آیا چاقی موجب آلزایمر می شود؟

امروزه یکی از دلایل بیماری فراموشی یا آلزایمر اضافه وزن و چاقی اعلام گردیده است. چای و بالا بودن وزن در میانسالی نه تنها احتمال آلزایمر را بالا می برد، بلکه موجب آلزایمر زودرس هم می شود. چاقی موجب بالا رفتن سطح پروتئینی در مغز می گردد که نقش بسیاری در پیشرفت زوال عقل دارد. طبق تحقیقات اثبات گردیده که بافت مغز افراد چاق، کمتر از افراد لاغر می باشد و به معنای دیگر، مغز با بالا رفتن مقدار وزن کوچکتر می شود.
پنجشنبه، 25 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آیا چاقی موجب آلزایمر می شود؟

عارضه آلزایمر شایع‌ ترین نوع دمانس یا زوال عقل می باشد. این بیماری یک اختلال مغزی پیش‌ رونده و غیرقابل برگشت است که سبب کاهش مهارت‌ های شناختی و حافظه شده و موجب تغییرات قابل ملاحظه ای را در رفتار بیماران میگردد. روند این بیماری به این صورت است به مروز زمان  حافظه و قدرت تفکر فرد کاهش پیدا میکند و توانایی او حتی برای انجام فعالیت‌ های روزمره و عادی نیز بهم میریزد. این موضوع بدین معنی است که با گذر زمان این بیماری موجب درگیری بخش‌ های بیشتری از مغز  میشود. هم اکنون، هیچ راه درمان موثری برای این بیماری پیدا نشده است. داروهای مورد استفاده هم تنها علائم را کنترل میکنند و سرعت پیشرفت بیماری را پایین می آورند. افزایش سن احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌ دهد. هم چنین طبق تحقیقات به دست آمده مشخص شده که چاقی ایجاد شده  از طریق  رژیم غذایی نادرست نیز موجب بروز این بیماری میگردد.
 

اثر چاقی بر حافظه

دانشمندان هنوز از نحوه اثر گذاری اضافه وزن و چاقی بر عملکرد حافظه به خوبی اطمینان حاصل نکرده اند؛ اما تصور می گردد بالا رفتن مقدار چربی در بدن فرد  موجب ایجاد تغییراتی در سطوح هورمون ها میشود. سطوح تغییر یافته این هورمون ها تاثیر بسیاری در نحوه عملکرد مغز دارند. افزون  بر این بر طبق نتایج بعضی از تحقیقات ارتباط بین چاقی و کاهش عملکرد مغزی می تواند ناشی از بالا رفتن مقاومت به انسولین و اختلال در متابولیسم قندها باشد. طبق این نظریه در این شرایط کارایی بدن در استفاده از گلوکز و سایر قندها کاهش پیدا میکند و در نتیجه جریان اکسیژن خون به خوبی به قسمت های متعدد بدن از جمله مغز نمیرسد. به همین خطر است که بیماران چاق مبتلا به دیابت از اختلالاتی در حافظه طولانی مدت خویش رنج می برند.
 

چاقی و عملکرد حافظه

ارتباطی که بین چاقی و خطر افزایش یافته مرگ و میر و بیماری های جسمی وجود دارد به خوبی اثبات گردیده است. طبق نتایج به دست آمده رابطه مستقیمی بین چاقی و سلامت حافظه وچود دارد. چاقی در سنین بالا، یکی از عوامل اصلی در رشد زوال عقل عروقی به حساب می آید.  چاقی یکی از دلایل کاهش عملکرد حافظه می باشد. یادگیری کلامی، با به یادآوری تاخیری و تشخیص کلمات، نشان میدهد که در افراد دارای شاخص جرم بدن بالاتر در قیاس با افراد دارای شاخص جرم بدن پایین تر ، دچار نقص بیشتری هستند  که نشان دهنده اثر چاقی بر حافظه می باشد. طبق گفته های بالا سعی کنید با پیش رو گرفتن یک برنامه غذایی سالم مانع از اضافه وزن و چاقی بدن خود گردید چرا که در میانسالی دچار کاهش حافظه و بروز بیماری آلزایمر میشوید.
 

تاثیرات چاقی بر روی مغز

مطالعات تصویر برداری مغز نشان دهنده رابطه مستقیم بین چاقی و آتروفی عصبی می باشند. هم چنین تغییرات ساختاری در ساختار عصبی افراد چاق نیز حاکی از این موضوع می باشد.. برای نمونه شاخص جرم بدن بالا رفته، با حجم مغز کاهش پیدا کرده ، صرف نظر از سن و بیماری، ارتباط مستقیم دارد. به علاوه، شاخص جرم بدن بالا رفته، با اتروفی ماده خاکستری در قشرهای گیجگاهی، پیشانی و پس سری، هیپوکامپ، تالاموس و مغز میانی و یکپارچگی کاهش یافته ماده سفید در سراسر مغز، نیز ارتباط دارد. هم چنین باید یادآور شویم که همیشه تفکیک کردن مشارکت چاقی در این نقص های ساختاری حاکی از تاثیرات پیری و بیماری های مرتبط با چاقی، امکان پذیر نمی باشد. اثر چاقی بر حافظه ؛ با این وجود ، چاقی را می توان بعنوان یک فاکتور خطر قابل ملاحظه برای یکپارچگی عصبی کاهش یافته ، در نظر گرفت. علاوه بر تغییرات ساختاری و ریخت شناسی در مغز افراد چاق ، مطالعات تصویر برداری عصبی ، فعالیت عملکردی تغییر یافته را نیز نشان می دهد. این شامل کاهش جریان خون منطقه ای به کورتکس جلویی مغز در افراد بزرگسال سالم با شاخص جرم بدن افزایش یافته می باشد. فعالیت عملکرد کاهش یافته قابل ملاحظه ، در نواحی قشری مرتبط با حافظه رویدادی ، با چاقی و مقاومت انسولین ارتباط دارد.
 

سن، چاقی و خطر زوال عقل

رابطه بین چاقی و کاهش حافظه در سنین بالاتر ، هنوز مشخص نگردیده است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چاقی از نظر شاخص جرم بدن و چاقی مرکزی، در میانسالی، یک فاکتور خطر برای نقص های عملکرد حافظه بوده و بعنوان یک فاکتور خطر قابل تغییر برای کاهش و نقص حافظه به شمار می آید. با این وجود، ظاهراً چاقی در سنین بالاتر، سطح حفاظتی را در قبال کاهش حافظه ارائه می نماید و برخی مطالعات، کاهش کندتر در افراد چاق در مقایسه با افراد دارای وزن نرمال را نشان می دهد. تحقیقات علمی نشان داده است که افزایش وزن و چاقی در میانسالی می تواند ارتباط مستقیمی با کاهش  حافظه داشته باشد و فرد را به بیماری زوال عقل دچار می سازد. در واقع افراد مسنی که دارای اضافه وزن بالا میباشند درصد بالاتری به اختلالات عملکرد مغز نظیر زوال عقل دچار می گردند.
 

زوال عقل و چاقی

اگر بخواهیم به علائم بیماری الزایمر یا زوال عقل اشاره کنیم میتوانیم ؛ فراموش کاری، به خاطر نداشتن افراد و اتفاقات و از این قبیل رخداد ها را نام ببریم. درست است که گفته شده پیری یکی از عوامل اصلی این بیماری است اما عوامل طبیعی دیگری را نیز شامل این موضوع می شوند. رایج ترین نوع زوال عقل، آلزایمر به حساب می آید. با بالا رفتن روند سن طبیعتا بسیاری از بیماری ها در فرد پدیدار می شوند و بعضی دیگر نیازمند داشتن یک فاکتور نظیر چاقی هستند. بر اساس صحبت های دکتر شادنوش، که یکی از بهترین متخصصان تغذیه در تهران می باشد افزایش وزن موجب می گردد که میزان جریان خون به مغز کاهش پیدا کند و سبب محدودیت عروق نیز در مغز می شود. این عارضه مسدودیت عروق منجر به ایسکمی مغز نیز می شود که به معنای نرسیدن اکسیژن به مغز است که درصد از دست دادن حافظه را افزایش میدهد و این یکی از موارد اثر چاقی بر حافظه به شمار می آید؛ همانطور که می دانید بدن افراد چاق تمایل بیشتر به جذب سلول های چرب دارند و این به مرور موجب از دست دادن سلول های سفید مغز می گردند. وظیفه سلول های سفید مدیریت و ارتباط با اتصالات عصب در مغز است. به مرور زمان این اتفاق سبب ایجاد اختلال در عملکرد مغز می شوند.
 

جمع بندی:

آلزایمر یکی از بیماری های شایع در سنین میانسالی محسوب میشود که عواملی همچون چاقی میتوانند سبب تشدید و بروز این بیماری گردند. باتوجه به این یافته ها بهتر است که با پیش رو گرفتن یک برنامه غذایی سالم خود را در برابر این بیماری مصون کنید. خوردن غذاهای سالم خیلی بهتر از خوردن انواع داروها می باشد پس بهتر است از همین حالا به فکر سلامتی خود در سنین بالا باشید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.