تاثیر تغذیه صحیح در روان کودکان

تغذیه نقش کلیدی در ارتقای سلامت روانی، به ویژه برای کودکان در حال رشد دارد. مطالعات نشان می دهد که تغذیه بر رشد مغز و سلامت ذهنی کودکان بیش از بزرگسالان تأثیر می گذارد. کودکانی که در رژیم‌های غذایی بیشتر میوه‌ها و سبزیجات می‌خورند، از سلامت روان و سلامت بهتری برخوردارند، که می‌تواند مستقیماً بر سطح اضطراب، الگوی خواب و موارد دیگر تأثیر بگذارد. غذایی که می خوریم بر احساس ما در بدن و ذهنمان تأثیر می گذارد.
پنجشنبه، 22 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر تغذیه صحیح در روان کودکان

سلامت روان چیست؟

سلامت روان به معنای بهزیستی شناختی، رفتاری و احساسی است. همه چیز در مورد نحوه تفکر، احساس و رفتار مردم است. برخی اوقات افراد از اصطلاح “سلامت روان” به معنای عدم وجود یک اختلال روانی استفاده می‌کنند. سلامت روان می‌تواند بر زندگی روزمره، روابط و سلامت جسمی تأثیر بگذارد. با این حال، این پیوند در جهت دیگری نیز کار می‌کند. عوامل زندگی افراد، ارتباطات بین فردی و عوامل جسمی می‌توانند در اختلال در سلامت روان مؤثر باشند.

مراقبت از سلامت روان می‌تواند توانایی فرد را در لذت بردن از زندگی حفظ کند. انجام این کار مستلزم دستیابی به تعادل بین فعالیت‌های زندگی، مسئولیت‌ها و تلاش برای دستیابی به تاب آوری روانی است. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب همگی می‌توانند بر سلامت روان تأثیر بگذارند و روال زندگی فرد را مختل کنند. اگرچه اصطلاح سلامت روان رایج است، بسیاری از شرایطی که پزشکان آن را به عنوان اختلالات روانی تشخیص می‌دهند ریشه فیزیکی دارند.
 

سلامت روانی کودکان

سلامت روانی در دوران کودکی به معنای دستیابی به نقاط عطف رشد و عاطفی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی سالم و چگونگی کنار آمدن با مشکلات است. کودکان دارای سلامت روانی دارای کیفیت زندگی مثبت هستند و می‌توانند در خانه، مدرسه و اجتماعات خود به خوبی عمل کنند.

بهزیستی روانی در کودکان بیش از پیامدهای سلامتی آنها نقش حیاتی دارد. بهزیستی ذهنی مثبت تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد و به نوبه خود بر طیف وسیعی از نتایج، از تحصیل تا سلامت و از دوستی‌ها گرفته تا تصمیم گیری، تأثیر می‌گذارد. همچنین بستر توسعه انعطاف پذیری، مقابله با عوامل استرس زا را فراهم می‌کند. همچنین در امنیت روانی آنها و برقراری روابط سالم بسیار مهم است.

در دنیایی که ناملایمات به طور فزاینده‌ای نامشخص است، بهزیستی ذهنی پایه‌هایی را برای کودکان فراهم می‌کند که بتوانند بر اساس آنها کار کنند، اکتشاف کنند و یاد بگیرند، بازی و سرگرمی کنند و چالش‌ها و ناملایمات ناشی از انسان بودن را پیش ببرند.
 

تغذیه و روان چه پیوندی با هم دارند؟

خوردن یک رژیم غذایی کامل و غنی از مواد مغذی می‌تواند به بهبود خلق و خو، افزایش سطح انرژی وتفکر شفاف کمک کند. عناصر تغذیه‌ای متعددی در روان ما نقش دارند، از میزان کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید تا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.

تاثیر تغذیه صحیح در روان کودکان
 

ارتباط رژیم غذایی با بیماری های روحی و روانی

از طرفی دیگر، اشتهای کودکان بسته به سن، جهش رشد و میزان فعالیت آن‌ها، متفاوت است. بنابراین باید وعده‌های غذایی را متناسب با اشتهای فرزند خود تنظیم کنید. از وعده‌های کم شروع کنید و در صورت تمایل کودک به خوردن غذای بیشتر، آن‌ها را افزایش دهید.
در ادامه به مهم‌ترین غذاهایی که باید در تغذیه کودک قرار دهید، اشاره خواهیم کرد:

سیب زمینی، نان، برنج و سایر کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای:

غذاهای این گروه، یک منبع بسیار مهم از انرژی هستند. از آن‌جایی که فرزند شما در سنین کودکی فعالیت زیادی دارد، برای تنظیم سوخت و ساز بدن او، باید از کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای به مقدار کافی در رژیم غذایی او استفاده کنید.

تقریبا هر وعده غذایی از کودک شما، باید شامل این گروه از مواد خوراکی باشد. هنگام دادن این غذاها به کودکان، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
سعی کنید از طیف گسترده‌ای از نان‌ها مانند نان سفید با فیبر بالا، نان سبوس‌دار، غلات و … استفاده کنید.

غلات صبحانه سبوس‌دار و جو سبوس‌دار، یک انتخاب عالی برای شروع روز کودک هستند. سعی کنید از غلات کم نمک استفاده کنید و دور غلات پر قند را خط بکشید.
از سیب‌زمینی به صورت آب پز، له شده و … استفاده کنید. تا حد امکان، سیب زمینی سرخ شده کمتری به فرزند خود بدهید.

میوه‌ها و سبزیجات:

شما باید کودک خود را تشویق کنید که روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات بخورد. فرزند شما برای دریافت طیف کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، باید انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کند.
سبزیجات و میوه‌های تازه، منجمد شده، کنسرو شده و آب‌میوه‌ها را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. البته فراموش نکنید که روزانه تنها یک وعده آب میوه (حدود ۱۵۰ میلی لیتر) در تغذیه کودک لحاظ کنید.

لوبیا، حبوبات، ماهی، تخم مرغ و سایر پروتئین‌ها:

این غذاها منابع غنی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. پروتئین برای بسیاری از عملکردها در سراسر بدن مورد نیاز است. بنابراین همه ما در رژیم غذایی خود به پروتئین نیاز داریم.
لوبیا، حبوبات و عدس جایگزین خوبی برای گوشت هستند؛ زیرا چربی کمی دارند و فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارند. بنابراین حتما در تغذیه کودک خود، از این مواد خوراکی استفاده کنید.

توصیه می‌شود که کودکان حداقل هفته‌ای دو وعده ماهی بخورند. یکی از این وعده‌ها حتما باید از ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و قزل آلا انتخاب شود.
تخم مرغ هم به عنوان یک جایگزین بسیار مناسب برای گوشت، باید در رژیم غذایی کودکان قرار بگیرد. این خوراکی محبوب را می‌توان به صورت آب پز، نیمرو و حتی انواع املت مصرف کرد.

لبنیات:

شیر و غذاهای لبنی (و جایگزین‌ها) در دوران کودکی بسیار مهم هستند. این مواد خوراکی منبع خوبی از کلسیم، ، پروتئین و چربی هستند.

تنقلات و نوشیدنی‌ها:

کودکان علاقه زیادی به میان وعده‌ها، تنقلات و نوشیدنی‌ها دارند. مهم‌ترین نکته درباره این خوراکی‌ها این است که در کنار سالم بودن، به دندان‌های کودک هم آسیب نزنند.
 

چه مواد غذایی را نباید در تغذیه کودک قرار دهیم؟

غذاهایی که دارای قند، چربی و نمک بالا هستند، نباید در رژیم غذایی کودکان قرار بگیرند. البته از آن‌جایی که کودکان تمایل زیادی به خوردن این غذاها دارند، نمی‌توانید به صورت کامل آن‌ها را حذف کنید. با این‌حال، سعی کنید تا حد امکان، مصرف آن‌ها را کمتر کنید.

برخی از غذاهایی که نباید در تغذیه کودک قرار بگیرند عبارتند از:
کیک‌ها،بیسکوئیت‌ها،شکلات،چیپس،شیرینی‌ها،نوشیدنی‌های شیرین که باعث آسیب به دندان‌ها می‌شوند.

نمک:

نمک یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین خطوط قرمز تغذیه کودک است. سعی کنید تنها به اندازه نیاز بدن فرزند خود، به او نمک بدهید. مقدار نمک مورد نیاز کودکان، به سن آن‌ها بستگی دارد.

شکر:

مصرف بیش از حد قند و شکر، می‌تواند منجر به افزایش وزن و خراب شدن دندان‌های کودک شود. بنابراین، از دادن مواد خوراکی بیش از حد شیرین به فرزند خود، پرهیز کنید.

چربی‌ها:

چربی‌های اشباع شده از قبیل چربی‌های گوشت قرمز، مرغ و لبنیات پرچرب را از تغذیه کودک خود حذف کرده و آن‌ها را با روغن‌های گیاهی و آجیل جایگزین کنید. چربی‌های سالم‌تر نیز به طور طبیعی در زیتون، آجیل، آووکادو و غذاهای دریایی وجود دارند.
 

نکاتی برای والدین در مورد تغذیه کودکان

خی از انواع فست فود و غذاهای فرآوری شده (مثلاً غذاهای آماده) حاوی افزودنی‌های غذایی مصنوعی نیستند، بنابراین نکته کلیدی این است که برچسب‌های رئ محصولات خوراکی را بخوانید و از آنچه فرزندانتان می‌خورند آگاه باشید.

والدین باید بدانند که این سوال صرفاً این نیست که یک افزودنی طبیعی است یا مصنوعی به عنوان مثال، برخی از افزودنی‌های مصنوعی (یعنی آنهایی که به صورت شیمیایی تولید می‌شوند) هیچ نگرانی ایمنی گزارش‌شده‌ای ندارند، در حالی که برخی از افزودنی‌های غذایی طبیعی نگرانی‌های ایمنی دارند، مانند سویا که معمولاً به غذاهای آماده و غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شود، اما محققان به والدین هشدار می‌دهند که مصرف سویا توسط نوزادان و کودکان در حال رشد را محدود کنند.

اگر می‌خواهید برای خانواده‌تان غذا بپزید و از میان رنگ‌های خوراکی انتخاب می‌کنید، اگر در نظر دارید بیرون غذا بخورید، یا اگر بیرون از خانه برای غذای خانوادگی خرید می‌کنید به مواد روی بسته‌ها نگاه ‌کنید، درباره پیامدهای سلامت روان غذا بدانید افزودنی ها هم می‌توانند مفید و هم مضر باشند.
 

تاثیر تعامل با طبیعت و تغذیه مناسب بر رشد و توسعه کودکان

عامل با طبیعت و تغذیه مناسب هر دو نقش مهمی در رشد و توسعه کودکان دارند. این دو عامل می‌توانند با همکاری بهبود قابل توجهی در سلامت روانی و جسمی کودکان ایجاد کنند. تعامل با طبیعت می‌تواند بهبود در عملکرد تحصیلی و توانایی‌های شناختی کودکان نیز داشته باشد، در حالی که تغذیه مناسب می‌تواند تمرکز و خلاقیت آن‌ها را تقویت کند. بنابراین، برای رشد و توسعه سالم کودکان، لازم است به هر دو این عوامل توجه کنیم و آن‌ها را در زندگی روزمره کودکان ما جای دهیم.
 

منابع

https://drdmag.com
https://dehdaroo.com
https://novindiet.com/mental-health-and-the-impact-of-diet-on-it/
https://idehalmag.com/
https://ehsanasadifard.com/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.