اكتشافات علمي جديد، بيانگر نشانههاي غيبي ظهور!(2)
نويسنده: مجتبي السّاده
مترجم: سيّد شاپور حسيني
مترجم: سيّد شاپور حسيني
چهارم: ارتباط اخبار غيبي متعدّد با ظهور امام(عج)
بنابراين، اكتشافات علمي اخير بشري باعث شدهاند تا بتواند برخي از اخبار غيبي ذكر شده در روايات مربوط به زمان ظهور مهدي(ع) را درك و هضم كند، هر چند اين مطالب پيش از اين و براي نسلهاي گذشته، ناشناخته و ناملموس بوده و آن را از جمله معجزات و كرامات حضرت صاحب الزّمان(ع) به شمار ميآوردند. در اينجا به برخي از اين موارد اشاره ميكنيم:
ـ امام باقر(ع) فرمودهاند: «هنگامي كه قائم قيام كند، به مناطق و اقليمهاي مختلف زمين، هر منطقه يك مرد ميفرستد و به او ميفرمايد: عهد تو در دست تو است و اگر با مسئلهاي مواجه شدي كه حقيقت آن را درك نكردي و نميداني چه حكمي در مورد آن بايد بدهي، به دستت بنگر و به آنچه در آن آمده، عمل كن.»14 در اين روزها كه عصر پيشرفت وسايل ارتباطي است، اين ميتواند امري طبيعي و عادي به شمار آيد؛ زيرا اكنون تلفن همراه يا اينترنت و وسايل ارتباط جمعي ديگر در اختيار همه است و ميتوان از آن براي برقراري ارتباط استفاده كرد.
ـ امام باقر(ع) فرمودهاند: «اگر قائم ما قيام كند، خداوند به گوشها و ديدههاي شيعيانمان كمك ميرساند تا اينكه ميان شيعيان و امام(عج) نامهرساني نباشد. امام با آنها سخن ميگويد و آنها سخن امام را (بلافاصله) ميشنوند و ايشان را ميبينند، در حالي كه امام در جاي خود است.»15 اين روزها كه عصر تلويزيون و پخش مستقيم ماهوارهاي است، اين مسئله نيز بسيار آسان و ابتدايي به نظر ميآيد.
ـ امام باقر(ع) فرمودهاند: «هنگامي كه امور به صاحب امر برسد، خداوند هر پستي از زمين را براي ايشان بلند ميسازد و هر بلندي را براي ايشان پايين ميآورد تا آنكه دنيا براي او به سان كف دستش شود، (حال) كدام يك از شما اگر مويي در كفِ دستش باشد، آن را نميبيند.»16 در عصر علم و تكنولوژي و فضا، هر يك از ما ميتوانيم هر بخش از زمين را كه بخواهيم از بالا (تصوير فضايي مستقيم) با اينترنت به وسيلة برنامة معروف «گوگل إرث» ببينيم و به اين ترتيب ميبينيم كه ترسيم شرايط عصر ظهور حضرت مهدي(ع) از سوي ائمة دين(ع) به ذهن كاملاً نزديك بوده و ديگر به نظر غيرقابل تصوّر نيست.
ـ امام باقر(ع) فرمودند: «مؤمن در زمان قائم(ع) در حالي كه در مشرق است، برادرش را كه در مغرب است ميبيند، همچنين كسي كه در مغرب است، برادرش را در مشرق ميبيند.»17 وجود وسايل ارتباط جمعي گوناگون ايجاد اين شرايط را كاملاًَ ممكن ميسازد.
ـ علاوه بر اين، اخبار زيادي وجود دارد كه ما از گذشته تا حال حاضر آنها را از جمله مجهولات ميدانيم و بسيار پيچيده و غامض هستند، مانند مسئلة قوم يأجوج و مأجوج. البتّه در دوران اخير، نظريات، فرضيهها و ايدههايي پا به عرصة وجود نهادهاند تا اين مجهولات را براي ما روشن سازند و ابهام آنها را از بين ببرند.
از سوي ديگر پيشرفت علم و تكنولوژي، باعث دستاوردهاي زيادي در اكتشافات فضايي براي جستوجوي حيات هوشمند در خارج از كرة زمين شده است و احتمال يافتن حيات در كرات ديگر، اكنون بيش از هر زماني ديگر است و اين به ما كمك ميكند تا مفهوم روايات شريفي را كه در اين مورد سخن گفتهاند، بهتر دريابيم. امام باقر(ع) فرموده است: «امّا ذوالقرنين، ميان انتخاب دو ابر، آزاد گذاشته شد، او ابر رام را برگزيد و ابر دشوار براي صاحب شما گذاشته شد.» راوي گفت: عرض كردم. ابر دشوار چيست؟ فرمود: «ابري كه در آن رعد و برق و صاعقه است و صاحب شما، سوار بر آن ميشود. او سوار بر ابرها ميشود و از اسباب هفت آسمان و دو زمين بالا ميرود، از آنها پنج مورد آباد و دو مورد خراب و ويران است.»18
بيشتر روايات شريفي كه نشانههاي ظهور را ذكر كردهاند، اخبار مربوط آينده و از جمله اخبار غيبي است، به همين دليل مشاهده ميكنيم كه زبان روايات رمزي است و از تشبيه براي اشاره به برخي حقايق غيبي استفاده ميكنند و تفهيم اين موارد در زمان ائمه(ع) براي مردم آن زمان دشوار بوده است و ما درمييابيم كه برخي اشارات و تلميحها، اشاره به پرده برداشتن از برخي امور غيبي و معجزات و كرامات دارد تا با تفكّر و انديشة مردمان آن زمان سنخيّت داشته باشد، بايد گفت: اين اخبار را بايد با آب طلا نوشت و بر صفحة دلها به عنوان افتخاراتي كه بيانگر عظمت و بزرگي گويندههاي آن است، حك نمود. به خدا سوگند، شخص عاقل بايد در مقابل اين اخبار كه سيزده قرن پيش گفته شده، سر خشوع و خضوع فرود آورد و به چنين شخصيّتهاي بيبديلي افتخار كند. اين اخبار به گونهاي است كه گويي ائمه(ع) در زمان ما زندگي و آن را به بهترين و دقيقترين وجه ممكن توصيف كردهاند. خوشا به حال كساني كه به آنها اقتدا ميكنند و دوستدار آنانند.
شايان ذكر است كه نشانههاي مختلف ديگري كمكم آشكار شده و ميشود كه خود اشاره به نزديك شدن هر چه بيشتر ما به زمان ظهور دارند. مهمترين اين نشانهها، واقعيّت سياسي كنوني به ويژه اوضاع و احوال سياسي منطقة خاورميانه است كه جوّ و فضاي مناسب براي ظهور را به وجود ميآورد. همچنين ما نبايد بحرانهاي جهاني و تلاش براي بيرون رفت از آن را فراموش كنيم. علاوه بر اين مشكلات اجتماعي و فكري و زيست محيطي زيادي وجود دارد كه بشر در حال حاضر با آن دست به گريبان است و همه به دنبال راه حلّي براي بيرون رفت از آن و حلّ آن هستند و اين مشكلات باعث شده پديدة نااميدي به گونة بارزي در ميان مردم رواج يابد و اين خود با مسئلة انتظار در ارتباط است و تأثير زيادي در آماده ساختن زمينه براي فرا رسيدن آن روز موعود با ابعاد مختلف تمدّني و فرهنگي دارد.
اينجا يك سؤال بسيار مهم مطرح است و بايد به آن پاسخ داده شود؛ ما چه نقش و مسئوليّتي در قبال مسئلة اماممان داريم؟ در حالي كه كم كم نشانههاي فرا رسيدن آن روز موعود، قابل مشاهده است. آيا ما در سطحي هستيم كه بتوانيم امام زمانمان را ياري كنيم؟ و در پايان تأكيد ميشود كه جهان به سرعت براي استقبال از امام مهدي(ع) آماده ميشود و آرزوي ما اين است كه ظهور مبارك ايشان را دريابيم و مصداق اين آيه باشيم «فانتظروا انّي معكم من المنتظرين.»19
پي نوشت ها :
14.غيبت نعماني، ص 319.
15.بحارالأنوار، ج 52، ص 336.
16.همان، ص 328.
17.همان، ص 329.
18.بحارالأنوار، ج 52، ص 321.
19.سورة اعراف، آية 71.
/ع