طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

در این مطلب قصد داریم شما را با طرز تهیه یک مدل کیک یک لایه بسیار فوق العاده و جذاب آشنا کنیم.
سه‌شنبه، 18 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد کیک (الک شده) یک و نیم پیمانه (177 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق شش قاشق غذا خوری (85 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
سفیده تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
خامه ترش، به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (80 گرم)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
شیر کامل، به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
اسپرینکل یک دوم پیمانه (70 گرم)


مواد لازم برای تهیه باترکریم وانیلی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (12 قاشق غذا خوری؛ 170 گرم)
شکر قنادی سه پیمانه (360 گرم)
خامه غلیظ، نصف و نیم یا شیر کامل، به دمای اتاق رسیده سه قاشق غذا خوری (45 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک برای طعم دادن به مقدار لازم
اختیاری: اسپرینکل برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

کیک یکی از خوشمزه ترین دسرها محسوب می شود که می توانید با آن مهمانانتن را شگفت زده کنید. کیکی که در اینجا می خواهیم آموزش دهیم هم از نظر ظاهری و هم از نظر بافت و طعم بی نظیر و جذاب است که می توانید با آن عزیزانتان را سورپرایز کنید، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
 
برای تهیه این کیک در کل به سه ساعت زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، سی دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای هشت نفر کیک آماده کنیم.
نکته: برای اینکه نتیجه مطلوبی از این کیک بگیرید پیشنهاد می کنیم حتما دستور پخت را چند بار مرور کنید و از نکات و اندازه مواد اولیه غافل نشوید.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب کیک گرد 9×2 اینچی را چرب کرده و داخل آن را با کاغذ روغنی می پوشانیم سپس کاغذ روغنی را نیز چرب می کنیم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک کمک می کند تا به راحتی از قالب جدا شود.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله یک و نیم پیمانه (177 گرم) آرد کیک، یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه متسط می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه جداگانه و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، شش قاشق غذا خوری (85 گرم) کره را با سرعت بالا حدود یک دقیقه هم می زنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.
سپس سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر را به آن اضافه می کنیم و با سرعت بالا یک دقیقه دیگر هم می زنیم تا کرم رنگ شود. در صورت نیاز، کناره ها و کف کاسه را با یک کاردک پلاستیکی می تراشیم.
در ادامه دو عدد سفیده را به آن اضافه کرده و با سرعت بالا هم می زنیم تا یکدست شود سپس یک سوم پیمانه (80 گرم) خامه ترش و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و هم می زنیم. مجددا کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و در حد نیاز هم می زنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را داخل مواد خیس می ریزیم و همزن را با سرعت کم روشن می کنیم و با روشن شدن همزن به آرامی یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) شیر را هم داخل آن می ریزیم و با سرعت کم هم می زنیم تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
نکته: مواد را نباید بیش از حد مخلوط کنیم. ممکن است لازم باشد همه آن را با دست هم بزنیم تا مطمئن شویم که ته کاسه هیچ آرد گلوله شده ای وجود ندارد.
نکته: مایه کیک کمی غلیظ خواهد شد.
در آخر یک دوم پیمانه (70 گرم) اسپرینکل را به مخلوط اضافه می کنیم و به آرامی هم می ریزیم تا فقط باهم مخلوط شوند.

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
مایه کیک آماده شده را به طور یکنواخت در قالب آماده شده می ریزیم و چند بار روی سطح کار می کوبیم تا هوای داخل آن آزاد شود.

مرحله ششم: پختن کیک
قالب را داخل فر می گذاریم و کیک را به مدت بیست و هفت الی سی و یک دقیقه یا تا زمانی که کیک کاملا پخته شود می پزیم. بعد از حدود 18 دقیقه روی کیک را با فویل آلومینیومی می پوشانیم تا رویه و لبه ها بیش از حد قهوه ای نشود.
نکته: برای تست پخت کیک، یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو می کنیم اگر تمیز بیرون بیاید، کار تمام است و کیک پخته.

طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

مرحله هفتم: خنک کردن کیک
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت قالب را از فر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم کیک در قالبش بماند و کمی خنک شود سپس آن را از قالب خارج کرده و روی توری سیمی قرار می دهیم تا کاملا خنک شود.
نکته: کیک باید قبل از فراست شدن کاملا خنک باشد.

مرحله هشتم: درست کردن باترکریم وانیلی
در یک کاسه متوسط و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، سه چهارم پیمانه (12 قاشق غذا خوری؛ 170 گرم) کره را حدود 1 دقیقه با سرعت متوسط ​​هم می زنیم تا کرم رنگ شود. سپس سه پیمانه (360 گرم) شکر قنادی، سه قاشق غذا خوری (45 میلی لیتر) خامه خامه غلیظ و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه به آن اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت 30 ثانیه هم می زنیم و سپس سرعت را افزایش می دهیم و روی سرعت متوسط ​​رو به بالا تنظیم می کنیم و 2 دقیقه دیگر می زنیم. نکته: اگر فراستینگ خیلی شل و رقیق است تا یک چهارم پیمانه (30 گرم) شکر دیگر اضافه کنید و اگر فراستینگ خیلی غلیظ است، کمی خامه غلیظ اضافه کنید. همچنین اگر فراستینگ خیلی شیرین است کمی نمک اضافه کنید.

طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

مرحله نهم: مونتاژ کردن کیک
فراستینگ را روی کیک خنک شده می ریزیم و به طور یکنواخت پخش می کنیم و مقداری ترافل رنگی روی آن می پاشیم.
نکته: برای روکش کردن کیک می توانید از پالت خامه کشی استفاده کنید.

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک تزئین شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و روی باقی مانده آن را محکم می پوشانیمو تا 1 روز در دمای اتاق و حداکثر تا 5 روز در یخچال نگهداری می کنیم.

طرز تهیه کیک یک لایه اسپرینکل

در آخر به نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل آماده کردن کیک از قبل: کیک را می توانید طبق دستور بپزید و خنک کنید سپس آن را محکم بپوشانید و به مدت 1 روز در دمای اتاق نگه دارید یا تا 3 ماه در فریزر قرار دهید. بعد به دمای اتاق برسانید (اگر منجمد شده است) سپس طبق دستور پخت ادامه دهید. همچنین می توانید فراستینگ را 1 روز زودتر از موعد درست کنید و روی آن را محکم بپوشانید و یک شب در یخچال قرار دهید. در زمان مقرر فراستینگ را به دمای اتاق برسانید، سپس با سرعت متوسط ​​چند ثانیه بزنید تا دوباره کرم رنگ شود. در صورت نیاز، مقداری خامه یا شیر به آن اضافه کنید تا کمی رقیق شود.

دستورالعمل انجماد: کیک خامه کشی شده را به راحتی می توانید تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید، سپس به دمای اتاق برسانید یا سرد سرو کنید.

دستور العمل قدیمی: دستور پخت کیک فعلی به روز شد. اگر می خواهید دستور پخت قدیمی این کیک را هم داشته باشید در ادامه به آن اشاره شده است: فر را با دمای گفته شده روشن کنید تا گرم شود، اما به جای قالب معمولی از یک قالب کمربندی 9 اینچی استفاده کنید. قالب کیک 9 اینچی (برای مایه کیک زیر خیلی کوچک است). برای مایه کیک، یک و دو سوم پیمانه (210 گرم) آرد همه منظوره، نصف قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف قاشق چای خوری نمک را با هم مخلوط کنید. در یک کاسه جداگانه، نصف پیمانه (115 گرم) کره بدون نمک ذوب شده، سه چهارم پیمانه (150 گرم) شکر دانه ریز، یک چهارم پیمانه (50 گرم) شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده، یک عدد تخم مرغ بزرگ، یک چهارم پیمانه ( 60 گرم) ماست یا خامه ترش، سه چهارم پیمانه (180 میلی لیتر) شیر و یک قاشق غذا خوری عصاره وانیل را باهم مخلوط کنید. سپس مواد خیس و خشک را باهم مخلوط کنید و با همزن بزنید تا یکدست شوند. در آخر دو سوم پیمانه (90 گرم) اسپرینکل را بریزید. فراستینگ را طبق دستور بالا ادامه دهید و زمان پخت را به 33 تا 37 دقیقه افزایش دهید.

خامه ترش و شیر: خامه ترش پر چرب و شیر کامل برای داشتن بهترین طعم و بافت به شدت توصیه می شود. اما یک ماست ساده پرچرب را هم می توانید به جای خامه ترش استفاده کنید، اگرچه ممکن است بافت کیک لطیف نباشد. همین امر در مورد شیر کم چرب یا غیر لبنی نیز صدق می کند.

خامه سنگین در باترکریم: از خامه غلیظ استفاده کنید تا کرم قوام داشته باشد. در صورت نیاز می توانید به جای آن از شیر نصف و نیم یا کامل استفاده کنید. هرچه چربی کمتری داشته باشید، غلظت کرم شما کمتر می شود. از هر کدام که استفاده می کنید، مطمئن شوید که به دمای اتاق رسیده باشد، در غیر این صورت ممکن است فراست شما بریده بریده به نظر برسد.

چرا همه مواد باید  به دمای اتاق برسند؟ همه اقلامی که در یخچال هستند باید به دمای اتاق برسد تا به رحتی باهم مخلوط شوند و مایه کیک یکدست و صافی حاصل شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.