معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

نام اترک جزو اسامی بسیار زیبا، محبوب و پرطرفدار در بین مردم کشور عزیزمان ایرانیان به شمار می آید. نام اترک ، عموماً برای پسران سرزمینمان مورد استفاده قرار میگیرد و شما می توانید این نام را به عنوان یک انتخاب درست و مناسب برای فرزند پسر خود مد نظر قرار دهید. هم چنین استفاده از نام اترک ، به دلیل ریشه فارسی که دارد، در کشورهای دیگر جهان نیز رایج می باشد و در طی سال های بسیار به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. باید به شما بگویم که نام اترک تا به الان تقریبا 1897 بار در داخل کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به همین خاطر جزو لیست نام های پرطرفدار به حساب می آید.
دوشنبه، 25 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم اترک

جنسیت پسر
نام به انگلیسی atrak
تلفظ نام به انگلیسی /atrak/
تلفظ به فارسی اترک
افراد دارای این نام 1897
ابجد 621
ریشه نام فارسی
 

ریشه اسم اترک

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم ریشه نام اترک فارسی می باشد و این نام در فارسی و در لغت نامه های مرجع مثل فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ لغت معین، فرهنگ فارسی، فرهنگ اسم ها، فرهنگ لغت عمید  و ... به صورت " اترک" تلفظ میشود. در زبان انگلیسی هم تلفظ نام اترک به صورت “ /atrak/ "  رایج است و این امکان وجود دارد که در بعضی از کشورهایی که انگلیسی صحبت میکنند به شکل های دیگری نیز تلفظ گردد. صوت نام اترک بسیار زیبا و دلنشین می باشد و به همین خاطر در هر زبانی از جمله زبان انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی به صورت کامل قابل هجی کردن می باشد.
 

توضیحات تکمیلی درباره نام اترک

 
معنی اسم اترک در لغت نامه دهخدا:
اترک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) نام رودی در مشرق خزر بطول 500 هزار گزبه ایران که از هزارمسجد سرچشمه گیرد و بسوی مغرب روان گردد و رود سومبار یا سیمبار در قلعه چات بدو پیوندد و از دریاچه هائی که همین رود پدید آورده بگذردو پس از عبور از قوچان و شیروان و شمال بجنورد بجنوب غربی توجه کند و از چلتی اولون گذشته دلتائی تشکیل کند و در خلیج حسینقلی افتد. آب این رود سخت تیره وکدر و گل آلود است. قسمتی از این رود که میان قلعه چات و خلیج حسینقلی است حد میان ایران و روس باشد.
 
معنی اسم اترک در فرهنگ فارسی:
رودیست بطول ۵٠ کیلومتر که در قلعه چات مرز ایران و شوروی رود سوبار به آن پیوسته وارد بحر خزر می شود. نام رودی در مشرق خزر
 
معنی اسم اترک در  دانشنامه آزاد فارسی:
اَترَک رودخانه ای دایمی در استان خراسان شمالی، شهرستان های قوچان، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان، و در استان گلستان، شهرستان های کلاله، گنبدکاووس، و ترکمن، با طول ۵۳۵ کیلومتر. از ارتفاعات ۳۹کیلومتری شرق قوچان سرچشمه می گیرد؛ نخست به سوی شمال غربی و سپس به طرف جنوب غربی روان می شود. از شمال شهر قوچان می گذرد و پس از ورود به شهرستان شیروان از جنوب شهر شیروان عبور می کند و وارد شهرستان بجنورد می شود و پس از عبور از شرقِ شهر بجنورد، پس از طی شهرستان مانه و سملقان، از استان خراسان خارج می شود و با ورود به استان گلستان از شهر مراوه تپه عبور می کند و به سوی روستای مرزی چات، واقع در شهرستان گنبدکاووس، جریان می یابد. در این روستا، با رودخانۀ سومبار یکی می شود و بخشی از مرز ایران و جمهوری ترکمنستان به طول ۱۹۰ کیلومتر را تشکیل می دهد و سرانجام در ۳۳کیلومتری شمال غربی گمیشان به دریای خزر می ریزد.
 
معنی اسم اترک در ثبت احوال:
نام رود مرزی ایران در شرق که به دریای خزر می ریزد.
 

نام های هم آوا پسر با اسم «اترک»

زیرک
مهرک
آذرک
تارک
تبرک
ماهک
عطریه


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.