ناگفته‌هاي هود آشپزخانه

برخي از افراد گمان مي‌کنند کار هودهاي آشپزخانه که به طور معمول بالاي اجاق گاز نصب مي‌شوند، تنها کشيدن بوي غذا و بوهاي نامطبوع از فضاي آشپزخانه است، حتي گروهي گمان مي‌کنند هواکش هود فضايي جدا از سيستم هواکش منزل است، در حالي که اين‌طور نيست و گاهي کارکرد نامناسب هود تاثير سويي بر کيفيت هواي داخل خانه
پنجشنبه، 29 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ناگفته‌هاي هود آشپزخانه

ناگفته‌هاي هود آشپزخانه
ناگفته‌هاي هود آشپزخانه


 





 
برخي از افراد گمان مي‌کنند کار هودهاي آشپزخانه که به طور معمول بالاي اجاق گاز نصب مي‌شوند، تنها کشيدن بوي غذا و بوهاي نامطبوع از فضاي آشپزخانه است، حتي گروهي گمان مي‌کنند هواکش هود فضايي جدا از سيستم هواکش منزل است، در حالي که اين‌طور نيست و گاهي کارکرد نامناسب هود تاثير سويي بر کيفيت هواي داخل خانه مي‌گذارد و حتي کارکرد ديگر دستگاه‌هاي تهويه منزل را مختل مي‌کند. در اين مقاله درباره هود، لزوم نصب آن در آشپزخانه، انواع هودها و شيوه تميز کردن آنها صحبت مي‌کنيم.
هود در آشپزخانه کاربردهاي زيادي دارد. مهم‌ترين کار آن کشيدن بو، دود و بخاري است که در هنگام آشپزي بلند مي‌شود. به عبارت ديگر، هود با اين کار، گاز، رطوبت و چربي معلق در هوا را به بيرون از منزل مي‌کشد و ميزان رطوبت را در حد مناسبي ثابت نگاه مي‌دارد. در عين حال، چربي و رطوبت روي سقف و ديوارها نمي‌نشيند و آشپزخانه براي مدت زمان بيشتري تميز مي‌ماند. در صورتي که هود يا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، بالا رفتن رطوبت شرايط را براي رشد ميکروب‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم کرده و سلامت اعضاي خانواده را به خطر مي‌اندازد.

انواع هود
 

به طور کلي در حال حاضر دو نوع هود در بازار موجود است. هودهاي تصفيه کننده هوا و هودهاي داراي خروجي هوا. هودهاي تصفيه کننده، گرد و غبار و بو را به داخل مي‌کشند، ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا مي‌گيرند و دوباره هواي تصفيه شده را به داخل آشپزخانه باز مي‌گردانند.
هودهاي داراي خروجي هوا به يک کانال متصل شده‌اند که گرد و غبار، چربي و بوهاي نامطبوع از طريق آن به بيرون فرستاده مي‌شود. اين هودها به دو شکل هودهاي معمولي و شومينه‌اي در بازار موجود است.
هودهاي معمولي که نسل قديمي هودها به حساب مي‌آيند، بالاي اجاق گاز نصب مي‌شوند، کمي کوچک‌تر از ابعاد اجاق گاز هستند. به ديوار وصل مي‌شوند، اغلب زير يک کابينت ديواري قرار دارند و به وسيله يک دريچه و کانال که در داخل ديوار تعبيه شده است هوا را به داخل دريچه و از آنجا به پشت‌بام و خارج راهنمايي مي‌کنند. عيب اين نوع هودها اين است که به مرور زمان روي عايق‌بندي و رنگ سقف تاثير مي‌گذارند. هودهاي شومينه‌اي بلندتر، بزرگ‌تر و به شکل قيف برعکس هستند. جنس اين هودها از مس، فلزهاي اکسيد نشدني يا ديگر فلزاتي هستند که در مقابل گرما با دوام هستند و به راحتي تميز مي‌شوند. هواکش اين هودها گاهي به ديوار و گاهي به سقف وصل مي‌شود که نوع سقفي آن به هودهاي جزيره‌اي معروف است و اطراف آن شيشه‌اي است.

ناگفته‌هاي هود آشپزخانه

تجهيزات و وسايل تشکيل‌دهنده هود
 

فيلترها: تمامي هودها فيلتري دارند که مقدار زيادي از چربي و گرد و غباري که گاهي وارد کانال هواکش مي‌شود را جذب مي‌کند. در صورتي که به هر دليلي امکان نصب هواکش براي شما مقدور نيست، از فيلترهاي زغالي استفاده کنيد. اين نوع فيلترها گرد و غبار و چربي را بهتر به خود جذب مي‌کنند و گر چه به اندازه هودهاي داراي هواکش موثر نيستند اما به هر حال موجب پاک‌تر شدن هواي آشپزخانه مي‌شوند.
فيلترهاي متاليک طول عمر زيادي دارند و در صورتي که همراه با فيلتر زغالي استفاده شوند مي‌توانند بسيار کاربردي باشند. فيلترهاي چربي فقط چربي را جذب مي‌کنند و فيلترهاي زغالي بوهاي نامطبوع را جذب مي‌کنند ولي به تنهايي چندان کارآمد نيستند.
لامپ: تقريبا تمامي هودها مجهز به لامپي هالوژني هستند که به شما کمک مي‌کند تا اجاق گاز و غذايتان را بهتر ببينيد.
حسگر: برخي از هودها به حسگرهايي مجهز هستند که اجازه مي‌دهد قدرت مکش هود با مقدار آلودگي موجود در هوا هماهنگ شود.
کليد تنظيم‌کننده دور موتور: هودها داراي سه سرعت هستند که ميزان قدرت دور موتور را برحسب ميزان آلودگي هوا تنظيم مي‌کند. براي آنکه قدرت مکش يک هود را آزمايش کنيد، کافي است يک برگ کاغذ يا تکه‌اي نخ را زير آن قرار دهيد.

مکان مناسب براي نصب
 

بهترين مکان براي نصب هود بالاي اجاق گاز و در فاصله 40 تا 60 سانتي‌متري است. به همين دليل به نظر مي‌رسد هودهاي معمولي کارآمدتر از نسل جديد هودهاي شومينه‌اي و جزيره‌اي‌اند.

روش پاک کردن هود
 

هود آلودگي موجود در هوا را به سمت خود مي‌کشد، به همين خاطر داخل هود فضاي مناسبي براي رشد کپک‌ها و باکتري‌ها است. حداقل ماهي يک بار، به ويژه اگر از گريل استفاده مي‌کنيد، هود را تميز کنيد. فيلترهاي متاليک را مي‌توانيد به آساني در ماشين ظرف‌شويي بشوييد. براي تميز کردن هودهايي از جنس فلزهاي اکسيدنشدني هم مي‌توانيد از موم عسل استفاده کنيد. يک دستمال آغشته به نفت هم به سادگي مي‌تواند هرگونه رد چربي را از بين ببرد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.