فیزیوتراپی شانه یخ زده یا فروزن شولدر + مراقبت‌های بعد از آن

در صورتی که بعد از جلسه فیزیوتراپی ورم ایجاد شد یا در نواحی خاصی مایع جمع شد، به مدت 10 تا 15 دقیقه و چند بار در روز، روی آن یخ قرار دهید.
يکشنبه، 27 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
فیزیوتراپی شانه یخ زده یا فروزن شولدر + مراقبت‌های بعد از آن
شانه یخ زده به طور اختصاصی به مفصل شانه مربوط می‌شود. زمانی که تحرک مفصل شانه به تدریج از بین می‌رود (گلنوهومرال)، شانه یخ زده ایجاد می‌گردد. مفصل شانه شامل یک توپی (سر استخوان همورال / بازو) و حفره (گلنوئید) است.

این مفصل معمولا یکی از پرتحرک‌ترین مفاصل بدن است. زمانی که به شانه یخ زده مبتلا می‌شوید، مفصل درگیر شده و حرکت آن کاهش می‌یابد. روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان شانه یخ زده وجود دارند، اما یکی از موثرترین ‌این روش‌ها فیزیوتراپی است. در این مقاله، در مورد فواید و روش‌های فیزیوتراپی شانه یخ زده صحبت خواهیم کرد.

فواید فیزیوتراپی برای درمان شانه یخ زده


فیزیوتراپی شانه یخ زده یا فروزن شولدر + مراقبت‌های بعد از آن
 

بسته به شدت و شرایط شانه یخ زده، فواید فیزیوتراپی ممکن است به صورت زیر باشند:

کنترل درد با کم کردن نیاز به مصرف داروهای اعتیادآور

اجتناب از نیاز به انجام جراحی

بهبود تحرک و پویایی
 

معاینات لازم قبل از شروع فیزیوتراپی شانه یخ زده

متخصص فیزیوتراپی یا طب فیزیکی شانه را معاینه می‌کند تا بررسی کند آیا حساسیت به لمس و فشار دارد یا خیر. متخصصان برای اینکه متوجه شوند که مبتلا به شانه یخ زده هستید یا بیماری دیگری دارید، از تست‌های جسمانی مختلفی استفاده می‌کنند.

این تست‌ها ممکن است شامل حرکت دادن آرام بازوی شما (حرکت غیرفعال) باشد یا از شما بخواهند بازوی خود را در جهت‌های مختلف حرکت دهید. این کار به آنها امکان بررسی اینکه آیا دامنه حرکتی شانه کاهش یافته است یا خیر را می‌دهد.
 

تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان فروزن شولدر

بسته به شرایط شما متخصص فیزیوتراپی یا طب فیزیکی ممکن است از روش‌های زیر استفاده کند.
 

ورزش

در ابتدا ممکن است فیزیوتراپیست یا متخصص طب فیزیکی انجام تعدادی حرکات ورزشی را به شما توصیه کند که باعث افزایش دامنه حرکتی شما شود.
 

ممکن است انجام حرکات ورزشی زیر توصیه شود:

حرکت آونگ

یک دست را پشت یک صندلی و به حالت استراحت قرار دهید، بازوی دیگر را آویزان نگه دارید و چند بار در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف آن حرکت دهید. سپس روی دست دیگر خود این حرکت را انجام دهید. انجام این حرکت برای چند بار در روز انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد و برای گرم کردن مفاصل قبل از ورزش نیز بسیار مفید است.
 

کشش عضلات شانه

یک بازوی خود را روی قفسه سینه خود قرار دهید، با دست دیگر خود آن را در همین حالت نگه دارید. سپس این حرکت را برای بازوی دیگر خود تکرار کنید. این حرکت یکی از راحت‌ترین حرکات ورزشی شانه در فیزیوتراپی است.

در زمانی که پشت میز خود نشسته‌اید، در حال تماشای تلویزیون هستید یا حتی به عنوان بخشی از ورزش‌های کششی صبحگاهی خود می‌توانید از این ورزش بهرمند شوید. این ورزش به مفصل شانه، عضلات نگهدارنده آن یا بهبود انعطاف پذیری و تحرک آن کمک می‌کند.
 

بلند کردن شانه

همانطور که ایستاده یا نشسته‌اید، دست‌های خود را در کنار بدن قرار داده و کمر را صاف نگه دارید، به آرامی شانه‌ها را به سمت گوش‌ها بالا ببرید.

چند ثانیه مکث کنید.

به آرامی شانه‌ها را به سمت پایین بیاورید.

این حرکت را 5 دفعه تکرار کنید.
 

چرخش شانه

در هنگام نشستن و ایستادن حالت بدنی مناسبی داشته باشید.
شانه‌ها را به سمت بالا، پشت و پایین بچرخانید.
این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
سپس ده دفعه شانه‌ها را به سمت بالا،جلو و پایین بچرخانید.

بالا و پایین کردن گردن

در هنگام نشستن یا ایستادن سر، گردن و ستون فقرات خود را در راستای هم قرار دهید.
تا جای ممکن و بدون ایجاد کشیدگی چانه را به سمت جلو بیاورید.
سپس چانه را به سمت داخل گردن و گلو ببرید.
ده دفعه این حرکت را تکرار کنید.
 

کشش عضلات جلوی شانه

در ورودی در بایستید و با آرنج‌های خود زاویه قائمه بسازید. یک پا را جلوتر قرار دهید، کف دست‌ها را به ورودی در فشار دهید و کمی به سمت جلو خم شوید، از عضلات میان ‌تنه برای حفظ تعادل خود استفاده کنید. این حرکت را با پای دیگر انجام دهید و چندین بار تکرار کنید تا در سینه و شانه‌ها کشش ایجاد شده و تقویت شوند.
 

کشش عضلات شانه با استفاده از حوله

یک حوله حدودا یک متری را پشت خود گرفته و انتهای دیگر را نیز با دست دیگر بگیرید. حوله را به صورت افقی نگه دارید. از بازوی سالم خود برای بالا کشیدن بازوی آسیب دیده استفاده کنید.

می‌توانید از حالت پیشرفته‌تر این ورزش که با حوله ای که روی شانه سالم قرار دارد، نیز استفاده کنید. انتهای بالایی حوله را با بازوی آسیب دیده نگه داشته و به آرامی حوله را با بازوی سالم به سمت پایین کمر بکشید. این ورزش را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید.
 

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی روشی غیرتهاجمی و سرپایی است که به جای جراحی استفاده می‌شود. در این روش شاک ویوهای صوتی به استخوان و بافت‌های نرم ارسال می‌شوند. این کار در حقیقت باعث ایجاد آسیب مجدد در سطح سلول و تجزیه زخم می‌گردد.

شاک ویوها از طریق پوست و با استفاده از پروب‌های دستی به بخش آسیب دیده شانه ارسال می‌شوند. شاک ویوهای ارسالی باعث تقویت گردش خون و فعال شدن عملکرد سلول بنیادی در بافت شده، منجر به تسکین درد و بهبودی می‌شوند.

تکار تراپی

تکار تراپی، گرما درمانی است که بر پایه امواج رادیویی انجام می‌شود. این امواج به جریان خون کمک کرده و در نتیجه تحرک گردن بهبود یافته و سفتی آن رفع می‌گردد.

الکتروتراپی

در الکتروتراپی از انرژی الکتریکی برای درمان استفاده می‌شود. الکتروتراپی بر اساس هدایت جریان‌های کوتاه الکتریکی در پوست بیمار است و با این کار باعث تقویت ترمیم عضلات شانه و افزایش تحرک آنها می‌گردد.
 

اولتراسوند تراپی

زمانی که اولتراسوند به بافت نفوذ می‌کند، باعث می‌شود امواج صوتی آن لرزش‌های ریزی را در بافت ایجاد کنند. این لرزش‌ها انرژی گرمایی را به وجود می‌آورند و باعث افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده می‌شوند. افزایش گردش خون باعث بیشتر شدن اکسیژن و مواد شیمیایی ضروری برای تحرک بافت می‌شود.
 

لیرزتراپی

لیزر تراپی شدت بالا (HILT) تاثیرات فوتوشیمیایی دارد. در درمان شانه یخ زده با این روش، با استفاده از انرژی شدید ورودی به بافت، اکسیداسیون میتوکندری و ساخت ATP فعال می‌شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی برای تسکین درد شانه یخ زده بسیار مفید است. این درمان به رفع فشار و خشکی عضلات کمک کرده و آنها را در حالت استراحت قرار می‌دهد. برای بازیابی پویایی و بهبود فعالیت نیز مفید است و همچنین به بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده و کاهش ورم نیز کمک می‌کند.

مراقبت‌های بعد از فیزیوتراپی شانه یخ زده


فیزیوتراپی شانه یخ زده یا فروزن شولدر + مراقبت‌های بعد از آن


دوره بهبودی پس از فیزیوتراپی بسیار مشابه استراحت پس از یک تمرین بسیار سخت است. اما باید به نواحی از بدن که توانبخشی یا ورزش روی آن انجام شده، توجه بیشتری داشته باشید.

برخی روش‌ها که برای ریکاوری بعد از فیزیوتراپی مفید هستند، عبارتند از:

آبرسانی به بدن
بعد از ورزش به مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن رطوبت رسانی شود. هیدارته بودن برای گردش خون مفید بوده و مطمئن می‌شوید خون سالم می‌تواند به داخل و بیرون نواحی مهم بدن جریان داشته باشد. برعکس، کم آب بودن بدن باعث می‌شود عضلات فعالیت بیشینه خود را نداشته باشند و احتمال کشیدگی یا گرفتگی در آنها وجود دارد.

انجام حرکات کششی
بعد از فیزیوتراپی ممکن است کمی درد داشته باشید، انگار عضلات به این ورزش‌ها عادت نداشته‌اند. این درد علامت خوبی است و نشان دهنده این است که تمرینات تاثیر مورد نظر را داشته‌اند.

اما این درد مقداری آزاردهنده نیز می‌باشد. انجام حرکات کششی در طی روز، قبل و بعد از جلسه فیزیوتراپی، می‌تواند به تسکین بخشی از این درد کمک کند. انجام حرکات کششی برای پیشگیری از خشکی عضله نیز مفید است. این حالت معمولا بعد از ورزش‌های سخت فیزیوتراپی ایجاد می‌شود.

استفاده از یخ
در صورتی که بعد از جلسه فیزیوتراپی ورم ایجاد شد یا در نواحی خاصی مایع جمع شد، به مدت 10 تا 15 دقیقه و چند بار در روز، روی آن یخ قرار دهید. قرار دادن یخ روی ناحیه آسیب دیده التهاب را تسکین داده و از تجمع مایع پیشگیری می‌کند. اگر ناحیه صدمه دیده یا جراحی شده بعد از فیزیوتراپی التهاب کمی داشت، جای نگرانی نیست، می‌توانید آن را با استفاده متناوب از یخ رفع کنید.

عوارض فیزیوتراپی شانه یخ زده

دوره درمانی فیزیوتراپی ممکن است عوارض جانبی مختلفی را به دنبال داشته باشد. در هنگام درمان باید این عوارض را در نظر گرفته و در صورت نیاز با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی رایج در این درمان عبارتند از:

خستگی مفرط
حساسیت به فشار و لمس
خستگی عضلانی
درد عضلانی
درد شانه
ورم
مشکلات روانی - عاطفی

هزینه فیزیوتراپی شانه یخ زده چقدر است؟

شرایط شانه و شدت یخ زدگی شانه هزینه دقیق فیزیوتراپی شانه یخ زده را مشخص می‌کند. عوامل دیگری مانند مکان جغرافیایی، مهارت متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپی و مدت زمانی که برای فیزیوتراپی شما صرف می‌شود نیز در هزینه نهایی تاثیر دارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.