ (4)

همانا خداوند مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که (هنگام ذبح) نام غیر خدا بر آن برده شده، حرام کرده است، (ولى) آن کس که ناچار شد (به خوردن اینها) در صورتى که زیاده طلبى نکند و از حدّ احتیاج نگذراند، گناهى بر او نیست، همانا خداوند بخشنده و مهربان است.

آیه دوم:
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِکُمْ فِسْقٌ ۗ.... فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ (5)

برای شما مؤمنان گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آن ذبیحه‌ای که به نام غیر خدا کشتند و همچنین هر حیوانی که به خفه کردن یا به چوب زدن یا از بلندی افکندن یا به شاخ زدن به هم بمیرند و نیم‌ خورده درندگان جز آن را که قبلاً تذکیه کرده باشید حرام است.

 نیز آن را که برای بتان می‌کشند و آن را که به تیرها قسمت می‌کنید، که این کار فسق است.... پس هر گاه کسی در ایام قحطی و سختی از روی اضطرار نه به قصد گناه از آنچه حرام شده مرتکب شود، خدا بخشنده و مهربان است.

آیه سوم:
قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِیرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ(6)

بگو: در احکامی که به من وحی شده من چیزی را که برای خورندگان طعام حرام باشد نمی‌یابم جز آنکه میته باشد یا خون ریخته (جهنده) یا گوشت خوک که پلید است و یا حیوانی که بدون ذکر نام خدا از روی فسق و نافرمانی ذبح کنند.

و (در همین ها که حرام شده) هرگاه کسی به خوردن آنها مضطر گردید صرف کند، در صورتی که از روی ستم و از راه تعدی (از فرمان خدا) نباشد، همانا خدای تو بسیار بخشنده و مهربان است.
 
آیه چهارم:
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ(7)

خدا بر شما بندگان تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به نام غیر خدا ذبح کنند حرام گردانید، و اگر کسی مضطر و ناچار شود بی‌آنکه قصد تجاوز (از اندازه) و تعدی (از حکم خدا) نماید (باز از همین حرامها به قدر ضرورت تناول کند) خدا البته بسیار آمرزنده و مهربان است.

حرمت گوشت خوک در روایات.
امام صادق علیه السلام فرمود: گوشت مردار، سبب ضعف بدن و قطع نسل و مرگ ناگهانى مى‌شود و خوردن خون، سبب سنگدلى و قساوت قلب مى‌گردد. (8)

حضرت امام رضا (ع) : در جهت تحریم خوردن گوشت خوک می فرماید: ( خداوند خوردن خوک را حرام فرموده چون حیوان است مهیب و زشت صورت که خدا او را برای پند و عبرت گرفتن خلق آفریده ( یعنی از دیدنش بفهمند که خدا بر هر چیزی توانا است و خدای را بر زیبایی صورت بشری خود شکر کنند) .

و بترسند از شهوترانی و بی بند و باری که موجب این میشود که خدای تعالی صورت زیبای بشری را از ایشان گرفته و به صورت خوکشان کند و مسخ شوند

( چنانچه با جماعتی از پیشینیان در دنیا چنین فرمود و سایرین در عالم برزخ و قیامت در اثر داشتن خوی خوک بصورت او محشور می شوند) و خوک را در بین بشر گذارد تا دلیلی برای گذشتگانی که با این صورت در آمده بودند باشد.

و جهت دیگر حرمت گوشت خوک آن است که خوراکش پلیدترین پلیدیها و کثیف ترین کثافتها است با مفاسد و زیانهای بسیاری که در خون او است). (9)    

امام صادق (ع) : خداوند عده ای را بصورت های گوناگون مسخ کرد شبیه خوک ، بوزینه ، خرس و هرچه از مسوخات دیگر است و آنگاه از خوردن این نمونه ها نهی فرمود تا از این جور حیوانات بهره مند نگردند و عقوبت آنرا خوار و سبک نشمرند ! (10)

امام صادق (ع) : مردی از امام (ع) سوال نمود چرا خداوند گوشت خوک و شراب را حرام نموده است ؟ امام (ع) در پاسخ فرمودند :

خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال ننموده و چیزی را حرام نکرده مگر برای حفظ مصالح خود مردم. نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال نموده و به خاطر بی میلی خود نسبت به امری آنرا حرام کند. زیرا خداوند که خالق بندگانش میباشد ، می داند چه چیزهائی سبب قوام جسم و روح ایشان می شود.

پس آنها را حلال نموده و می داند چه چیزهائی برای روح و جسم انسان ضرر دارد ، آنها را حرام فرموده. برای مثال گوشت خوک را حرام نموده .

زیرا سبب بی غیرتی و بی تعصبی و فساد اخلاق می شود. و شراب را حرام نمود ، زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل زنا با محارم و آدم کشی و هر فتنه ای می کشاند.  (11)

امام صادق (ع) : چهارچیز سبب پیری زودرس است : خوردن گوشت خوک . نشستن بر جای نمناک . بالارفتن از پله . و آمیزش با پیر زن. (12)

امام رضا (ع) در حدیثی گوشت خوک را از مواردی می شمارد که برای جسم انسان ضرر دارد. (13) همچنین وقتی خداوند اقوامی را به جهت انجام گناهان مسخ کرد، آنها را به شکل حیوان در آورد، از جمله آن حیوانات، خوک بوده که بعضی از انسان ها به شکل این حیوان در آمدند.(14)

در مذمت خوک همین بس که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمودند: «مَنْ لَعِبَ بِالنَّرْدَشِیرِ فَکأَنَّمَا صَبَغَ (غَمَسَ) یدَهُ فِی لَحْمِ الْخِنْزِیرِ وَ دَمِهِ» (15) کسی که با نردشیر(16) بازی کند، مانند کسی است که دست خود را در گوشت و خون خوک فرو برده است.

وقتی دست در گوشت خوک فرو بردن این چنین سمبل انزجار و تنفّر است، مسلماً خوردن گوشت خوک بسیار مطرود و مبغوض شارع مقدس بوده است.
 
در چه مواردی خوردن گوشت خوک حرام نیست؟
کسى که براى حفظ جان خود هیچ غذایى نداشته باشد، مى‌تواند به خاطر اضطرار از غذاى حرام استفاده کند، مشروط بر اینکه از روى سرکشى و نافرمانى و ستمگرى نباشد.

یعنى فقط به همان مقدارى مصرف کند که خود را از مرگ برهاند، نه اینکه خواهان لذّت باشد.این اجازه به خاطر لطف و مهربانى خداوند است.

در هر 4 آیه فوق موارد اضطراربه واضع اتصریح شده است. به این معنا که در حالت اضطرار استفاده از گوشت خوک اشکالی ندارد..

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر انسان عمداً در حال اضطرار از خوردنى‌هاى ممنوع نخورد و بمیرد، کافر مرده است. (17)

از امام صادق علیه السلام سؤال کردند که پزشک به مریضى دستور استراحت و خوابیدن داده است، نماز را چه کند؟ امام این آیه را تلاوت نموده و فرمود: نماز را خوابیده بخواند. ( 18)

نکات مهم در مواردی که باید در حالت اضطرار خوردن گوشت خوک رعایت شود.
1- قاعده‌ى اضطرار، اختصاص به خوردنى‌ها ندارد و در هر مسئله‌اى پیش آید، قانون را تخفیف مى‌دهد.

2- اضطرار غیر اختیارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نباید به اختیار خود را مضطر کند. «اضْطُرَّ» (فعل مجهول است.)

3-- قانونى کامل است که به همه‌ى حالات و شرایط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احکام اسلام، بن‌ بست نیست.

4- شرایط ویژه‌ى اضطرار، نباید زمینه‌ساز گناه و آزاد سازى مطلق شود؛ بلکه باید به همان مقدار رفع اضطرار اکتفا کرد.

5- از تسهیلاتى که براى افراد مضطرّ قرار داده مى‌شود، سوء استفاده نکنیم.

6- از نظر اسلام، احکام مضطرّ شامل حال کسى مى‌شود که خود را از راه ستمگرى و گردن‌کشى و گناه مضطرّ نکرده باشد، «غَیْرَ باغٍ» وآنگاه تنها به مقدار رفع اضطرار، تصرّف مجاز است نه بیشتر از آن.

7- اصل و قانون اوّلیه، حلال بودن حیوانات است.

8- تنها محرّمات ابلاغ شده در آیات و روایات تکلیف‌آور است، پس اگر با جستجو و تتبّع، دلیلى بر حرمت چیزى نیافتیم، براى ما حلال است.

9- دلیل تحریم گوشت خوک، آلودگى و پلیدى آن است.

6- احکام تغذیه، براى مرد و زن یکسان است.  در مقابل آن عقیده خرافى در آیه 139 که براى مردان گوشت همه‌ى حیوانات را حلال و براى‌ زنان برخى موارد را حرام مى‌دانستند.

10- در قانون، باید اهمّ و مهمّ رعایت شود. حفظ جان، مهم‌ تر از حرام بودن مصرف مردار و کوشت خوک است.

8- در اسلام بن‌ بست نیست، وقتى اضطرار پیش آید مصرف حرام‌ ها مجاز مى‌شود.

10- سوء استفاده از قانون در موارد استثنا، ممنوع است و باید به همان مقدار اضطرار، بسنده شود.

11- در جایى که اضطرار به طور قهرى پیش آید، مى‌توان از گوشت حرام استفاده کرد، ولى اگر با دست خودمان کارى کردیم که مضطر شدیم استفاده مجاز نمى‌شود.

12- وجود قوانین تخفیفى و اضطرارى، جلوه‌اى از مغفرت و رحمت الهى است.

13-حرام کردن چیزى تنها بدست خداست و کسى حقّ ندارد از پیش خود یا براساس خرافات و موهومات چیزى را حرام یا حلال کند.

14- دلیل و فلسفه‌ى تحریم بعضى خوردنى‌ها، تنها مسائل بهداشتى و مادى نیست، بلکه دورى از پلیدى‌هاى معنوى، همچون شرک نیز یک معیار است.

15- از قانون الهى و تبصره‌هاى آن مثل اضطرار سوء استفاده نکنید.

16- اسلام بن‌بست ندارد. در شرایط اضطرار، کیفر گناه بخشیده مى‌شود.

احکام مربوط به  حرام بودن گوشت خوک و دیگر موارد.
در شریعت اسلام در مورد خوک چند حکم صادر شده است:

اوّل:خوردن گوشت آن حرام و ممنوع و گناه است. (19)

دوّم:خوردن شیر خوک حرام است. (20)

سوّم:خوکی که در خشکی زندگی می کند حیوان نجسی است که پاک نمی شود. (21)

چهارم:اگر خوک از ظرف، چیز روانی بخورد یا آن را بلیسد ظرف را با آب هفت بار بشویند. (22)

پنجم: خریدوفروش خوک جایز نیست. (23) (چون عین نجس است)
 
حکمت ها و فلسفه های حرام بودن گوشت خوک
در مورد فلسفه حرمت گوشت و نجاست خوک از چند جهت می توان سخن راند:

1- حرمت گوشت خوک تعبدی است دلیل نمی خواهد:
وقتی خداوند حکمی را صادر کرد چه فلسفه آن را بیان کند چه نکند باید تابع اوامر محض او باشیم.اطلاع داشتن یا نداشتن از دلیل تعبدی حرمت احکام الهی چیزی را برای ما تغیر نمی دهد.

اگر به فرزند خردسالت گفتی دست به سیم برق نزن او  چه دلیلش را بفهمد چه نفهمد. چه فکرش و عقلش درک کند چه نکند .صلاحش را والدین تشخیص می دهند.

اسلام به مسئله غذا و تغذیه، توجّه کامل داشته و بارها در مورد غذاهاى مضرّ و حرام هشدار داده است. حتی اگر ما دلیل آنها را ندانیم. تعبدا باید رعایت کنیم تا دجار معصیت و گناه و اثار پنهان و آشکار آنها نشویم.

2- حرمت کوشت خوک به مسائل اعتقادی و تربیتی ارتباط دارد:
تحریم‌هاى الهى، تنها به جهت مسائل طبى وبهداشتى نیست، مثل تحریم گوشت مردار و خون، بلکه گاهى دلیل حرمت، مسائل اعتقادى، فکرى وتربیتى است.

نظیر تحریم گوشت حیوانى که نام غیر خدا بر آن برده شده که به خاطر شرک‌زدایى است. چنانکه گاهى ما از غذاى شخصى دورى مى‌کنیم، به خاطر عدم رعایت بهداشت توسط او، ولى گاهى دورى ما از روى اعراض یا اعتراض و برائت از اوست.

3- حرام بودن گوشت خوک تأثیرات سوء روانی، معنوی و اخلاقی. دارد.
برخی از مفسران می نویسند:
«خوک حتی نزد اروپائیان که بیشتر گوشت آن را می خورند سمبل بی غیرتی است.خوک حیوانی کثیف است.خوک در امور جنسی فوق العاده بی تفاوت و لا ابالی است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علم ثابت است،تأثیر این غذا در خصوص لا ابالی گری در مسائل جنسی مشهود است.» (24)

یکی از نویسندگان می نویسد:
«خوک غیرت ناموسی ندارد(نقطه مقابل خروس است)و دیوثی می کند و جفت خود را در معرض استفاده خوک های نر دیگر قرار داده،از این عمل علاوه بر آنکه باک ندارد لذّت هم می برد و این صفات و اخلاق او در گوشتش تأثیراتی دارد

.از این جهت اشخاصی که تغذی به آن می کنند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می کنند.و این در حالی است که غیرت از صفات کمال الهی است و در اسلام بر صفت غیرت تأکید شده است.و غیرت نسبت به دین و ناموس از صفات انبیاء و ائمه طاهرین:و مؤمنین است.» (25)

4- از منظر علم پزشکی گوشت خوک ضررهای بهداشتی و جسمی دارد.
بیماریهایی که توسط خوک به انسان منتقل می شود به دو دسته تقسیم می شوند:

الف:بیماریهایی که از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوک است:

1.اسهال خونی:در امعای خوک انگلهایی به نام بالآنتی دیوم ( Coli Balantidum ) زندگی می کنند که از أهم منابع انتشار این بیماری در سرتاسر جهان است.

2.یرقان عفونی(بیماری وایل):این بیماری از طریق آب های آلوده به ادرار خوک،سگ یا موش به انسان منتقل می شود.امّا منبع ابتلاء به یرقان عفونی از نوع( Romona )فقط خوک است.

3.انتامیب هیستولتیک( Entameba Hiszdgtica ): که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می نماید و خوک نقش ناقل این میکروب را به انسان ایفا می کند.

4.بیماری شبه باد سرخ( Ergpeloid ): حیوانات زیادی و از جمله خوک به آن مبتلا می گردند و از طریق این حیوانات به گروه خاصی از انسانها از قبیل قصّاب ها، دباغ ها و ماهی فروشان منتقل می گردد.

که در انسان به صورت لکه های سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دست ها ظاهر می شود.

5.میزان چربی و اسیداوریک موجود در گوشت خوک خیلی زیاد است و به همین دلیل در ابتلاء به بیماری های بسیاری نقش دارد که از جمله آنها می توان از بیماریهای تصلّب شرایین-دردهای مفصلی و مسمومیّتها،نام برد. (26)

6.خوک از خوردن چیزهای پلید و کثافات حتی مدفوع خود،باک ندارد.و لذا معده خود را لانه انواع و اقسام میکروب های امراض قرار داده و از آنجا به گوشت و خون و شیر آن سرایت می کند. (27)

و شاید حکمت اینکه در شریعت اسلام دستور داده شده است که ظرف آبی را که خوک از آن چیز روانی خورده یا لیسیده است هفت بار بشوئیم همین مطلب باشد.یعنی تماس مداوم و بی پروای خوک از طریق دهان با کثافات موجب آلودگی زیاد آن است.و لذا دو مرتبه آب ریختن در رفع آن کفایت نمی کند.

بیماریهایی که تنها علّت آنها خوردن گوشت خوک است:
1.کرم کدوی خوک( Taena Solium ):طول این کرم 2-3 سانتی متر بوده و دارای آلت مکیدن و قلاب است.

لارو این کرم سیستی سرک( Sgsticercus Cellulosac )نام دارد و در عضلات و مغز خوک یافت می شود.انسان با خوردن گوشت و یا مغز خام خوک به آن مبتلا می شود.و دچار نارسائی هایی در دستگاه گوارش می گردد.(مثل کم اشتهایی -احساس درد -اسهال و یا یبوست)ا.

ین بیماری که بصورت گسترده ای در جهان منتشر شده در کشورهای اسلامی که گوشت خوک مصرف نمی کنند به ندرت دیده می شود. (28)

یکی از بیماری هایی که توسط کرم کدو به وسیله گوشت خوک به انسان منتقل می شود مرض لادرری( Ladrerie )است.این بیماری در شهرهای مسیحی نشین فراوان یافت می شود.

امّا در بین مسلمانان و یهودیان که از خوردن گوشت خوک احتراز می کنند به کلّی پیدا نمی شود. (29)

2.تری شینوز( Trichinella Spiralis ): عبارت است از یک کرم ریز به طول 3-5 میلی متر و از طریق خوردن گوشت خوک خام یا نیم پز وارد بدن انسان می شود.

آثار این کرم در بدن انسان عبارت است از:خراشیدن و التهاب جداره امعاء -پیدایش جوشها و دملهای پراکنده در تمام بدن- تخم گذاری در عضلات انسان همراه با درد شدید عضلات و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا-گاهی نیز در اثر فلج شدن عضلات تنفسی و یا قلب منجر به مرگ می شود که تا کنون درمانی برای این حالت بدست نیامده است .

برخی نویسندگان از این کرم در فارسی با نام«ترشین»و«ترکین»یاد کرده و می نویسند: خونی و سرگیجه و تب های مخصوص از جمله آثار آن است. (30)

«کرم ترشین تنها به وسیله گوشت خوک به انسان منتقل می شود و به ماهیچه های بدن نفوذ کرده و به آسانی از بین نمی رود.و یک گرم گوشت خوک ممکن است هزارها عدد از این کرم همراه داشته باشد.و یک ترشین ماده تقریبا 1500 کرم جوان می زاید.

این کرم می تواند به قلب نیز نفوذ کرده،تولید سکته های قلبی نماید.پختن گوشت،این کرم ها را نابود نمی سازد زیرا وقتی گوشت را حرارت می دهند،مواد سفیده ای گوشت،منعقد می شود و کرم در وسط این اجرام منعقده از آسیب حرارت مصون می ماند.این قسمت های منعقده که کرم ها را در وسط خود محفوظ کرده اند،در معده حل نمی شوند و به روده ها می روند»(31).

ترکین که داخل معده می شود هیچ دوای کرم کش یا«ورمیفوژی»قادر به دفع آن نیست.کرم ترشین در یک ماه پانزده هزار تخم ریزی می کند و در یک کیلو گوشت خوک ممکن است 400 میلیون نوزاد این کرم باشد. (32).

این کرم اولین بار توسط یک نفر انگلیسی به نام«سر جیمز پاژت» در سال 1835 میلادی کشف شد (33). این بیماری در تمام دنیا به ویژه آمریکا و کانادا و اروپا شیوع دارد ولی در کشورهای اسلامی به دلیل حرام بودن مصرف گوشت خوک بسیار نادر است. (34)

3.گوشت خوک ثقیل الهضم است و معده را سخت در زحمت می اندازد.

در اثر خوردن گوشت خوک اغلب سمیّتی به وجود می آید که در اصطلاح علمی آن را«بوتولیسم»می گویند. (35)

4-حرام بودن گوشت خوک یکی از معجزات علمی ادیان الهی است

یکی از برکات ادیان الهی برای بشریت جلوگیری از مبتلا شدن انسانها به بیماری ها و ناراحتی های جسمی و روحی است.

چرا ممنوعیت خوردن گوشت خوک و نجاست آن توسط ادیان الهی یکی از معجزات علمی ادیان الهی است؟
چرا که این حکم در شرایطی صادر شده که هنوز بشر به اسرار علمی و ضررهای بهداشتی خوک پی نبرده بود.و تنها پیروان ادیان الهی(مثل اسلام و یهود)این حکم را به صورت تعبدی پذیرفته و عمل می کردند.و از ضررهای خوک بدور ماندند.

امّا همیشه کسانی بوده و هستند که با وجود علم و اطلاع از اسرار علمی و بهداشتی احکام الهی دست به اقدام می زنند و با آلوده شدن به این امور زندگی خود و دیگران را به خطر می اندازند.

منابع پزشکی و علمی حرام بودن گوشت خوک
1- دکتر السید الجمیلی،الاعجاز الطبیّ الحدیث،دارو مکتبة الهلال بیروت،ص 115.

2- ر.ک:القرآن و الطب الحدیث،ص 119 تا 121.

3- دکتر النجدی،الاعجاز فی القرآن الکریم،ص 32 تا 44.

4- محمد کامل عبد الصمد،الاعجاز العلمی فی الاسلام(القرآن الکریم)،ص 231 تا 235.

5- العمید الصیدلی عمر محمود عبد الله،الطب الوقائی فی الاسلام،ص 166.

6- سید جواد افتخاریان،قرآن و علوم روز،ص 80 تا 86.

این منابع و منابع دیگری مربوطبه دکترهایی هستند که پایبند به ضوابط دینی و قرآنی و مکتبی و شرعی می باشند.(36)

 نتیجه:
در  جمع بندی حرام بودن گوشت خوک به نکات مهم  اشاره خواهیم کرد.

1- اسلام، دین جامعى است که در هیچ مرحله بن‌بست ندارد. هر تکلیفى به هنگام اضطرار، قابل رفع است.لذا حرام بودن گوشت خوک در حالت اضطرار بر طرف می گردد.

2- قانون‌گزاران باید شرایط ویژه را به هنگام وضع قانون در نظر بگیرند. و از شرایط اضطرارى، سوء استفاده نکنند.

3-ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط می تواند به عنوان فلسفه و حکمت حکم-نه علت انحصاری آن-مطرح شود.و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم.

همان طورکه در مورد مردار بیان شد،این ضررهای معنوی و بهداشتی گوشت خوک تنها می تواند حکمت و فلسفه حکم حرمت و نجاست آن را بیان کند و نمی تواند علت انحصاری آن احکام را بیان کند.

چرا که در قرآن کریم تصریح به این علّت نشده و از طرف دیگر با پیشرفت علوم پزشکی ممکن است اسرار جدیدی کشف شود که مصالح و مفاسد تازه ای را در مورد این احکام روشن نماید.

4.برخی از ضررهای بهداشتی که در مورد گوشت خوک گفته شد قابل نقد است چون ممکن است کسی بگوید که ما خوک را در شرایط بهداشتی و به دور از این میکروب ها و عوامل بیماری زا پرورش می دهیم .

و سپس گوشت آن را از آلودگی (با روش های مختلف مثل حرارت بالا یا انجماد) دور می سازیم و در آن صورت علتی برای حرمت آن وجود ندارد.مگر آنکه به طور قطعی اثبات شود که کرم ترشین تحت هیچ شرایطی در گوشت خوک از بین نمی رود.

5-.در مورد تأثیر گوشت خوک در مسائل روانی و روحی (مثل بی غیرتی) نیز باید گفت که این فقط یک حدس قوی است و هنوز از طریق منابع مستقل علمی تأیید نشده چون در معرض تجربه در شرایط کنترل شده علمی قرار داده نشده است.

پی نوشت:
1. عهد جدید،رساله دوّم پطرس رسول،باب 2،آیه 22.
2. ر.ک:تفسیر نمونه،ج 1،ص 586.
3. احمد اهتمام،فلسفه احکام،ص 164.
4. سوره بقره ایه 137
5. سوره مائده ایه 3
6. سوره انعام ایه 145
7.سوره نحل ایه 115
8-وسائل، ج 16، ص 310
9. وسائل الشیعه ، جلد16 صفحه 378 باب اطعمه
10.  تفسیر عیاشی و کتاب الاطعمة و الاشربه وسائل باب1 صفحه 377
11. تفسیر جامع جلد 2 صفحه 156
12. تحف العقول صفحه 540
13.  بحار الانوار، ج 62، ص 166؛
14 . علل‏الشرائع، ج 2، ص 484.
15.مجلسی، بحارالانوار، 76/238
16. آلوسی، سید محمود (1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
17.تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 130.
18.تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 145
19. ر.ک:امام خمینی(ره)،تحریر الوسیله و رساله های علمیه مراجع معظم تقلید،مبحث احکام خوردنیها.
20. ر.ک:امام خمینی(ره)،تحریر الوسیله و رساله های علمیه مراجع معظم تقلید،مبحث احکام خوردنیها.
21. همان،مبحث نجاسات.
22. همان،مبحث مطهرات(البته در مورد کمیّت و کیفیّت این حکم بین مراجع اختلافاتی هست ولی اصل آن مورد توافق است.)
23. همان،مبحث معاملات حرام.
24. تفسیر نمونه،ج 1،ص 586.
25. احمد اهتمام،فلسفه احکام،ص 162 با تصرّف مختصر در عبارت.
26. دکتر عبد الحمید دیاب و دکتر قرقوز،طب در قرآن،ص 146-147.
27. ر.ک:فلسفه احکام،ص 161-162.
28. طب در قرآن،ص 146-147.
29.ر.ک:فلسفه احکام،ص 162-163 و اسلام پزشک بی دارو،ص 55.
30 طب در قرآن،ص 146-147.
31. اسرار خوراکیها،ص 74 به نقل از اسلام پزشک بی دارو،ص 52-53.
32. تفسیر نمونه،ج 1،ص 587 با تلخیص و نیز فلسفه احکام،ص 164.
33. اسلام پزشک بی دارو،ص 53-54.
34.اسلام پزشک بی دارو،ص 53-54.
35. همان،ص 56.
36.پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ص:324

منابع:
کتاب رضائی اصفهانی، محمدعلی (1342)،پژوهشی در اعجاز علمی قرآن،رشت: کتاب مبین، 1380.
تفسیر نور(محسن قرائتی).https://wiki.ahlolbait.com
قرائتی- محسن ، تفسیر نور جلد 1 -جلد2- جلد4 (ذیل 4 آیه که گذشت.)
http://ahadith.ir/fa/ahadith/ahadith-mozooei/39-a-haram-khook/240-1390-08-28-23-29-32.html
https://hawzah.net/fa/Article/View/95337
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa19764


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.