نحوه استفاده صحیح از قطره گوش

قطره‌گوش نوع خاصی از قطره است که برای درمان انواع مشکلات، دردها، التهاب‌ها، حساسیت‌ها و عفونت‌های گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مشکلات و عفونت‌های گوش با استفاده از قطره‌گوش قابل رفع و قابل درمان است. استفاده از این قطره‌ها در بسیاری از مواقع بیمار را از خطرهای بزرگ‌تر و عمل‌های جراحی سنگین و پرعارضه نجات می‌دهد.
جمعه، 3 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه استفاده صحیح از قطره گوش

قطره گوش چیست؟

قطره‌گوش نوع خاصی از قطره است که برای درمان انواع مشکلات، دردها، التهاب‌ها، حساسیت‌ها و عفونت‌های گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مشکلات و عفونت‌های گوش با استفاده از قطره‌گوش قابل رفع و قابل درمان است. استفاده از این قطره‌ها در بسیاری از مواقع بیمار را از خطرهای بزرگ‌تر و عمل‌های جراحی سنگین و پرعارضه نجات می‌دهد.

از آنجا که بیماری‌ها و مشکلات مختلفی برای لایه‌های مختلف گوش در سنین مختلف و شرایط مختلف (برای مثال در زمان بارداری، شیردهی، دوران نقاهت پس از عمل‌های جراحی سنگین یا حساسیت به ترکیبات دارویی مختلف) به وجود می‌آید، انواع بسیار متنوعی از قطره‌های گوشی ساخته شده‌اند. هر کدام ترکیبات خاصی دارند، هر کدام مزایا، معایب و عوارض خاص خود را دارند و هر کدام برای مشکل خاصی ساخته شده‌اند.
 

انواع قطره گوش

در ادامه با برخی از انواع قطره‌گوش رایج و پراستفاده آشنا خواهیم شد.

قطره گوش دکسون

قطره دکسون گوش برای چیست؟ قطره دکسون گوش (DEXON 0.1%) همان Dexamethasone-Ophthalmic است که یک قطره استریل گوشی و چشمی است که از ۰.۱ درصد دگزامتازون به همراه ترکیباتی مانند سدیم فسفات تشکیل می‌شود. این قطره در گروه دارویی کورتیکواستروئیدها قرار دارد و برای درمان موضعی و کوتاه مدت التهاب‌ها، آلرژی‌ها و عفونت‌های گوش خارجی و چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد منع استفاده: سوراخ بودن پرده گوش، سل چشمی یا گوشی، بیماری های قارچی چشم و گوش
عوارض: واکنش های حساسیت موضعی در گوش و سردرد خفیف
 

قطره گوش اوتیسپت

قطره اوتیسپت یا همان هیدروکورتیزون در دسته داروهای ضد التهاب و کورتیکواستروئیدها قرار داشته و برای گوش و حلق بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطره با نام تجاری OTICEPT 1.2% OTIC DROP شناحته شده و خاصیت منقبض کننده و ضد قارچ دارد. هر ۱۰۰ میلی‌لیتر از این قطره دارای ۱ گرم هیدروکورتیزون و ۲ گرم استیک اسید گلاسیال است.

این دارو ضد خارش و ضدعفونی کننده عفونت‌های سطحی کانال گوش خارجی بوده و برای درمان التهاب اگزمایی مزمن، التهاب سبورئیک گوش خارجی و عفونت‌های کانال گوش خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطره عوارض و منع مصرف خاصی ندارد و تنها مورد منع استفاده آن برای کودکان زیر ۳ سال است.
 

قطره گوش بتازونیت

در پاسخ به سؤال قطره گوش بتازونیت چیست؟ باید گفت که قطره گوش بتازونیت یا همان قطره‌گوش بتامتازون با نان تجاری Betnesol, Vistamethasone, Betnesol-N شناخته می‌شود و برای درمان و تسکین التهاب، عفونت قسمت‌ بیرونی گوش (اوتیت خارجی)، سوزش و درد گوش به کار می‌رود.
 

قطره گوش جنتامایسین

قطره‌گوشی جنتامایسین با نام تجاری Genticin, Gentisone HC شناخته می‌شود و برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی گوش در کودکان و بزرگسالان تجویز می‌شود. این دارو حاوی هیدروکورتیزون است و برای عفونت‌های اوتیت خارجی نیز تجویز می‌شود.
 

داروی افلوکساسین (قطره گوش)

قطره گوش افلوکساین با نام تجاری Floxin شناخته می‌شود، از دسته آنتی بیوتیک‌های کینولون است و برای درمان عفونت گوش خارجی، عفونت کانال گوش، گوش شناگر و عفونت گوش میانی استفاده می‌شود. این دارو عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند.
 

قطره گوش سیپلکس

برای بسیاری جای سؤال است که قطره سیپلکس برای گوش چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که قطره گوش سیپروفلوکساسین با نام تجاری سیپلکس شناخته می‌شود و یک قطره استریل گوشی و چشمی موضعی است.
 

قطره گوش گلیسیرین فنیکه

در پاسخ به سؤال قطره گوش گلیسیرین فنیکه برای چیست؟ باید گفت که قطره‌گوش گلیسیرین فنیکه در دسته داروهای عمومی و شستشوی گوش قرار می‌گیرد. این قطره حاوی روغن گلیسیرین است و ۴.۶ درصد فنل در پایه گلیسیرین دارد. از این رو تمام جرم‌ها، عفونت‌ها و موم‌های به دام افتاده در مجرای گوش را نرم کرده و به سمت بیرون هدایت می‌کند.
 

نکات قبل از استفاده از قطره گوش

هنگام استفاده از قطره گوش توجه داشته باشید که ابتدا دستورالعمل های محصول را با دقت بخوانید و در صورت مشخص نبودن دستورالعمل ها و هر گونه سوال درمورد عوارض جانبی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. همچنین تاریخ انقضا محصول را بررسی کنید و اگر قطره ها منقضی شده و یا آلوده به نظر می رسند آن ها را دور بریزید.

قطره گوش بهتر است در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود. قطره هایی که بیش از حد سرد یا گرم هستند سبب سرگیجه و حواس پرتی شما میشوند.
به خاطر داشته باشید همیشه قبل از استفاده قطره گوش دستان خود را با آب و صابون بشویید.
 

نحوه استفاده قطره گوش در بزرگسالان و نوجوانان

این دستورالعمل ها در صورتی که تنها هستید یا حتی فردی درکنارتان است می تواند در استفاده از قطره گوش به شما کمک کند:
1. حوله ای را از وسط تا کرده و آن را روی میز قرار دهید.
2. سر خود را روی حوله گذاشته و گوش آسیب دیده را به سمت بالا قرار دهید.
3. لاله گوش خود را به عقب و بالا بکشید تا مجرای گوش برای ورود قطره گوش کاملا باز باشد.
4. قطره گوش را به تعداد توصیه شده در مجرای گوش خود بچکانید.
5. لاله گوش را به آرامی فشار دهید تا قطره به مجاری گوش برسد.
6. حداقل به مدت 1-2 دقیقه در همان حالت بمانید.
7. در صورت نیاز این کار را باگوش مخالف نیز انجام دهید.
 

نحوه استفاده قطره گوش در کودکان

استفاده از قطره گوش در کودکان به فردی کمکی نیاز دارد به خصوص اگر کودک خردسال یا بهانه گیر باشد. در این حالت یک نفر قطره را در گوش کودک می ریزد، در حالی که فرد دیگر کودک را بی حرکت نگه می دارد.

این روش کمی متفاوت است زیرا مجاری شنوایی در کودکان کوتاه تر و دارای زاویه افقی است.
1. حوله تمیزی را از وسط تا کرده و آن را روی زمین یا تخت قرار دهید.
2. از کودک بخواهید سرش را روی حوله گذاشته در حالی که گوش آسیب دیده اش رو به بالا باشد.
3. در صورت نیاز، بزرگسال دوم می تواند سر کودک را بی حرکت نگه دارد به خصوص اگر کودک بهانه گیری می کند.
4. شخصی که قطره را درگوش کودک می ریزد باید لاله گوش او را به آرامی به عقب و پایین بکشد تا مجاری شنوایی اش باز شود.
5. تعداد قطرات تجویز شده را در گوش کودک بچکانید.
6. لاله گوش را با آرامی فشار دهید یا در گوش کودک پنبه ای قرار دهید.
7. کودک را برای چند دقیقه در همین حالت نگه دارید.
8. در صورت نیاز این کار را با گوش مخالف تکرار کنید.
 

نکات مفید درباره نحوه استفاده قطره گوش

نباید‌ها
• از قطره‌چکان ترک‌خورده، خرد شده یا کثیف استفاده نکنید.
• اجازه ندهید نوک قطره‌چکان به گوش شما، انگشتان یا هر سطح دیگری برسد. آن می‌تواند باکتری‌ها یا میکروب‌های دیگر را که می‌توانند منجر به عفونت گوش شوند، جمع‌آوری کند.

• قطره‌ها را زیر آب داغ گرم نکنید. ممکن است خیلی داغ شوند و به گوش شما آسیب برسانند.
• قطره گوش خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. به اشتراک گذاشتن قطره می‌تواند میکروب‌ها و عفونت را منتقل کند.

همچنین باید بدانید بعد از باز کردن بطری تا چه مدت می‌توانید از قطره‌های گوش با خیال راحت استفاده کنید. برای قطره‌های گوش با نسخه، از داروساز یا پزشک خود در مورد تاریخ انقضا سوال کنید. برای قطره‌های بدون نسخه، تاریخ انقضا روی برچسب را بررسی کنید. اگر قطره‌ها منقضی شده‌اند، آن‌ها را دور بیندازید. از قطره‌های گوش منقضی‌شده استفاده نکنید.
 

عوارض جانبی یا مشکلات استفاده از قطره گوش

ساختار گوش بسیار ظریف است و می تواند با داروهای مختلف واکنش متفاوتی نشان بدهد. اگر بعد از استفاده از قطره گوش واکنش های غیر طبیعی دارید به پزشک مراجعه کنید . این امر به ویژه در صورت واکنش آلرژیک که با سوزش ،خارش ،قرمزی یا بثورات موضعی مشخص می شود همراه است.

در صورت بروز بثورات، کهیر، خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه، تورم صورت، حواس پرتی یا ضربان قلب تند پس از استفاده قطره گوش به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
اگرچه این امر نادر است اما استفاده از قطره گوش گاهی اوقات میتواند یک واکنش حساسیتی شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کما، شوک، نارسایی قلبی و حتی مرگ شود.
 

منابع

https://www.paziresh24.com
https://namnak.com
https://samaksaee.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.