چرا با آنکه استراحت کافی دارم باز هم خسته‌ام؟

خستگی بدن موجب کاهش کیفیت زندگی فرد و اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. این مطلب راهنمای کاملی درباره دلایل خستگی بدن با وجود استراحت کافی است.
دوشنبه، 19 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چرا با آنکه استراحت کافی دارم باز هم خسته‌ام؟

صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره دلایل خستگی بدن با وجود استراحت کافی

تجربه خستگی و خواب آلودگی برای همه افراد آزاردهنده است و باعث می‌شود عملکرد روازنه  آن‌ها با اختلال مواجه شود و کیفیت زندگی کاهش پیدا کند.

با اینکه اصلی‌ترین دلیل خستگی، فعالیت بیش از حد و استراحت نکردن است، اما برخی از افراد ادعا می‌کنند با اینکه به قدر کافی استراحت می‌کنند، اما همچنان خسته و بی‌حال هستند. در این مطلب قصد داریم دلایل خستگی بدن با وجود استراحت کافی را بررسی کنیم.

موارد زیر مهم‌ترین دلایل احساس خستگی و بی‌حالی است که باعث می‌شود برای انجام فعالیت‌های روزانه انرژی کافی نداشته باشید.
 

1.احساس خستگی به دلیل استرس

استرس احساس ناخوشایندی است که باعث می‌شود فرد این باور را داشته باشد که توانایی یا منابع کافی برای برآوردن خواسته‌های خود یا اطرافیانش را ندارد. در نتیجه با نشانه‌هایی نظیر تپش قلب، بی‌قراری روبرو می‌شود و احساس خستگی می‌کند. همچنین وقتی فردی تحت استرس قرار می‌گیرد، دچار سردرد، تنش و گرفتگی عضلانی و مشکلات گوارشی هم می‌شود.

دلیل بروز نشانه‌های فوق این است که قرار گرفتن در شرایط استرس باعث می‌شود میزان کورتیزول و آدرنالین ترشح شده در بدن افزایش پیدا کند و بدن مجبور می‌شود در شرایط مقابله قرار بگیرد.

 به طور طبیعی وقتی میزان استرس کم اس ، ترشح هورمون‌ها هم کم است، اما وقتی موقعیت فرد پر تنش است و بدن در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرد، شدت علائم استرس افزایش پیدا می‌کند و فرد احساس خستگی بیشتری می‌کند. بنابراین یکی از دلایل مهمی که باعث احساس خستگی بدن با وجود استراحت کافی می‌شود استرس است.

یکی از بهترین توصیه‌ها برای کاهش خستگی بدن با وجود استراحت کافی، یادگیری نحوه کنترل استرس بدن برای مقابله با شرایط تنش است.

به طور مثال می‌توانید الگوهای ذهنی خود را تغییر دهید و اهداف دست یافتنی‌تری برای خود تعریف کنید تا بتوانید به‌راحتی به آن‌ها دست پیدا کنید و اضطراب کمتری تجربه کنید. همچنین می‌توانید از تکنیک‌های تنفس عمیق و مدیتیشن استفاده کنید تا بتوانید بر بدن خود کنترل داشته باشید.
 

2.احساس خستگی بدن به دلیل ابتلا به افسردگی 

در بررسی علت‌های خستگی بدن با وجود استراحت کافی باید به افسردگی هم اشاره کنیم. افسردگی یکی از بیماری‌های شایع روانی است که سالانه تعداد بالایی از افراد را مبتلا می‌کند و باعث اختلال در عملکردهایشان می‌شود.

به عبارت دیگر یکی از اثرات افسردگی کمبود انرژی و خستگی دائمی است و فرد افسرده با اینکه کار خاصی انجام نمی‌دهد، اما همواره احساس ناتوانی و خستگی دارد. برای از بین بردن این وضعیت، پزشک داروی ضد اضطراب و افسردگی تجویز می‌کند تا فرد را مجددا در شرایط سلامت قرار دارد.

همچنین در برخی از بیماران از درمان‌های شناختی هم استفاده می‌شود. در این شیوه درمانگر سعی می‌کند الگوهای فکری که باعث هیجانات منفی می‌شود و در نهایت افسردگی ایجاد می‌کند را شناسایی کند و با اصلاح آن‌ها شرایط تنظیم خواب و بهبود کیفیت زندگی را فراهم کند.
 
چرا با آنکه استراحت کافی دارم باز هم خسته‌ام؟
 

3.خستگی و ناتوانی به دلیل ابتلا به فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا عارضه‌ای است که موجب ایجاد درد و افزایش حساسیت عضلات می‌شود، حتی ممکن است منجر به آشفتگی وضعیت خواب شود. اغلب کسانی که به این عارضه مبتلا هستند ادعا می‌کنند دچار خستگی بدن با وجود استراحت کافی هستند و انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه ندارند.

این عارضه با مصرف مسکن‌های بدون نسخه درمان می‌شود و وضعیت جسمی و روانی فرد را بهبود می‌بخشد. به جز دارو درمانی روش‌های دیگری نظیر درمان‌های توانبخشی فیزیوتراپی و ورزش کردن هم می‌تواند وضعیت این افراد را بهبود بخشد.
 

4.خستگی بدن به دلیل مصرف برخی از دارو

شاید شما هم این وضعیت را تجربه کرده باشید که با وجود استراحت و خواب کافی، رژیم غذایی متعادل، انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه نداشته باشید و نتوانید از پس انجام برنامه‌های روزانه برآیید. در چنین وضعیتی حتما از خودتان سوال می‌کنید دلیل تجربه ناتوانی و خستگی با وجود استراحت کافی چیست و چگونه باید این وضعیت را کنترل کنید.

یکی از دلایل خستگی بدنی با وجود استراحت کافی، شروع مصرف داروی خاص است. برخی از داروها عارضه‌های نظیر خستگی، کمبود انرژی یا افزایش تحریک‌پذیری دارند. بنابراین اگر دچار چنین شرایطی شدید، داروها یا مکمل‌هایی که به تازگی شروع کرده‌اید را بررسی کنید تا بتوانید دلیل خستگی بدن را پیدا کنید. 
 

5.خستگی بدن به دلیل دیابت

دیابت بیماری مزمنی است که توانایی سوخت و ساز بدن را تغییر می‌دهد. یک فرد سالم برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کند را به قند یا گلوکوز تبدیل می‌کند تا انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را داشته باشد.

اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ابتلا به دیابت از عوامل مهمی است که موجب خستگی بدن با وجود استراحت کافی می‌شود. بنابراین در صورتی که حس کردید با اینکه شب به میزان کافی خوابیده‌اید یا در طول روز فعالیت بدنی سنگین نداشته‌اید، اما همچنان خسته و ناتوان هستید، بهتر است با مراجعه به پزشک میزان قند خون را کنترل کنید.

به‌خصوص در صورتی‌که علائمی مانند پرخوری، پرنوشی یا پرادراری را تجربه می‌کنید که جزو علامت‌های اصلی ابتلا به دیابت هستند، لازم است خستگی بدن را جدی بگیرید و برای پیدا کردن دلیل آن اقدام کنید.
 
چرا با آنکه استراحت کافی دارم باز هم خسته‌ام؟
 

6.خستگی و ناتوانی به دلیل بی‌تحرکی

وقتی صحبت از خستگی و بی‌حالی است، اولین چیزی که به ذهن ما می‌آید این است که کار بدنی سخت یا فعالیت زیاد خستگی می‌شود، اما بهتر است بدانید بر عکس این وضعیت یعنی وقتی زندگی بی‌تحرکی دارید هم ممکن است خسته و خواب‌آلود باشید.

در واقع در بررسی دلایل خستگی بدنی با وجود استراحت کافی، کم تحرکی را هم باید به عنوان یک عامل تاثیرگذار مورد توجه قرار دهیم. کسانی که به دلیل بیماری، مشکل حرکتی یا هر دلیل دیگری نمی‌توانند تحرک کافی داشته باشند، همواره احساس خستگی مزمن دارند.

به همین دلیل یکی از توصیه‌های مرتبط با سلامت که موجب بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود، داشتن تحرک کافی است.

بهترین راهکار این است که افراد سبک زندگی سالمی داشته باشند، رژیم غذایی متعادلی مصرف کنند، مصرف قند و نوشیدنی گازدار را محدود کنند، پیاده‌روی یا فعالیت ورزشی داشته باشند و در نهایت ساعت خواب و بیداری را تنظیم کنند تا دچار خستگی بدن با وجود استراحت کافی نشوند.
 

7.کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و ارتباط آن به خستگی بدن

یکی از علت‌های شایع خستگی بدن، کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه است. در صورتی که منابع کافی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را به صورت روزانه مصرف نکنید و دچار کمبود ویتامین شوید، به احتمال زیاد درگیر خستگی بدن با وجود استراحت کافی می‌شوید.

زیرا مواد مغذی مورد نیاز بدن در تنظیم سوخت و ساز بدن،  جابه‌جایی اکسیژن و عملکرد اعصاب تاثیر دارند و کمبود آن‌ها باعث می‌شود عوارض جانبی نظیر خواب آلودگی و خستگی را تجربه کنید. 
 

موارد زیر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که کمبود آن‌ها موجب ایجاد احساس خستگی مفرط می‌شود.

  • ویتامین ب12
ویتامین‌‌ ب12 در تولید گلبول‌های قرمز تاثیر دارد و موجب انتقال اکسیژن می‌شود. کسانی که درگیر کمبود ویتامین ب12 می‌شوند، همواره احساس کسالت و نانوانی می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه را با انرژی انجام دهند.
  • ویتامین D
ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و استخوان‌ها را محکم می‌کند. کسانی که کمبود ویتامین Dباشند، درگیر سستی و ناتوانی با وجود استراحت کافی می‌شوند.

ویتامین C
میزان ویتامین C بدن، در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیاری دارد و باعث می‌شود مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها زیاد شود. همچنین می‌تواند سلامت استخوان‌ها و مفاصل را تامین کند و ماهیچه‌ها را تقویت کند.

با این حساب یکی از دلایل مهم خستگی بدن با وجود استراحت کافی، کمبود ویتامین C است. 
 
چرا با آنکه استراحت کافی دارم باز هم خسته‌ام؟
 

8.خستگی بدن به دلیل کم خونی

کم خونی فقر آهن یکی از دلایل مهم خستگی بدن با وجود استراحت کافی است. افراد مبتلا به کم خونی با اینکه به میزان مورد نیاز بدن، استراحت می‌کنند، اما همیشه خسته و بی‌حال و رنگ‌پریده هستند و انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه ندارند.

به طور مثال کسانی که خونریزی‌های قاعدگی شدید دارند و دچار کم خونی می‌شوند، تجربه خستگی مفرط بدن را دارند و نمی‌توانند با انرژی کارهای روزانه را انجام دهند.

رژیم غذایی حاوی آهن با مصرف گوشت قرمز، حبوبات و سبزیجات برگ سبز، سیب زمینی، کلم بروکلی و غلات غنی شده با آهن به طور موثری می‌تواند علائم کم خونی را از بین ببرد و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را تامین کند.
 

9.کم کاری تیروئید و ارتباط آن به خستگی بدن

یکی دیگر از بیماری‌هایی که موجب احساس سستی و ناتوانی با وجود استراحت کافی می‌شود، کم کاری تیروئید است. کم کار شدن غده تیروئید باعث می‌شود میزان سوخت و ساز بدن تغییر کند و بدن نتواند سرعت سوخت و ساز را تنظیم کند. در نتیجه فرد با علائمی نظیر افزایش وزن، افسردگی و احساس خستگی مفرط مواجه می‌شود.

جمع بندی

کیفیت زندگی افراد مختلف بستگی به سبک زندگی و تناسب میزان فعالیت‌ و با استراحت دارد. برخی از افراد ادعا می‌کنند با اینکه خواب کافی دارند، همواره احساس خستگی و ناتوانی می‌کنند و نمی‌توانند تمرکز کافی برای فعالیت‌های روزانه داشته باشند.

در این مطلب سعی کردیم تمام عوامل موثر بر خستگی بدنی با وجود استراحت کافی را بررسی کنیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید زندگی آرامی را تجربه کنید و به تمام امور روزانه رسیدگی کنید

منبع: پرتال فرهنگی راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
جنایت خونین صهیونیست‌ها در اردوگاه النصیرات
جنایت خونین صهیونیست‌ها در اردوگاه النصیرات
معنی اسم دلارام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلارام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیال و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آتنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آتنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یاشار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یاشار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم تینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم تینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کارن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کارن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلقیس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بلقیس و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عرفان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عرفان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فرناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فرناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جانان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جانان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
پاسخ به شبهات انتخابات ریاست جمهوری
پاسخ به شبهات انتخابات ریاست جمهوری
شهرستان گنبد کاووس کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان گنبد کاووس کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان لالی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لالی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لنده کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لنده کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن